برنده شدن پنجمین توپ طلای " مسی " درسی به ما میدهد . همه فرزندان ما مانند " مسی " سریع عکس العمل نشان نمیدهند . اما در رانندگی این را نمیدانند . باید سریع و سریعتر رانندگی کنند تا جایی که کم بیاورند .
این سرعت نسبی است . در خیابان شلوغ برای کسی که سرعت عکس العمل کمی دارد , 40 کیلومتر نیز زیاد است .
اولا این مشخصه انسانی باید در گواهینامه منظور نظر قرار گیرد , و ثانیا خودروها جوری طراحی گردند که محدودیت عکس العمل راننده را مد نظر قرار دهند .
پلیس هنگام صدور گواهینامه میتواند نتیجه آزمایش سرعت عمل را در گواهینامه قید کند و خودرو گواهینامه راننده را تشخیص دهد و از بانک اطلاعاتی یا منبع دیگری ( مثل اسکن گواهینامه ) حد توانایی راننده را تشخیص و از سرعت بیشتر در هر شرایط ترافیکی جلوگیری کند .
خودروهای اتوماتیک ( بدون راننده ) ممکن است به زودی در خیابانها مشاهده نشود , اما از دستاوردهای کنترل و تشخیص محیط برای رانندگان میتوان استفاده کرد . حتی میتوان آنرا برای خودروها اجباری نمود .
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۴-۱۰-۲۴
بهره وری آموزشی با تغییر روش ارزیابی دانش اموزان ( امتحان )
معمولا برای امتحان چند روزی ( حدود یک ماه ) مدارس را تعطیل یا تعطیل موقت میکنیم .
اگر بشود ارزیابی دانش آموزان را به نحو دیگری در طی آموزش ( سال تحصیلی ) انجام داد , زمان تعطیلی مدارس به آموزش میتواند اختصاص یابد .
روشهای زیادی برای ارزیابی وجود دارد که برای روش مطلوب در ایران تحقیقات زیادی انجام شده است .
به این ترتیب بدون هزینه اضافی حدود دو ماه ( برای دو نوبت امتحان ) به هفت ماه آموزش در سال ( نه ماه تحصیلی ) اضافه خواهد شد .
اگر بشود ارزیابی دانش آموزان را به نحو دیگری در طی آموزش ( سال تحصیلی ) انجام داد , زمان تعطیلی مدارس به آموزش میتواند اختصاص یابد .
روشهای زیادی برای ارزیابی وجود دارد که برای روش مطلوب در ایران تحقیقات زیادی انجام شده است .
به این ترتیب بدون هزینه اضافی حدود دو ماه ( برای دو نوبت امتحان ) به هفت ماه آموزش در سال ( نه ماه تحصیلی ) اضافه خواهد شد .
دو راه داشتن تیم فوتبال عالی
برای داشتن بهترین تیم فوتبال میتوان بهترین مربی و بهترین بازیکنان را استخدام کرد .
این راهی است که بسیاری تیمها ( از جمله در کشورمان ) از این روش تبعیت میکنند .
در این روش نتیجه زود دیده میشودو از همه مهمتر گردش مالی بیشتری را شاهد هستیم . بنابراین این روش جذابیت بیشتری برای پول دوستان خواهد داشت .
راه دوم این است که با علم روز پ آموزش , مربی و بازیکنان را انتخاب کرده ( شرایط فیزیکی , تفکری و غیره ) سپس آنها را بسازید .
با این کار نتیجه بهتری عاید میشود .
اما سرعت رسیدن به نتیجه عالی کمتر خواهد بود . گر چه سود فروش بازیکنان بیشتر خواهد شد , اما گردش نقدی بازیکنان در طی زمان کمتر خواهد بود .
کمتر تیم موفقی از این روش استفاده مینماید .
این راهی است که بسیاری تیمها ( از جمله در کشورمان ) از این روش تبعیت میکنند .
در این روش نتیجه زود دیده میشودو از همه مهمتر گردش مالی بیشتری را شاهد هستیم . بنابراین این روش جذابیت بیشتری برای پول دوستان خواهد داشت .
راه دوم این است که با علم روز پ آموزش , مربی و بازیکنان را انتخاب کرده ( شرایط فیزیکی , تفکری و غیره ) سپس آنها را بسازید .
با این کار نتیجه بهتری عاید میشود .
