بارها دیدهایم که مسئولین سازمانها با هزینه مردم , طرح هایی را پیشنهاد میکنند.
مردم باید این هزینهها را بپردازند .نظر به این که این کارها بار مالی برای سازمان , دولت ندارد. حساسیتها برای این کارها کم است.
اما این هزینهها نوعی مالیات غیر مستقیم است.چه بسا اندازه این مالیات از مالیات مستقیم بیشتر میشود.
اگر بار این هزینهها را روی دوش مالیات مستقیم بگذاریم , کنترل آن بیشتر میشود.
و حجم زیادی از کارهای غیر ضروری حذف میشود.
نگاه کنیم به سیستم جمع آوری زباله در شهرها و هزینههای آن در کنار شرکتهای بازیافت پلاستیک , فلز کاغذ و غیره.
اگر گردآوری زباله را به شرکتهای بازیافت بسپاریم , ضمن کسب درآمد از جمع آوری زباله به مردم شهرها مالیات مستقیم کمتری اختصاص خواهد یافت.
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۳-۰۲-۰۳
پیشنهاد به شرکت رتبه دوم تولید تن ماهی
عملیات کنسرو ماهی سازی , لازم نیست که در کشور مقصد باشد.رساندن مواد اولیه هزینه بر خواهد بود.
میتوان عملیات کنسرو سازی را روی کشتی های مخصوص این کار و در نزدیکی کشتی های صید ماهی انجام داد.
راندمان بالاتر ضایعات کمتر و حمل و نقل کمتر از مزایای این روش کاری است.
محصولات نیز در نزدیکترین بنادر , در کانتینرها تخلیه شده و به بنادر مقصد حمل خواهد شد.
میتوان عملیات کنسرو سازی را روی کشتی های مخصوص این کار و در نزدیکی کشتی های صید ماهی انجام داد.
راندمان بالاتر ضایعات کمتر و حمل و نقل کمتر از مزایای این روش کاری است.
محصولات نیز در نزدیکترین بنادر , در کانتینرها تخلیه شده و به بنادر مقصد حمل خواهد شد.
مخترعان به طور طبیعی خلاق هستند
بنابراین اگر برای یک کار خلاقانه بدنبال فرد شایسته ای میگردید , بهتر است از این گروه انتخاب کنیم.
همه اختراع مخترعان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. چگونه میتوان سازمانی انتفاعی ایجاد کرد ؟
که این خلاقیتها را گرفته و در بهترین مکان ممکنه از آن استفاده کرد.
همه اختراع مخترعان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. چگونه میتوان سازمانی انتفاعی ایجاد کرد ؟
که این خلاقیتها را گرفته و در بهترین مکان ممکنه از آن استفاده کرد.
کیسه هوا برای شناورهای دریایی
همواره شاهد هستیم که کشتی های مسافربری ( و غیر مسافربری ) بخصوص مهاجرین غیرقانونی در آبها غرق میشوند و جان مردم از دست میرود.
چرا برای شناورهای دریایی , کیسه های هوایی , متصل به بدنه کشتی و در خارج آن نداشته باشیم که به هر صورتی که کشتی از وضعیت نرمال خارج گردید , باد شده و ایمنی شناور را فراهم کند.
برای شناورهای زیر سطح ( زیر دریایی ها ) نیز میتوان از این سیستم ایمنی استفاده نمود.
از نظر اقتصادی , زمانی که شما شناور را بتوانید در هر شرایطی حفظ کنید , دیگر نیازی به قایق های نجات نخواهید داشت. گر چه برای اطمینان روانی , وجود آنها حذف نخواهد شد.
چرا برای شناورهای دریایی , کیسه های هوایی , متصل به بدنه کشتی و در خارج آن نداشته باشیم که به هر صورتی که کشتی از وضعیت نرمال خارج گردید , باد شده و ایمنی شناور را فراهم کند.
برای شناورهای زیر سطح ( زیر دریایی ها ) نیز میتوان از این سیستم ایمنی استفاده نمود.
