پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۴-۰۴-۲۲
مغز و دل و تعادل
یک تعادلی بین عقل و احساسات لازم است وجود داشته باشد . افراد مختلف
دارای سطح مختلف عقلی و احساسی هستند . اگر مبنا را عقل و کارکرد آن در
عالم بیرون بدانیم ، زمانی تعادل در بدن رخ خواهد داد که احساسات نیز به
همان نسبت در شخص وجود داشته و در عالم بیرون نمود پیدا کند .
تصور احساس دوست داشتن خلق و بشریت و ( مثلا ) کمک به گرسنگان جهان –
بدون داشتن منافع دنیوی ( مشهور شدن و غیره ) را در نظر بگیریم . باید
عقل نیز در این امر به همان اندازه بزرگ وجود داشته بادشد . یعنی بتواند
تدبر در عالم بزرگ برای نجات گرسنگان جهان نماید و غیره . ( جهانی
بیندیشد ، راه کار جهانی بیابد و ... )
معمولا این دو در تعادل نیستند و یکی نسبت به دیگری غالب است . از این
امر مشکلات روحی و اجتماعی ( خانوادگی و بیشتر ) بروز خواهد نمود .
خیلی مهم است که برای این بیماران ، تشخیص داده شود کدام یک ناقص است و
کدام یک پیشرو است . طبیعی است که کنترل پیشرو ( گر چه راحتتر است ، اما
جواب نیست ) باید آن که ضعیف تر است تقویت گردد تا تعادل در شخص ( و حتی
در اجتماع ، از خانواده تا جامعه جهانی ) برقرار گردد .
بیس پلیت در تی وی
و این یادآوری مهمی است که مهندسین ما یا فارسی آنرا " صفحه ستون " نمیداند و یا استفاده از لفظ زبان بیگانه را امتیاز میدانند و شاید هم بدون فکر , آنچه آموختهاند , به زبان میآورند !
پس اساتید بدون اندیشه , به زبان بیگانه وفادار بودند .
به هر علت , بسیار به جا است که مهندسین ما هر جا توانستند از زبان مادری در بیان مطالب اجرایی و علمی استفاده کنند .
صفحه ستون یا تیرآهن ( آی پی مصطلح ) نیازی به بیان لفظ بیگانه نیست و لفظ فارسی آن جا افتاده است .
باید به زبانمان افتخار کنیم
آنرا دوست داشته باشیم
و با تعصب سعی در استفاده از لغات جا افتاده زبانمان نماییم .
کپر نشینان
برای گروهی از کپر نشینان ، خانه های سیمانی ساختند . اما آنها ترجیح دادند در کپرهای خود زندگی کنند . گرمای هوا و تهویه مناسب در کپرها دلیل برتری سکونت مردم در کپرها میباشد.
نه تنها در بلوچستان بلکه در بسیاری از نقاط جهان ف این نوع مسکن بسیار بهتر از سیمان و آهن میباشد . گرمای کمتری را به خود جذب میکند و تهویه مناسب دارد .
اگر با روشهای مهندسی و بصورت علمی این کپرها را طراحی کنیم و بسازیم ، محیطی بهتر برای آنها به ایجاد خواهیم کرد .
داشتن توری در دیوارها و پنجره ها ، استفاده از الیاف فایبر گلاس به جای چوب ، روکشهای مشبک پلاستیکی و حتی استفاده از نی ، شاخه های خرما و سایر مصالح بومی در آنها میتواند ضمن ارزان تمام شدن این بناها ، محیط مناسب برای مردم را ایجاد نماید .
ایجاد فضاهای جانبی مثل آشپزخانه و اتاق خواب ، از امکانات دیگری است که به کپرها میتوان اضافه نمود . از این سیستم در ساختمانهای عمومی مثل مدرسه و مسجد و غیره نیز میتوان استفاده نمود . سرویس بهداشتی و حمام نیز با این تکنولوژی قابل ساخت است .
شاید یکی از موارد مهم ، استفاده از سبکی و نصب سریع آنها باشد که در مواقع بلایای طبیعی ، با کمک آنها میتوان تعداد زیادی مسکن قابل سکونت برای مردم حادثه دیده ساخت .
به دلیل سبکی و کوچکی ، هر کامیون میتواند تعدادزیادی خانه را با خود حمل نماید و در هر روستا میتوان صدها کپر ( حتی با عایق حرارتی در مناطق سرد سیر و ضد آب در جاهای مورد نیاز ) را یک روزه برپا نمود .
انتخاب اصلح تاریخی این نوع موارد میتواند درسی برای ما باشد که از تکنولوژیهای قدیمی برای مشکلات جدید نیز میتوان استفاده نمود .
دریافت انرژی از امواج
بهترین روش دریافت انرژی از امواج این است که ، روی آب صفحه ای بزرگ و بدون حرکت قرار دهیم که همواره با آب در تماس باشد . انرژی اواج که به این صفحه میرسد در زیر آن نفوذ میکند و در بعضی نقاط قشار مثبت و در بعضی نقاط فشار منفی ایجاد میکند .
ما باید بتوانیم این فشارها را در تمام طول صفحه جمع آوری کنیم و با یکدیگر جمع کنیم و جمع این نیروها را به ژنراتور تولید الکتریسیته بدهیم .
این صفحه باید از واحدهای استاندارد کارخانه ای ( مثلا یک متر در یک متر ) ساخته شود تا بتوان با مونتاز آنها صفحات بزرگ ( هر چقدر که بخواهیم ) ایجاد کنیم .
اگر یک بادکنک حاوی روغن ( یا آب ) را در زیر یک سطح محکم قرار دهیم ، زمانی که موج به آن میرسد ، فشار موجود باعث میشود که قدری از مایع درون این بادکنک خارج شود و زمانی که اوج موج گذشت و موج به فشار منفی رسید ، مکش حاصل از انرژی موج باعث میشود تا مایع به درون این بادکنک بازگردد . پس در سر هر بادکنک یک درپوش حاوی دو شیر یکطرفه که هر یک به مسیر جداگانه ای ( به موازات سایر بادکنکها ) متصل است لازم است .
با کنار هم قرار دادن تعداد زیادی بادکنک و با میزان پر و خالی شدن مثلا 20 سانتی متر ( در ارتفاع ) میتوان زیر آن یک سطح لاستیکی ( برای محافظت و انتقال انرژیامواج به بادکنکها ) قرار داد .
این مجموعه میتواند به عنوان یک یونیت ساده ، قابل مونتاژ از هر طرف به صفحات مشابه ساخته گردد . وزن مجموعه بباید به اندازه ای باشد که یونیت در موقعیت مناسب روی آب دریا قرار گیرد .
مجموعه این یونیتها روی سطح آب قرار گرفته و با اصال تمام ورودی و خروجی ها به یکدیگر ، مجموعه شامل یک خط رفت و یک خط برگشت خواهد شد .هدایت این دو مسیر به درون یک ژنراتور با دو پره ( برای دو مسیر رفت و برگشت ) و همچنین یک مخزن مایع برای جبران نشتی احتمالی و اطمینان از حضور مایع در تمام سیکل ، باعث میشود که سیستم تکمیل گردد .
به این ترتیب با کمترین هزینه ممکن ، بیشترین میزان انرژی از سطح آب دریا قابل جذب میباشد .
چون امواج از دریا به سمت ساحل می ایند . این مجموعه در جهت موازی ساحل میتواند خیلی طویل باشد . اما اگر در جهت ساحل ابعاد آن زیاد باشد ، انرژی جذب شده در بخشهای نزدیک سواحل عمیق ، انرژی را جذب و به بخشهای نزدیک ساحل انرژی کمتری برسد .
۱۳۹۴-۰۴-۲۱
مسئولیت تعمیرکاران خودرو
اما اگر روز بعد به دلیل خرابی خودرو تصادف کردیم , چه کسی مقصر است ؟
طبیعتا تعمیرکار .
اما معمولا قانون راننده را مقصر عیب خودرو میداند .
باید مواردی دیده شود که تعمیرکاران , پزشکان , پلیس , معلمان و سایر واحدهای خدماتی , متناسب با خدماتی که ارائه میدهند , مسئولیت کار خود را نیز قبول کنند .
۱۳۹۴-۰۴-۱۹
شکل کفش باید شبیه پا باشد
چنانچه کفشهایی مطابق شکل پا ساخته شوند , ضمن راحتی , امکان مد سازی و گسترش و تنوع اشکال کفش نیز ممکن خواهد شد .
زمان در مذاکرات ژنو
اما برای ایران و کشورهای غربی تاخیر در توافق ضرر بیشتری خواهد داشت .
فرآیندهای زیادی باید در دو طرف انجام شود تا بهترین حالت برای دو طرف حاصل گردد .
سرعت , لازمه پیشرفت است . آینده ثابت خواهد کرد .
۱۳۹۴-۰۴-۱۸
نگاهی به غزه بعد از نبرد 2014
دیگران از آن به عنوان جنگ نام میبرند ، اما جنگ باید دو طرف داشته باشد . اما این نبرد یک طرفه بود . از طرف دیگر نیز دفاع صورت گرفت . خیلی کم و غیر موثر . در جنگ یک طرف به منظور تصرف خاک دشمن حرکت میکند . اما در اینجا ، هدف استیصال طرف مقابل بود . در جنگ ، نسبتی مشخص از توان نظامی در مقابل هم قرار میگیرند ، اما اینجا سلاحهای سنگین ، از یک طرف با سلاحهای سبک از سوی دیگر نبرد میکرد .