اما سرعت رسیدن به نتیجه عالی کمتر خواهد بود . گر چه سود فروش بازیکنان بیشتر خواهد شد , اما گردش نقدی بازیکنان در طی زمان کمتر خواهد بود .
کمتر تیم موفقی از این روش استفاده مینماید .
۱۳۹۴-۱۰-۲۳
فضا نیز به جنگ افزارهای متفاوت مجهز میشود
خبر اول : روسیه قصد دارد سیستم دفاع از ماهواره ها در مقابل سنگ های آسمانی را ایجاد نماید .
خبر دوم : تشکیل بخش تدارکات برای روبرو شدن با روز قیامت در ناسا
ناسا بخش جدیدی را راه اندازی نموده است که زمین
را در برابر سنگ های آسمانی محافظت کند .
در نتیجه باید سلاحهای ضد سنگ های آسمانی را در مدار زمین قرار
دهد .
خبر سوم : آزمایش جدید بمب های اتمی هوشمند امریکا
آمریکا یک تریلیون دلار برای بمب های هوشمند اتمی طی
30 سال هزینه خواهد کرد .
جنگهای زمینی کم کم از مد خواهد افتاد و جنبه دیگری از جنگ
سرد در آسمان شکل خواهد گرفت !
چین نیز قرار است ایستگاه مدارگرد اختصاصی خود را داشته باشد
. بنابراین لازم نیست به کسی توضیح دهد که آن بالا چه میکند .
سکنه زمین هر چه از این ماجراها دور تر باشند راحتتر زندگی
خواهند کرد . ولی هر چه در این درگیریها بیشتر سهیم باشند یا اینکه سر راه دیگران
باشند ( مانند آنچه در جنگ دوم جهانی برای ایران اتفاق افتاد ) دردسر بیشتری داشته
و باید آماده درگیری در ابعاد بیشتر باشند .
کشور ما نیز به دلیل موقعیت استراتژیک جهانی سر راه همه
طرفهای درگیر است . بنابراین الزاما ما نیز باید آماده هر اتفاق احتمالی باشیم .
آینده رنگ اکثریت مردم در جهان و آمریکا
ظاهرا سفید پوستان در سرتاسر جهان با
کاهش زاد و ولد روبرو هستند . این در حالی است که رنگین پوستان از سرعت بالائی
برای زاد و ولد برخوردارند .دور نخواهد بود که اکثریت قالب رنگ پوست
در جهان و بخصوص در آمریکا با رنگین پوستان خواهد بود .در این راستا برای جهان نمیتوان کاری
کرد . اما شاید در جاهائی مثل آمریکا بتوان این اتفاق را عقب انداخت .یکی از راه حلهای ممکن این است که جهت
مهاجرپذیری را در آمریکا به سمت سفید پوستان منحرف نمود . در واقع بزرگی آمریکا و
اتفاقات خاورمیانه فرصت استثنائی برای آمریکا است . در محلهای کم جمعیت مثل
ایالتهای میانه آمریکا و یا حتی آلاسکا میتوان شهرهای جدیدی از مهاجران خاورمیانه
ایجاد نمود که با ترفندهای اداری و کنترلی میتوان آنها را سالها در همان شهرها نگاه
داشت . آنها از استاندارد های آمریکائی در آموزش و غیره برخوردار خواهند شد و کم
کم فرهنگ آنها آمریکائی میشود . به خصوص فرزندان آنها که باید برای تحصیل به
کالجهای سرتاسر آمریکا بروند، واقعا آمریکائی خواهند بود .با توجه به موج جمعیت آمریکای لاتین که
از مکزیک به سمت آمریکا در حال ورود هستند و همچنین زادآوری خیلی بیشتر سیاهپوستان
، در مدت زمان کوتاهی سفید پوستان در اقلیت قرار گرفته و در جمعیت رنگین پوست کم
رنگ خواهند شد .گر چه رنگ پوست سفید یا سیاه تفاوتی در
انسانیت انسان ایجاد نمیکند ، اما با توجه به تاریخ و فرهنگ آمریکائی میدانیم که
آنها نسبت به رنگ پوست انسانها بی تفاوت نیستند .انتقال انسانی حدود یک میلیون مهاجر
خاورمیانه مسکون در اروپا فرصت مناسبی است که آمریکا نه تنها برای رنگ پوست ، بلکه
برای آینده نیروی کار در آمریکا میتواند مفید باشد .نه تنها مهاجرین به اروپا ، بلکه
اردوگاه های جنگ گریزان در ترکیه و لبنان و سایر کشورهای منطقه نیز میتواند برای
آمریکا مانند یک معدن نیروی انسانی به شمار رود .نه تنها آمریکا ، بلکه کشورهای مهاجر
پذیر مثل استرالیا و نیوزلند نیز از این خوان گسترده میتوانند بهره برداری انسانی
ببرند .ایجاد و نگهداری یک شهر جدید در کانادا
نه تنها باعث افزایش تولید ناخالص داخلی این کشورها خواهد شد ، بلکه تضمین کننده
یک آینده بهتر برای این کشورها نیز خواهد بود .هزینه این کار را به روشهای گوناگون
میتوانند پرداخت نمایند که هر کشوری با توجه به مشخصات مالی خود روشهای بهینه ای
برای این کار انسانی در ابعاد جهانی میتواند پیدا نماید .
