۱۳۹۲-۰۶-۱۲

برنامه ریزی بر اساس احتمالات زیاد و برای پروژه های خاص

در زمانی که احتمال اتفاقاتی که بر پروژه تاثیر میگذارد زیاد باشد چه راه کاری را باید در برنامه ریزی پروزه پیش گرفت؟
راه کار مناسب این گونه پروژه ها عبارت است از تعیین نقاط کنترل در طی زمان پروژه .
نقاط زمانی ، اتفاقات رویدادی و غیره . برای مثال در طی ساخت یک کشتی چوبی و بادبانی مشابه کشتی های واکینگ ها ( یک کار خاص و غیر قابل برنامه ریزی ) ، میتوان در پایان زمان های مشخص برای تعطیلات هفتگی و ماهانه برنامه ریزی کرد. همینطور میتوان در زمانهائی که یک مجموعه ساخته شد ، یک مراسم جشن کوچکی بر پا نمود و از این قبیل. پروزه " 2K  " از این قبیل پروزه ها بود که میزان حجم کار مشخص نبود و همینطور اتفاقات و مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید.

۱۳۹۲-۰۶-۰۶

رهبران در سازمان باقی می مانند ، اما مدیر عامل ها تغییر خواهند یافت

این یک نکته جالب است که در کشورها نیز چنین است. ریاست جمهوری ها در طی زمان تغییر میابند، اما رهبران کشورها ثابت باقی میمانند . گر چه تعویض مدیران عامل بر اساس نیاز زمان و مکان وتخصص هر مدیر عامل ، منافع شرکت را تامین خواهد کرد، اما حفظ ثبات در هدف گرفتن یک دیدگاه دور ، برای هر کشوری لازم است.
یکی از مشکلات متداول این است که رهبران ، فواصل نزدیک را هدف بگیرند، لذا مشکل ایجاد نموده و جای مدیر عامل ها را گرفته اند.
منافع بلند مدت یک شرکت – کشور، بسیار فراتر از اهداف مقطعی آن شرکت – کشور خواهد بود. ممکن است در کوتاه مدت سود خوبی حاصل گردد، اما در بلند مدت افق زیبا نباشد و یا بر عکس.
نقش رهبری برای هدایت و تنظیم حرکن و ایجاد ثبات نسبی برای شرکت – کشور ، ضمن واضح بودن، فوق العاده مهم است.

۱۳۹۲-۰۶-۰۴

شهر خودرو سازان

کدام یک از شهرهای ایران برای شهر خودرو سازان شدن ، امکانات لازم را دارد. یکی از عوامل مهم برای این شهر نزدیکی به بازارهای مصرف است تا حداقل هزینه حمل و نقل محقق شود.
خودرو سازان این امکان را دارند که در یک نقطه از کشور یک شهر بسازند. گردش نقدینگی و میزان نیروی انسانی که در این صنعت کار میکنند به حدی است که خود یک شهر را خوواهد ساخت. همچنین شرکتهای قطعه ساز که به این شرکتها سویس میدهند نیز میتوانند در نزدیکی اسن شرکتها فعالیت نمایند و از مزیت های نزدیکی با این شرکتها استفاده نمایند.
ساخت سختمان مدیریت شرکتهای خودرو ساز در این شهر میتواند به نماد و الگوی این شرکتها تبدیل گردد.
زمینهای موات در کشور زیاد داریم و بر اساس محاسبات قبلی انجام شده از نظر بازار مصرف کشور، این شهر بهتر است در شمال شهرستان قروه باشد.
با انتقال این گروه جمعیتی به خارج از منطقه تهران و کرج و تمرکز این صنعت در یک منطقه ، صنایع جانبی مانند ساخت نیروی محرکه و انواع آن امکان توسعه پیدا خواهد نمود. همچنین استفاده از تخصص هی مشترک این صنعت و شرکتهای خدمات دهنده به آنها و غیره که نشان از مزایای زیاد این کار است.
زمینهای این کارخانجات را میتوان فروخت و تاسیسات و ماشین آلات رابه مکان جدید انتقال داد ( به تدریج نیز این جابجائی امکان پذیر است.
ساخت یک شهر با ساختمان های یک طبقه ( چوبی ضد آتش مانند بسیاری از نقاط جهان و یا ضد زلزله سنتی ) به همراه خیابان بندی های مناسب ، باعث میگردد که یک محیط آرام و مناسب برای مهاجرین به این شهر فراهم آورده شود.

