۱۳۹۴-۱۱-۱۲

مربیان نمی‌گویند

مبنای بسکتبال روی ایجاد موقعیت شوتیدن و گرفتن موقعیت شوتیدن از طرف مقابل است .
بقیه آن روی مهارت شوت بازیکنان است .

لذت رانندگی و کنترل ترافیک

واقعا رانندگی لذتی دارد که بسیاری از افرادی که مبدا و مقصد دارند نیز به واسطه آن ممکن است از مسیر غیر بهینه استفاده کنند . ( خیلی ها بدون قصد سفر و رسیدن به جایی , فقط برای لذت رانندگی , رانندگی می‌کنند )
در طراحی های شهری و به خصوص مدیریت ترافیک , این تصمیم رانندگان ملحوظ نمیگردد .
شهرها باید جایی برای خالی کردن لذت رانندگی داشته باشند , در غیر اینصورت حتی قوانین سخت هم جلوی جوانان پر شور را نخواهد گرفت .
همچنین مدیریت ترافیک شهری باید در جهت کاهش تردد خودرو در شهرها پیش بروند .
وجود پارکینگ محلات و جلوگیری از حضور خودرو در داخل محلات کمک میکند تا از اشتیاق داشتن خودرو کاسته شود .
میل بی حد یه داشتن و استفاده از خودرو برای مردم و اجتماع مضر است .

۱۳۹۴-۱۱-۱۱

تنظیم جمع کنندگان انرژی خورشیدی برای چه زاویه‌ای از خورشید باید نصب گردد ؟

اول تیر و اول دی ماه نقاط اوج و حزیز خورشید است . در دیماه که کمترین میزان انرژی خورشیدی به زمین میرسد باید دریافت ماکزیمم باشد . اما با توجه به این که کمی بیشتر و کمتر نیز در حد ایده آل است میتوان دریافت کننده را برای زاویه بهینه در اول آذر ( و اول بهمن ) تنظیم کرد .
به این ترتیب بیشترین انرژی جذب شده با تلرانس یک ماه , از اول آبان تا اول اسفند خواهد بود .
یعنی در زمانی که بیشترین انرژی گرمایی مورد نیاز است .
آبگرمکن های خورشیدی و سایر تجهیزات را میتوان بر اساس انرژی دریافتی در این ایام طراحی نمود .
در سایر اوقات سال , ضمن گرم شدن هوا , ساعات دریافت انرژی خورشیدی نیز بیشتر خواهد شد . اگر نیاز انرژی در طول سال را یکنواخت بگیریم گر چه در طول تابستان زاویه بهینه نیست , اما ساعات دریافت انرژی بیشتر خواهد بود .

مشکل " تروریست دولتی " ضد مردم خودی !

 


اصولا مشکلی که ما با اسرائیل داریم همین است . گروهی که حکومت را در دست دارند ( در اینجا یهودیان ) بر گروه دیگری ( حالا اکثریت یا اقلیت ، فرقی نمیکند ) فشار و زور وارد میکنند . حرف آنها ایناست که شما اصلا نباید باشید .

اگر هستید باید برایما کار کنید و به ما خدمت کنید . گروهی پا را از این فراتر گذاشته و مدعی هستند که " اگر میخواهید باشید ، باید بگوئید که اصلا شما ، همان ما هستید – هویت ندارید و فقط ما هستیم "

نمیدانم این سطح فکر به کجای گذشته های بشری باز میگردد . اما نمونه های زیادی داریم که در " دهکده جهانی " نمیتوان از آن چشم پوشی نمود . مردم میبینند و عکس العمل نشان میدهند . چه در داخل آن کشورها و چه در خارج آن کشورها . نگاهی به کشورهای با این زاویه دید ما را کمک میکند که برای این درد کهن ، درمانی بیندیشیم .

آفریقای جنوبی و آپارتاید ( و همچنین در سایر کشورهای آفریقائی چیزی مشابه جریان داشت . و البته دارد )

اسرائیل و نحوه برخوردشان با فلسطینیان ( نه فقط مسلمانان – که آنها مسیحیان را نیز هم رده مسلمانان میدانند . مسیحیان نیز کسانی هستند که از دین موسی خارج شده اند . اگر توانش را داشته باشند ، همان میکنند که با مسلمانان انجام میدهند )

ازبکستان با فارسی زبانان ( اصلا دولت منکر وجود تاجیکان فارسی زبان در کشور است . همه آنها اگر بخواهند باشند ، ازبک هستند ! )

ترکیه و کردها ( دولت منکر وجود کرد در ترکیه است . آنها نیز ترک هستند ، اگر بخواهند باشد . بگذریم که خود ترک ها واقعا ترک نیستند ، اما برخورد امروز آنها در ادامه نسل کشی ارامنه و یافتن هویت ترکی است )

چین و مسلمانان سین کیانگ – آنها نیز امکان زندگی برابر ندارند . مهاجرت چینی تباران به این استان ، بافت جمعیتی آنها را به هم ریخته و فرهنگ و حیات یک ملت را در مرز نابودی قرار داده است . چون آنها با استاندارد حکومت مرکزی همخانی ندارند ، باید اضافات آنها بریده گردد .

