۱۳۹۴-۰۲-۰۱

زمانی ما ایرانی ها هم عرب بودیم ( با استانداردهای امروزی)

لفظ عرب امروزه به دلایل مختلف مالی و غیره زیاد به کار برده میشود . این توهم که عربیت با اسلام ارتباط دارد خود یکی از دلایلی است که باعث شد تا رشد زبان عربی در میان مردم مسلمان رشد یابد .

زمانی بود که ما ایرانی ها نیز به زبان عری مینوشتیم . آیا در آن دوره ما عرب بودیم ؟

بسیاری از بزرگان آن دوران و زمانهای بعد اسامی عربی را بر خود یا فرزندانشان میگذاشتند . آیا آنها عرب بودند ؟

امروزه مردم مالزی نیز اسامی عربی دارند ولی مشخصا عرب نیستند .

عرب قوم کوچکی در میانه صحرای عربستان بود . مردم یمن و عمان فعلی و سواحل خلیج فارس و سوریه و اردن که این اعراب را در میان میگرفتند ، همه غیر عرب بودند و هستند . به تدریج زبان عربی رشد و توسعه یافت و آن به این دلیل بود که عربی زبان قرآن است . زبان رسول الله است . لذا زبان عربی در میان مردم رشد و اعتلا یافت .

امروز نه تنها سعی میشود که برای اعراب تاریخ جعل گردد ( تاریج سایر بلاد سوریه و اردن را به شبه جزیره عربستان و از آن طریق به اعراب منصوب میکنند ) مناطق جغرافیایی را نیز به اسم آنها نامگذاری میکنند ( دریای عرب ! )

این اتفاقات تا زمانی که پول نفت و اهمیت مناطق جغرافیایی عرب زمان مهم است ، توسط رسانه های جهانی تبلیغ میگردد .

اما با کم یا حذف شدن این مسائل جریان زندگی واقعی مردم این نامها و تاریخ و جغرافیای جعلی را به مسیر طبیعی خود خواهد برد .

در گذشته نامهای مناطق جغرافیایی ایران را به یونانی مینامیدند و مینوشتند . بعدها به عربی و مغولی  خوانده میشد . با افول نیروهای غیر طبیعی ، جریان فرهنگ به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت .

نظر به افزایش سرعت  تغییرات ، امیدواریم که این تغییرات به زودی حاصل گردد .

 

۱۳۹۴-۰۱-۳۱

نقش درخت در خیابانهای تهران

زمانی که درباره نقش درخت صحبت میشود , مواردی مثل تلطیف هوا و جذب ریزگردها و کاهش آلودگی صوتی و غیره به ذهن میرسد . خوب همه گونه درختی چنین خصوصیاتی دارد .
اما شهروندان کمی قدیمی تر یاد درهم تنیدگی شاخ و برگ درختان خیابان ولیعصر را مجسم می‌کنند .
اصولا در مناطق گرمسیر , داشتن سایه اولویت تردد دز کوچه و برزن می‌باشد و اصولا معماری سنتی ایرانی که بر اساس اقلیم این سرزمین رشد و توسعه یافته موید این امر می‌باشد . و این امر سلیقه بردار نیست .
اما مسئولین امور درختها در تهران , سعی در کپه نمودن شاخ و برگ درختان دارند . همیشه شاخ و برگی که امکان ایجاد سایه در خیابان را دارد به بهانه " در دسترس بودن " کوتاه می‌کنند و انگیزه وجودی ایجاد سایه را از طبیعت می‌گیرند .
جالب اینجا است که این امر بدیهی نه متوکلین امر را به فکر واداشته و نه بزرگترهای شهری و بالاتر را .
ظاهرا انگیزه و مسولیت فعالیت و تفکر آنها چیز دیگر است .
اگر این امور به صاحبان اصلی که مردم ساکن در خیابانهای شهر هستند واگذار میشد , نتیجه بسیار بهتری بدست می آمد .

۱۳۹۴-۰۱-۳۰

تصادف بنز با پیکان !

