۱۳۹۴-۱۱-۲۶

تازه چه خبر


سرعت پیشرفت علم و دانش خیلی زیاد شده است به طوری که گاه متخصصین فن از پیگیری آخرین دستاوردها عقب میمانند . برای بعضی از موارد مهم برای کشور لازم است که آخرین دستاوردهای دانش و فن مورد پیگیری قرار گرفته و به طور مرتب رسد گردند . گر چه دانشگاه ها بهترین مکان برای این پیگیری هستند ، اما بسیاری از موارد وجود دارند که کار دانشگاهیان نیست .

موارد امنیتی ، مثل پیشرفت آخرین سلاحهای ساخته شده در زمینه های مختلف توسط شرق و غرب . بلوفهای سیاسی و غیر سیاسی و بسیاری موارد دیگر از این دست هستند .

لازم است در بخشهای مرتبط واحدهائی جهت رسد آخرین دستاوردها و فعالیت محققین صورت پذیرد .

همچنین بسیاری موارد را به دانشگاهیان میتوان سپرد . آنها ضمن رسد آخرین دستاوردها ، میتوانند آنها را ترجمه و در اختیار همه مردم کشور قرار دهند . برای این کار میتوان مبالغی توسط دولت به دانشگاه پرداخت گردد . هر دانشگاه از خدمات اساتید و دانشجویان برای این کار میتواند استفاده نماید . این کار ضمن کمک هزینه تحصیل ( در مقابل یک کار مثبت ) باعث رشد توانائی و دانش مرتبط فارغ التحصیلان دانشگاه خواهد گردید .

خلاصه همه موارد نیز باید در یک بولتن نرم افزاری ( سایت اینترنتی ) جمع آوری گردد تا مراجعه کنندگان بتوانند از آن بهره لازم را ببرند . طبیعی است که دولتمردان نیز از این دستاوردها بی نیاز نیستند و میتوانند با کمک آن تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند .


 

۱۳۹۴-۱۱-۲۵

حمام گازی برای پیاده ها

انواع روشهای شستشو وجود دارد . شستشو بدون آب یکی از انواع شستشوها است . از طرفی آلودگی لباسها و بوی زننده کارگرانی که امکان استحمام نداشته اند در وسائل نقلیه عمومی ( که باید هر چه بیشتر توسعه یابد ) مشکل ساز است .

این تکنولوزی امروز موجود است که به راحتی با قرار گرفتن در یک اتاقک کوچک با جریان هوای همراه مواد پاک کننده ، آلودگیهای لباس و بدن ( حتی بوی کفش و جوراب و غیره ) پاک گردد . در مرحله انتهائی نیز میتوان با یک اسانس مثلا گل سرخ یا سایر گلها ( با توجه به این که مردم عموما از بوی گلها لذت میبرند ) میتوان شخص را خوشبو از اتاقک خارج نمود .

این خدمات میتواند پولی ( پرداخت با کارت مترو یا روشهای مشابه  ) یا مجانی ( مشابه خدمات واکس مجانی در محل های عمومی ) ارائه گردد .

شهرداریها در بعضی ایستگاه های اتوبوس و مترو این کابینها را بصورت رایگان میتوانند در اختیار مردم قرار دهند . همچنین شرکتها میتوانند به عنوان جایگزین استحمام با آب از این سیستمها استفاده نمایند .

قابلیت استفاده از انواع پیشرفته تر چند اتاقکی مشابه اتاقهای سونا و جکوزی برای استحمام بدون لباس نیز در مراکز تفریحی ( و منازل ) یا بیمارستانها قابل استفاده خواهد بود .

جای این مراکز در شهرها خالی است .


 

تراکم جمعیت و خشونت


برای دانشمندان مشخص شده ات که تقریبا در همه گونه های جانوری وقتی میزان تراکم آنها در یک فضای ثابت از حدی بگذرد ، آنها از خود خشونت بروز خواهند داد . هر چه این تراکم بیشتر باشد میزان خشونت افزایش خواهد یافت .

متاسفانه روشهای تراکمی جمعیت شهری این معضل را در انسان تشدید میکند . نتیجه حاصله این که خشونت افراد جامعه در شهرها بیشتر از روستاها و در محلهایی که تراکم بیشتر است ، افزایش قابل محاسبه را نشان میدهد .