حکومت کشورهای عرب زبان اطراف خلیج فارس نیز با تفاوت شیعه و سنی و حکومت اقلیت بر اکثریت از روشهای پلیسی ممکن شده است .

عقیده طالبان نیز چنین است . القاعده و داعش نیز از منطق مشابه پیروی میکنند .

گر چه در کوتاه مدت ، غرب با فاصله گرفتن از این زشتیها در پی ایمنی بخشی به خود است ، اما دیر یا زود این " معضلات فرهنگی جهانی " در خانه آنها نیز بروز خواهد یافت .

اما آنچه مشهود است این است که دنیا و مردم داخل و خارج این کشورها ، نمیتوانند به این وضعیت ادامه دهند . دیر یا زود این نظم کنونی به هم خواهد خورد و نظم دیگری جایگزین خواهد شد .

فشارهای داخلی و خارجی به زورمندان این کشورها فشار خواهد آورد تا اصل برابری افراد مملکت را به رسمیت بشناسند و تفاوتها را قبول کنند .

جامعه به سمت قبول و تحمل تفاوتها پیش خواهد رفت .


یادمان رفته است که حدود مرزها توافقی است که مدیریت سرزمینها را تقسیم نموده است . عقاید دولتمردان و مدیران اجتماع ممکن است مدتی مدیریت صحیح اجتماع را منحرف نماید ، اما در دراز مدت نمیتواند پایه و شالوده " اداره سرزمینها باشد "

من و دیگران

چه میشود که دیگران غریبه میشوند و آنها در تقابل با من امکان وجود پیدا می‌کنند ؟
اگر دست یا پای ما به چیزی بخورد و باعث افتادن چیزی روی ما شود , هیچوقت از دست و پای خود ناراحت نمی شویم و رفتار ترد یا دفاعی به دست و پا نمی‌گیریم .
در حالی که با دیگران اینطور نیستیم .
در مقابل اتفاقاتی که من را مقصر بدانیم , درس میگیریم , عبرت می اندوزیم و رفتارمان را اصلاح میکنیم . در حالی که در حالاتی که دیگران مقصر باشند , این آنها هستند که باید رفتارشان را تغییر دهند تا " من " راحت زندگی کنم .
و تغییر دیگران هیچگاه " من " را راحت و در آسایش قرار نخواهد داد .
فرزندان حد وسط را دارند . هم از ما هستند و هم خارج از ما . از دید آنها ما دیگران هستیم . آنها میخواهند خود را بیابند و بشناسند . اما آنها همیشه بخشی از ما هستند .
لذا برای والدین , فرزندان مثل دست و پا جزیی از من هستند .
دو نتیجه از این امر میتوان گرفت . یکی فردی است . اگر همه دیگران را جزیی از خود بدانیم , از دیگران ناراحت نمیشویم .به دیگران کمک بلاعوض میکنیم و علاوه بر آسایش روانی شخصی , جامعه نیز از این گونه رفتار قوام یافته و آسایش اجتماعی نیز فراهم می‌گردد .
از دید کلان برای مدیریت اجتماعی فراهم کردن این مقوله برای جامعه نیاز به آموزش دارد .
علاوه بر اینها مردم جهان نیز باید خود را در تقابل با هم نبینند , بلکه همه ملل جهان خود را یکی بدانند

نگاهی به مدیریت شهری با توجه به بودجه شهرداری

حدود 50% بودجه شهرداری صرف امور پروژه ها میگردد ( عمرانی ) و بخش کمتری صرف نگهداری ( بگوئیم مدیریت شهری ) میگردد !

در سالهای گذشته در کشور ما کسانی که میخواستند خود را نشان دهند ، در جهتی حرکت میکردند که بگویند این کارها را ما کردیم . و برای این کار باید کارهایی انجام میدادند که تا حالا انجام نشده است .

نمونه آن را در کلنگ زنیها و افتتاح های زودتر از موعد شاهد بوده و هستیم . از طرفی آنچه مغفول مانده است ، اداره آنچیزی است که هست . این امر به خصوص در شهرداریها خود را به صورت انواع معضلات شهری نشان میدهد . راه چاره نیز همان داروی قدیمی است .

پروژه های جدید شهری

ترافیک داریم ، میرویم پل میسازیم – دو طبقه میسازیم – مترو و خط ویژه میسازیم . در حالی که هیچ بررسی نمیکنیم که با وضع موجود چه باید کرد . چگونه جلوی افزایش ترافیک را بگیریم . مدیریت پروژه محوری مرکز توجه است .کار درست نمیشود ، دلیلش واضح است ، پول کم داریم تا پروژه ها را پیش ببریم ...

