۱۳۹۳-۱۱-۲۲

در معنی آب خوردن گرگ و میش با هم

در کتابها خوانده ایم ، وقتی  ناجی ظهور کند ، گرگ و میش با هم آب خواهند خورد . یعنی میش ها از گرگها نمیترسند و گرگها نیز نیت میش ها را نخواهند کرد .

داستان منجی در خصوص انسانها است . پس گرگ و میش ، انسانها هستند . کسانی ( گرگها ) هستند که مزاحم گروه دیگری ( میش ها ) میشوند . خونشان را میریزند ، از آنها سوء استفاده کرده و خونشان ( حاصل زحمتشان ) را مینوشند و....

واقعا نمیدانیم که منجی پس از آمدن چه میکند و چگونه این کار را انجام میدهد . اما اگر چنین کاری را انجام دهد ، لازم نیست که کسی را به قتل برساند !

یعنی منجی پس از آمدن خون کسی را نخواهد ریخت . حتی گرگها نیز از خصلت گرگی برگشته و چون میش ها زندگی خواهند کرد . در واقع کیمیای وجودی منجی است که چنین میکند .

همچنین شنیده شده است که ایشان ، انتقام اتفاقات سالهای گذشته را خواهد گرفت . کسی که وجه خدایی دارد ( مهربان است و رحمت خدا بر جهانیان است ) و با وجودش گرگ و میش یکسان شده و فرقی نخواهند کرد ، از چه کسی ، انتقام چه چیزی را باید بگیرد ؟

ایشان دنباله رو روش اجدادشان خواهند بود .

اجداد بزرگ ایشان رسول خدا و خلیفه چهارم هیچ یک انتقام چیزی را نگرفته اند . اگر کاری کرده اند برای اتفاقات آینده بود و به فرمان خداوند . طبیعی است که منجی نیز از روش اجدادش پیروی نماید و صلح و آرامش را برای همه مردم جهان به ارمغان آورند .

نظری بر آخرین ساعت عاشورا

واقعه عاشورا از زوایای متفاوتی دیده شده است . این ساعت آخر روز عاشورا را شاید بتوان به شرح زیر بازگو نمود .

میدانیم که از دید مذهبی ، مرده کسانی هستند که راه خداوند را درک نکرده اند . و زنده کسی است که به سوی خدا میرود .

پس از دید امام حسین ، همه آن لشگر مرده بودند و فقط یک نفر ایشان زنده بودند . همچنین ایشان به همه خلق محبت داشتند .

آن لشگر تا زمان حیات امام حسین ، امکان توبه داشتند .

از این رو امام خطابه عصر عاشورا را بیان کردند . خود را معرفی کردند و در مقابل لشگر دشمن بالا و پایین میرفتند .

فرض کنید ، آدمی مهربان به مدرسه ای رفته باشد که همه بچه ها با گاز شیمیایی به زمین افتاده اند . آن فرد یک ساعت فرصت دارد تا کسانی را که زنده هستند نجات دهد . طبیعی است آن شخص بدون اتلاف وقت ، تک تک کودکان را بررسی کرده و به دنبال فرد زنده میگردد . با اتمام وقت برای هیچ کس نمیتوان کاری کرد .

شاید امام حسین نیز با این حالت در میان لشگر دشمن میگشتند . با کشته شدن امام ، هیچ کاری برای آن لشگر نمیشد کرد . همه مرده به حساب می آمدند . این بود که " هل من ناصر ینصرنی " فرمودند و با قدرت ولایتی همه را ساکت کردند و خود را معرفی نمودند و ... اما آن مردگان هیچ یک از جا بر نخواستند . این شد که آخرین زنده دشت کربلا نیز شهید شد . از دشت کربلا به بهشت هجرت کردند . لشگر مرده باقی ماند تنها و تا ابد تنها خواهند بود .

مدرسه مربی

وجود مربی در هر موردی بدیهی است . اگر بخواهیم استعدادها هرز نروند باید توسط مربی پرورش یابند .