۱۳۹۴-۱۰-۲۲
پوشاک اولویت در دسترس برای صادرات
یکی از دست اندرکاران صادرات میگفت مگر
ما چه چیزی برای صادرات داریم ، به جز قرمه سبزی ؟
شاید درست میگفت . منابع معدنی که سهم
تجار خصوصی نیست . بخش دولتی آنها را صادر میکند . چه کالای صنعتی و محصولی داریم
که امکان صادرات داشته اشد ؟
امروز که بازار روسیه طالب انواع
کالاهای ما است ، چه میتوانیم صادر کنیم ؟ رب گوجه فرنگی – پسته و فرش و کشمش – و
شاید فقط همین .
طبق گفته آن صادر کننده ، امکان صادرات
قرمه سبزی را داریم . اما همان صادر کننده از این گفتار تا عمل که راه باریکی است
را نپیمود . چرا کنسرو قرمه سبزی صادر نمیشود ؟
صادرات انواع غذاها و آشهای ایرانی حتی
آبگوشت ، امکانپذیر است و میتواند فرهنگ غذائی ما را به جهان بشناساند . ضمن این
که صنعت – بخش کشاورزی و بخشهای تجاری را به حرکت وا میدارد .
اما بخش مغفول مانده بخش " پوشاک "
است . آن بخشی که مارک ترک و اروپائی روی دست دوخته های این سرزمین میزند که توان
ماندگاری در اقتصاد را داشته باشند .همان لباسهائی که مردم ما در سفر به ترکیه و
کشورهای عربی خریداری کرده و به اسم لباس خارجی به وطن می آورند .
بخش پوشاک ایران امکان جایگزینی پوشاک
ترک را در بازار روسیه و سایر بازارهای منطقه دارد . طبیعی است که پوشاک صادراتی
باید نیاز بازار هدف را برآورده نماید و لزوما معرف فرهنگ ما نیست . بنابراین
نباید برای صادرات این محصولات محدودیتهای فرهنگی قرار داد .
۱۳۹۴-۱۰-۲۱
قانون استثناء پذیر
شاید یکی از مواردی که جای فساد را باز میکند ، امکان استثناء بودن یعضی افراد یا بعضی موارد از موارد قانونی است .
یکی از قوانین مصوب این است که خیابان " صوراسرافیل " در تهران برای عبور پیاده در نظر گرفته شود .
این قانون با ساخت فضای پیاده روی با انواع سنگهای زیبا اجرا شد و در حال استفاده میباشد .
اما همیشه استثناء وجود دارد . حمل بار با خودروهای مختلف و البته مسافر نیز در این فضا وجود دارد . اما به قول قدیمیها برای " از ما بهتران "
برای این که امکان سوء استفاده از قوانین وجود نداشته باشد ، باید قانون بصورت کامل اجرا گردد و جای استثناء نداشته باشد .
بار میتواند توسط گاریهای دستی حمل گردد و افراد نیز به جای تاکسی میتوانند از گاریهای موجود در این مجموعه استفاده کنند .
هیچ دلیل توجیهی برای عبور تاکسی و وانت های حمل بار در این فضا وجود ندارد .
مگر این که قانون ناقص یا استثناء پذیر طراحی شده باشد .