از نظر اقتصادی , زمانی که شما شناور را بتوانید در هر شرایطی حفظ کنید , دیگر نیازی به قایق های نجات نخواهید داشت. گر چه برای اطمینان روانی , وجود آنها حذف نخواهد شد.
جلودار
جلودار ها به روشهای مختلف جلودار میشوند.
با وراثت , مانند انتخاب پسر به جای پدر , نمونه در شرکت فورد.
با انتخاب , یک هیات مدیره مدیر عامل جلودار انتخاب میکند , مانند شرکت جنرال الکتریک و انتخاب مدیرعامل جلودار.
انتخاب اصلح , مانند پیش افتادن شرکت تویوتا در صنعت خودرو , اقتصاد و جامعه به جلوداران تویوتا جایزه داده است.
البته این جلوداران در منطقه هایی که منافع مشترک سازمانها برخورد میکند , رقابت خواهند کرد و معمولا این رقابتها سالم نیستند.
این جلوداران , دارای سرعت های متفاوتی در مسیر اهداف خود هستند.
اگر یک سازمان جلو , دارای سرعت کم باشد , سرعت همه سازمانهای پشت سر , نمیتواند بیشتر از سازمان جلودار باشد.
این یعنی تخصیص غیر بهینه و عقب افتادگی , اتلاف منابع و ....
به طور طبیعی و انتخاب اصلح , این سازمان کند , عقب افتاده و جای خود را به سازمان تندروی دیگری خواهد داد.
سرعت جلودارها باید با ایمنی حرکت توام باشد. در این راستا قهرمانان شطرنج الگوهای خوبی هستند. زمانی که همزمان با چندین نفر شطرنج بازی میکنند.
با وراثت , مانند انتخاب پسر به جای پدر , نمونه در شرکت فورد.
با انتخاب , یک هیات مدیره مدیر عامل جلودار انتخاب میکند , مانند شرکت جنرال الکتریک و انتخاب مدیرعامل جلودار.
انتخاب اصلح , مانند پیش افتادن شرکت تویوتا در صنعت خودرو , اقتصاد و جامعه به جلوداران تویوتا جایزه داده است.
البته این جلوداران در منطقه هایی که منافع مشترک سازمانها برخورد میکند , رقابت خواهند کرد و معمولا این رقابتها سالم نیستند.
این جلوداران , دارای سرعت های متفاوتی در مسیر اهداف خود هستند.
اگر یک سازمان جلو , دارای سرعت کم باشد , سرعت همه سازمانهای پشت سر , نمیتواند بیشتر از سازمان جلودار باشد.
این یعنی تخصیص غیر بهینه و عقب افتادگی , اتلاف منابع و ....
به طور طبیعی و انتخاب اصلح , این سازمان کند , عقب افتاده و جای خود را به سازمان تندروی دیگری خواهد داد.
سرعت جلودارها باید با ایمنی حرکت توام باشد. در این راستا قهرمانان شطرنج الگوهای خوبی هستند. زمانی که همزمان با چندین نفر شطرنج بازی میکنند.
۱۳۹۳-۰۲-۰۲
آیا فضا شفاف است ؟
محاسبات نشان میدهد که در فضای بین ستارگان , یک اتم هیدروژن در هر بیست متر مکعب ( حدودا ) وجود دارد.
اما برای مسافت های طولانی چه تراکمی خواهیم داشت.
برای مسافت های طولانی , مثلا هزار سال نوری , چه خواهیم داشت ؟
تراکم اتمهای مقابل هم چگونه خواهد بود ؟
یک تونل با سطح مقطع یک کیلومتر مربع از ناظر زمینی , به طول هزار سال نوری را در نظر بگیریم , سایه اتمهای هیدروژن چگونه خواهد یود ؟
نوری که از این تونل میگذرد , چقدر جذب شده و چند درصد عبور خواهد کرد ؟
شفافیت این فضا حدی دارد و پس از طی یک مسافت حدی ( حداکثری ) دیگر نوری از آن سو قابل دیدن نیست.