نقش آکادمی علوم در پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی کشور

دانشمندان همیشه علاقه داشته اند که روی زمینه های مورد علاقه خود تحقیق کنند و این علایق برای دانشمندان دامنه بسیار وسیعی دارد. در این زمینه اکثر این تحقیق ها نیازمند یک هزینه کوچکی خواهد بود که معمولا از عهده شخص دانشمند خارج است.
از طرفی سئوالاتی برای اداره کنندگان اجتماع باید مطرح شود که نیازمند کار تحقیقی است.
برای بهتر شدن ترافیک تهران چه کنیم ؟ بدترین گزینه ( ناشی از مشورت با غیر متخصصین ) این بود که پول زیادی برای اصلاح طرح هندسی تقاطع ها انجام گردد. و انجام شد( گر چه میزان تاثیر آن در بهبود ترافیک نیز هیچ زمانی اندازه گیری نشد)
این قبیل سئوالات را میتوان از دانشمندان پرسید. و باهزینه کوچکی به بهترین گزینه ها دست یافت. اما واقعا اداره کنندگان اجتماع عالم نیستند که چه میتوانند بپرسند و یا از چه کسی بپرسند، در این جا یک مجموعه به نام آکادمی علوم میتواند مطرح گردد. با طرح موارد به مدیریت این آکادمی ، کار به بخش های مربوطه ارجاع میشود و با کمترین هزینه یک کار علمی با کیفیت از آن خارج میگردد که برای کشور ( بصورت مشخص  برای شرایط این لحظه کشور) قابل اجرا است.
مسائلی از قبیل روابط سیاسی – اقتصادی – صنعتی و غیره از این قبیل هستند. شاید بررسی آخرین پیش بینی ها برای ارتباطات و اثر آن در اجتماع ایران برای بسیاری از تصمیم گیری های امروز سودمند باشد.
مسائلی از قبیل روابط سیاسی – اقتصادی – صنعتی و غیره از این قبیل هستند. شاید بررسی آخرین پیش بینی ها برای ارتباطات و اثر آن در اجتماع ایران برای بسیاری از تصمیم گیری های امروز سودمند باشد.
 
 

۱۳۹۲-۰۶-۰۳

جنگ کاهش قیمت نفت

یک جنگ محتمل
فرض کنیم که یک کشور ( مثل آمریکا ) از گازهای خود نفت بسازد( و یا با این ادعای نفت از گاز و در حقیقت از ذخایر استراتژیک خود) در بازار و به اروپا نفت صادر نماید .
عرضه نفت جدید ، باعث کاهش قیمت نفت میگردد. کشورهائی مانند عربستان و روسیه ( و بقیه کشورهای نفتی )، به دلیل این که به شدت به قیمت نفت حساس هستند و بودجه آنها با تغیرات کم در قیمت نفت به شدت آسیب میبیند و دچار مشکل میشود، به ناچار شروع به عرضه بیشتر نفت  میکنند. عرضه بیشتر نفت باعث کاهش بیشتر نفت میگردد و این سیکل ادامه میابد تا بعضی از نفت هائی که هزینه استخراج بیشتری دارند ، از چرخه خارج گردند. یعنی در قیمت پائین تری به یک نقطه تعادل جدید بازار خواهیم رسید.
این بازی با یک عرضه کوچک در نفت شروع میگردد( میتواند عرضه کاغذی نیز باشد) و نتیجه آن میتواند برای کشورهای صادر کننده نفت  در کوتاه مدت مشکل ساز باشد. این گونه حرکتها میتواند باعث اصلاح ساختار اقتصادی کشورهائی گردد که به خودی خود ، به اصلاحات نمی پردازند.

روسیه میتواند میانجی ارتباط بین ایران و غرب گردد

احیای مذاکرات ایران و گروه شش

 
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در جریان گقفتگوی تلفنی در باره احیای هر چه سریعتر مذاکرات گروه «شش» با تهران در باره مسأله هسته ای ایران صحبت کردند. در گزارش وزارت امور خارجه روسیه از این موضوع صحبت می شود.در جریان این گفتگو لاوروف به همتای ایرانی خود به خاطر انتصاب وی به مقام وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت. ......
نظر به این که پیش بینی میگردد در دور جدید مذاکرات پیشرفت هائی حاصل گردد، جالب خواهد بود که این پیشرفت ها در روسیه و به وساطت روسیه انجام گردد.
برای این کار همتای ایرانی لاروف در تماس تلفنی مجدد میتواند در خصوص پیشنهاد روسیه به برگزاری دیدار بعدی در سن پترزبورگ و یا یکی دیگر از شهرهای روسیه برای محل تشکیل مذاکرات هسته ای صحبت نماید.
بدیهی است که پیشرفت ایران در این مذاکرات ، به نفع کشور میزبان نیز خواهد بود.جالب خواهد شد که  در واقع این روسیه خواهد بود که راه اصلاح روابط را هموار نموده است.

۱۳۹۲-۰۶-۰۱

تغییرات اقلیمی و آینده

مردم کشورهای مختلف و سیاست مداران جهان ، درگیر روزمرگی ها و دقدقه های جاری خود هستند. مشکلات جانبی تحمل میشوند و یا باعث تغییر برنامه ها میشود.
آخر چه کسی باید به فکر اصلاح مشکلات بشر برای تغییرات اقلیمی باشد. مصرف ماهی ، چوب و آب شیرین از میزان تولید در طبیعت فراتر رفته است. این سناریو تا کجا میتواند ادامه داشته باشد.
تولید و مصرف ماهی کاهش خواهد یافت. دسترسی به آب سالم کمتر خواهد شد. کاهش چوب و جنگل ها ، سرعت جذب دی اکسید کربن را کمتر میکند و فاجعه افزایش دی اکسید کربن و اثرات آن تشدید خواهد شد.
مصرف گاز طبیعی و نفت و ذغال سنگ ( خالص کربن ورودی به جو ) افزایش خواهد یافت. سایر گازهای گل خانه ای افزایش خواهد یافت.
سال گذشته در روسیه شاهد یک تورنادوی بزرگ بودیم . امسال در ایتالیا آن یک تورنادوی بزرگ را دیدیم. این مکان ها قبلا اصلا تورنادو نداشتند.
سال دیگر این توفان های بزرگ در کجا اتفاق خواهد افتاد؟ و همینطور سالهای بعد؟
چقدر بچه گانه خواهد بود که بدنبال کمی پول بیشتر باشیم ، در حالی که در آینده حیات روزی زمین در خطر خواهد بود و منافع این گروه جمعیتی را ارجح بدانیم از آن گروه جمعیتی ، در حالی که همه گروه های جمعیتی برای ادامه حیات،مشکل اساسی خواهند داشت.
آیا باید برای آب شیرین و امکانات زیستی در معدود غارهائی که از عوامل زیست محیطی ایمن هستند ، با یکدیگر بجنگیم ؟
و یا دنیائی را که در آن زندگی میکنیم را به گونه ای دگرگون کنیم تا بتوانیم در آن زیست کنیم.
میدانیم که زمین امکان پذیرش جمعیت به مراتب بزرگتری را از وضع فعلی دارد، واقعا چه کسانی باید پیشرو حرکت در جهت بهبود شرایط زیستن در کره زمین باشند؟
آیا آن هزینه ها که صرف برقراری شرایط زیستی در مریخ میگردد ، برای زندگی در زمین ضروری تر نیست؟

۱۳۹۲-۰۵-۲۹

خودرو – کشتی – هواپیما و غیره اقتصادی

خودرو – کشتی – هواپیما و غیره شامل موارد منفصله زیر هستند.
یک شکل هستند ( shape )
یک اسکلت مقاوم
یک سیستم محرکه وعامل انتقال قدرت به  محیط ،برای خودرو یک چرخ – کشتی و هواپیما یک پروانه
روش و سیستم کنترل و آلات دقیق
اتصالات نگهداری سرنشین و بار به نحو مناسب
برای بهینه نمودن همه اینها میتوان موارد زیر را بکار برد.
مفروضات طراحی
وزن کل کمترین مقدار خود باشد.
مقاومت بدنه ، به میزان کافی باشد
اتصالات نگهداری سرنشین و بار  ، مطمئن و ایمن باشد.
سیستم محرکه و انتقال قدرت به میزان کافی قوی باشد.
سیستم کنترل و هدایت برای وسیله نیازمندیها را برطرف نماید.
..........
 & More