چند روز قبل یک پیکان نسبتا تمیز به پشت یک بنز ( از مدلهای روز) رخورد نمود و نیمی از کاپوت پیکان جمع شد . خوشبختانه روی سپر بنز فقط چند خط کوچک افتاد . مردمی که برای این تصادف عجیب جمع شده بودند ، میگفتند که اگر پیکان کل خودروی خود را بدهد هزینه آن چند خط روی سپر بنز نخواهد بود !

آیا با این تفاوت قیمتی خودروها باید با هم به عنوان یک خوردوی برابر با دیگری در خیابان تردد کنند ؟

آیااین ظلمی است که به بخش ضعیف جامعه میشود ؟ وقتی آنها با خودروئی که به زحمت با اقساط خریده اند و احتمالا با مسافر کشی هزینه زندگی خانواده خود را تامین میکنند ، آیا وجود یک خودروی گران قیمت که بصورت آماری احتمال تصادف با آن هم وجود دارد ، عدالت است ؟

واضح است که خیر . اصولا تفاوت زیاد در جامعه با اشتراک منابع عدالت نیست . در طبیعت آنجا که فیلها تردد میکنند ، سایر حیوانات کوچکتر جای را خالی میکنند . اگر با فیلها حرکت کنند ، صد در صد صدمه خواهند دید ! پس چرا ما این اصل طبیعی را رعایت نمیکنیم ؟

باید قانونی تصویب گردد که در هر شهر  قدیمی ترین خودروی قابل تردد را مشخص نماید . مثلا در تهران حداکثر تردد خودروهای پنج یا ده ساله مجاز باشد ، اینطوری دیگر شاهد تصادف خودروهای قدیمی ( و ارزان قیمت ) با خودروهای به روز نخواهیم بود .

همچنین مشکلات آلودگی هوا ناشی از بد کار کردن خودروها و کنترل اخذ معاینه فنی خود به خود حل خواهند گردید .

 

یک درس از کاپیتالیسم

امروزه مشاهده میگردد که یک درصدی از جامعه آمریکا نودونه درصد درآمد جامعه را کسب مبکنند . طبیعی است که این امر مطابق قانون اتفاق افتاده است . پس ملاحظه میگردد قانون نتوانسته هدف خود را که رشد همه آهاد جامعه است بدست آورد . اصولا امر نامبارکی که از قانون حاصل شده باشد ، قابل دفاع نیست . حتی صحت قانون را نیز زیر سوال میبرد .

حجم زیاد قانون را در آمریکا شاهد هستیم و میبینیم که آمریکا یکی از پر زندانی دار ترین کشورهای جهان است ! چرا این قوانین نتوانستند جلوی جرم و جنایت را بگیرند ؟ قوانین ناکارامد هستند .

گر چه رشد طبقات پائین جامعه هدف دولتها باید باشد و نه کم کردن ثروت ثروتمندان ، اما این درس به ما گوشزد میکند که ثروتمندان امکان استفاده بیشتر از همه امکانات جامعه حتی قوانین را دارند .

سیکل ثروتمند شدن ساده است و سالها است که بشر به آن دست یافته است .

پس انداز

سرمایه گذاری و کسب سود

تکرار دو مرحله بالا

برای استفاده از این فعالیت اقتصادی ، متخصصین حداکثر یست درصد سود را مجاز دانسته اند .

متاسفانه این فرمول ساده به مردم آموزش داده نشده و ثرتمندانی که بصورت استثنائی در جامعه بوجود آمده اند به چشم عموم نمایش داده شده و به همه القا میگردد که شما نمیتوانید استثنا باشید پس نمیتوانید ثروتمند باشید .

افرادی مثل بزرگان "ماکروسافت" و "اپل" و "دل" و "گوگل " و غیره .

یکی از کاربرد گردش مالی همه مردم این است که برای ثروتمندان کار کنند . بر این اساس ، دادن وام گسترده ( برای مسکن یا کردیت کارت و غیره ) در این جوامع عرف شده است  . در واقع همه برای پرداخت اقساط و فیش های هزینه ای کار میکنند . در واقع آینده کاری مردم از قبل واگذار شده .

مردم آینده مالی و کاری خود را فروخته اند !

