پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۴-۱۰-۰۸
یک تجربه و استفاده از آن برای انتقال بار و مسافر به لایه های بالای جو
دو ساعت و نیم طول کشید تا بالن موفق شد یک چترباز و کپسول محافظ او را به ارتفاع 120 هزار پائی ( یا 36 و نیم کیلومتری ) بالا ببرد .
نصیحت پدر بر فرزند در رعایت آسایش در خانواده
پسری در خانواده بر دیگران سبقت میجست در گفتار و غیره ، لذا پدر در نصیحت او برآمد که ای جان فرزند بدان که تا زمانی که تو تنهایی ، هر کار خواستی میکنی و هیچ مشکلی نیست . این حق آزادی است که خداوندبر همه بندگان روا داشته است . اما وقتی با کسی به مسافرت میروی ، در چه صورت به تو خوش خواهد گذشت ؟
پسر گفت ، اگر هم سن باشیم خوش خواهیم بود .
پدر گفت : اگر همسفر تو مرتب به شما بگوید چنین کن و چنان نکن ، به تو خوش نخواهد گذشت و بر عکس اگر همسفر در خواست تو تاثیر بد نگذارد طبیتا به تو خوش خواهد گذشت .
خوانواده نیز چنین است و در حد بالاتر اجتماع ، مردم نیز برای زندگی با هم همین گونه هستند .
تا اینجا مشکلی پیش نمی آید ، اما از آنجا مشکل آغاز میشود که خواست یکی با خواست دیگری در تضاد قرار میگیرد . در اجتماع برای این موارد قانون میگذارند ، اما در خانواده برای این کار قانون نداریم . طبیعت و فطرت انسانی است که مسیر را نشان میدهد . افراد خانواده در یک سطح نیستند . خانواده ، اجتماع دو نفر است و از ایشان نسل اضافه شده و فرزندان تربیت میگردند تا به تنهایی بتوانند در اجتماع زندگی کنند . این که در مرحله تربیت ، والدین به فرزندان آموزش میدهند تا زمانی که آنها مستقل گردند امری طبیعی است . پس رای والدین با فرزندان یکسان نیست . و نظر والدین ارجح است و باید ملاک قرار گیرد .
گر چه والدین معصوم نیستند و امکان اشتباه دارند . اما اطاعت آنها شرط عقل و همچنین فطرت انسانی است .
جامعه نیز چنین است و بزرگانی در جامعه هستند که باید از آنها اطاعت نمود تا جامعه تربیت گردد و زمانی که جامعه تربیت گردید افراد جامعه بدون برخورد میتوانند کنار یکدیگر راحت زندگی نمایند . در آن زمان اگر مشکلی پیش آمد یا برخوردی رخ داد ، اطاعت از بزرگتر حل کننده مشکل است و این امر عقلی و فطری بشر است .
این که این بزرگان جامعه چه کسی هستند و چطور انتخاب شوند ، امری است که در سرزمینهای مختلف به روشهای گوناگون معین کرده اند .خداوند نیز روش فطری این انتخاب را به بشر آموزش داده است .
فرزند در خانواده بریا این که همه راحت زندگی کنند ، باید سعی کنیم که تا حد ممکن به دیگران نگوئیم " چنین کن " و " چنان نکن " اگر رعایت اعضاء خانواده را کردیم و همه چنین کنند ، خانواده در آسایش و راحتی خواهد بود . هر چه یکی بگوید اینچنین کنید و آنچنان کنید ، آسایش خانواده مخدوش میگردد .
والدین نیز با ترفندهای تربیتی با نشان دادن درست و غلط به فرزند آموزش زندگی میدهند . اگر فرزند جائی را خوب نفهمید و یا اشتباه کرد ، آنگاه شفاهی میگویند که این راه است و آن چاه و از این سو برو و ...
در امور تربیتی یادمان باشد که مثل ورزش جسم ، در هر قدم باید کمی به وزنه افزود تا توان جسمی افزایش یابد . یعنی ورزشکار و در اینجا فرزند ، همواره باید در قدمی بیش از قبل بردارد تا حرکت کرده باشد . اگر در جا زند یا متوقف شود که اولا دیگر به مربی نیاز ندارد ، دوما اشکال مربی خواهد بود که شاگرد را خوب تربیت نمینماید .جامعه و مربیان جامعه نیز همچنین هستند .
فرزند سعی کن همیشه در سخن گفتن ادب را معمول داری ، خصوصا در حق والدین که مربی جسمی و روحی تو هستند . در جامعه نیز چنین است و بی ادبی در اجتماع نشان از آن دارد که مربیان جامعه در تریت جامعه موفق نبوده اند .
