۱۳۹۴-۰۴-۰۶

داخل افق دید سیاهچاله چه میگذرد ؟

گفته شد در بیرون افق دید سیاهچاله ، مواد نمیتوانند بدرون افق دید وارد شوند . با توجه به این که منحنی مکان – زمان در نزدیکی سیاهچاله بسیار انحناء میابد ، زمانی که لازم است تا مواد از چند میلیمتر آخر بیرون افق دید به سمت افق دید بروند ، میلیاردها سال لازم دارد . بنابراین این مواد بصورت دورانی دور افق دید سیاهچاله میگردد و به تدریج که به سمت قطبهای سیاهچاله حرکت میکند سرعت زاویه ای آن اضافه شده و از سطح افق دید سیاهچاله جدا شده و به خارج از محدوده جاذبه سیاهچاله پرتاب میگردد .

اما

آن جرم کوچک ( نسبت به جرم سیاهچاله ) که به سمت سیاهچاله نزدیک میشود ، باعث افزایش جرم مجموع سیاهچاله ( حاصل جمع جرم سیاهچاله و آن جرم میگردد ) این باعث میشود که افق دید به اندازه بسیار کوچکی جابجا شده و بخش ناچیزی از جرم درون افق دید باقی خواهد ماند .

همچنین زمانی که دو سیاهچاله به هم نزدیک میگردند افق دید مجموع ( برایند دو جرم سیاهچاله ) تغییر خواهد کرد و موادی که بیرون افق دید سیاهچاله بودند ، ممکن است درون افق دید قرار گیرند .

اما در اینجا راجع به فیزیک درون افق دید سیاهچاله صحبت می شود .

فیزیک درون افق دید از همان فیزیک بیرون سیاهچاله تبعیت میکند با یک ضریب خاص ، ( رادیکال منحای یک ) در واقع مسافت و زمان موهومی است .

قبلا با جریان و ولتاژ موهومی روبرو شده بودیم . هیچ اشکالی ندارد که در جائی از جهان طول و زمان موهومی داشته باشیم .

 

برای ایجاد بستر سوء استفاده مالی چه باید کرد ؟

یکی از راه های این کار وجود حجم زیاد پول در جایی و عدم کنترل مناسب از آن است . ( معمولا در هر سطح کنترلی , راه دور زدن وجود دارد )
منظور این نوشتار متهم کردن کسی نیست , هدف شناسایی محل های محتمل و راه کار جلوگیری است .
تمام صندوقهای بازنشستگی دولتی و شبه دولتی , صندوقهای قرض الحسنه و موارد مشابه , شرکتهای وابسته غیر مستقیم به دولت و بسیاری موارد مشابه .
زمانی که جا برای رشد این مراکز نباشد ( رقابت برای سوء استفاده زیاد باشد و همه فرصتهای معمول قبلا مورد بهره برداری قرار گرفته باشد ) میتوان مراکز جدید مشابه ایجاد کرد پ یا فراتر از آن با جمع کردن منابع کوچک , این منابع را بزرگ کرد .
مانند وام مسکن , از هر وام مبلغ کوچکی میتوان سوء استفاده کرد ( حداکثر کارمندان بانک به این منابع دسترسی دارند )
اگر وامها را قالب تعاونی مسکن بتوان جمع کرد پ با تدابیر قانونی برای تعاونیها امتیاز قائل شد , رقم افزایش یافته و پورسانت آن نیز قابل توجه میشود . در این حالت افراد بزرگتر و ارقام قابل قبول ( و درشت تر ) را میتوان تصور نمود .
راه کار جلوگیری از این موارد ادغام ها است .
تمام صندوقهای بازنشستگی باید متمرکز شوند و از دسترس تشنگان سوء استفاده دور گردند .
شرکتهای نیمه دولتی و شبه دولتی و هر مورد مشابه باید خصوصی گردند ( مالکیت با قید مشخص تعداد سهم به افراد حقیقی واگذار شود )
این گونه تصدیگری نتیجه معکوس دارد . اگر جایی لازم است شرکت دولتی ایجاد و در مدت معین فعالیت نماید . ( و بعد از مدت معین منحل گردد )
نظارت به همه صندوقهای قرض الحسنه نیز غیرممکن است .
باید سامانه مناسبی برای ثبت همه گردش نقدینگی آنها تهیه شود . در مقاطع زمانی خاص میتوان به آنها سرکشی کرد . برای هر عمل خلافی ( از لحاظ ضابطه ) جریمه‌های بسیار سنگین برای کل صندوق و همچنین برای همه کارکنان این صندوقها در نظر گرفت ( این بخش قانون بیشتر جنبه بازدارندگی دارد ) مانند جریمه ده درصد کل صندوق و پنجاه درصد دارایی هیئت امنای صندوق و تبعید همه کارکنان به محلهای متفاوت و البته دور برای مدت بیش از ده سال و از این قبیل .
در واقع با توجه به تنبیه سخت , احتمال هر گونه خطایی توسط افراد صندوق برطرف می‌گردد . از طرفی داشتن این صندوقها نیز پر هزینه و غیر اقتصادی می‌گردد . با کم شدن این صندوقها کنترل آنها راحتتر خواهد بود .
از طرفی روش ارائه خدمت این صندوقها از راه های دیگر امکانپذیر است .
خدمات وام از طریق منابع بانکی و هدایت یک گروه ممکن است . مشابه آنچه در سایر موسسات حمایتی مردمی در حال اجرا است .