طراحان اقتصادی جامعه باید از این درسها استفاده نموده و اقتصاد جامعه را با کمترین معضلات ممکن طراحی نمایند . شاید برای غربیها نیز فرصت باشد که مشکلات جمع شده قوانین خود را اصلاح نمایند .

 

 

دشمن اصلی هر ملتی جهل است

اگر ملت با این جهل مبارزه نکند ، آن بلاهائی که قبلا به آن دچار شده یا بدتر از آن دوباره اتفاق خواهد افتاد . بنابراین باید با جهل مبارزه کرد . یکی از سلاحهای مورد نیاز برای مبارزه با جهل ثروت است . پس باید به این سلاح نیز متصف شد.
برای برطرف نمودن جهل و افزایش دانش همه آهاد جامعه طرحها و مطالب بسیاری مطرح گردیده است .
نظر به این که جامعه را نخبگان اداره میکنند ، و آنها نیز به آموزش ویژه نیاز دارند ، باید امکان دادن آموزش های ویژه به همه افرادی که بالقوه میتوانند در گروه نخبگان قرار گیرند ، فراهم گردد . هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد به نفع جامعه است .
متاسفانه همه آهاد جامعه علاقه و وقت دریافت این آموزش را ندارند . اگر میشد همه جامعه را مانند نخبگان آموزش داد ، درصد نخبگان جامعه افزایش چشمگیر میافت و جامعه به ایده آلهای بشری نزدیکتر میشد .

تردد وانت و کامیون در ساعات کم تردد مثل شبها صورت پذیرد

وقتی منابع محدود میشود ، بحث اولویتها مطرح میگردد . در اینجا از منبع محدود خیابان و جاده صحبت میکنیم . طیعی است که در همه جا اولویت زندگی انسانها و افزایش ایمنی است . بدیهی است که با توجه به این که خودروهای کم سرعت باری مخل ترافیک ( خیابان یا جاده ) هستند ، طبیعی است که هدایت آنها به زمانهائی که تردد دیگر خودروها کمتر است معقول باشد .

همچنین با توجه به سایر هزینه های ترافیک از قبیل

سوبسید بنزین ( که دولتها میپردازند )

 و یا هزینه زمان و استهلاک و غیره ( که مردم میپردازند )

 و هزینه هایی که جامعه میپردازد ( افزایش تنش و افزایش مرگ و میر ناشی از خطرات مستقیم و غیر مستقیم ترافیک جاده ای و خیابانی )

به صلاح است که تردد این گونه وسایل نقلیه در شهرها و هر جاده بین شهری ( حسب مورد ) مورد مدیریت زمانی قرار گیرد .

چه تعداد گردشگر ترکیه به ایران می آیند ؟ تعادل کجاست ؟


مدتهاست که ترکیه بصورت یکی از مراکز گردشگری مردم سرزمین ما درآمده است . سوال اینجاست که در مقابل این سیل عظیم توریستهای ایرانی در ترکیه ، چه تعداد از مردم ترکیه به عنوان توریست به سرزمین ایران می آیند؟

با توجه به این که جاذبه های گردشگری ایران بسیار بیشتر از ترکیه است !

کوتاهی از کجاست ؟ آیا اصلا برای ما مهم است که گردشگران امارات و ترکیه و این روزها تایلند و مالزی به ایران بیایند ؟

برای اصلاح این نگرش ( در میان مردم ) چه باید کرد ؟

پارک دوبله و مشکل پارکینگ در تهران و سایر شهرها

هر روز بر تعدادخودروهای شهرهای کشور و به خصوص تهران اضافه میگردد . در جاهائی که خانه های ویلائی یک طبقه و فضای سبز خیابانها خاطرات کودکی بسسیاری از افراد میان سال جامعه است ، برجها و حداقل ساختمانهای چهار و پنج طبقه ، شانه به شانه یکدیگر فضای آسمان خیابانها را اشغال نموده است . برای این واحدهای اضافی تولید شده در هر منطقه ، پیش بینی شده که حدود چهل درصد واحدها به پارکینگ مجهز باشند . با توجه به تخلفات صورت گرفته و جریمه هائی که شهرداریها برای این تخلفات دریافت داشته اند این حداقل میزان پارکینگ در سطح شهر احداث نشده است .