رفتار فرزند در رعایت ادب ، معرف تربیت خانوادگی اوست . پس اگر در جایی پیش آمد که اختیار رعایت ادب داشت از دست خارج میشد ، به خاطر آور که بی ادبی را اشکال بر والدین خواهند گرفت . این امر کمک میکند که بیش از پیش بتوانی خود را کنترل نمایی .
۱۳۹۴-۱۰-۰۷
آیا هوش روباتیک بر انسان غلبه خواهد کرد ؟
خیر اما استفاده و اتکا به هوش ماشینی بیشتر خواهد شد .
الگوریتم تصمیم گیری و انتخاب پاسخ ، توسط منطق امروز بشری نوشته میشود . حتی اگر برنامه نویسان توان آن را داشته باشند که منطق بشری را ( آنچه از منطق که تا امروز مکتوب شده – بعضی ممکن است درست یا غلط باشد ، مانند سایر علوم ) بصورت برنامه کامپیوتری به روباتها بدهند و روباتها بر اساس آن بتوانند عکس العمل مناسب را نشان دهند ، این همه انسان نیست .
بشر خیلی فراتر از دانش مکتوب بشری است . آن هم آن بخش که مربوط به فلسفه و منطق میباشد .
طبیعی است که دانش بشری در خصوص علم و ومنطق متوقف نخواهد شد و روز به روز رشد و توسعه خواهد یافت .
اگر
الف ) آنچه میدانستیم ، انتهای حد انسانی میبود
ب ) و بشر موفق شده بود ، انتهای حدود انسانی را ثبت کند
ج ) و همچنین برنامه نویسان میتوانستند این آخرین حدود بشری را به ماشین ( روباتها ) وارد نمایند .
در آن صورت با توجه به سرعت محاسبات – قدرت جسمی بالاتر – دقت ابعادی بالاتر و غیره ، روباتها بر انسان برتری میداشتند .
اما میدانیم که هیچ یک از شروط فوق عملی نشده و احتمالا نخواهد شد .
۱۳۹۴-۱۰-۰۶
پستونک ضد زمین افتادن
هر کسی بچه نوزاد را بزرگ کرده باشد میداند که آلوده شدن پستانک یکی از مشکلات متداول بچه داری است . هر بار باید مواظب بود که بچه پستانک را روی زمین نندازد ( حتی وقتی به گردنش متصل است ) و یا آنرا روی زمین نکشد ( وقتی دمرو یا چهار دست و پا حرکت میکند .
این وسیله باید همیشه تمیز باشد تا بچه وقتی آنرا به دهان میبرد ، آلودگی را به دهان خود نزدیک نکند .
اما تکنولوژی مورد نیاز اختراع گردیده است .
محافظ سر موتور سوران
سیستمی است که پشت گردن موتور سوار قرار میگیرد و به محض آنکه سر موتور سوار از حالت ایمن خارج شود ، به سرعت یک لایه محافظ دور سر موتور سوار ایجاد میکند !
میتوان کار مشابهی برای سر پستونک انجام داد . یک موتور الکتریکی کوچک نیز بعد از آنکه مشکل ایمنی سر پستانک رفع شد ، لایه محافظ را جمع میکند . این موتور با باتری مربوطه میتواند در دسته پستانک قرار گرفته باشد .
کل مجموعه قیمت خیلی بیشتری را شامل نخواهد شد . ( افزایش قیمت آن معقول و قابل قبول است ) اما مورد مصرف آن بینهایت زیاد و باعث کاهش قابل توجه بیماریهای قابل پیشگیری نوزادان خواهد گردید .
راه کار برای صدور خاک مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس
میدانیم که صدور خاک کشاورزی از ایران ممنوع است . از طرفی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص قطر نیازمند این خاک هستند . راه کار این است که خاک مورد نیاز آنها را از خارج از بخش خشکی به آنها صادر کنیم .
ما همواره در حال لایروبی بنادر کشور هستیم و بنادر نزدیک به رودخانه ها مملو از رسوبات آلی هستند . بندر امام یکی از این حوزه ها است . میتوان خروجی لایروبی این بندر را به قطر صادر نمود . برای رفع نیاز صادراتی از آبهای نزدیک بندر نیز میتوان عملیات لایروبی را انجام داد .
همچنین عمق مردابهای ایران نیز در حال کاهش است . از مرداب انزلی در شمال تا مرداب شادگان در جنوب . از لایروبی این مردابها نیز برای همین هدف استفاده نمود .
