۱۳۹۴-۱۱-۲۶

مفهوم حد نهائی جمعیت روستائی


روستا به عنوان یکی از کوچکترین مراکز جمعیتی هر کشوری شمارده میشود . روستاها علاوه بر اسکان بشر ، وظیفه تامین مایحتاج انسانها را نیز خواهد داشت . در واقع هر روستا یک وجهه اقتصادی دارد . برای این که این جامعه بشری بتواند به حیات خود ادامه دهد ، لازم است از نظر اقتصادی سالم باشد .

با توجه به میزان آب و زمین در دسترس ، هر روستا توان محدودی در تامین غذا داشته است . از این رو هر روستا از یک میزان بیشتر توان نگهداری سکنه را نداشته است . جمعیت اضافی تولید شده در روستا ناچار به مهاجرت بوده اند . در واقع در طول سالیان دراز ، روستاها به حداکثر توان نگهداری جمعیت رسیده اند و چون مردم دوست نداشتند تغییر را در زندگی تجربه کنند ( به دنبال حفظ اطمینان گذشته بودند ) بنابراین تا حداکثر جمعیت ممکنه در روستاها باقی میماندند و اضافه جمعیتی که واقعا تفاوت بین گرسنگی و غذا بود از روستا مهاجرت میکردند . ابتدا به راه های نزدیک و بعد به راه های دورتر . بسیار شنیده ایم که شخصی به میان کوه و صحرا رفته و در آنجا روستائی را ساخته است .

با افزایش تکنولوژی و امکان تهیه غذا ، جمعیت روستاها امکان بیشتر شدن پیدا کرده و با افزایش جمعیت روستاها ، روستاها به شهر تبدیل شده اند . این شهرها روی زمینهای کشاورزی شکل گرفته و تولید غذای بیشتر با استفاده از منابع طبیعی بیشتر ( مثل آب از طریق احداث چاه ) امکانپذیر شده است . گر چه این روشها خود جای بحث دارند ، اما افزایش جمعیت شهری ، امری طبیعی است و سرریز جمعیت سایر روستاها را به سمت خود جلب میکند . بنابراین شهرها با سرعت بیشتری بزرگ شده و کارکرد روستائی خود را از دست میدهد . این امر در کنار غیر اقتصادی شدن کار در روستاهای نزدیک شهرها ، باعث از بین رفتن کشاورزی میشود . همچنین امکانات طبیعی مثل " آب " را شهرها به سمت خود جذب کرده و پایه اقتصاد منطقه را به هم میریزند .

باید میزان حداکثر جمعیت روستاها کنترل گردد . روستاها نباید از یک حدی بیشتر بزرگ شوند . تکنولوژی در دسترس باید بهبود یابد و اسکان مردم باید کنترل و هدایت گردند . مکانهای جدید جمعیتی برای روستاها باید ایجاد گردد .


روستاهائی با تولید صنعتی و نرم افزاری و هنری و غیره باید تعریف گردند . و در اصل " کارکرد اصلی روستا یعنی تولید باید به روستا بازگردد " .

بعضی زمینه های لازم الگو سازی


 

نبود الگو برای جوانان نه تنها در جهان سوم ، بلکه در غرب نیز امر نامطلوبی است و باعث میشود تا جوانان ما به دنبال الگوی موفق به هر سو رفته و انواع مدهای عجیب در موارد اجتماعی رسوخ نماید .

اولین الگوی مهم " اخلاقیات " است . خیلی مهم است جوانان از رفتار با اخلاق تبعیت نمایند . حرف زشت نزنند و رفتار شایسته انجام دهند . دروغ و دزدی نکنند و غیره .

الگوی لباس نیز امر مهمی است . مردم باید با توجه به اقلیم و سابقه تاریخی خود لباس به تن کنند . خیلی مهم است تنوع و تکثر در لباسها را شاهد باشیم . خوشبختانه کشور ما در این زمینه امکانات بالقوه بسیاری دارد که میتواند مورد استفاده قرار گیرد .

موسیقی و معماری از دیگر موارد الگو سازی است .

مسائل بیشماری وجود دارد که امکان الگو سازی و ایجاد یک رفتار شایسته میتواند برای آن استفاده گردد . ( رانندگی – استفاده از لوازم تکنولوژیک و غیره ) استفاده از لوازم ارتباط جمعی مثل تلوزیون و روزنامه ها در کنار سایر ابزار متداول ( سمپوزیومها – کارنوالها – نمایشگاه ها و غیره ) میتواند در این امر مهم استفاده شود .

برای این مهم خوب است یک سازمان مناسب داشته باشیم . شاید جایگاه این سازمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد .

 


 

تازه چه خبر


سرعت پیشرفت علم و دانش خیلی زیاد شده است به طوری که گاه متخصصین فن از پیگیری آخرین دستاوردها عقب میمانند . برای بعضی از موارد مهم برای کشور لازم است که آخرین دستاوردهای دانش و فن مورد پیگیری قرار گرفته و به طور مرتب رسد گردند . گر چه دانشگاه ها بهترین مکان برای این پیگیری هستند ، اما بسیاری از موارد وجود دارند که کار دانشگاهیان نیست .