یعنی دیدن آسمان یک حد دارد.
آیا به این علت است که جرم کل جهان قابل مشاهده کمتر از آن چیزی است که باید باشد ؟
اما برای مسافت های طولانی چه تراکمی خواهیم داشت.
برای مسافت های طولانی , مثلا هزار سال نوری , چه خواهیم داشت ؟
تراکم اتمهای مقابل هم چگونه خواهد بود ؟
یک تونل با سطح مقطع یک کیلومتر مربع از ناظر زمینی , به طول هزار سال نوری را در نظر بگیریم , سایه اتمهای هیدروژن چگونه خواهد یود ؟
نوری که از این تونل میگذرد , چقدر جذب شده و چند درصد عبور خواهد کرد ؟
شفافیت این فضا حدی دارد و پس از طی یک مسافت حدی ( حداکثری ) دیگر نوری از آن سو قابل دیدن نیست.
یعنی دیدن آسمان یک حد دارد.
آیا به این علت است که جرم کل جهان قابل مشاهده کمتر از آن چیزی است که باید باشد ؟
۱۳۹۳-۰۲-۰۱
ثابت های جهانی واقعا ثابت نیستند
زمان , میدانیم که زمان نسبی است. یعنی برای یک جسم متحرک زمان کوتاه تر است.
مثال ملموس این است که یک ثانیه در روی سطح زمین معادل بیش از یک ثانیه در روی اتومبیل فرمول یک در حال حرکت است.
پس اگر مسافت طی شده ثابت باشد , مثلا دور پیست.
زمان ساعت روی خودرو مثلا پنج دقیقه باشد , سرعت خودرو عددی خواهد شد.
اما ساعت ذوی زمین , زمان بیشتر از پنج دقیقه را نشان میدهد.
یعنی ناظر ثابت , سرعت را کمتر مشاهده میکند.
زمان , سرعت , شتاب تا اینجا نسبی شد.
مسافت نیز چنین است و از اطاله کلام پرهیز میکنیم.
پس ساعت اتمی و زمان یک پالس اتم سزیوم برای ساعتهای مختلف ثابت نیست. مسافت نیز همینطور , خط کش یک متری , در حرکت و در میدان جاذبه های مختلف کوتاه و بلند خواهد بود.
بنابراین , محاسبات جرم اتم ( پروتون , الکترون و .... ) ثابت نیست و متغیر است و بسته به شرایط پ محل آزمایش متفاوت است.
همچنین بار الکتریکی الکترون و پروتون نیز که بر اساس ثابت بودن این متغیر ها محاسبه شده , در مکان های مختلف گیتی , متفاوت خواهد بود.
این شاید روی زمین برای نا زیاد مهم نباشد.
اما وقتی به مسافت های دور نگاه میکنیم و ابعاد گیتی را میسنجیم خود را نشان میدهد.
انحناء فضا و مکان زمان تغییر خواهد کرد , مسافت محاسبات برای اجرام دور با ثابت های جهانی چنین محاسبه شده است , اما اگر عدم دقت این متغیر ها را در نظر بگیریم , خواهیم دید که مسافت ها تغییر خواهد کرد.
حتی ثابت سرعت نور نیز ( گر چه بیشتر یک فرض است ) در دنیای واقعی که خلا مطلق نداریم , در فضا زمان , مسیر مستقیم طی نخواهد کرد.
مثال ملموس این است که یک ثانیه در روی سطح زمین معادل بیش از یک ثانیه در روی اتومبیل فرمول یک در حال حرکت است.
پس اگر مسافت طی شده ثابت باشد , مثلا دور پیست.
زمان ساعت روی خودرو مثلا پنج دقیقه باشد , سرعت خودرو عددی خواهد شد.
اما ساعت ذوی زمین , زمان بیشتر از پنج دقیقه را نشان میدهد.
یعنی ناظر ثابت , سرعت را کمتر مشاهده میکند.