صندلی مشابه توالت فرنگی

بنا بر دلایل طبی و بیمارستانی این صندلیها برای بعضی از افراد در بیمارستان‌ها و حمام میتواند مفید باشد .

کودکان گروگان در دست داعش

راحتترین راه برای این که افراد مهم یک اجتماع را از مخالفت منصرف کنید این است که از آنها گروگان داشته باشید . داعش این گروگانها را به اسم آموزش از خانواده های عراقی گرفته است .

زمانی که فرزند ذکور یک خانواده موصلی در حال آموزش در دست داعش است ، هیچ پدری جرات اقدام علیه داعش را نخواهد داشت . آنها اگر از سران قبایل هم نباشند ، به صورت جاسوس داعش در محیطهای مورد نظر آنها در امده و فعالیت خواهند نمود .

این عمل داعش چند منظوره است . متاسفانه همین یک هدف امکان ماندن در محیطی که تصرف کرده اند را افزایش خواهد داد .

تا فجایع بیشتری ایجاد نشده ، برای مقابله با داعش باید اقدام کافی نمود . 

۱۳۹۴-۰۴-۰۵

ازدواج

ازدواج یعنی محدود کردن اختیارات فردی برای تشکیل یک اجتماع 
فداکاری ( دو طرف ) برای حفظ اجتماع 
اجتماع خانواده فوق زندگی انفرادی است ، بستری است که توان تربیت نسل فردا را دارد . میتواند جوامع بزرگتر را بسازد .
ازدواج یعنی متعادل شدن احساسات ، نیفتادن از یک طرف پشت بام 
ازدواج یعنی تعلق داشتن به ..... یه عشق ..... یک قلب .... یک حس 
ازدواج یعنی مهم بودن اون ، بیشتر از من
درس اول که از من مهمتر هم هست 
تمرین رشد معنوی است تا رسیدن به خدا .... به مقصد 
..............

دانشگاه تیم مربیگری ورزشی

برای توسعه ورزش نیازمند " تولید انبوه مربی " هستیم .
علاوه بر مربی , سایر تخصصهای تیم های ورزشی مانند پزشک ورزشی با تخصص آن ورزش خاص ( مصدومیتها و موارد مهم کشتی با فوتبال متفاوت است )
آموزش آنالیزورها و سایر اعضاء تیم مربیگری بصورت علمی لازم است .
نظر به این که سرعت پیشرفت علم بالا است , به روز بودن تیم مربیگری برای موفقیت تیمها ضروری است .

