۱۳۹۴-۰۷-۰۲

لایه های مدیریت

در اغلب سیستمهای مدیریت شاهد لایه‌های مدیریت هستیم .
یکی از مدیریت ها , مدیریت کشور است که هم مدیریت های کوچکتر داریم و هم بالاتر .
منظور یا هدف , برنامه‌ریزی , هدایت و کنترل در همه مراحل متفاوت است .
لایه‌های پایین تر در جهت تحقق لایه‌های بالاتر گام بر می‌دارند.
مثلا داستان بد بودن اسد و حکومت سوریه در رسانه‌ها و فضای مجازی .
در جهت سیاست مذکور برنامه خاصی باید در رسانه‌ها پیاده شود .
برنامه کل توسط غول های رسانه اجرا می‌شود .
تعیین ابزار کار شامل انسانیت , مقوله شکنجه ( که حتی آمریکا نیز به میزان گسترده و آشکار از آن استفاده میکند ) و غیره .
لایه‌های پایین تر اصلا از ماجرا آگاهی ندارند . آنها مثلا برای انسانیت و مخالفت شکنجه حرکتهای رسانه ای ضد اسد می‌کنند .
جدای از این که واقعا این شخص خوب باشد یا بد .,این شبکه‌ها و لایه‌ها کار خواهند کرد .
جالب این است که در خلقت جهان و هدایت و کنترل آن نیز شاهد لایه‌های مختلف با ویژگیهای خاص خود هستیم .
نه تنها برای مدیریت مناسب باید از این شبکه‌ها استفاده کرد , بلکه در موارد لازم شبکه‌های مطلوب را باید ایجاد نمود .
مدیریت های موفق حتما از این روش استفاده کرده‌اند .

۱۳۹۴-۰۷-۰۱

خط آهن سریع السیر بمبئی به آتن

سرعت رشد هندوستان زیاد است . طبیعتا ثروتمندان زیادی نیز در میان ایشان وجود دارند و به تعداد آنها اضافه خواهد شد. یکی از مراکز سفر هندیها ، اروپا است . قطارهای پر سرعت با ایمنی بیشتر و همچنین ظرفیت بیشتر ( و خدمات مناسبتر ) یکی از انتخابهای مطلوب همه مسافران است .

اگر بین این دو شهر یک خط سریع السیر احداث شود ، نه تنها ارتباط آنها را با کشورهای طول مسیر ( پاکستان – ایران – ترکیه ) فراهم می آورد ، بلکه ارتباط بین این سه کشور را نیز بیشتر خواهد کرد .

این مسیر حدود جهار هزار کیلومتر است و بهترین انتخاب برای احداث این خط ف سرمایه گذاری خارجی است . در واقع میتوان این خط را بصورت یک شرکت مستقل در نظر گرفت که به کشورهای مختلف حق عبور میپردازد ( مانند خطوط هوائی ) این شرکت فرا ملیتی و میتواند شامل سهامداران هر یک از این کشورها یا خارج از این کشورها باشد .

اگر برای تمام کشورهای مسیر ( هند – پاکستان – ایران – ترکیه – یونان ) هر یک ده درصد سهام در نظر بگیریم ( که توسط بخش خصوصی این کشورها تامین خواهد شد ) حدود پنجاه درصد دیگر سهام آزاد است و توسط سایر سرمایه گذاران قابل انجام خواهد بود . ( اروپایی – آمریکایی – چینی و غیره )

طراحی چنین ساختارهائی که فارغ از مشکلات یک کشور باشد و با ارتباط بین سایر کشورها باعث هم افزایی گردد برای همه کشورهای جهان سودمند است .

مواردی مانند خطوط هوایی مشترک مدتها است که امتحان خود را پس داده اند .

با شروع یک سرمایه گذاری این چنین ، امکان راه اندازی سرمایه گذاریهای مشابه نیز فراهم خواهد شد . مانند خط راه آهن سریع السیر مزار شریف به بغداد و حتی امتداد آن تا مکه .نمونه دیگر خط سریع السیر قزوین – باکو- تفلیس – مسکو است .