زمان , سرعت , شتاب تا اینجا نسبی شد.
مسافت نیز چنین است و از اطاله کلام پرهیز میکنیم.
پس ساعت اتمی و زمان یک پالس اتم سزیوم برای ساعتهای مختلف ثابت نیست. مسافت نیز همینطور , خط کش یک متری , در حرکت و در میدان جاذبه های مختلف کوتاه و بلند خواهد بود.
بنابراین , محاسبات جرم اتم ( پروتون , الکترون و .... ) ثابت نیست و متغیر است و بسته به شرایط پ محل آزمایش متفاوت است.
همچنین بار الکتریکی الکترون و پروتون نیز که بر اساس ثابت بودن این متغیر ها محاسبه شده , در مکان های مختلف گیتی , متفاوت خواهد بود.
این شاید روی زمین برای نا زیاد مهم نباشد.
اما وقتی به مسافت های دور نگاه میکنیم و ابعاد گیتی را میسنجیم خود را نشان میدهد.
انحناء فضا و مکان زمان تغییر خواهد کرد , مسافت محاسبات برای اجرام دور با ثابت های جهانی چنین محاسبه شده است , اما اگر عدم دقت این متغیر ها را در نظر بگیریم , خواهیم دید که مسافت ها تغییر خواهد کرد.
حتی ثابت سرعت نور نیز ( گر چه بیشتر یک فرض است ) در دنیای واقعی که خلا مطلق نداریم , در فضا زمان , مسیر مستقیم طی نخواهد کرد.
سمفونی های تاریخ ایران
در خصوص موسیقی , در گذر تاریخ و نقش ایران از در چند هزار سال گذشته چیز زیادی در دست نداریم.
اما آهنگ سرود ملی ایرانیان در زمان هخامنشیان
اشکانیان
ساسانیان
....
صفویان
و ....
چه میدانیم ؟
آنها چگونه بودهاند ؟
جا دارد اساتید موسیقی , آهنگهای مربوط به آن زمانها را طراحی کرده و با سازهای آن دوره تاریخی بنوازند.
مجموعه باطن مردم , جامعه , از میان آنها به اصل و ریشه خود پاسخ خواهد داد.
اما آهنگ سرود ملی ایرانیان در زمان هخامنشیان
اشکانیان
ساسانیان
....
صفویان
و ....
چه میدانیم ؟
آنها چگونه بودهاند ؟
جا دارد اساتید موسیقی , آهنگهای مربوط به آن زمانها را طراحی کرده و با سازهای آن دوره تاریخی بنوازند.
مجموعه باطن مردم , جامعه , از میان آنها به اصل و ریشه خود پاسخ خواهد داد.
۱۳۹۳-۰۱-۲۸
۱۳۹۳-۰۱-۲۷
مخازن نفتی و جستجوی هواپیمای مالزی
گنه کرد در بلخ آهنگری .....
حالا می گویند در فاصله دوهزار کیلومتری ساحل استرالیا باید با آخرین تکنولوژی ها , کف اقیانوس را نقشه برداری کرد تا هواپیما پیدا شود.
حالا اگر تصادفا , نفت پیدا شود مالک آن چه کسی است ؟
آبهای آزاد , استرالیا , هواپیما ....
جالب است که تکنولوژی استخراج در آبهای عمیق , متعلق به شرکتهای خاصی است.
به شوشتر زدند گردن مسگری.
حالا می گویند در فاصله دوهزار کیلومتری ساحل استرالیا باید با آخرین تکنولوژی ها , کف اقیانوس را نقشه برداری کرد تا هواپیما پیدا شود.
حالا اگر تصادفا , نفت پیدا شود مالک آن چه کسی است ؟
آبهای آزاد , استرالیا , هواپیما ....
جالب است که تکنولوژی استخراج در آبهای عمیق , متعلق به شرکتهای خاصی است.
به شوشتر زدند گردن مسگری.
اشتراک در:
پستها (Atom)