پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۲-۰۴-۱۸
یک راه کار عملی برای درمان بیماری هلندی در دولت ها
۱۳۹۲-۰۴-۱۳
تحلیل سیستم جعبه سیاه
۱۳۹۲-۰۴-۱۲
سازمان برنامه ریزی یا آکادمی علوم!
به طور سنتی ، کشور ایران دارای سازمان برنامه ریی بود. اولویت می گذاشتند که تا سال فلان باید به فلان جا برسیم . هزینه میکردند و میرسیدند.
خوب من هم شخصا با برنامه ریزی موافقم و از این گونه سازمان ها خوشم می آید. اما روش دیگری نیز برای هدایت و پیشبرد صحیح یک اجتماع وجود دارد.
شناسائی و رفع موانع
در واقع هدف گذاری برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کلیدی ترین عامل است. این هدف را بر چه مبنائی انتخاب نموده اند؟
اگر فرض کنیم که هدف در زمان شروع برنامه ریزی درست بوده است ، معلوم نیست که بعد از آن و در زمان برنامه ریزی نیز این هدف مناسب باشد، چه برسد به زمان اجرا ( گر چه تجربه نشان میدهد در زمان اجرا نیز آن چه هدف بوده اجرا نمی شود و مشکلات و تفاوتهای زیادی در اجرا بوجود خواهد آمد)
یک راه کار بهتر این است که به اقتصاد و به جامعه اجازه رشد بدهیم. آنها بهتر میتوانند تشخیص دهند که در کدام زمینه ها سود بیشتر وجود دارد. رشد در کدام مسیرها بیشتر خواهد بود و عکس العمل سریعتری نسبت به تغییرات از خود نشان خواهند داد. تنها عاملی که باقی می ماند برای دولت ، این است که موانع را از جلوی پای فعالین اقتصادی بردارد و اجازه رشد قارچ ها را ندهد ( قارچ ها افرادی هستند که از امتیازات دولتی استفاده می کنند و بیشتر از ارائه خدمت ، منابع را مصروف می کنند، گر چه تا یک حدی اقتصاد میتواند این قارچ ها را تحمل کند، اما با بیشتر شدن از یک حدی ، سیستم رشد منفی نموده و قارچ ها تمام منابع را مصروف می کنند. در اینجا تضاد منافع قارچ ها باعث درگیری بین آنها میشود که معمولا با میانجیگری خوراک دهنده آنها قائله فیصله خواهد یافت و یا درگیری در ارگان های دولتی رخ خواهد داد)
با حذف برنامه ریزی دولتی ، چگونه باید عوامل بازدارنده شناخته شود. در اینجا از اساتید زبر دست دانشگاه ها دعوت میشود تا واسطه آن رشته با بدنه دولت باشند. این افراد ( که معمولا در رشته خود – در یک رشته تخصص دارند ) بهتر از دیگران میدانند که سایر همکاران چه تخصصی دارند و در کجای کار بدرد کشور ، برای تحقیق و یا ارائه راه کار میخورند. و در زمان مناسب آن را به دولت ارائه می نمایند.
مدیریت توهم!!!!
توهم
فرهنگ فارسی معین
(تَ وَ هُّ) [ ع . ] (مص ل .) گمان بردن ، پنداشتن .
توهم یا به فارسی پریشانپنداری، درک اشتباه یکی از حواس پنجگانه است که در فقدان یک محرک خارجی مربوط به آن حس به وجود میآید و توسط شخص درک میشود. (ویکی پدیا)
بدیهی است که برای کسانی که می خواهند یک جامعه را از سوئی به سوی دیگر ببرند،توهم ها ابزار مناسبی خواهد بود.
توهم استنباط های گروه طالبان ، از بهشت رفتن در عملیات انتهاری نیز یک نمونه از به کار بردن توهم در جهت منافع گروهی میباشد.
در طول تاریخ نمونه های دیگری را نیز میتوان یافت.
به نظر میرسد که روش مناسب برای برخورد با توهم های منفی، آگاهی دادن و اطلاع رسانی باشد.
یک قانون برای تصمیم در افراد و در اجتماع
برای واکنش دادن واکنشدهندهها و تبدیل آنها به محصولات، اکثر نمونههای شیمیایی باید وارد حالت گذار شوند که در انرژیهای بالاتر نسبت به واکنشدهندهها و محصولات هستند و مانند یک سد برای واکنش عمل میکنند. در حالت کلی هرچه این سد بلندتر باشد، واکنش آهستهتر روی میدهد. نکتهی دوم این است که اکثر واکنشهای شیمیایی به صورت یک سلسله واکنشهای ابتدایی روی میدهند که هر کدام از این واکنشها یک حالت گذار برای خود دارند. سوالات کلیدی در سینتیک شامل چگونگی وابستگی سرعت واکنش به دما و غلضت واکنشدهندهها و کاتالیستها در مخلوط واکنش و همچنین چگونگی تاثیر اداره کردن کاتالیستها و موقعیتهای شیمیایی برای بهبود سرعت واکنش میشود.