۱۳۹۲-۰۵-۲۸

شرور سیتی

افراد شرور کسانی هستند که به اعتقاد پلیس ، برای محیط خطرناک هستند ، اما جرم هائی که مرتکب میشوند بسیار کوچک است و اغلب با پرداخت جریمه نقدی ، از زندان آزاد میشوند و یا دلایل کافی برای زندانی شدن آنها موجود نیست.
در یک برنامه تلوزیونی دیدیم که یک افسر ارشد پلیس گله داشتند که با زحمت زیاد یکی از این افراد شرور را دستگیر کرده و قاضی آن شخص را آزاد نموده است ( مشکلات و تحدیدهای این افراد به پلیس و قضات و یا ارتباط با افراد خاص جامعه و خدمات ارائه شده با آنها ، خود جایگاه دیگری دارد)
زندانی نمودن این افراد برای جامعه هزینه نیز دارد.بهتر است آنها را به یک شهر که خود آنها فقط در آن زندگی کنند بفرستیم . در آن شهر آنها تبعید خواهند بود و چون بیرون آمدنشان تحت کنترل است، بصورت یک زندان باز بزرگ ، زندگی خواهند کرد. آنها در آن شهر میتوانند کار کنند ، درآمد داشته باشند و برای خودشان و جامعه مفید باشند. از میان ایشان میتوان پلیس و سایر موارد کنترلی شهر را استخدام نمود تا نظم در شهر برقرار باشد.افراد برای زنده ماندن در این شهر باید یک کاری انجام دهند و یا از منابع مالی دوستان و اقوام خود که برای ایشان ارسال میگردد ، استفاده کنند. بدین ترتیب آنها به سمت فعالیت اقتصادی و کار سالم سوغ داده میشوند. پس از یک مدت زمانی خود آنها با شرارت مخالفت نموده و افراد شرور جدید که به شهر وارد میشوند را تحدید نموده تا از شرارت دست بر داشته و به نحو سالم زندگی نمایند.
از میان این افراد میتوان با انجام آزمایشانت – آموزش و سایر تدابیر لازم ، کماندوها ، نیروهای نظامی و غیره را استخدام نمود و آنها را جذب جامعه کرد.

همینطور است معتاد سیتی – دزد سیتی و الی آخر. حذف افراد پر خطر از اجتماع و ایجاد یک محیط که آنها بتوانند با امثال خودشان به راحتی زندگی کنند، باعث میشود آسیب های اجتماعی که به سایر افراد می آورند حذف گردد. چرا به دلیل اشتباه یک نفر ( دزدی – اعتیاد و غیره ) جامعه باید جریمه شود و هزینه زندگی و نگهداری آنها را درزندان بپردازد؟
همچنین  چراباید خانواده این افراد جریمه شوند و از داشتن زندگی با پدر – مادر و غیره محروم گردند.
خانواده آنه باید این اختیار را داشته باشند که بتوانند به فرد مجرم که در شهر مجرمین زندگی می کند بپیوندندو یا نه گاهی به دیدار آنه بروند و یا سایر روشهای معقول و متداول را پی بگیرند.


مرتبه فهمنده و درک کننده در یک موضوع ، میزان درک را مشخص میکند

درک مفاهیم کتب قدیم و جدید بر اساس مرتبه شنونده ( خواننده ) است. اگر کسی در مرحله کلاس های ابتدائی باشد ، خواندن کتاب گلستان برایش مقدور است ، اما درک مفاهیم در مقایسه با کسی که در دوره متوسطه و یا مراتب دانشگاهی است متفاوت است.
گر چه خواندن گلستان و به ذهن سپردن آن در آینده زمانی که برای آن مفاهیم ، مابه ازاء در وجود خود مشاهده نمود، قابل درک و یاد آوری است ( از این جهت خواندن گلستان ارجه است از سایر کتب)
"لفظ" عشق مادر ، برای نشان دادن یک "مفهوم "به دیگران ، به کار میرود. اما آن مابه ازاء این " لفظ" که در وجود گوینده است "عینا" و به "یک اندازه" در وجود شنونده موجود نیست. لذا تفاوت متن گوینده و شنونده ، همیشه وجود دارد و شنونده بر اساس مرتبه درک وفهم خود از گفتار گوینده مطالبی را درک میکند و این لزوما کمتر از گفته ها و منظور گوینده نیست.
چه بسا بر اساس مرتبه و تجربه شنونده ، چیزی از گفتار گوینده درک شود که فراتر از منظور گوینده بوده است.
بخصوص در مواردی که گوینده برای شاهد مطالب خود از ضرب المثل ها ، احادیث و سخنان بزرگان  و یا قرآن استفاده می کند ، ممکن است اتفاق بیفتد.