کودکان  از هر فرصتی برای ازی – توپ بازی و غیره استفده میکنند . اگر مربی متخصص و دوره دیده در این بازیها ، کودکان را پرورش دهند ، بازدهی آنها افزایش یافته – استعدادها شناخته شده و از آسیب های ورزشی کاسته خواهد شد .

علاوه بر همه ورزشها که با ایجاد مدرسه مربی ، امکان آموزش علاقه مندان در همه شهرها باید فراهم گردد ( آموزش مجازی و ....) در سایر رشته ها که علاقه مندی توسعه برای آن وجود دارد ، با تربیت مربی میتوان لن رشته ها را در بلند مدت توسعه داد .

زمینه هایی مثل هنر ( بازیگری – نئاتر – نقاشی – فیلمنامه نویسی و ...) کارهای صنعتی ( جوشکاری – مدل سازی – روبات سازی و ....) ادبیات ( شعر – داستان نویسی و غیره ) باستان شناسی – معدن یابی – سرمایه گذاری - جوانمردی و اخلاق و ...

هدایت جامعه توسط مربی های آنها صورت میگیرد و این وظیفه هدایتگران جامعه است که این امور را توسعه دهند .

چگونه در همه روستاهای افغانستان ، مامای زایمان داشته باشیم؟

این ماماها باید در روستاها برای همیشه بمانند . پس بهتر است که سکنه همان روستاها باشند . دو راه کار وجود دارد . یکی آوردن آنها به یک مرکز آموزش و دوم بردن مرکز آموزش به محل آنها .

اگر آنها از روستا خارج شوند ، مشکلات خاصی نمود پیدا خواهد کرد ، اما اگر مرکز آموزشی به روستا برود ، چند نفر را میتوان آموزش داد .

دوره های کوتاه مدت آموزشی باید طراحی گردد . گروه های آموزشی باید به روستاها بروند و در پی قابله ها باشند . این قابله ها همیشه دستیار هم دارند . هر دو گروه ( قابله ها و دستیاران ) باید دوره آموزشی ببینند . در این میان با یک وسیله ارتباطی باید بتوااند درخواست کمک کرده و یا ارتباط تصویری با نزدیکترین مرکز پزشکی برقرار نمایند . این افراد حقوق ماهانه دریافت خواهند نمود .

در جاهایی که تلفن همراه جواب میدهد ، از این وسیله و در غیر اینصورت ، از تلفن همراه ماهواره ای برای برقراری ارتباط میتوان استفاده نمود .

در جاهایی که برق نیست . از یک شارژر خورشیدی میتوان استفاده نمود . این وسایل به همراه سایر لوازم و داروهای مجاز و بی ضرر ، باید در اختیار قابله ( و همدستش ) قرار گیرد . اگر سلول خورشیدی برای شارژ تلفن ، نیاز به نصب دارد ، باید در محل مناسب نصب و ازمایش گردد .

با ارتباط دائم میتوان اخبار بهداشتی روستا را دائما دریافت نمود . و همچنین کمکهای اطلاعاتی روزانه ارسال کرد . هر زمان لازم باششد ، امکان ارسال آمبولانس یا هلی کوپتر برای روستاها منطقی است . استفاده از امکانات روستاهای مجاور ، مانند وجود وسیله نقلیه نیز امکان پذیر خواهد گردید .

این افراد امروز نیز خدمات بهداشتی به مردم ارائه میکنند . ( معمولا مجانی ) اگر این افراد را دور هم جمع آوری نمائیم ، امکان افزایش خدمات ارائه شده به همه مردم فراهم خواهد آمد .

این خدمات را میتوان به کودکان و سایر افراد روستانیز تعمیم داد .

 

۱۳۹۳-۱۱-۲۱

فرق عاشق و معشوق

عاشق ، معشوق را از خود داند . پس آنچه که به معشوق کند جزو اوست ، حتی اگر آسیب باشد . گویند حد نهایی آن گذشتن از حیات در راه معشوق است . یکی گوید حد بالاتر ماندن برای معشوق است که از رفتن بالاتر است .

