۱۳۹۴-۰۴-۰۶

کودکان گروگان در دست داعش

راحتترین راه برای این که افراد مهم یک اجتماع را از مخالفت منصرف کنید این است که از آنها گروگان داشته باشید . داعش این گروگانها را به اسم آموزش از خانواده های عراقی گرفته است .

زمانی که فرزند ذکور یک خانواده موصلی در حال آموزش در دست داعش است ، هیچ پدری جرات اقدام علیه داعش را نخواهد داشت . آنها اگر از سران قبایل هم نباشند ، به صورت جاسوس داعش در محیطهای مورد نظر آنها در امده و فعالیت خواهند نمود .

این عمل داعش چند منظوره است . متاسفانه همین یک هدف امکان ماندن در محیطی که تصرف کرده اند را افزایش خواهد داد .

تا فجایع بیشتری ایجاد نشده ، برای مقابله با داعش باید اقدام کافی نمود . 

۱۳۹۴-۰۴-۰۵

ازدواج

ازدواج یعنی محدود کردن اختیارات فردی برای تشکیل یک اجتماع 
فداکاری ( دو طرف ) برای حفظ اجتماع 
اجتماع خانواده فوق زندگی انفرادی است ، بستری است که توان تربیت نسل فردا را دارد . میتواند جوامع بزرگتر را بسازد .
ازدواج یعنی متعادل شدن احساسات ، نیفتادن از یک طرف پشت بام 
ازدواج یعنی تعلق داشتن به ..... یه عشق ..... یک قلب .... یک حس 
ازدواج یعنی مهم بودن اون ، بیشتر از من
درس اول که از من مهمتر هم هست 
تمرین رشد معنوی است تا رسیدن به خدا .... به مقصد 
..............

دانشگاه تیم مربیگری ورزشی

برای توسعه ورزش نیازمند " تولید انبوه مربی " هستیم .
علاوه بر مربی , سایر تخصصهای تیم های ورزشی مانند پزشک ورزشی با تخصص آن ورزش خاص ( مصدومیتها و موارد مهم کشتی با فوتبال متفاوت است )
آموزش آنالیزورها و سایر اعضاء تیم مربیگری بصورت علمی لازم است .
نظر به این که سرعت پیشرفت علم بالا است , به روز بودن تیم مربیگری برای موفقیت تیمها ضروری است .

قانون و مهریه

در قانون باید حداقل و حداکثر مهریه مشخص گردد . بیش از حد قانونی به عهده طرفین و قانون آنرا پشتیبانی نباید بکند .
حداقل و حداکثر نیز بر اساس حداقل و حداکثر دستمزد قانونی باید مشخص شود .
یک یا چند ماه که قانون گذار. آنرا تعیین نماید .
این وضع مهریه که در ایران است مانع ازدواج شده و از طرفی مایه کسب و کار عده دیگری شده است .
مهریه یک هدیه است . قرار نیست زندگی دختر را تامین کند . بعد از تصویب قانون نیز برای زندانیان مهریه قبلی باید تدبیری اندیشیده شود .

۱۳۹۴-۰۴-۰۴

در اهمیت ادب و سخن خوش ( جزو واجبات است یا مستحب در حد واجب )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ البقره

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)

و با مردم سخن خوش بگوئید !

فرمان خدا است که پیمان گرفته است  ، در حد نیکی به " پدر و مادر و نزدیکان و ویتیمها و نیازمندان " و سخن خوش گفتن با مردم و خواندن نماز و دادن زکات .

پیمان از بنی اسرائیل ، بر مسلمانان نیز فرض است مگر آنچه را مرخص فرموده باشد . همه این وظایف بر ما نیز هست . پس سخن خوش گفتن از واجبات است ، همانطور که بیان فرموده در حد نیکی به والدین و نماز و زکات .

اگر میدانستیم این امر نیز واجب است ، شاید در اجماع این همه سخنان زشت وترش روئی و تند خوئی و قسمهای دروغ را شاهد نبودیم .