این رفتار جدای از انواع دیگر رفتارهای مجرمانه ای است که در محیطهای شهری امکان رشد دارند .

یکی از روشهای اصلاح این مشکل این است که از تراکم غیر ضروری جلوگیری شود . تا آنجا که امکان دارد محیطهای شهری به گونه ای طراحی گردند که تراکم انسانها به حداقل میزان ممکن باشد .

استفاده از فضاهای بالا و پائین ( ساختمانهای مرتفع – قطارهای هوائی یا مترو و ساختمانها و فروشگاه های زیر زمینی و غیره ) برای کاهش تراکم میتواند کمک کننده باشد . اما باید به خاطر سپرد که این موارد مسکن نسبی هستند . ایده آل آن است که افراد جمعیت بشری در سطح کشور پراکنده باشند و به خصوص به شهرها اجازه نداد از یک حدی بزرگتر گردند .

استفاده از امکانات اقلیمی سطح کل کشور باعث میگردد که اسکان بشر کمترین آسیب را به محیط وارد نماید .  با وضع قوانین و رعایت نیازمندیهای محیط زیستی میتوان ضمن توسعه فضاهای زندگی انسان ، زندگی حیاط وحش و محیط زیست را نیز به بهترین حالت ممکنه حفظ نمود .


گر چه پیشرفت لازم است ، اما نه به قیمت نابودی محیط زیست .

لزوم تکرار نامه امیرالمومنین به مالک اشتر


خصوصا افراد نظامی  باید توجه ویژه به دستورات علی ابن ابی طالب داشته باشند . در تمام صبحگاه های سراسر کشور ، شایسته است هر روز صبح بخشی از این نامه خوانده شود تا نامه به اتمام برسد . در انتها دوباره از اول شروع نمایند . همه نیروهای نظامی و انتظامی باید بدانند کیستند ، چیستند و به چه کار مشغول هستند . غرور و شجاعت باید در رگ و پی ایشان جریان داشته باشد . همه فرماندهان از کوچکترین درجه ها تا بالاترین درجات با تکرار دستورات امیرالمونین ، اهمیت اخلاق در رفتار را هر روز به خاطر خواهند سپرد . فرماندهان برای شبیه شدن به آنچه در نامه است ، با هم رقابت خواهند کرد و اخلاقیات در میان نظامیان رشد خواهد یافت .

آنها نه تنها خود اخلاق مدار خواهند شد ، بلکه خانواده را نیز به این گونه تربیت خواهند نمود . در نهایت خانواده نظامیان از بهترین مردم سرزمین خواهند شد . جائی که اگر گفته شود ، فلانی از خانواده نظامی بوده ، همین امر نشان از اصالت و فرهنگ و دارای اخلاقیات نیکو بودن را در ذهن متبادر سازد .

...


 

۱۳۹۴-۱۱-۲۴

در محدودیت رشد افراد ( مغز تا سنی رشد میکند و حکم آن شخص)


حد نهائی رشد مغزی انسانها متفاوت است . اکثرا در افراد نرمال تصور میشود که همه مردم از این حیث یکسان هستند . گر چه در جامعه و در مقام انسانیت همه افراد جامعه یکسان هستند ، اما شاهد هستیم که با بالا رفتن سن افراد بصورت یکسان رشد مغزی و توسعه ادراک اتفاق نمی افتد .

چند نکته در این میان وجود دارد . توجه به آنها که رشد مغزی ایشان آنها را افراد بالغ نمی کند . ( سن و ظاهر آنها بالغ است ، اما توان انجام معامله ندارند و قضات از لحاظ قانونی نمیتوانند شهادت ایشان را قبول کنند ) این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند تا ضمن برآورده شدن حوایج آنها ، مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرند .

در خصوص سپردن کارها به افراد نیز توجه به سن تجربی ایشان مهم است . بعضیها ممکن است به سن " شصت " رسیده باشند ، اما سن ذهنی ایشان در دهه " سی " مانده باشد . این افراد بالغ و عاقل و به ظاهر معمولی هستند و چه بسا موفقیت های زیادی نیز در زندگی کسب کردده باشند ، اما پختگی افراد " ضصت " ساله را ندارند.


با کمی دقت در اطرافمان افراد زیادی را میتوان یافت که " سن عقلی " ایشان با " سن شناسنامه ای " تفاوت آشکاری داشته باشد .