اما معشوق ، همه عاشق را برای خود خواهد . گاه باشد که بر عاشق خود عاشق باشد ، گاه همه او برای خود خواهد .

این صفات عاشقی و معشوقی در هر دو فاعل گاه تعویض میگردد . و این رفت و برگشت حالات ادامه دارد تا فرقی در میان نماند .

یعنی عاشق بر معشوق خود هم عاشق است و هم معشوق معشوق خود است . و بر عکس

این زمان عاشقی و معشوقی از میان برخواسته و آنچه مانده همه عشق است بی تکلف .

۱۳۹۳-۱۱-۲۰

عشق چیست ؟

تمرکز خواستن و محبت روی یک چیز را عشق میگویند . این خواستن و محبت داشتن یک سیکل مثبت است . یعنی در طی زمان باعث افزایش یکدیگر میشود .

هر چه یک چیز را بیشتر بخواهیم ، به آن محبت بیشتر میکنیم و هر چه محبت بیشتر کنیم ، آنرا بیشتر میخواهیم .

عشق میتواند یک طرفه باشد . مثل عشق به پول – مال و غیره .

میتواند دو طرفه باشد ، مثل عشق مجازی لیلی و مجنون و سایرین .

تمام انواع عشق تمرین است ، برای یک عشق حقیقی . یکی از خصلتهای عشق گذشتن از همه چیز برای خواستن آن چیز است . پس سایر عشقها مجازی هستند ( در ابتدا نسبت به یکدیگر مجازی هستند – در نهایت همه نسبت به یکی مجازی میشوند و آن یک حقیقی خواهد بود ) و از همه چیز در مقابل آن عشق حقیقی میتوان گذشت .

بسیاری از آداب برای تمرین این تمرکز و فداکاری و گذشتن از همه چیز برای آن عشق حقیقی است . همه اخلاقیات ، رعایت اصولی است برای یک چیز . همه عبادات ، تمرین خواستن است ، خواستن آن چیز .

همه دستورات مذهبی ، تمرین اطاعت است . از یک چیز .

همه راههای مثبت ، هادی است به یک نقطه و یک مبداء .و این آن چیز است .

۱۳۹۳-۱۱-۱۸

طبیعت حباب سازی سیاستهای مسکن

در جامعه ای مردم به شهر نشینی روی آورده اند . طبیعی است که هم افزایی شهر نشینی و اشتراک کارها و خدمات در شهرها بیشتر است . بنابراین اقتصادی است که مردم به شهرها آمده و بدین ترتیب شهرها رشد میابد . در این میان همواره تقاضای جدید برای مسکن در شهرها موجود است . بنابراین قیمت مسکن در شهرها نسبت به سایر مکان ها افزایش خواهد یافت ( و هر چه شهر بزرگتر باشد این افزایش بیشتر خواهد بود ) این بالا رفتن قیمت مسکن در شهرها ، سرمایه گذاران را به خود جلب میکند . در واقع سرمایه گذاری مطمئنی است . خرید خانه و زمین در شهرها ( طبیعتا هر چه که شهر بزرگتر ، بهتر ) این تمایل سرمایه گذاری برای مسکن باعث رشد بیشتر قیمتها میشود ! پس باز هم تقاضا بالا میرود و این افزایش قیمت مسکن سیر صعودی پیدا میکند .

کم کم این سود از سایر سودهای بازار بیشتر میشود . یعنی سرمایه را از سایر بخشهای اقتصاد به سمت خود جلب میکند . این یعنی بقیه اقتصاد با کمبود سرمایه مواجه میشوند . و همه اهالی بازار با سود مسکن و مستغلات ، پولدارتر و پولدارتر میشوند .

این نامش حباب مسکن است . تا چه زمانی با افزایش قیمت میشود پولدار شد ؟

تا زمانی که بقیه اقتصاد سهم تولیدات و ارزش افزوده واقعی جامعه را ایجاد کنند . و این ارزش افزوده ( ثروت ) توسط بخش مسکن جذب گردد .