قانون و مهریه

در قانون باید حداقل و حداکثر مهریه مشخص گردد . بیش از حد قانونی به عهده طرفین و قانون آنرا پشتیبانی نباید بکند .
حداقل و حداکثر نیز بر اساس حداقل و حداکثر دستمزد قانونی باید مشخص شود .
یک یا چند ماه که قانون گذار. آنرا تعیین نماید .
این وضع مهریه که در ایران است مانع ازدواج شده و از طرفی مایه کسب و کار عده دیگری شده است .
مهریه یک هدیه است . قرار نیست زندگی دختر را تامین کند . بعد از تصویب قانون نیز برای زندانیان مهریه قبلی باید تدبیری اندیشیده شود .

۱۳۹۴-۰۴-۰۴

در اهمیت ادب و سخن خوش ( جزو واجبات است یا مستحب در حد واجب )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ البقره

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)

و با مردم سخن خوش بگوئید !

فرمان خدا است که پیمان گرفته است  ، در حد نیکی به " پدر و مادر و نزدیکان و ویتیمها و نیازمندان " و سخن خوش گفتن با مردم و خواندن نماز و دادن زکات .

پیمان از بنی اسرائیل ، بر مسلمانان نیز فرض است مگر آنچه را مرخص فرموده باشد . همه این وظایف بر ما نیز هست . پس سخن خوش گفتن از واجبات است ، همانطور که بیان فرموده در حد نیکی به والدین و نماز و زکات .

اگر میدانستیم این امر نیز واجب است ، شاید در اجماع این همه سخنان زشت وترش روئی و تند خوئی و قسمهای دروغ را شاهد نبودیم .

 

داستان غیبت حضرت مسیح

آیه 117 مائده و آیه 60 سوره انعام

وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶ مائده

مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴿۱۱۷﴾مائده

و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)

جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)

اینجا در قرآن شاهدیم که مسیح ع به خداوند عرض میکند "چون روح مرا گرفتی (فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي )"

جای دیگر میفرماید :

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۶۰﴾ انعام

و اوست كسى كه شبانگاه روح شما را [به هنگام خواب] مى‏گيرد و آنچه را در روز به دست آورده‏ايد مى‏داند سپس شما را در آن بيدار مى‏كند تا هنگامى معين به سر آيد آنگاه ازگشت‏شما به سوى اوست‏سپس شما را به آنچه انجام مى‏داده‏ايد آگاه خواهد كرد( ۶۰ )

ملاحظه میگردد که در اینجا از (يَتَوَفَّاكُم) منظور خواب است .

پس حضرت مسیح ع به نوعی خواب طولانی رفته اند . قبلا خواب طولانی را در اصحاب کهف دیده بودیم و این نشان میدهد که ایشان جائی روی زمین تا زمان ظهور در خواب طولانی هستند .

 

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

 

 

 

در اهمیت ادب و سخن خوش ( جزو واجبات است )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ البقره

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)

و با مردم سخن خوش بگوئید !

فرمان خدا است که پیمان گرفته است  ، در حد نیکی به " پدر و مادر و نزدیکان و ویتیمها و نیازمندان " و سخن خوش گفتن با مردم و خواندن نماز و دادن زکات .

پیمان از بنی اسرائیل ، بر مسلمانان نیز فرض است مگر آنچه را مرخص فرموده باشد . همه این وظایف بر ما نیز هست . پس سخن خوش گفتن از واجبات است ، همانطور که بیان فرموده در حد نیکی به والدین و نماز و زکات .

اگر میدانستیم این امر نیز واجب است ، شاید در اجماع این همه سخنان زشت و قسمهای دروغ را شاهد نبودیم .

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )


وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 
﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .