۱۳۹۴-۰۶-۲۹

شهرها به عنوان مرکز کار و اشتغال انتخاب خوبی نیست

اینطوری پیش آمد که مردم برای تبادل کالا در یکجا جمع شدند و شهرها بوجود آمدند . تا امروز که شهرها بی حد بزرگ میشوند و نحوه زندگی مردم را تغییر داده‌اند .
اما امروز لازم نیست برای تجارت در شهرها بود . عالم دیجیتال و ارتباطات اطلاعات کمک میکند تا مردم روشهای دیگر زندگی را نیز با بهره وری بهتر در پیش بگیرند .
اکثر کشورها نسبتا وسیع هستند و هر کارخانه و مرکز اسکانی در هر کجا میتواند با کل شبکه کالا و تجارت و دانش مرتبط باشد .
پس بدیهی است مراکز جمعیتی به سمت شهرهای کوچک با اقتصاد متصل به کل جهان انتقال یابد .
اگر بتوان شهرهای بزرگ را کوچک کرد , کمک بزرگی به رشد کشور شده است . شهرها مرکز ناهنجاریهای احتمالی هستند .

چرا کشورهای تولید کننده نفت نیاز به گاز دارند ؟

نفت و گاز هر دو هیدروکربور هستند . تعداد هیدروژنهای گاز به ازای هر کربن بیشتر از انواع نفت میباشد .

کشورهای دارای نفت به سادگی با استفاده از آب دریا میتوانند از نفت موجود ، گاز بسازند . گر چه مسائل اقتصادی تعیین کننده قیمت تمام شده محصولات میباشد و خرید گاز آماده از گاز کارخانه ای ارزانتر است . اما امنیت تهیه بعضی اقلام از منابع داخلی باعث میشود که گاهی این هزینه ها قابل قبول گردد .

ضمنا تولید چند بشکه نفت اضافی برای کشورهایی مثل کویت و امارات و عربستان مشکلی نخواهد بود و اگر قیمت تمام شده استخراج را در نظر بگیریم ف چه بسا قیمت گاز حاصله قابل قبولتر از گاز خریداری باشد .

واگن خانواده در مترو

امروز در مترو ، واگن بانوان و آقایان داریم . خوشبختانه سخت گیری لازم برای عدم حضور آقایان در واگن بانوان میشود ، اما متاسفانه حریم آقایان مورد مراقبت قرار نمیگیرد !

بانوان به راحتی در واگنهای مردانه وارد شده و اکثرا به بهانه این که خانواده هستند مشکلات استقرار ، بخصوص هنگام سوار و پیاده شدن ایجاد میکنند .

راه کار ساده است . باید دو واگن کنار واگن بانوان را به خانواده اختصاص داد . این دو واگن میتواند توسط افراد خانواده استفاده شود و نگهبانان ایستگاه ها میتوانند کنترل واگن کناری را نیز به عهده بگیرند .

در نهایت از سوار شدن بانوان در واگنهای میانی مترو جلوگیری گردد . این امر ضمن حفظ کرامت انسانی آقایان و خانمها ، به کسانی که به این کرامت بی تفاوتند نیز اجازه میدهد در واگنهای مشترک به بی تفاوتی به کرامت انسانی بپردازند .

همان طور که اکثریت بانوان خواستار حفظ کرامت انسانی خود هستند ، آقایان نیز چنین کرامتی دارند و خواستار حفظ آن هستند . 

یک روش ساخت خانه در شهرها

مشاهده میکنیم در شهرهایمان ، ساختمان چهار طبقه را خراب کرده و یک ساختمان پنج طبقه جایش میسازند . برای یک طبقه اضافه و البته شکل معماری جدید استراکچر چهار طبقه را خراب کرده و دوباره هزینه آن چهار طبقه را میپردازند !

یعنی بجای فکر کردن از پول استفاده میکنند !

امروزه میتوان به انواع روشها ساختار استراکچر را تقویت نمود . وقتی یک استراکچر را بررسی محاسباتی کنیم ، میبینیم که برای افزایش بار بعضی از اجزاء ( نه همه جزئیات ) باید تقویت شوند . بنابراین با تقویت بعضی از قسمتهای ساختمان موجود میتوان بار یک طبقه جدید را روی ساختمان اضافه نمود . از طرفی برای تغییر معماری طبقات تغییراتی در دیوارها و البته نازک کاری ساختمان باید اعمال گردد .

در واقع برای اضافه کردن یک طبقه لازم نیست کل ساختمان را نابود نمایند . تا حدود زیادی میتوان از ساختار موجود استفاده کرد . این کار صرفه جوئی مالی زیادی را برای سازنده ایجاد میکند و از آن مهمتر کاهش زمان برای تکمیل ساختمان نهائی است .

بعضی روشهای تقویت استراکچر شامل جوشکاری انواع ورقها و مقاطع برای ساختمانهای اسکلت فلزی و پوشش اسکلت بتنی با انواع کمپوزیتها و ایجاد دیوارهای نازک بتونی در محلهائی که معماری ساخمان اجازه دهد و اتصال آنها به اسکلت بتنی و غیره و غیره .

۱۳۹۴-۰۶-۲۸

جایگزینی آلومینیوم به جای مس در موتورهای الکتریکی

آلومینیم نیز چون مس مقاومت الکتریکی کمی دارد و در صنعت برق و انتقال قدرت کاربرد زیادی دارد .
اما هنوز در موتورهای الکتریکی جایگزین مس نشده است .
آلومینیم با وزن حدود ثلث مس انتخاب بهتری است , اما بدلیل کمی مقوم تر , ممکن است موتورهای الکتریکی کمی حجیم تر شوند . اما از وزن و قیمت آنها کاسته خواهد شد .
این ماده خصوصا برای خودروهای برقی ایده آل است .
همچنین توربینهای بادی متداول و تقریبا همه انواع ژنراتورهای برق , بدلیل کاهش وزن کلی و کاهش وزن عامل متحرک ( روتور ) بسیار اقتصادی تر خواهند بود .
جایگزینی حتی ده درصد آلومینیم به جای مس , بازار جهانی این فلزات را دگرگون خواهد کرد .
مس عنصری کمیاب و برعکس آلومینیم در همه جای زمین فراوان است .
استفاده گسترده از آلومینیم به جای مس , تاثیر مهمی روی کشورهای تولید کننده و مصرف کننده خواهد داشت .

۱۳۹۴-۰۶-۲۷

آینده رشد اقتصادی چین چگونه خواهد بود ؟

چین از اوج رشد خود گذشته است . گر چه آینده تابع رفتار دولتمردان چین است اما تا حدود زیادی میتوان اطمینان داشت که رشد چین به آهستگی کم شده و به میزان رشد طبیعی کشور ( چین ) خواهد رسید . در بلند مدت رشد همه کشورها با رشد جهان یکسان خواهد بود .
در آینده , چین بیشتر درگیر اصلاحات داخلی اقتصادی خواهد بود و از به هم زدن اقتصاد جهانی سودی نصیب خود نخواهد دید , پس به آن اقدام نخواهد کرد .
اما چین همیشه یک فرصت است , کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری و بازیهای اقتصادی منافع زیادی از این کشور خواهند برد . چیزی شبیه یک بازی برد- برد .
رقیب اصلی اقتصادی چین ( در آینده ) یعنی هندوستان هنوز راه زیادی دارد تا به عنوان رقیب عرض اندام کند . پس تا مدتها چین ( بعد از چیرگی بر اقتصاد آمریکا ) قدرت برتر اقتصادی خواهد بود .

چرا غرب داعش را از بین نمیبرد ؟

از بین بردن داعش یک عمل است ، اما استفاده از نیروهای داعش عمل دیگر . نه تنها داعش ، بلکه هر گروه – فرد و موقعیت خاصی که به وجود آید ، مانند یک ثروت قابل استفاده است .

طبیعی است که اگر استفاده و ضرر نابودی داعش محاسبه شود ، استفاده از داعش سود بیشتری خواهد داشت .

آمریکا میلیاردها دلار سلاح در اختیار عربستان میگذارد تا یمن را تصرف کند . اما سلاحهای خریداری شده عراق را برای حمله به داعش به آنها نداد . طبیعی است وجود داعش سود برای غرب دارد که بهتر از نبود آن است .

در سایر نقاط جهان نیز چنین است . تصرف منافعی نیروهای شورشی در سرتاسر جهان بسیار سودآور تر از نابودی آنها است . راه های زیادی وجود دارد که میتوان از نیروهای شورشی سراسر جهان استفاده کرد .

هر گروه یک واحد است با یک تجربه و یک اندیشه . کشوری مثل آمریکا سالها است که با همه انواع گروه های شورشی با روشهای مختلف از شکنجه و کشتار گروهی تا هدایت غیر مستقیم برخورد کرده و حتی اگر در مواردی اشتباه کرده باشد ، امکان درس گرفتن از آن را داشته است .

چرا ما از داعش استفاده نکنیم . چه بهره برداری از داعش میتوان کرد که برای ما مفید باشد ؟ از سایر گروه های دیگر در سرتاسر جهان چه ؟

آیا میتوانیم بر ثروت جهان بیفزائیم ؟ یا از امکانات جهان بهره برداری کنیم ؟ آیا هنوز تامین کننده مواد خام هستیم ؟ یا به بلوغ لازم برای قضاوت نکردن و هم افزائی جهانی رسیده ایم ؟

آینده مشخص خواهد کرد .

الگوی جوانها و مردم

متاسفانه مشاهده میکنیم جوانهای ما ( دختر و پسر ) مانند غربیها لباس می‌پوشند , رفتار می‌کنند و سخن می‌گویند ( آن هم نه طبقه بالای غربی , بلکه بیشتر خوانندگان سبک رپ و غیره )
این امر نشان می‌دهد آنها الگوی مناسب وطنی ندارند .
اکثر این جوانها ریشه اخلاقیات وطنی دارند ( گذشت , خدمت , احترام به بزرگتر و غیره ) اما نبود الگوی ظاهری مشهود است . قهرمانان وطنی ( ورزشکاران , خوانندگان و ... ) نیز الگوی خود را از غربیها میگیرند . در واقع آنها رفتار ساز نیستند . آنها با تقلید رفتار دیگر جوانها یا غربیها سعی در محبوبیت دارند .
از خالکوبی زیاد گرفته تا مدلهای جدید آرایش مو و غیره .
بگذریم که حیثیت قهرمانی گروهی از ورزشکاران را با یک پست غیر مرتبط یا گاهی مرتبط خریداری کرده‌اند و از وجهه آنها بهره برداری خاص می‌کنند . این یعنی آنها جهان بینی کافی ندارند و نباید از این گروه انتظار این چنینی داشت .
لازم است گروهی در بخش فرهنگ سازی به این امر بپردازند .
نوع پوشش , رفتار , گویش باید الگو سازی شود . مردم باید قهرمانانی داشته باشند که از آنها تقلید این چنینی کنند .
در تاریخ ما افراد زیادی داریم که میتوانند الگو باشند .
عیاران یکی از این گروه هستند . جدای از واقعیت تاریخی ایشان . میتوان به اسم ایشان همه خوبیها را الگو سازی کرده و مردم بخصوص جوانها را به سمت جوانمردی و انسانیت هدایت نمود .
داشتن لباس و نحوه پوشش خاص و مقبول جامعه بخصوص از نوع وطنی بسیار مطلوب است .
استفاده از دستاوردهای غربی با تقلید از افراد سطح پایین جوامع غربی متفاوت است . باید از شکل جدید و امروزی غرب زدگی دور شد و به داشته هایمان بهای بیشتری بدهیم .

۱۳۹۴-۰۶-۲۶

آلودگی صوتی مجاز هر خودرو چقدر است ؟

مشاهده میکنیم خودروهای مستعمل صداهای ناهنجار از خود ساطع می‌کنند همچنین جوانان با صدای بلند لوازم صوتی یا دستکاری خودرو , صدای اضافی به محیط وارد می‌کنند .
امنیت اجتماعی حکم میکند میزان صدای مجاز خودرو مشخص گردد ( مثلا 20 دسیبل در فاصله یک متری ) و نیروهای انتظامی با این معضل اجتماعی مقابله نمایند .
طبیعی است که قانونگذاران نیز قانون مناسب برای جریمه نقدی , اصلاح یا ضبط خودرو برای دولت اقدام نمایند .
استفاده از صدای زیاد در داخل خودرو , در حالی که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد آزاد است اما عدم مزاحمت برای مردم در اولویت است . مثلا زمانی که درب یا پنجره خودرو باز میشود , صدای موسیقی داخل خودرو از یک حدی بلندتر نباشد .

بحثی در حد توان دانستن و پی به ناشناخته ها بردن

یکی از محدودیتهای ویژه انسانی ، میزان عمر انسان است . در محدوده سن انسان اتفاقاتی رخ میدهد که برای ما آشنا است . بسیاری از وقایع که در زمانهای خیلی کم و یا خیلی زیاد رخ میدهند ، برای ما ملموس نیستند . ما سعی میکنیم با انواع ابزار ( کند و تند کننده ) این واقعیات را با زمان عمرمان مقایسه و یا ملموس کنیم تا آنرا درک نمائیم . اما روی سخن این مبحث نیست .
میدانیم که دانش ( مطلق دانش ) نیاز به آموزش – درک و تعمق و بالاخره اندیشیدن دارد . ذهن ما باید در محیط خاص خود این دانش را پردازش کند .
اما علومی که مقوله آموزش آنها از عمر ما بیشتر باشد برای ما قابل مطالعه و درک نیست . مواردی که پروسه اندیشیدن آنها هم طولانی تر از توان انسان باشد چنین است .
در واقع عمر انسان یک عامل محدودیت توان دانش ما است .
اگر در عالم هستی موجوداتی مشابه انسان با طول عمر دو برابر باشند ، دانش قابل درک توسط آنها از ما بیشتر و متفاوت خواهد بود .
همینطور در حالتی که عمر این موجودات نصف عمر ما باشد ، دانش و جهان بینی آنها متفاوت خواهد بود .
این امر که راه دستیابی بشر به دانش ، با عمر او محدود میشود مشخص است ، اما بشر از راه ها و ابزار دیگری که در دسترس دارد ، امکان پی بردن و درک وقایع را دارد که بعضی از آنها شناخته شده و بعضی هنوز ناشناخته است . با کمک ابزار کمتر استفاده شده بشری میتوان به دانش وسیعتری که محدودیتهای جسمی انسان ایجاد میکند ، پی برد و از آنها برای رشد و تعالی بشریت استفاده کرد .
( یکی دیگر از محدودیتهای دانش بشری روشهای انتقال اطلاعات بین بشر است . ورودیهای مغز انسان محدود و سرعت آنها نیز حدی دارد ، این امر نیز یکی از محدودیتهای بشری است )