گر چه به نظر میرسید بخش ساختمان باعث رشد سایر بخشها بشود ، اما با رشد تصاعدی این سیکل معیوب کار به جایی خواهد رسید که : مسکنهای نوساز چند سال ساخته بدون استفاده مانده اند و خراب میشوند تا ساختمان جدید با سود آوری بیشتر به جایش ساخته شود . این یعنی از بین رفتن ثروت جامعه . گر چه بصورت جزیی در معادلات معمول اقتصاد کلان ، جهت حرکت مثبت است ، اما این نشانه بیماری اقتصادی است . اصولا هر بخش اقتصادی نباید درصد قالب در اقتصاد داشته باشد . اقتصاد باید تعادل داشته باشد . بخشهای مختلف ( بسته به شرایط محیطی در هر جای جهان متفاوتاست ) باید هر یک بخش کوچکی از کل اقتصاد را داشته و غالب بودن یکی ، یعنی عدم تعادل در اقتصاد و این نشانه بیماری اقتصادی است .

راه کار برای ایجاد تعادل :

ایجاد مالیات مستقیم برای شهر نشینی ، بدین ترتیب برای کسانی که اقتصادی نحواهد بود در شهر زندگی کنند ، به شهرهای کوچکتر و یا سالمتر ، در روستاها زندگی خواهند کرد . این توزیع جمعیت برای اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک تر نیز مفید است . ( گردش نقدینگی در آن مکانها بیشتر میشود ) توزیع جمعیت باعث افزایش اشتغال در شهرهای کوچک و روستاها میشود و کارایی خدمات بهداشتی را در این مناطق افزایش میدهد .

کسب درآمد شهرداریها و مدیریت های شهری باید به عهده مردم شهر باشد . با اخذ این هزینه ها( و در صورت نیاز مالیات بیشتر از نیاز شهرداریها ) از متراژ مستغلات ( اعیان و عرصه ) همه فضای شهری باعث میشود که تمایل مردم برای زندگی در شهرها کاهش یابد . یعنی در فضاهایی زندگی و کار کنند که اقتصادی تر است .( شهرهای کوچک و روستاها )

سایر مزایای این رفتاری این سیاست به عهده محققین .

 

 

به بهانه قانون حمایت از اوتانازی در کانادا

تولد و مرگ امری نیست که اختیار انسان در آن نقشی داشته باشد . این امور به عهده خداوند است و کسانی که در این امر دخالت کنند ، قاتل نامیده میشوند .

هر روز و هر لحظه ، مطالب جدیدی در پزشکی و سایر علوم در سرتاسر جهان حاصل میشود . ممکن است کسی را که درخواست اوتانازی دارد ، همین فردا بتوان درمان کرد !

تعداد این افراد خیلی کم است . ( اما وجود دارند ) دولتها میتوانند از این افراد در بیمارستانهای خاصی نگهداری نمایند . با ترفندهایی مانند کاهش دمای بدن و کند کردن فعالیتهای بدنی و یا حتی بیهوشی ، میتوان افراد را مدتها در حالت بی حسی نگه داشت .

برای این که این افراد واقعا نمیرند ، هر از چندی آنها را به هوش آورده و بعد از مدت کوتاهی دوباره به بی حسی میتوان انتقالشان داد .

بدین ترتیب بدون درد ، این افراد میتوانند منتظر روش درمان بمانند ( یا پایان طبیعی عمر )

از زمان ابراهیم پیامبر ، نمرود با ادعای گرفتن جان و بخشیدن جان ادعای خدایی کرد . در دین مسیح نیز چشم در مقابل چشم ، قصاص قاتل ، اجازه دخالت در جان را به دیگران نمیدهد .در اسلام نیز قصاص و یا بخشش به بازماندگان واگذار شده . این امری نیست که کسی بتواند در آن دخالت نماید .

اصولا فرق انسان با حیوان در این است ، کارهایی هست که میتوان انجام داد ، اما به دلیل انسانیت ، آن را نباید انجام داد .