۱۳۹۴-۱۱-۲۳

در نامه امیر المونین به مالک اشتر " پند به همه فرمانداران "


" آنچه جوان در آینه بیند *** پیر در خشت خام بیند "

هنگام نوشتن نامه ، امیر المونین میدانستند که مالک به مصر نمیرسند . از این رو این نامه را به همه کسانی که مصداق این نامه هستند نوشتند . گویند " مظهر العجایب " به ابن ملجم گفته بودند که قاتل ایشان است ( آن هنگام که از مخلصین و در خدمت حضرت بود ) و ابن ملجم درخواست کرده بودند که جانش را بگیرند تا چنین اتفاقی رخ ندهد . ایشان فرموده بودند که قصاص قبل از جنایت نمیتوان کرد .

اما علاوه بر سرزمین مصر که سایر ادیان ( عموما بت پرستی ) در آن ساکن بودند و وجهه تاریخی داشته " بارگاه پادشاهان  بزرگ " عادل و ظالم بوده است . سرزمینی که میفرماید فراخنای جهان در جولان کمیت ایشان تنگ بوده است .

سرزمین ما " ایران " نیز چنین است و همه پیروان " امیرالمونین " مصداق خطاب این نامه هستند . خوب است که برای تحقق فرمایشات آن حضرت بخشی در دولت تشکیل گردد و ذره ذره مفاد این نامه را که باید اجرا گردد بصورت پند واندرز به دست اندرکاران گوشزد نمایند .

چه بس از این نامه بتوان " قانون اساسی  مملکت اسلامی " را استخراج نمود .

 


 

دیدن و تماشا کردن – شنیدن و گوش دادن – در دو مفهوم ظاهری و معنوی


شنیدن و گوش دادن ، دو مفهوم متفاوت است . در یکی صدائی است که به گوش میرسد و جز ایجاد زحمت برای گوش و شخص سودی ندارد . در مقابل مفهوم شنیدن داریم . در این معنا شخص با " توجه " به صدا گوش میدهد . معانی آنرا درک میکند و با توجه منتظر شنیدن مطالب بعدی است .

در مفاهیم معنوی نیز چنین است . مرتب به گوش معنوی ما صدای معنوی میرسد . حواس ما توجهی به این صدا ندارد . عادت به شنیدن این صداها نداریم . در طول سالها عادت کردیم که به جنبه ظاهری توجه کنیم و معنای معنوی مطالب را فرو گذاریم .

کم کم با توجه به عالم معنا میتوان شخص را عادت داد که مفاهیم معنوی را در انواع صداها درک کند و بشنود .

مقوله بینائی نیز چنین است . با دیدن و توجه به معنای مطالب دیدنی میتوان مفاهیم معنوی را درک نمود .

آنچنان که صدای پرندگان و آبشار را بصورت تسبیح حق میتوان شنید و دید . در آثار گذشتگان موارد از این دست موجود است .


داستان مثنوی در خصوص سخن رسول خدا و زید معروف است .

۱۳۹۴-۱۱-۲۲

مسیر ذهنی خشم و ادب


دانشمندان پی برده‌اند که خشم و ابراز آن مسیری در مغز ایجاد میکند که در دفعه های بعدی قدرت خشم بیشتر میشود . ( چنانچه در ابراز آن موفقیت , هر چند کوچک جذب شود )
به یاد ان ضرب المثل فارسی که " آنچنان را آنچنانتر میکند )
جالب این است که همه صفات خوب و بد نیز چنین هستند . ادب , مهربانی , لبخند , شادی , مزاحی و در مقابل خست , بدزبانی , بدجنسی , دروغگویی , غیبت , عادت به سیگار و غیره و ...
لازم است مربیان جامعه ( در درجه اول , والدین ) نسبت به این عادات حساس بوده و به مفهوم " تخم مرغ دزد شتر دزد میشود " مواظب خطاهای کوچک بوده و آنها را از همان نطفه ساکت و آرام کنند و اجازه رشد به آن در فرد ( و در اجتماع ) ندهند .