این کار باید با توجه به ملاحظات زیست محیطی انجام گیرد و هدف بهبود شرایط زیست محیطی مردابها باشد . با توجه به گستردگی این مردابها ، خاک کافی برای صادرات موجود است . اما نباید در هر نقطه بیش از میزان مجاز خاکبرداری انجام گیرد .بدیهی است که اگر این کار به بخش خصوصی بدون نظارت کافی صورت گیرد ، یک فاجعه زیست محیطی دیگر رخ خواهد داد . باید از ناظران خارجی ( مثل آنها که تائید کننده نوع کالا در بنادر خارجی هستند ) برای این کار استفاده نمود تا مطوئن باشیم این شرکتها به هیچ میزان رشوه ای ، راضی به تائید خطا نخواهند بود . این شرکتها به واسطه سود بالای ناشی از اطمینان و انجام کار درست ، سود کوتاه مدت رشوه را هرگز نخواهند پذیرفت . البته نظارت داخلی دولتی معمول نیز باید جریان داشته باشد .
بسته به میزان آنها و توان لایروبی در ایران ، میتوان از این راه درآمد ارزی مناسبی نیز کسب نمود .تهیج و نگاه داشتن اشتیاق مردم به امر خاص
در نظر بگیرید که مردم یک کشور را برای امر خاصی به هیجان آورده ایم و میخواهیم این حالت هیجان بطور مستمر ادامه دار باشد . این تهیج میتواند برای توسعه ، کار و کوشش بیشتر باشد ( مثل آلمان بعداز جنگ ) میتواند برای تهیج نظامی و دفاع در مقابل دشمن خارجی باشد ( مثل کره شمالی ) میتواند در جهت باز هویت دهی ملی یک کشور باشد ( مثل ترکیه و ترک انگاری ملی )
تهیج های کوتاه مدت مشکلات خاص خود را دارد و برای برنامه های بلند مدت طرح دیگری را باید مد نظر قرار داد . برای برنامه های بلند مدت ، تبلیغات مستمر و تعیین دشمن ( ضد هدف ) در داخل و خارج مهم میباشد .
فرض کنید مشابه آلمان بعد از جنگ یا ژاپن بعداز جنگ بخواهیم شور بازسازی اقتصادی بلند مدت در یک جامعه ایجاد کنیم ( مثلا هندوستان ) باید برای این کار چه کرد ؟
اندیشمندان و طراحان متخصصی برای این کار باید وجود داشته باشند تا بتوانند برنامه های بلند مدت تبلیغاتی و سایر نیازمندیها را طراحی و پیاده سازی نمایند .
خیلی مهم است کار را در دست افراد کاردان سپرد .
۱۳۹۴-۱۰-۰۵
یک راه حل برای استفاده از اتوبوسهای برقی باتری دار در سطح شهرها
استفاده از خودروهای برقی مشکلات خاص خود را دارد ، حالا در نظر بگیرید که بخواهیم از یک اوبوس برقی استفاده کنیم . این اتوبوس نیاز به باتریهای زیاد و از همه بدتر زمان شارژ بالا دارد . بنابراین بعد از طی هر مسیر ، این اتوبوس باید مدتها در ایستگاه بماند تا شارژ گردد .
اما میتوان باتریها را تعویض کرد . چرا باتریها را در هر ایستگاه تعویض نکنیم ؟
آنچه اتوبوس را اتوبوس میکند ، باک سوخت و یا باتری آن نیست . خود اتوبوس شامل اتاق سرنشینها و سیستم محرک ( موتور ) است که اتوبوس را میسازد .
با نگاهداشتن تعداد کافی باتری در ایستگاه و امکان تعویض سریع باتری ( مشابه آنچه که تویوتا در خط تولید قالبهای بزرگ و سنگین را به سرعت تعویض میکرد ) اتوبوسها تقریبا بدون توقف میتوانند به محض رسیدن به ایستگاه با باتری جدید ، به مسیر خود ادامه دهند .
( ایستگاه در اینجا محل توقف دو سر خطوط اتوبوسرانی است گر چه میتوان تمهیداتی برای استفاده از ایستگاه های بین راهی برای تعویض باتری اتوبوس نیز در نظر گرفت )
لزوم بازنگری در روش اجرائی دموکراسی
امروزه همه مردم از دموکراسی حمایت میکنند و آنرا روش عقلانی اداره کشورها میدانند . اما آیا روش اجرای آن نیز آنچه در ذهن طرفداران دموکراسی است را محقق میکند ؟
البته که نه ! چرا ؟
فرض کنید برای موضوعی نیاز به رای گیری اکثریت مردم داریم . ی مشارکت عمومی متداول در اکثر رای گیریها را در نظر میگیریم . مثلا حدود 60% و موضوع را به رای گیر میگذاریم . حالا یک درصد قابل قبولی رای مثبت میدهند ، مثلا حدود 60% و رای گیری تمام میشود و رای اکثریت اجرا میگردد . اما واقعا چه درصدی از جمعیت رای مثبت داده اند ؟
36%=60% * 60%
در واقع آنچه اجرا میگردد رای اقلیت 36% است ! به هر حال جامعه به دلیل این که دیگران نخواسته اند در رای گیری شرکت کنند ، این دموکراسی را پذیرفته و کار خود را پیش میبرد . این روش دیگر دموکراسی نیست . یک روش رای اقلیت است ! در واقع با این روش یک اقلیت برای اکثریت جامعه تصمیم میگیرند . حالا این سوال مطرح میگردد که آیا بهتر نیست به جای یک اقلیت غیر متخصص ، یک اقلیت متخصص در موارد مطروحه تصمیم بگیرند ؟
از طرفی روشهای تبلیغاتی و هدایت رای مردم به یک سو را نیز باید در نظر بگیریم .