 

داستان غیبت حضرت مسیح

آیه 117 مائده و آیه 60 سوره انعام

وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶ مائده

مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴿۱۱۷﴾مائده

و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)

جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)

اینجا در قرآن شاهدیم که مسیح ع به خداوند عرض میکند "چون روح مرا گرفتی (فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي )"

جای دیگر میفرماید :

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۶۰﴾ انعام

و اوست كسى كه شبانگاه روح شما را [به هنگام خواب] مى‏گيرد و آنچه را در روز به دست آورده‏ايد مى‏داند سپس شما را در آن بيدار مى‏كند تا هنگامى معين به سر آيد آنگاه ازگشت‏شما به سوى اوست‏سپس شما را به آنچه انجام مى‏داده‏ايد آگاه خواهد كرد( ۶۰ )

ملاحظه میگردد که در اینجا از (يَتَوَفَّاكُم) منظور خواب است .

پس حضرت مسیح ع به نوعی خواب طولانی رفته اند . قبلا خواب طولانی را در اصحاب کهف دیده بودیم و این نشان میدهد که ایشان جائی روی زمین تا زمان ظهور در خواب طولانی هستند .

 

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

 

 

 

در اهمیت ادب و سخن خوش ( جزو واجبات است )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ البقره

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)

و با مردم سخن خوش بگوئید !

فرمان خدا است که پیمان گرفته است  ، در حد نیکی به " پدر و مادر و نزدیکان و ویتیمها و نیازمندان " و سخن خوش گفتن با مردم و خواندن نماز و دادن زکات .

پیمان از بنی اسرائیل ، بر مسلمانان نیز فرض است مگر آنچه را مرخص فرموده باشد . همه این وظایف بر ما نیز هست . پس سخن خوش گفتن از واجبات است ، همانطور که بیان فرموده در حد نیکی به والدین و نماز و زکات .

اگر میدانستیم این امر نیز واجب است ، شاید در اجماع این همه سخنان زشت و قسمهای دروغ را شاهد نبودیم .

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )


وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 
﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

۱۳۹۴-۰۴-۰۳

دو عامل موفقیت استارت آپ ها

دو عامل عمده موفقیت برای استارت آپ ها میتوان یافت .
یکی اول بودن
دیگر کار یکتایی انجام دادن
انجام کار یکتا که رقبا نتوانند انجام دهند , جای بحث ندارد .
اول بودن نیز باعث پیش افتادن از رقبا می‌گردد .
چنانچه این پیش بودن را بتوان ادامه داد. موفقیت ادامه دار خواهد بود .
نمونه اولها : آمازون و ایبی است
و نمونه خاص ها ; گوگل و علی بابا
دولتها باید اجازه رشد به همه بدهند خصوصا خاص ها .

مونیتور اقتصاد

همیشه امکان سوء استفاده از فرصتهای اقتصادی هست .
باید همیشه اقتصاد را برای شناسایی فرصتهای غلط مونیتور کرد .
نه تنها از جبهه منفی , این مونیتور باید بنگرد که چرا در جایی رشد صورت نمیگیرد , عوامل مشکل را مشاهده و در جهت رفع مشکلات سیگنال صادر نماید .

کالاهای لازم برای جامعه

همه ما مراقب موجودی یخچال و خوراکیهای ضروری خود هستیم . به محض کاهش آنها نسبت به جبران آن اقدام میکنیم .
کشور نیز همچنین و البته حجم و تعداد اقلام ضروری جامعه بزرگتر است .
برای کنترل موجودی اقلام ضروری کشور نیز باید اداراتی وجود داشته باشند .
برای هر قلم کالا , موجودی کف بازار , انبارها , در حال حمل , در حال تولید و غیره .
سیکل عمومی کارها باید به عهده بخش خصوصی باشد , اما توسط بخش دولتی مونیتور گردد و برای حالتهای خاص نیز برنامه وجود داشته باشد تا جامعه بدون کالا نماند .