خطوط گازی – خطوط برق و خیلی چیزهای فرا ملی را میتوان در این مبحث گنجاند .

نبود شاکی خصوصی و ...

نبود یا عفو شاکی خصوصی در بسیاری موارد باعث میگردد که مجرم از پیگرد قضائی مصون بماند و این امر اشکال اساسی دارد .

هر جرم که به وقوع بپیوندد ، مجرم دو مظبوم خواهد داشت .اول کسی که روی او ظلم شده ، که یا میبخشد یا خیر ، اما کل جامعه نیز مورد ظلم واقع شده است و صاحب جامعه ( قانون ) نباید با بخشودگی به قضیه نگاه کند . با سختگیری قانونی ف خطر جرم زیاد شده و خود به خود از حجم جرم کاسته خواهد شد .

در واقع کسانی که وظیفه نگهداری از جامعه را دارند ، طرف مظلوم هستند و نه مجرم . اگر حقی پایمال شد ، این جامعه ( قانون ) است که باید رفع ظلم نموده و مظلوم را راضی نماید.

از طرف دیگر این قانون است که با ظالم طرف خواهد شد و حق جامعه را باید از او بستاند و آنچنان تنبیهی را تدارک ببیند که دیگر کسانی که ممکن است ظلمی مرتکب شوند ، از خطر تنبیه به ظلم نزدیک نگردند .

این تنبیه ها لزوما زندان نیست . جریمه نقدی تا میزان کل دارایی خانواده شخص ( گنه کاران معمولا دارایی غیر مشروع را به نام دیگران نگاه میدارند ف بخصوص اهالی خانواده و خانواده نیز معمولا با تمام دارایی از شخص حمایت میکنند) تبعید . کار اجتماعی و غیره 

کمپین "خودرو نخریم" یا بهانه برای انتقال از "پژو" به "فولکس واگن"

سرگذشت مونتاژ خودرو را بزرگترهای ما میدانند . یک بازاری شدیم که صاحبان صنایع خودرو سازی از ما استفاده میکنند. در واقع یک گاو شیرده نسبتا ثروتمند که امروز توان خرید یک میلیون خودرو در سال را دارد .

امسال مالکیت پژو تغییر کرده . درصد قابل توجهی از سهام پزو را چین خریداری کرده و با توافقات بین المللی انجام شده قرار است تمرکز پزو روی بازار چین و اروپا باشد .

در نتیجه بازار ایران برای خودرو ساز دیگر اروپایی ( یعنی فولکس واگن ) باز شده است .در واقع " این جیب ، ان جیب " کرده اند .

اما با این همه هزینه و شعار خودرو ملی و صادرات به اروپا و جهان ( و این حرفا ) چه باید کرد !؟

خو این طرف فرانسوی است که نگذاشت ما خودرو ساز شویم و کیفیت پائین داریم و به جای تولید کننده ایرانی ، شرکتهای چینی تامین کننده قطعات خودرو هستند . پس پزو خوب نیست و باید بررسی کنند که کدام خودرو ساز مناسب است ( دم خروس پیدا است )

به احتمال زیاد در مناسبات تجاری ( دفعه قبل مناقصه بین المللی گذاشتند که پژو فرانسه برنده شد ) این فولکس واگن است که برنده میشود .

درود بر خودروهای آلمانی !

۱۳۹۴-۰۶-۳۱

شرکت در مبارزه با تروریسم در سوریه

 سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم به مبارزه با تروریسم در سوریه را آغاز نموده است . این بازی جدید که غربیها مشتاق بودند آغاز گردد ، در حال وقوع است .

طبیعی است که منافع ایران نیز در سوریه ایجاب میکند که از دولت سوریه حمایت انجام گیرد و این امر را به روشهای متفاوت نمایش داده است .