اگر این نیرو کافی نباشد ، تصمیم به پیش میرود ولی اتفاق نمی افتد.
مثال غذا خوردن را در نظر بگیریم. نیروی داخلی گرسنگی ، در ساعت 12 روی ذهن اثر می گذارد. اگر میزان نیروی گرسنگی کافی نباشد ، شخص برای صرف غذا اقدام نمی کند ( مگر محدودیتهای دیگر و عوامل دیگر شخص را به سمت غذا خودن ببرد، مانند زمان غذا خوردن محدود در شرکتها )
حال اگر یک دوست وارد شود و پیشنهاد صرف غذای مشترک را بدهد، ( این دوست مانند کاتالیزور عمل می کند و مانع اقدام را کوتاه می کند ) ممکن است برای صرف غذا نیروی داخلی به اندازه کافی قوی باشد و عمل نماید.
حال مثال دیگری را در اجتماع بررسی می کنیم.
یک انقلاب در یک کشور
ممکن است هرج و مرج نیروهای انقلاب کننده ، زیاد شود. اما اگر از یک حدی بیشتر نشود، نیروهای امنیتی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند و انقلاب را سرکوب کنند.
حال کاتالیزور هائی را میتوان متصور بود که از قدرت نیروهای مقاوم بکاهد . این کاتالیزورها بصورت :
سیگنال های مذهبی – ملی و غیره میتواند باشد
خریدن و امتیاز دادن و ترور بزرگان حکومت نیز میتواند باعث کوتاه شدن موانع گردد.
در نهایت با حرکت های کوچک نیز میتوان با کاتالیزور مناسب ، یک حکومت را سرنگون نمود.
مثالهای زیادی را میتوان در این مبحث عنوان نمود. ولی بسیاری از اتفاقات مهم و حرکت های اجتماعی با این مدل قابل توجیه هستند. و یا میتوان از آن و استفاده از کاتالیزور مناسب استفاده نمود.
آموزش رشته های مشکل درسی به دانشجویان ( و شکستن سد مقاومت داخلی آنها در مقابل انجام کار سخت)
جلوگیری از اعتیاد برای جوان های جامعه
اختصاص زمان بیشتر کودکان و والدین به یکدیگر ( در مقابل سایر سرگرمی ها) و بسیاری موارد دیگر.
مهندسی اجتماعی
این کار لزوما توسط دولتمردان انجام نخواهد شد. و هر کسی میتواند در حد توان نسبت به این سیستم فعالیت مثبت انجام دهد. طبیعی است که تاثیر پذیری آن برای فاعلین مختلف ( و یک کار ) در جامعه متفاوت خواهد بود.
۱۳۹۲-۰۳-۲۹
جای خالی یه قل دوقل و بازی های قدیمی
۱۳۹۲-۰۲-۲۵
ضررساخت و ساز در شهرها!!!
فرض کنیم یک ساختمان را به هزینه یک ملیارد و دویست ملیون تومان میسازیم.
عمر این ساختمان 50 سال است و قیمت بنا ( بدون زمین ) در آن تاریخ(بعد از
50 سال) برابر 200 ملیون تومان است ( پول مصالح قابل استحصال از قبیل آجر
و آهن و غیره ) هزینه هر سال برابر خواهد شد با یک ملیارد تقسیم بر 50
سال، یعنی 20 ملیون تومان.
حالا فرض میکنیم که بعد از 25 سال مالکین تصمیم گرفتند این بنا را بکوبند
و بسازند( به دلیل افزایش قیمت بنا در شهر ، یا هر دلیل دیگر) یعنی
مالکین یک ضرر ( 500 ملیون تومانی ) را پذیرفته اند تا سود بیشتری
ببرند.( آیا مالکین این حق را دارند؟ ظاهرا بلی!!!) اما این کار باعث
اتفاق دیگری نیز در اقتصاد خواهد شد.در دید کلان در یک شهر ( مثلا تهران)
حدود 50 درصد ( با فرض نزدیک به واقعیت) بناهای نوساز ، با تخریب واحدهای
قبلی ساخته میشود. یعنی برای هر 400 متر مربع ساختمان نوساز، حدود 200
متر مربع ساختمان تخریب میشود.
با فرض ساخته شدن 253 هزار واحدمسكوني در سال 91 ( دنیای اقتصاد 23
اردیبهشت 92 ) و با تقریب هر واحد حدود صد متر مربع خواهیم داشت : بیست
و پنج ملیون و سیصد هزار متر مربع ساختمان نوساز ، چنانچه میانگین عمر
خانه های تخریب شده با فرض قبلی 25 سال باشد، یعنی نیمی از این رقم
ساختمان مخروبه و به قیمت امروز ( تقریبا دو ملیون تومان در متر مربع )
خواهیم داشت:
(متر مربع ساختمان تخریب شده) 25,300,000,000 / 2=12,650,000,000
تومان 12,650,000,000 * 2,000,000 =25,300,000,000,000,000
با هر دلار 3500 تومان این مبلغ بیشتر از هفت هزار ملیارد دلار خواهد شد!!!