نگاهی به تلفات ( به خصوص غیر نظامی ) جالب است . بنا به آمار سازمان ملل متحد، بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی که اغلب کودکان بودند در این جنگ کشته شدند. در سوی دیگر نبرد، ۶۷ سرباز اسرائیلی و شش غیرنظامی این کشور کشته شدند.
احتمالا آن شش غیر نظامی در شرایط غیر درگیری نیز عمرشان تمام میشد . در این هنگام حتی آمار تصادفات جاده ای را نیز میتوان به گردن درگیری نظامی انداخت !
بی بی سی مقاله دارد به عنوان " چرا بازسازی غزه بسیار کند پیش میرود؟ "
http://www.bbc.com/persian/world/2015/07/150708_u14_why_is-gaza_reconstruction_slow
برای این که هدف اسرائیل استیصال مردم است . میخواهد آنها به جان هم بیفتند . امکانات زندگی را از ایشان گرفته ، آنها را محاصره کرده و اجازه میدهد که در همانجا بمیرند ! برای کشف و نابودی تونلها ( که بهانه اسرائیل بود ) روشهای دیگری نیز وجود دارد که ارتشهای کشورها ، از زمان جنگ سرد از آن استفاده میکردند .
جالب است که این اتفاق نه تنها جلوی چشم مردم جهان ( در هزاره سوم ) رخ میدهد ، بلکه سازمانهای بین المللی به آنها کمک هم میکنند ! به متن زیر توجه کنید .
"بازرسان سازمان ملل کمک کردند تا روند ارزیابی خانههای آسیبدیده و مصالحی که نیاز دارند انجام شود. جزییات این ارزیابیها در یک بانک اطلاعاتی کامپیوتری قرار دارد و ارتش اسرائیل بر این روند نظارت داشته است. "
در واقع ارتش اسرائیل به چه طریقه دیگر میتوانست ، مقدار دقیق خرابکاریهای خود را مطلع گردد . با اسم ساکن ساختمان ( و با اطلاعات سایر جاسوسان ، در واقع نقشه مسکن تمام ارتش و افراد مهم مردم غزه را دارد)
این اطلاعات کمکی به عبور مواد ساختمانی نکرده ، اما برای ارتش اسرائیل مفید است . در درگیری بعدی ، مشخص است که کجاها باید گلوله باران گردد .
روشهای به کار برده شده در نوار غزه ، نسل کشی است ، نه جنگ .
جامعه جهانی باید از مشاهدات خود خجالت بکشد . چگونه فرزندان شما در موردتان قضاوت خواهند کرد ؟ امروز شما چشم به روی این فجایع میبندید . آیا فرزندانتان به شما افتخار خواهند نمود ؟
شما که فرزندانتان را مانند فرزندان اسرائیلی ( روی بمبهای ارتش مینوشتند " هدیه به کودکان لبنانی " ) تربیت نمیکنید . تصور کنیم که فرزندان اسرائیلی به کار پدرانشان افتخار کنند ، فرزندان شما اینطور نخواهند بود .
شرم بر همه شاهدان فجایع بشریت باد که در این زمینه اقدامی نمیکنند . خصوص کسانی که این آتش را ملتهب کرده و نفع خود را در آن میبینند . واقعا داشتن یک شغل و چند سال با درآمد مناسب زندگی کردن ، ارزش آنرا دارد ؟
آیا روسای کشورها ، حق دارند بگویند ف به دلیل منافع کشوری باید در گوشه ای از جهان قتل عام کرد ؟
آیا به روشهای دیگر منافع کشورها نمیتواند تامین گردد ؟
شرم بر همه کسانی که فکر نکرده پیرو سیاست های نابجای گذشتگانشان هستند .
همیشه یک راه دیگر وجود دارد . انتخاب یک راه زشت ، تصویری از درون آن تصمیم گیران است .
تئوری "پیدایش جهان" با "جهان بینی اسلامی"
میدانیم که تئوری بیگ بنگ یا انفجار بزرگ را یک نفر کشیش هلندی و با جهان بینی مسیحی ابراز نمود . ایشان با آموزه های امروزی مسیحیت به این نتیجه رسیده بودند .
همانطور که مسیح یکباره ظهور نمود و همه خلق را نجات داد و گناه همه خلق را میبخشد و غیره ، ایشان هم تصور نمودند کل کائنات باید یکباره بوجود آمده باشد . و این یکبارگی یعنی با یک انفجار . با توضیح منطقی سایر موارد تئوری انفجار بزرگ به صورتی که ما میشناسیم ، خود را نمایش میدهد . از مزایای این تئوری بگذریم ف اما اشکالاتی نیز وجود دارد که باعث شده دانشمندان سایر تئوریها را مطرح نمایند .