نگهداری از افراد پیر نیز چنین است . آیا در آینده ، افراد پیر را که برای جامعه سودی ندارند را میتوان به دیار باقی فرستاد ؟ این مسیر تا کجا میتواند ادامه داشته باشد ؟

آیا بهتر نیست گام اول خارج شدن از انسانیت را از ابتدا بر نداریم ؟

۱۳۹۳-۱۱-۱۵

کاهش هزینه های نظامی با حفظ توان دفاعی

داستان نیروهای نظامی در آینده متفاوت است . به محض وقوع جنگ ، باران موشک بر همه جای مملکت خواهد بارید. ( مانند آنچه در افغانستان و عراق شاهد بودیم )

باید با کاهش هزینه های نظامی ، نیروهای واکنش سریع با همکاری کشورهای منطقه و در ابعاد وسیعتر در کل جهان تدارک دید تا به محض وقوع یک فاجعه طبیعی  ( و یا مصنوعی ) توان بالقوه کمک به منطقه آسیب دیده وجود داشته باشد .

آمادگی نیروهای کمک رسان روی زمین و هوا ( در مناطقی که احتمال وقوع حوادث طبیعی قابل پیش بینی است ، مثل توفانهای حاره ای ) و نیروهای آماده روی آسمان برای حوادث غیر قابل پیش بینی مثل زلزله و رانش زمین و بهمن و غیره . کمک میکند تا تلفات انسانی ( و هزینه توفان ) به شدت کاهش داشته باشد .

هر حادثه نیز مثل یک مانور نظامی باعث بهبود عملکرد واحدها میشود . در صورت وقوع جنگ و نیاز به دفاع نیز این نیروها میتوانند فراتر از مرزها اقدامات مناسب انجام دهند . تا جلوی وقوع جنگ گرفته شود .

سایر موارد دفاعی مانند و کمک از کشورهای دیگر باید به عنوان پشتوانه عملیات برون مرزی در قبل از ورود نیروهای دشمن به خاک سرزمین باید از قبل آماده شده باشد . در واقع توان بازدارندگی ، اولین سپر دفاعی است . سپرهای بعدی نیز باید در جایگاه خود دیده شده باشد .

انتقال هزینه های آمادگی عملیات برون مرزی به نیروهای امدادی مزایای زیادی دارد . بعضی از آنها شامل

استفاده از هزینه های انجام شده برای جامعه

بالا رفتن توان عملیاتی در طی زمان به دلیل برخورد با وقایع واقعی

کاهش هزینه های نظامی و بالا بردن راندمان فعالیتهای نظامی واقعی

و غیره 

۱۳۹۳-۱۱-۱۴

مهندسی مجدد تشکیل و حیات کسب و کار در دولت

کسب و کار و ساز و کار آن در ایران نیازمند مهندسی مجدد است .

 داستان چک و مشکلات آن از طرفی و نیاز بازار به آن بر همه معلوم است .

نیازهای مالی و ابزار جدید مالی

توسعه بازارها و رقابت از منطقه ای به جهانی

توسعه تکنولوژیهای ارتباطی و شبکه های مختلف اجتماعی و موارد مرتبط

توسعه انواع علوم بخصوص مدیریت و غیره

تغییر نقش منطقه ای و جهانی کسب و کارها

و غیره

قوانین و شبکه های موجود کسب و کار باید مورد تحقیق و بازنگری و طراحی مجدد و هوشمندانه قرار گیرد .

روشهای مطلوب باید به تدریج و با روش مناسب پیاده سازی گردد .

خصوصا باید روشهایی برای بوجود آمدن و اتمام فعالیتهای کسب و کارها با نیازهای روز ( و بلکه آینده ) طراحی نمود و اجرا کرد.

برای این کار تحقیقات یکپارچه دانشگاهی باید انجام گیرد ، در حالی که اصل پروژه به پروژه های متعدد تقسیم گردیده و نتایج همه پروژه های ریز ، یکجا جمع گردد .

ارتباط دانشگاه ها با دانشگاه های بزرگ جهان و استفاده از بهترین دستاوردهای علمی جهانی نیز لازم است .