عدد بسیار بزرگ است و این فقط برای یک شهر تهران بود و برای یک سال .این
ضرر در اقتصاد کلان کشور منظور خواهد شد. یعنی با این کار ، این مبلغ از
توان اقتصادی کشور کم خواهد شد . اگر به جای این تخریب بناهای قابل
استفاده ، ساختمان نو ساخته میشد . این مبلغ سود اضافی به اقتصاد وارد
میشد ، که میتوانست صرف خرید های دیگر صاحبان پول شده و اقتصاد را به
گردش در آورد.
تحلیل این که با این پول چه کارهائی میتوان انجام داد با سایر اساتید فن.
اگر درصدی از این ارقام نیز درست باشد ، تصمیم سازان و سیاست گذاران کشور
( و شهرها بخصوص تهران ) باید نسبت به اصلاح تصمیم های موجود اقدام ضروری
انجام دهند.
سهیل شریف
25 اردیبهشت 92
۱۳۹۲-۰۲-۱۲
گام بعدی در سلسه مراتب مازلو
دو مورد در سلسه مراتب مازلو وجود دارد که در سایر منابع ندیده ام اول : اعتقادات – مذهب- تابوها-و از این دست است. دوم: بیماریهائی مانند وسواس – جبن –تهور و بی باکی و به طور کلی ( از اعتدال خارج شدن صفات انسانی) بنا بر این با توجه به رتبه بندی این اعتقادات و بیماریها از یک تا ده دو ردیف به شکل قبلی اضافه میشود. شکل دو بعدی جدول تصمیم گیری مازلو با پارامترهای جدید
|
۱۳۹۲-۰۲-۱۱
جدول دو بعدی نیازهای مازلو
این متن را نمیدانستم در کدام مجموعه داکیومنتهام جا بدم اما چون چیز جدیدی است . آن را در اینجا مینویسم. نیازهای انسانی ( طبیعی و و اقعی ) به شرح زیر قابل دسته بندی هستند نیاز 1 (نیاز به آب و غذا) (نیاز به پس انداز ، شغل کم مخاطره تر ) (همسر گزینی، روابط اجتماعی،نیاز به عشق ) (عزنفس ، مقام و شهرت ) ؛{نیاز به شناخت و کنجکاوی } (فراانگیزش) {غنا بخشیدن به معنای انسانی و زندگی ، رسیدن به "اوج" استعدادها} اولین کسی که در این خصوص تحقیقات برجسته ای انجام داد ، محقق و در این که در هر گروه چه پارامترهائی مطرح میشود یک بحث هست و آن که مراتب بالاتر ، معمولا نقش هدایت و کنترل رفتاری ما را شکل میدهند ، نیز بحثی است . در اینجا میخواهم این بحث را مطرح نمایم که این جدول یک بعدی نیست.( از بالا به پائین ) این جدول دو بعدی است. در هر مرحله ، احساس نیاز به آن آیتم درجات مختلفی میتواند داشته باشد از یک تا ده. مثلا نیاز فیزیولوژیکی آب را در نظر بگیریم. اولویت آن از همه بیشتر است. اما ده را به حالتی میدهیم که اگر هیمن الان آب ننوشد از تشنگی میمیرد ( بقاء اصل اول ) و نیاز به آب سطح یک را به تشنگی خیلی جزئی منصوب میکنیم . برای این حالتها خواهیم داشت: سطح اول : آب – 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10- حالا برای یک نیاز سطح دوم یم کثال میزنیم و آنرا با این نیاز در حالتهای مختلف مقایسه میکنیم . سطح دوم : نیاز به ایمنی پس انداز 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 طبیعی است وقتی کمی تشنه هستیم و نیاز به پس انداز در سطح بالائی است ( مثلا اگر پس انداز نکنیم ، نمیتوانیم قسط خانه را بپردازیم و یا هزینه درمان یکی از اعضاء خوانداده را بپردازیم ) مسلما پس انداز را انتخاب میکنیم. موارد پس انداز برای سفر تفیحی ( با اولویت مثلا 4 ) را در نظر بگیریم ، با سطح تشنگی 1و2 ،احتمال پس انداز بیشتر میشود. در نهایت برای این نیازها میتوان یک جدول رسم نمود و یک خط اریب ( که برای هر کس در هر حالتی ممکن است تغییر کند ولی برای هر کس وجود داردو برای یک جامعه یک میانگینی از این خط اریب وجود دارد) نشان دهنده اولویت تصمیم خواهد بود شکل دو بعدی جدول تصمیم گیری مازلو |