میدانیم که پارکینگ منازل برای شبها که مردم در خانه هستند کاربرد دارد . برای زمانهای روز که مردم در سطح شهر تردد کرده و به محل کار رفته ( و یا برای خرید به مراکز خرید مراجعه مینمایند ) فضای پارکینگی پیش ینی نشده است .

معضل جای پارک برای محل کار را در مناطقی که هنوز مسکونی هم هستند و خودروهای مردم در کنار خیابان پارک است دو چندان میشود .

حال در نظر بگیریم که خودروئی برای کاری نیاز به پارک موقت چند دقیقه ای داشته باشد . طبیعی است که دنبال جای پارک گشتن و دور شدن از محل ، زمان تردد را بسیار بیشتر از خود کار میکند .

پس توقف دوبله برای یک لحظه رخ میدهد . و هر روز تعداد این توقف های دوبله اضافه میشود . تخلیه وانتهای حمل بار برای مغازه ها – مراجعه مردم برای بانکها – خرید روزنامه و حتی سوار و پیاده نمودن مسافر تبدیل به توقف دوبله میگردد .

در اغلب مکانها شاهد توقف سوبله و یشتر هستیم . چرا ؟

چون کسی به فکر جای پارک در خیابانها نبوده است . ضعف مدیریت شهری سالها است که اسباب زحمت مردم شده است . حجم زیاد پارکینگ مورد نیاز در سطح شهرها وظیفه شهرداریها است . امری که به بهانه های مختلف ( شاید همه بهانه ها هنوز بیان نشده و بعدا گفته خواهد شد ) انجام نگرفته و هزینه های ان را جامعه و دولت ( و شهرداریها ) میپردازند .

روزی باید نیاز به جای پارک خودروها سامان دهی گردد .

 

۱۳۹۴-۰۱-۲۸

احترام و کاهش کارآیی

بیمارستان‌ میلاد ساخته شد تا به مردم خدمت رسانی نماید , نه به کارکنان .
پارکینگ طبقاتی بیمارستان‌ میلاد سه طبقه زیر زمین است . پزشکان طبقه اول ( از بالا ) کارکنان طبقه وسط و مراجعه کنندگان طبقه سوم پایین .
پزشکان و کارکنان تقریبا هر هشت ساعت به پارکینگ مراجعه میکنند و اگر این پارکینگها همیشه پر باشد , روزی سه بار تردد خواهیم داشت .
در حالی که هر واحد پارکینگ طبقه سوم , تقریبا هر یک ساعت پر و خالی میشود .
این مراجعین چاره ای ندارند جز استفاده از آسانسور , اگر در طبقات بالا بودند انگیزه استفاده از راه پله را می‌داشتند .
اگر پارکینگ پزشکان با مراجعین عوض شد چه خواهد شد ؟ کاهش تردد هشت برابری آسانسور , کاهش مصرف سوخت برای بالا و پایین رفتن و اتلاف وقت مراجعین و غیره .
برای طبقات پایین نیز امنیت بیشتر خواهد بود .
آیا صرف احترام به پزشکان این اتلاف هزینه‌ها را جبران میکند ؟
یادمان باشد دولت برای این اتلاف بنزین ها سوبسید میپردازد .
این مثال " مشت نمونه خروار مدیریت غلط است "

بیزانس جدید

واقعا جنس مردم ترکیه بدون کردها , بیزانسی است . آنها بازماندگان تمدن روم شرقی هستند .
نقطه اشتراک ایشان با اروپاییان خیلی زیاد است .
اگر ترکیه نتواند مشکل کردها را حل کند ( که به نظر نمیتواند ) برای ایجاد صلح و پایداری در مرزهای اروپا , مناسب است که تمدن بیزانس از بازمانده دولت عثمانی جدا گردد و کردها که بازماندگان مادها هستند به ایران بازگردند .
با الحاق کردها به ایران , امنیت بلند مدت بیزانس جدید فراهم خواهد بود . همچنین مردم این مناطق مشکلات تاریخی خود را حل نموده و با پرداختن به اقتصاد و بالا بردن سطح زندگی جامعه , آنها نیز به جامعه صلح آمیز و پیشرفته ملحق خواهند گردید .