مدیریت شهری امری دو سویه است . در هر زمینه دریافت و داده و بهبود مستمر مانند هز سیستم پایدار دیگری باید در جریان باشد .

تا زمانی که میسازیم ، از رشد مصرف عقب هستیم . جائی باید جلوی سیل را گرفت ، بعد از آن سیل بندها کارائی خواهند داشت . تا زمانی که در خصوص اصلاح ریشه ای مشکلات " اندیشه " نشود ، راه درمان مقطعی و اغلب ناصحیح خواهد بود .

آنچه شاهد آن هستیم این است که در سالهائی که به یاد می آوریم ، چیزی به نام مدیریت شهری نداشتیم .

شاید در آینده داشته باشیم .

۱۳۹۴-۱۱-۱۰

بلندترین ستون پوسته ای ممکن

یک ستون که بتواند بار تحمل کند ، تا چه میزان ارتفاعی ممکن است بالا رود ؟ 20 کیلومتر – 30 کیلومتر یا بیشتر .

یک راه ممکن این است که از دمیدن هوا درون یک لوله پارچه ای استفاده کنیم .در هر مقطع پارچه فقط نیروهای جانبی داریم که با یکدیگر برابر هستند و در واقع ستون را از داخل باد کرده نمایش میدهند .

با دمیدن دائمی هوا درون لوله ، لوله عمود خواهد ایستاد و هوا اگر امکان خروج داشته باشد از بالای آن خارج میشود .

کارکرد آسانسوری آن نیز ساده است . کافی است یک اتاقکی سوار بر جریان هوا شده و به بالا برود .

چون این لوله هوا به جز فشار جانبی نیروئی را متحمل نمیشود ، میتوان آنرا خیلی مرتفع ساخت . در واقع وزن بدنه روی کل سازه ( شامل بدنه و ستون هوا ) تقسیم میگردد . اتصال بدنه به جریان هوا بصورت اصطکاکی است که در صورت نیاز میتوان آنرا افزایش داد .


 با فارق شدن از تحمل وزن ستون ، میتواناز مواد بهتری با توان تحمل بالای فشار استفاده نمود .


کیسه هوا در بیرون ماشین


خوشبختانه امروزه " کیسه های هوای خودرو " درون ماشینها نجات بخش جان بسیاری از مردم شده اند . اما چنانچه برای بیرون خودرو نیز کیسه هوا گذاشته شود ، نه تنها افرادی که با خودرو تصادف میکنند ، از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند شد ، بلکه در تصادفات اتومبیلها با یکدیگر نیز صدمه به خودروها به حداقل خواهد رسید . ( در اکثر موارد بدون صدمه ) 


جای کیسه هوا در بیرون خودروها خالی است . فقط تصور کنید اگر در تصادم با یک دیوار با سرعت حدود صد کیلومتر اگر با یک کیسه هوا برخورد کنیم ، چه میزان شانس زنده ماندن سرنشینان بیشتر خواهد شد ؟

الگوی شادی و تشویق تماشاگران کدام است




مشکل رفتار نامناسب تماشاگران چه زمانی به سرانجام میرسد ؟
در حالی که یکی از ملل با ادب و با فرهنگ جهان هستیم , متاسفانه شاهدیم که این سابقه فرهنگی در ورزشگاهها مشاهده نمیشود .
چرا جوانان ما بلد نیستند رفتار مناسب داشته باشند ؟
ظاهرا الگو و روش تشویق و ارائه شادی را ندارند یا نپسندیده اند .
باید الگوهای مطابق با فرهنگ جامعه برای روشهای شادی , تشویق و هر کار مشابه که نیاز به الگو دارد ارائه نمود .
جوانان ما به شدت دچار نداشتن الگو در همه زمینه ها هستند .

 

مرکز رشد تکنولوژی و دادن آن به شرکتهای پیشرو

شرکت " آی بی ام " سیستم کامپیوتر را ساخت و آن را به شرکتهای دیگری واگذار کرد . شرکت‌هایی که سهام عمده آنها را در اختیار داشت .
ما نیز به این شرکتها نیاز داریم تا تکنولوژی را توسعه داده و در اختیار دیگران قرار دهند .
در زمینه های مختلف دارویی , خودرو , نفت , معدن و غیره .
حلقه بین مخترعان و تجارت پیشگان را این شرکت‌های مادر میتوانند پر نمایند .
مخترعان در این شرکتها کار کرده و علاوه بر دستمزد , درصدی از حق اختراع را مالک خواهند شد .
این شرکتها نیز اختراع را به شرکتهای تجاری سفارش داده و در مقابل سهام آنها را خواهند خرید .
رشد این شرکت‌های تجاری در نهایت سودی نثار مخترعان و شرکتهای مادر خواهد نمود .
اولین شرکتهای مادر را باید در بخش دولتی ببینیم . اما کم کم بخش خصوصی نیز به این سو حرکت خواهد نمود .