۱۳۹۴-۱۱-۱۰

بلندترین ستون پوسته ای ممکن

یک ستون که بتواند بار تحمل کند ، تا چه میزان ارتفاعی ممکن است بالا رود ؟ 20 کیلومتر – 30 کیلومتر یا بیشتر .

یک راه ممکن این است که از دمیدن هوا درون یک لوله پارچه ای استفاده کنیم .در هر مقطع پارچه فقط نیروهای جانبی داریم که با یکدیگر برابر هستند و در واقع ستون را از داخل باد کرده نمایش میدهند .

با دمیدن دائمی هوا درون لوله ، لوله عمود خواهد ایستاد و هوا اگر امکان خروج داشته باشد از بالای آن خارج میشود .

کارکرد آسانسوری آن نیز ساده است . کافی است یک اتاقکی سوار بر جریان هوا شده و به بالا برود .

چون این لوله هوا به جز فشار جانبی نیروئی را متحمل نمیشود ، میتوان آنرا خیلی مرتفع ساخت . در واقع وزن بدنه روی کل سازه ( شامل بدنه و ستون هوا ) تقسیم میگردد . اتصال بدنه به جریان هوا بصورت اصطکاکی است که در صورت نیاز میتوان آنرا افزایش داد .


 با فارق شدن از تحمل وزن ستون ، میتواناز مواد بهتری با توان تحمل بالای فشار استفاده نمود .


کیسه هوا در بیرون ماشین


خوشبختانه امروزه " کیسه های هوای خودرو " درون ماشینها نجات بخش جان بسیاری از مردم شده اند . اما چنانچه برای بیرون خودرو نیز کیسه هوا گذاشته شود ، نه تنها افرادی که با خودرو تصادف میکنند ، از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند شد ، بلکه در تصادفات اتومبیلها با یکدیگر نیز صدمه به خودروها به حداقل خواهد رسید . ( در اکثر موارد بدون صدمه ) 


جای کیسه هوا در بیرون خودروها خالی است . فقط تصور کنید اگر در تصادم با یک دیوار با سرعت حدود صد کیلومتر اگر با یک کیسه هوا برخورد کنیم ، چه میزان شانس زنده ماندن سرنشینان بیشتر خواهد شد ؟

الگوی شادی و تشویق تماشاگران کدام است




مشکل رفتار نامناسب تماشاگران چه زمانی به سرانجام میرسد ؟
در حالی که یکی از ملل با ادب و با فرهنگ جهان هستیم , متاسفانه شاهدیم که این سابقه فرهنگی در ورزشگاهها مشاهده نمیشود .
چرا جوانان ما بلد نیستند رفتار مناسب داشته باشند ؟
ظاهرا الگو و روش تشویق و ارائه شادی را ندارند یا نپسندیده اند .
باید الگوهای مطابق با فرهنگ جامعه برای روشهای شادی , تشویق و هر کار مشابه که نیاز به الگو دارد ارائه نمود .
جوانان ما به شدت دچار نداشتن الگو در همه زمینه ها هستند .

 

مرکز رشد تکنولوژی و دادن آن به شرکتهای پیشرو

شرکت " آی بی ام " سیستم کامپیوتر را ساخت و آن را به شرکتهای دیگری واگذار کرد . شرکت‌هایی که سهام عمده آنها را در اختیار داشت .
ما نیز به این شرکتها نیاز داریم تا تکنولوژی را توسعه داده و در اختیار دیگران قرار دهند .
در زمینه های مختلف دارویی , خودرو , نفت , معدن و غیره .
حلقه بین مخترعان و تجارت پیشگان را این شرکت‌های مادر میتوانند پر نمایند .
مخترعان در این شرکتها کار کرده و علاوه بر دستمزد , درصدی از حق اختراع را مالک خواهند شد .
این شرکتها نیز اختراع را به شرکتهای تجاری سفارش داده و در مقابل سهام آنها را خواهند خرید .
رشد این شرکت‌های تجاری در نهایت سودی نثار مخترعان و شرکتهای مادر خواهد نمود .
اولین شرکتهای مادر را باید در بخش دولتی ببینیم . اما کم کم بخش خصوصی نیز به این سو حرکت خواهد نمود .

چرا ما سه وعده به این صورت غذا می‌خوریم ؟

کشاورزان ساعت ده نیز همراه چای ناشتایی میخورند و همچنین یک وعده بین غذایی در بعد از ظهر .
اجداد شکارچی ما هنگام صبح موقع بیدار شدن و همچنین در هنگام تاریکی هوا , زمانی که توقف میکردند , غذا میخوردند . اجداد شکارچی و کشاورز ما به روشهای متفاوت و از انواع متفاوتی از غذا استفاده میکردند .
کدام شیوه غذا خوردن چه مزایایی دارد ؟
متخصصان باید پاسخ دهند .
ظاهرا دو وعده با فاصله طولانی غذا نخوردن برای سلامتی مفیدتر است . اما سن و سال , میزان رشد , نوع شغل و پارامترهای دیگر نیز مهم است و متخصصان بر حسب هر گروه باید نسخه ای ارائه نمایند .