حالا که نیروهای کشورهای دیگر برای حمایت از دولت سوریه وارد سوریه میشوند ، مناسب است که ما نیز نیروهای نظامی در سطح محدود و با هماهنگی سایرین وارد سوریه نمائیم و در این کار خیر شرکت کنیم .

ایجاد امنیت در بخشهائی از سوریه ماموریت مناسب نیروهای ما میتواند باشد . بدین ترتیب نیروهای سوری که این کار را انجام میدهند آزاد شده و امکان استفاده از آنها در سایر مناطق درگیری وجود دارد .

همچنین تبادل اطلاعات و شرکت در عملیات مشترک با نیروهای خارجی باعث افزایش تجربه نیروهای نظامی ما میگردد .

در واقع این کار در حال وقوع امکانی است که باید از آن استفاده نمود و منافع کشور را بیش از پیش تامین نمود .

۱۳۹۴-۰۶-۳۰

جمعیت کشورهای همسایه در سال 2050 و خطرات آنها

در میان کشورهای همسایه هند با 1.3 میلیارد نفر و رشد جمعیت بیش از1.4 قرار دارد.
جمعیت این کشور در سال 2050 بیش از 2 میلیارد نفر است . این جمعیت عظیم برای رفع نیازهای خود در مناطقی که امروز نیز اشغال شده‌اند متمرکز خواهند شد . راندمان تولید غذا کاهش خواهد یافت و مزارع کشاورزی زیر بناهای مسکونی قرار خواهد گرفت .
بخش بزرگی از جمعیت به دنبال شغل و ثروت به شهرها خواهند آمد و اگر مدیریت صحیح اعمال نگردد و شهرها مانند آنچه امروز شاهد آن هستیم رشد کنند معضلات شهری بسیار گسترده خواهد شد .
اگر معضل غذا و انرژی با روشهایی که بعدها ابداع میشود حل گردند این تراکم جمعیت و فشار فرصتها باعث مهاجرت صدها میلیونی از این کشور می‌گردد .
اگر این معضلات نیز حل نگردند , مردم آن سرزمین به ناچار برای تسلط بر منابع غذا و انرژی کشورهای همسایه اقدام خواهند نمود .
تا 35 سال آینده خیلی چیزها تغییر کرده و مقادیر نامشخص زیادی ممکن است پیشبینی ها را تغییر دهد .
اما آنچه مشخص است خطر جمعیت زیاد این کشور برای همسایگان بدیهی است . اضافه کنیم تعصب مذهبی مدل طالبان و داعش و القاعده را در بین هندو مذهب ها که خطر بالقوه نابودی سایرین را تداعی میکند .
با توجه به رشد اقتصادی فعلی , امید است اصلاحات لازم در همه جنبه های اداری نیز با سرعت لازم انجام گیرد تا بتواند از پس اداره کردن این کشور بر آید .

۱۳۹۴-۰۶-۲۹

شهرها به عنوان مرکز کار و اشتغال انتخاب خوبی نیست

اینطوری پیش آمد که مردم برای تبادل کالا در یکجا جمع شدند و شهرها بوجود آمدند . تا امروز که شهرها بی حد بزرگ میشوند و نحوه زندگی مردم را تغییر داده‌اند .
اما امروز لازم نیست برای تجارت در شهرها بود . عالم دیجیتال و ارتباطات اطلاعات کمک میکند تا مردم روشهای دیگر زندگی را نیز با بهره وری بهتر در پیش بگیرند .
اکثر کشورها نسبتا وسیع هستند و هر کارخانه و مرکز اسکانی در هر کجا میتواند با کل شبکه کالا و تجارت و دانش مرتبط باشد .
پس بدیهی است مراکز جمعیتی به سمت شهرهای کوچک با اقتصاد متصل به کل جهان انتقال یابد .
اگر بتوان شهرهای بزرگ را کوچک کرد , کمک بزرگی به رشد کشور شده است . شهرها مرکز ناهنجاریهای احتمالی هستند .