همه این موارد نشان میدهد که روش جاری اجرای دموکراسی ، اصلا دموکراسی نیست .
جا دارد که اندیشمندان جهان برای یافتن روش مناسب اجرای دموکراسی تفکر کرده ومدلهای مناسب را ارائه نمایند .
۱۳۹۴-۱۰-۰۳
مصادره شرکتهای دولتی
مصادره یکی از روشهایی بود که در اول انقلاب برای دولتی نمودن کارخانجات و دارائیهای وابستگان رژیم گذشته به کار رفته بود . این شیوه مزایا و مضراتی دارد که شاید از مزایای آن بتوان امروز نیز استفاده نمود .
یکی از مشکلات اقتصادی امروز کشور انتقاد به روشهای خصوصی سازی قبلی است . اتفاقی که از آن انتقاد میکنند این است که شرکتها " خصولتی " شده اند . چیزی بین دولتی و خصوصی . نیمه دولتی و با اسم خصوصی ، یا یک همچین چیزی .
حالا دولت به این شرکتها و خیلی جاهای دیگر بدهی بزرگی نیز دارد . نظر به این که این شرکتها در حسابهای دفتری خصوصی هستند ، نمیتوان با کار حسابداری نسبت به تصویه بدهی اقدام کرد . در حالی که اگر همه زیر سایه دولت بودند ، این امر ممکن بود . از طرف دیگر راندمان کار در این شرکتها عموما پائین است و از استانداردهای مربوطه خیلی فاصله دارد !
راه حل عملی مصادره دارائیهای دولتی است !
دولت دوباره از این تکنیک میتواند استفاده کند و همه این شرکتها را زیر یک چتر برگرداند .
این شرکتها را به متصدیان با دانش مرتبط واگذار نماید . دستگاه های دولتی بر اساس تخصص یک حداقل توانمندی در آنها موجود است که با روش فعلی از آن حداقلها نیز استفاده نمیشود .
آنچه در خصوص رشد بخش خصوصی گفته میشود و باید رشد یابد این است که جلوی رشد بخش دولتی باید گرفته شود . در این صورت بخش خصوصی فضای رشد خواهد یافت . با واگذاری دارائیهای دولت نمیتوان اقتصاد را نجات داد . این کار سالها است که در حال آزمایش است . مشکلات اجرا به قدری زیاد بودند که عملا جلوی این کار گرفته شده است .
برای خصوصی سازی ابتدا باید ترمز رشد بنگاه داری دولتی گرفته شود .۱۳۹۴-۱۰-۰۲
جنگ قیمتی نفت
شمشیر این بازی دارای تیغ دولبه است . یعنی با هر حرکت طرفین بازی ، دو طرف آسیب میبینند . در نتیجه بهتر است وارد این بازی نشد . از طرفی کسی که وارد بازی نشود ، بازنده خواهد بود . این کار باعث میشود که همه افراد درگیر در جنگ قیمیتی به بازی خود ادامه دهند و همه هر روز زخم بیشتری بردارند . این کار تا کجا متوقف خواهد شد ؟
دلیلی برای این توقف وجود ندارد ، به علت نیاز این جنگ قیمتی تا سرحد مرگ طرفین ادامه خواهد یافت . هر چه قیمت پائین تر شود ، نیاز مالی طرفین بیشتر خواهد شد .
حل و فصل پیروزی در این جنگ قیمتی توسط بازکنان نفتی ( شرکتها ) رقم نخواهد خورد . در واقع همانطور که این جنگ خارج از بازیکنان شروع شده ، پیروزی در این جنگ نیز به افراد خارج از بازی تعلق خواهد داشت و پیروز میدان را افراد خارج از بازی تعیین خواهند نمود .
شاید دولتهای پشت دست شرکتهای نفتی بتوانند معادلات بازی را تغییر داده و پیروز میدان باشند .
اشتراک در:
پستها (Atom)