موارد امنیتی ، مثل پیشرفت آخرین سلاحهای ساخته شده در زمینه های مختلف توسط شرق و غرب . بلوفهای سیاسی و غیر سیاسی و بسیاری موارد دیگر از این دست هستند .

لازم است در بخشهای مرتبط واحدهائی جهت رسد آخرین دستاوردها و فعالیت محققین صورت پذیرد .

همچنین بسیاری موارد را به دانشگاهیان میتوان سپرد . آنها ضمن رسد آخرین دستاوردها ، میتوانند آنها را ترجمه و در اختیار همه مردم کشور قرار دهند . برای این کار میتوان مبالغی توسط دولت به دانشگاه پرداخت گردد . هر دانشگاه از خدمات اساتید و دانشجویان برای این کار میتواند استفاده نماید . این کار ضمن کمک هزینه تحصیل ( در مقابل یک کار مثبت ) باعث رشد توانائی و دانش مرتبط فارغ التحصیلان دانشگاه خواهد گردید .

خلاصه همه موارد نیز باید در یک بولتن نرم افزاری ( سایت اینترنتی ) جمع آوری گردد تا مراجعه کنندگان بتوانند از آن بهره لازم را ببرند . طبیعی است که دولتمردان نیز از این دستاوردها بی نیاز نیستند و میتوانند با کمک آن تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند .


 

۱۳۹۴-۱۱-۲۵

حمام گازی برای پیاده ها

انواع روشهای شستشو وجود دارد . شستشو بدون آب یکی از انواع شستشوها است . از طرفی آلودگی لباسها و بوی زننده کارگرانی که امکان استحمام نداشته اند در وسائل نقلیه عمومی ( که باید هر چه بیشتر توسعه یابد ) مشکل ساز است .

این تکنولوزی امروز موجود است که به راحتی با قرار گرفتن در یک اتاقک کوچک با جریان هوای همراه مواد پاک کننده ، آلودگیهای لباس و بدن ( حتی بوی کفش و جوراب و غیره ) پاک گردد . در مرحله انتهائی نیز میتوان با یک اسانس مثلا گل سرخ یا سایر گلها ( با توجه به این که مردم عموما از بوی گلها لذت میبرند ) میتوان شخص را خوشبو از اتاقک خارج نمود .

این خدمات میتواند پولی ( پرداخت با کارت مترو یا روشهای مشابه  ) یا مجانی ( مشابه خدمات واکس مجانی در محل های عمومی ) ارائه گردد .

شهرداریها در بعضی ایستگاه های اتوبوس و مترو این کابینها را بصورت رایگان میتوانند در اختیار مردم قرار دهند . همچنین شرکتها میتوانند به عنوان جایگزین استحمام با آب از این سیستمها استفاده نمایند .

قابلیت استفاده از انواع پیشرفته تر چند اتاقکی مشابه اتاقهای سونا و جکوزی برای استحمام بدون لباس نیز در مراکز تفریحی ( و منازل ) یا بیمارستانها قابل استفاده خواهد بود .

جای این مراکز در شهرها خالی است .


 

تراکم جمعیت و خشونت


برای دانشمندان مشخص شده ات که تقریبا در همه گونه های جانوری وقتی میزان تراکم آنها در یک فضای ثابت از حدی بگذرد ، آنها از خود خشونت بروز خواهند داد . هر چه این تراکم بیشتر باشد میزان خشونت افزایش خواهد یافت .

متاسفانه روشهای تراکمی جمعیت شهری این معضل را در انسان تشدید میکند . نتیجه حاصله این که خشونت افراد جامعه در شهرها بیشتر از روستاها و در محلهایی که تراکم بیشتر است ، افزایش قابل محاسبه را نشان میدهد .

این رفتار جدای از انواع دیگر رفتارهای مجرمانه ای است که در محیطهای شهری امکان رشد دارند .

یکی از روشهای اصلاح این مشکل این است که از تراکم غیر ضروری جلوگیری شود . تا آنجا که امکان دارد محیطهای شهری به گونه ای طراحی گردند که تراکم انسانها به حداقل میزان ممکن باشد .

استفاده از فضاهای بالا و پائین ( ساختمانهای مرتفع – قطارهای هوائی یا مترو و ساختمانها و فروشگاه های زیر زمینی و غیره ) برای کاهش تراکم میتواند کمک کننده باشد . اما باید به خاطر سپرد که این موارد مسکن نسبی هستند . ایده آل آن است که افراد جمعیت بشری در سطح کشور پراکنده باشند و به خصوص به شهرها اجازه نداد از یک حدی بزرگتر گردند .

استفاده از امکانات اقلیمی سطح کل کشور باعث میگردد که اسکان بشر کمترین آسیب را به محیط وارد نماید .  با وضع قوانین و رعایت نیازمندیهای محیط زیستی میتوان ضمن توسعه فضاهای زندگی انسان ، زندگی حیاط وحش و محیط زیست را نیز به بهترین حالت ممکنه حفظ نمود .