رحمت عذاب با هم


خداوند دو حالت ندارد , یک حالت است و گویند که رحمت او بر خشم و عذابش غلبه دارد !
از طرفی چطور ممکن است وقتی یک جهنمی را عذاب فرماید , در همان هنگام با همان کار بر او رحمت هم داشته باشد ؟
از مثال گریزی نیست و همه چیز مثال دقیقا عین موضوع نیست .
داستان معروفی است " کاه جلوی سگ و استخوان جلوی الاغ " این امر نشانه ظلم است و عدالت و رحمت درست عکس این است .
گویند " شیر و عسل " برای مار سم است . بر عکس آب گندیده و گرم و کم عمق میان صحرا برای رفع عطش مار مناسب است !
جهنمیان وجهه انسانی را خراب کرده و پوستین " مار " پوشیده و خصلت " ماری " گرفته‌اند .
در بهشت گویند رودهای عسل و شیر روان است . اگر ماری را در آن بهشت بگذارند , ظلم است به مار . رحمت بر " مار " آن است که او را در محلی گرم انداخته و آب داغ بد طعم برای رفع عطش در اختیارش گذاشت .
آن مار در شیر و عسل از بین خواهد رفت . با آنچه به وجودش سازگار است میتواند زنده بماند .
درست است که در محیط جهنم در رنج است , اما آن رنج مایه اصلاح و خروج از جهنم برای اوست ( در اکثر جهنمیان ) برخی نیز تا ابد در آنجا خواهند ماند , آنها مایه اصلاح وجودی خود را خراب کردند .
رحمت بر آنها آن است که در آنچه جنس وجودشان است بمانند . آسایش بهشت برای آنها برودت است و تاب تحمل آنرا ندارند .
نور بهشت آنها را میسوزاند .
این است که در عذاب الهی عین رحمت اوست . در هر لحظه و بر هر کار مصداق تمام صفات الهی متجلی است . خداوند چشم بینا عنایت کند هر لحظه جلوه همه صفات او را در هر چیز ببینیم .

احکام قضایی بر چه اساسی باید تعیین شوند


قضات موظف هستند بر اساس قانون قضاوت کنند . و این در حالی است که قانون را در مجالس تصویب میکنند و این قوانین به زندان ختم میشود و زندان خوب نیست . نه تنها برای جامعه هزینه ایجاد میکند ، بلکه برای شخص نیز اثر موثر را ندارد . مجتمع کردن افرادی که امکان خطا دارند ، امکان ارتباط بین آنها را و ایجاد سازمانهای مجرمانه را فراهم میکند . ضمنا برای افراد پیشکسوت جرم و جنایت ، امکان یافتن افرادی که بالقوه در جرمهای آینده به کار می آیند را فراهم میکند .

اما قوانین مجالس باید بر اساس اصول اولیه و عقلی " ضرر به دیگران و خود " باشد ."هر کس به دیگری یا جامعه ضرر رساند باید ضرر را جبران نماید " در هر اتفاق مجرمانه سه طرف وجود دارد و حکم قضائی شامل هر سه بخش باید باشد .

اول خود شخص ، آنچه او با خودش کرده ، این امر باید درمان گردد

دوم به دیگران است . یا یک نفر یا یک گروه از افراد یا طبیعت یا هر چیز دیگر

سوم توجه به جامعه است . چرا این جرم اتفاق افتاده – جامعه چه باید بکند تا این اتفاق دیگر نیفتد ( معمولا این امر نیاز به کار کارشناسانه دارد . این بخش میتواند به دانشگاه ها سپرده شود تا روش مناسب را بیابند و برای اجرا در جامعه توصیه کنند . سیکل اجرای سریع این اصلاحات باید پیش بینی شده باشد . ضمنا تا زمانی که روش جدید اجرا گردد باید تمهیداتی دید که امکان وقوع مجدد جرم در جامعه نباشد )

تعیین حکم با قاضی است و اجرای حکم با بخش دیگری ( دایره اجرای احکام ) بنابراین برای هر سه گروه باید قاضی حکم بدهد . ( فعلا قوانین در این جهت نیست و اکثرا شاهد حبس های کوتاه مدت و بلند مدت به همراه جریمه های از قبل مشخص ، که توان پوشش ضررها را در طی زمان از دست داده و نیاز به " روز آوری کردن " در طی هر دوره  زمانی را دارند هستیم .


بحث در خصوص هر یک از موارد فرق بسیار زیاد است ولی لازم است قوانین بازبینی شده و مقوله حبس و زندان تا آنجا که امکان دارد کم گردد .