چرا کشورهای تولید کننده نفت نیاز به گاز دارند ؟

نفت و گاز هر دو هیدروکربور هستند . تعداد هیدروژنهای گاز به ازای هر کربن بیشتر از انواع نفت میباشد .

کشورهای دارای نفت به سادگی با استفاده از آب دریا میتوانند از نفت موجود ، گاز بسازند . گر چه مسائل اقتصادی تعیین کننده قیمت تمام شده محصولات میباشد و خرید گاز آماده از گاز کارخانه ای ارزانتر است . اما امنیت تهیه بعضی اقلام از منابع داخلی باعث میشود که گاهی این هزینه ها قابل قبول گردد .

ضمنا تولید چند بشکه نفت اضافی برای کشورهایی مثل کویت و امارات و عربستان مشکلی نخواهد بود و اگر قیمت تمام شده استخراج را در نظر بگیریم ف چه بسا قیمت گاز حاصله قابل قبولتر از گاز خریداری باشد .

واگن خانواده در مترو

امروز در مترو ، واگن بانوان و آقایان داریم . خوشبختانه سخت گیری لازم برای عدم حضور آقایان در واگن بانوان میشود ، اما متاسفانه حریم آقایان مورد مراقبت قرار نمیگیرد !

بانوان به راحتی در واگنهای مردانه وارد شده و اکثرا به بهانه این که خانواده هستند مشکلات استقرار ، بخصوص هنگام سوار و پیاده شدن ایجاد میکنند .

راه کار ساده است . باید دو واگن کنار واگن بانوان را به خانواده اختصاص داد . این دو واگن میتواند توسط افراد خانواده استفاده شود و نگهبانان ایستگاه ها میتوانند کنترل واگن کناری را نیز به عهده بگیرند .

در نهایت از سوار شدن بانوان در واگنهای میانی مترو جلوگیری گردد . این امر ضمن حفظ کرامت انسانی آقایان و خانمها ، به کسانی که به این کرامت بی تفاوتند نیز اجازه میدهد در واگنهای مشترک به بی تفاوتی به کرامت انسانی بپردازند .

همان طور که اکثریت بانوان خواستار حفظ کرامت انسانی خود هستند ، آقایان نیز چنین کرامتی دارند و خواستار حفظ آن هستند . 

یک روش ساخت خانه در شهرها

مشاهده میکنیم در شهرهایمان ، ساختمان چهار طبقه را خراب کرده و یک ساختمان پنج طبقه جایش میسازند . برای یک طبقه اضافه و البته شکل معماری جدید استراکچر چهار طبقه را خراب کرده و دوباره هزینه آن چهار طبقه را میپردازند !

یعنی بجای فکر کردن از پول استفاده میکنند !

امروزه میتوان به انواع روشها ساختار استراکچر را تقویت نمود . وقتی یک استراکچر را بررسی محاسباتی کنیم ، میبینیم که برای افزایش بار بعضی از اجزاء ( نه همه جزئیات ) باید تقویت شوند . بنابراین با تقویت بعضی از قسمتهای ساختمان موجود میتوان بار یک طبقه جدید را روی ساختمان اضافه نمود . از طرفی برای تغییر معماری طبقات تغییراتی در دیوارها و البته نازک کاری ساختمان باید اعمال گردد .

در واقع برای اضافه کردن یک طبقه لازم نیست کل ساختمان را نابود نمایند . تا حدود زیادی میتوان از ساختار موجود استفاده کرد . این کار صرفه جوئی مالی زیادی را برای سازنده ایجاد میکند و از آن مهمتر کاهش زمان برای تکمیل ساختمان نهائی است .

بعضی روشهای تقویت استراکچر شامل جوشکاری انواع ورقها و مقاطع برای ساختمانهای اسکلت فلزی و پوشش اسکلت بتنی با انواع کمپوزیتها و ایجاد دیوارهای نازک بتونی در محلهائی که معماری ساخمان اجازه دهد و اتصال آنها به اسکلت بتنی و غیره و غیره .