شغل جمعیت شهری

جمعیت شهری کشاورز که نمیتوانند باشند . پس میماند شغل خدماتی و صنعتی .
اما شهرهایی که صنایع بزرگ دارند برای شهرها مشکلات زیادی ایجاد میکنند . ضمنا خود آنها میتوانند شهر خاص خود را داشته باشند , با کمترین صدمات اجتماعی و محیط زیستی .
حتی صنایع کوچک نیز در حومه روستاها با کارگر ارزانتر روستایی بهتر میتواند فعالیت نماید .
در واقع شغل مناسب شهرها , فعالیتهای خدماتی است . به خصوص آن خدماتی که در مراکز جمعیتی کوچک امکان فعالیت ندارند . مثل بانک و بیمه و غیره .
اما دنیای دیجیتال امکان فعالیت این مراکز اقتصادی را در مراکز جمعیتی کوچکتر , با اتصال اطلاعاتی با یکدیگر فراهم نموده است .شغلهای کمی برای شهرهای بزرگ توجیه اقتصادی دارند .
ظاهرا ترجیح اقتصادی بر مراکز جمعیتی کوچک و متعدد در سطح کشور است .
آیا در آینده مراکز شهری به سمت کوچک شدن پیش خواهند رفت ؟


۱۳۹۴-۱۱-۰۹

برای صادرات هر چیز بهتر است محصولات مرتبط را صادر کرد

جای دور لازم نیست برویم . همین دو محصول صادراتی " خرما " و زعفران " را در نظر بگیریم . محصولات متنوع زیادی  را میتوان با پایه این دو محصول صادر نمود .

برای مثال " نان خرمائی " که دارای انواع زیادی از شکل و مزه و اندازه است . این محصولات میتواند بخش مهمی از خرمای تولیدی را در خود جای دهد . نظر به این که تولید این محصول نیاز به خرما دارد ، اگر کسی بخواهد این محصول را در داخل کشورش بسازد ، لازم است خرما داشته باشد یا وارد نماید .که این کار یک بازی دوسر برد برای ما خواهد بود .

انواع نوشیدنهیا و خوردنیهای زعفرانی داریم که میتواندبصورت انحصاری توسط ما تولید و به بازار جهانی عرضه شود . از برنج زعفرانی حلوای زعفرانی – مرغ زعفرانی – کیک زعفرانی – دسر زعفرانی – نبات ( و شکر) زعفرانی – بستنی زعفرانی گرفته تا چایی زعفرانی و بسیاری محصولات دیگر .

تولید و صادرات این محصولات میتواند ضمن ایجاد گردش نقدینگی مناسب و صدور محصولات کشاورزان، اشتغال در بخشهای مرتبط نیز ایجاد نماید . 

عرضه این محصولات در هواپیماها و هتلهائی که در تماس با خارجیان است ، باعث میشود که در میان خارجیان بازار بالقوه بوجود بیاید . به خصوص که بازرگانان خارجی نیز به ناچار از این گذرگاه ها با ما آشنا میشوند .

 


غذای حلال برای هندوها

امروزه برای مسلمانان یک برند مهم داری . برند " حلال " معنای آن ساده و برای همه قابل درک است . غذایی که مسلمانان میتوانند آنرا طبق قوانین اسلامی مصرف کنند .

هندوها نیز معضوریتهای مذهبی برای خوردن بعضی غذاها دارند . آنها نیز در تماس با سایر مردم مشکل تهیه و اطمینان از غذای ارائه شده دارند .

به راحتی میتوان محصولات خاص مورد پسند هندوها را نیز تهیه نمود . برای مثال هندوها گوشت و چربی نمیخورند . میتوان برای آنها نیز پارامترهای مورد نظر آنها را در نظر گرفت و غذاهای مورد استفاده آنها را با " برند " خاص آنها عرضه نمود .

حلال هندوها با مسلمانان نقاط مشترک زیادی دارد . بنابراین برای بعضی غذاها میتوان از هر دو برند استفاده نمود .

انواع غذاها شامل سبزیجات از این دست هستند . سوپها و آشها و انواع میوه ها و نانها و خیلی غذاهای دیگر در این گروه قرار میگیرند .

رعایت نیاز غذائی مردم با فرهنگهای مختلف باعث احترام متقابل آنها و همه مردم جهان به یکدیگر میگردد که برای کنار هم زندگی کردن مردم جهان لازم است .

 

تغییر نرخ اتوبوس و مترو در ساعات مختلف روز

در اوج ساعات مصرف معمولا نرخ خدمات با زمانهای کم مصرف متفاوت است . اما در شهرها نرخ حمل و نقل عمومی از ثبات برخوردار است . چنانچه از مزیت قیمتی برای پخش نمودن تراکم مسافرتهای شهری استفاده کنیم ، تا حدود زیادی استفاده بهینه از امکانات موجود فراهم خواهد گردید . ضمن این که درآمد واحدهای ارائه دهنده خدمات نیز افزایش خواهد یافت .

ساعات پیک تردد مردم مشخص است . اگر سفرهای غیر ضروری ( آنها که میشود به ساعات دیگری انتقال یابد ) از ساعات پیک جدا شود ، مثل این است که ظرفیت کل ارتقا یافته باشد .

با حفظ میانگین نرخ تردد و افزایش ثابت " مثلا 50% " در زمان پیک تردد و کاهش ثابت " مثلا 50% " در زمان خلوتی خطوط ، ضمنثبات میانگین قیمتها درآمد کل افزایش خواهد یافت .

 

۱۳۹۴-۱۱-۰۸

احیای آسیابهای شوشتر و خواف

آسیابهای آبی شوشتر سالها است که کار نمی‌کنند .
انرژی مجانی آبی این اجازه را به ما می‌دهد که با کمترین هزینه آرد گندم داشته باشیم .
ضمن این که وجهه توریستی آن نیز قابل توجه است .
این کار را در خصوص آسیابهای بادی خواف (خراسان ) نیز میتوان انجام داد .
مهم است که ساختار قدیمی تکنولوژی حفظ شود .
مواد و طراحی جدید با ظاهر قدیمی ( حتی لباس کار قدیمی ) ضمن افزایش غرور ملی ,تولید محصولات مورد نیاز کشور , افزایش جاذبه‌های توریستی , ایجاد اشتغال مضاعف و بسیاری منافع دیگر را سبب خواهد گردید .