حالات بسیار زیادی ممکن و محتمل است . در اینجا استنباط بر اساس دانش امروز از خطبه اول نهج البلاغه بخش "آفرینش جهان " استفاده شده وسعی شده که توضیحی از روزهای اول پیدایش جهان مطرح گردد .
مرحله اول : پیدا شدن ابعاد فضا- زمان است . میدانیم که فضا - زمان محدود است و این که بعد از آن چیست ؟ نمیدانیم . آن چیز که نمیدانیم همه جا گسترده بود و این " فضا – زمان " چیزی است که دارای مشخصاتی است . این " فضا – زمان " باید ایجاد شده باشد . و این اولین مرحله آفرینش جهان است .
مرحله دوم : ایجاد مواد است . در این مرحله موادی که متراکم بود از یک چشمه به " فضا – زمان " جریان یافت و یک سسیاهچاله عظیم را ایجاد نمود .
مرحله سوم : در فاصله دوری یک سیاهچاله دیگر ایجاد نمود .
مرحله سوم : این دو سیاهچاله در دو سوی " فضا – زمان " بود . این سیاهچاله ها یکدیگر را جذب نموده و در زمانی که این دو ابرسیاهچاله در یکدیگر ادغام میشدند ، مواد و متریال از آنها به بیرون ریخته و از این مواد و متریال کل جهان ساخته شد .
مراحل تقسیم بندی مواد و متریال را میتوان به قرار زیر تقسیم نمود .
اول : لایه جو زمین ( در زیر این لایه ، پوسته زمین و مایعات درون زمین قرار دارد )
دوم : فضای منظومه شمسی . این فضا دارای مواد و متریال خاص خود است که با بیرون از منظومه متفاوت است .
سوم : فضای کهکشان راه شیری . این فضا نیز مشخصات فیزیکی خاص خود را دارد که با فضای بیرون از آن متفاوت است .
نکته : سرعت نور در این محیطها متفاوت است . جذب نور و انکسار نور در این فضاها متفاوت است . با توجه به ابعاد بزرگ این فضاها ، برای نوری که از این محیطها میگذرد باید این پارامترها را در نظر گرفت .
چهارم : فضای خوشه های کهکشانی . بر اساس منطق میتوان استنباط کرد که این فضا نیز با فضاهای بالاتر شرایط متفاوت دارد . و البته ابعاد این فضاها نیز مقیاس دیگری دارد .
پنجم : فضای مجموعه خوشه ها .
ششم : مجموعه مرتبه پنجم . گروه های مجموعه خوشه ای در جهان موجود و این گروه ها خود دارای محدودیتی است . حد این گروه ها نیز شرایط خاص فیزیکی متفاوت با محیطهای دیگر دارد .
هفتم : مجموعه کل گیتی . این فضا تمام " فضا – زمان " را در بر میگیرد . حدود آن به حدود " فضا – زمان " محدود میگردد .
نکته : این که این دو سیاهچاله ادغام شده و یا هنوز در حال حرکت هستند و مواد به بیرون انتشار میدهند معلوم نیست .
نکته : در هر یک از مراحل آسمان ، نور عمق نفوذی دارد بنابراین مقداری از نور جذب شده و پس از مسافتی قابل تشخیص نیست . در هر یک از فضاها میتوان این عمق را محاسبه کرد .
نکته : مشابه گردش مواد مشاهده شده در کهکشانها ، این موادی که از سیاهچاله بزرگ مرکزی به بیرون ریخه شده ، دوباره به سمت سیاهچاله بازخواهد گشت و این سیکل ادامه دار خواهد بود .
نکته : زمان شروع این اتفاق نامعلوم است
سرعت انتقال جاذبه
دو جرم کروی یکسان را در فاصله مشخص از یکدیگر در نظر بگیرید ، به مرکز یکی و شعاع دومی ، یک دایره رسم کنید .
حالا از سمت عمود و مماس بر این دایره یک گوی مشابه را از بالا به پائین بندازید . زمانی که گوی به دایره مماس میشود ، چقدر طول میکشد که جاذبه آن روی گوی مرکز دایره اثر کند ؟
طبیعی است که در آن لحظه منحنی فضا – زمان تغییر نموده که آن جسم توانسته در آن موقعیت مکانی – زمانی حضور داشته باشد و این تغییر انحنای فضا – زمان در همان لحظه روی همه جهان هستی ، از جمله آن گوی مرکزی اثر خواهد داشت .
یعنی سرعت انتقال جاذبه بینهای است .