حذف زمان و مکان از خدمات دولتی
در بسیاری از خدمات دولتی مشکل زمان و مکان وجود دارد . حتما باید به اداره خاصی رجوع گردد و این که فرآیند اجرای آن کار دولتی از یک ساعتی تا یک ساعتی یا در در ایام خاصی قابل اجرا است .جدای از این که چرا این محدودیتها وجود دارد ، میتوان با استفاده از امکانات دنیای دیجیتال این مشکل را رفع نمود . حتی شکایت و دعاوی حقوقی نیز با این روش تا حدود زیادی میتواند فارغ از زمان و مکان اجرا گردد .
نه تنها مراجعه کنندگان میتوانند از این موهبت دنیای دیجیتال استفاده کرده و مثلا از سرتاسر ایران برای کسب مجوزهای لازم کارهای معمول ، بدون مراجعه به مرکز اقدام نمایند ، بلکه مجریان دولتی نیز میتوانند فارغ از زمان و مکان به نیازهای کاری پاسخ داده و کار مردم را رسیدگی نمایند .
اگر شرایط کاری و حجم کارمندان مثلا در شهر ارومیه در زمینه ای بیشتر از سایر نقاط ایران باشد ، آنها میتوانند از ارومیه به کارهای همه درخواست کنندگان از سرتاسر ایران پاسخگو باشند . همچنین است شهرهائی مثل بیرجند و غیره . به این ترتیب در بلند مدت ادارات کوچک همه شهرستانها میتواند تبدیل به ادارات مرکزی که در شهرستانهای مختلف وجود دارد گردد . به این ترتیب با همان سیکل کاری و همان دقت ، بهره وری نیروی کار بیشتر شده و کار به صورت تخصصی در یک مرکز قابل اجرا خواهد بود .
کنترل این ادارات دور از مرکز نیز با همین تکنولوژی و از راه دور امکان پذیر خواهد بود .
کاهش هزینه – افزایش سرعت عمل و بهبود فضای اقتصادی کشور از مزایای این کار خواهد بود .
کارمندان قبلی میتوانند با آموزش در هر کجای کشور که هستند در این کار سهیم گردیده و کار مراجعین را برسند . در دراز مدت جذب نیروی جدید میتواند در مراکزی باشد که هدف دولت برای جمع کردن و تخصصی کردن کارها است .
امکان اتصال هر نقطه از فضا زمان به یکدیگر
در خصوص وجود کرمچاله ها مطالبی خوانده و شنیده ایم . اما چون از آن در زندگی روزمره استفاده نکرده ایم ، آن را امری عجیب میدانیم و در داستانهای علمی تخیلی یا برای سفرهای بین کهکشانی استفاده از آنرا ممکن میدانیم .
اگر تصور کنیم بین هر دو نقطه از فضا زمان امکان ایجاد یک کرمچاله هست ، متوجه میشویم که براحتی از آن میتوان در سفرهای روی زمین نیز استفاده نمود .
اگر مسافت بین سیدنی تا لندن را تبدیل به چند دقیقه سفر کنیم یا همچنین نیویورک تا پکن یا هر کجای سیاره خودمان و یا فراتر از آن ایستگاه فضائی تا شیراز را در چند دقیقه بتوان طی کرد ، کابردهای این کرمچاله ها را درک خواهیم نمود .
تنها مسئله قابل طرح مشکل هزینه است که باید دید ایجاد کرمچاله بین نقاط مختلف چه مقدار هزینه ایجاد کرده و آیا از لحاظ اقتصادی این نوع حمل و نقل توجیه دارد یا خیر . یا اینکه برای چه اقلامی استفاده از این گزینه صرفه اقتصادی دارد .
۱۳۹۴-۱۰-۲۰
بیمارستان و کلانتری
در محلات به یک سری خدمات نیاز داریم که توسط دولت ( ارگانهای خدماتی عمومی ) فراهم گردد .
نظر به این که در نهایت هزینه این واحدها از مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم تامین میگردد , اولا بهتر است ضمن رفع نیازها , تا حد ممکن هزینه کمتری صرف گردد . در ثانی مرکزیت و دسترسی عمومی به این نقاط بهینه گردد .
از جمله این اماکن , بیمارستان و کلانتری است . جدای از پارکینگ , فضای کلانتری اداری است و میتواند در طبقه بالای بیمارستان قرار داشته باشد .
همچنین مسجد و مدرسه و آتشنشانی از این دست اماکن هستند .
با یکجا و متمرکز دیدن این اماکن میتوان کمترین هزینه را برای رفع نیازهای ساکنان محلات و شهرها به کار برد.
اشتراک در:
پستها (Atom)