گر چه پیشرفت لازم است ، اما نه به قیمت نابودی محیط زیست .

لزوم تکرار نامه امیرالمومنین به مالک اشتر


خصوصا افراد نظامی  باید توجه ویژه به دستورات علی ابن ابی طالب داشته باشند . در تمام صبحگاه های سراسر کشور ، شایسته است هر روز صبح بخشی از این نامه خوانده شود تا نامه به اتمام برسد . در انتها دوباره از اول شروع نمایند . همه نیروهای نظامی و انتظامی باید بدانند کیستند ، چیستند و به چه کار مشغول هستند . غرور و شجاعت باید در رگ و پی ایشان جریان داشته باشد . همه فرماندهان از کوچکترین درجه ها تا بالاترین درجات با تکرار دستورات امیرالمونین ، اهمیت اخلاق در رفتار را هر روز به خاطر خواهند سپرد . فرماندهان برای شبیه شدن به آنچه در نامه است ، با هم رقابت خواهند کرد و اخلاقیات در میان نظامیان رشد خواهد یافت .

آنها نه تنها خود اخلاق مدار خواهند شد ، بلکه خانواده را نیز به این گونه تربیت خواهند نمود . در نهایت خانواده نظامیان از بهترین مردم سرزمین خواهند شد . جائی که اگر گفته شود ، فلانی از خانواده نظامی بوده ، همین امر نشان از اصالت و فرهنگ و دارای اخلاقیات نیکو بودن را در ذهن متبادر سازد .

...


 

۱۳۹۴-۱۱-۲۴

در محدودیت رشد افراد ( مغز تا سنی رشد میکند و حکم آن شخص)


حد نهائی رشد مغزی انسانها متفاوت است . اکثرا در افراد نرمال تصور میشود که همه مردم از این حیث یکسان هستند . گر چه در جامعه و در مقام انسانیت همه افراد جامعه یکسان هستند ، اما شاهد هستیم که با بالا رفتن سن افراد بصورت یکسان رشد مغزی و توسعه ادراک اتفاق نمی افتد .

چند نکته در این میان وجود دارد . توجه به آنها که رشد مغزی ایشان آنها را افراد بالغ نمی کند . ( سن و ظاهر آنها بالغ است ، اما توان انجام معامله ندارند و قضات از لحاظ قانونی نمیتوانند شهادت ایشان را قبول کنند ) این افراد باید مورد حمایت قرار گیرند تا ضمن برآورده شدن حوایج آنها ، مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرند .

در خصوص سپردن کارها به افراد نیز توجه به سن تجربی ایشان مهم است . بعضیها ممکن است به سن " شصت " رسیده باشند ، اما سن ذهنی ایشان در دهه " سی " مانده باشد . این افراد بالغ و عاقل و به ظاهر معمولی هستند و چه بسا موفقیت های زیادی نیز در زندگی کسب کردده باشند ، اما پختگی افراد " ضصت " ساله را ندارند.


با کمی دقت در اطرافمان افراد زیادی را میتوان یافت که " سن عقلی " ایشان با " سن شناسنامه ای " تفاوت آشکاری داشته باشد .

۱۳۹۴-۱۱-۲۳

در نامه امیر المونین به مالک اشتر " پند به همه فرمانداران "


" آنچه جوان در آینه بیند *** پیر در خشت خام بیند "

هنگام نوشتن نامه ، امیر المونین میدانستند که مالک به مصر نمیرسند . از این رو این نامه را به همه کسانی که مصداق این نامه هستند نوشتند . گویند " مظهر العجایب " به ابن ملجم گفته بودند که قاتل ایشان است ( آن هنگام که از مخلصین و در خدمت حضرت بود ) و ابن ملجم درخواست کرده بودند که جانش را بگیرند تا چنین اتفاقی رخ ندهد . ایشان فرموده بودند که قصاص قبل از جنایت نمیتوان کرد .

اما علاوه بر سرزمین مصر که سایر ادیان ( عموما بت پرستی ) در آن ساکن بودند و وجهه تاریخی داشته " بارگاه پادشاهان  بزرگ " عادل و ظالم بوده است . سرزمینی که میفرماید فراخنای جهان در جولان کمیت ایشان تنگ بوده است .

سرزمین ما " ایران " نیز چنین است و همه پیروان " امیرالمونین " مصداق خطاب این نامه هستند . خوب است که برای تحقق فرمایشات آن حضرت بخشی در دولت تشکیل گردد و ذره ذره مفاد این نامه را که باید اجرا گردد بصورت پند واندرز به دست اندرکاران گوشزد نمایند .

چه بس از این نامه بتوان " قانون اساسی  مملکت اسلامی " را استخراج نمود .

 


 

دیدن و تماشا کردن – شنیدن و گوش دادن – در دو مفهوم ظاهری و معنوی


شنیدن و گوش دادن ، دو مفهوم متفاوت است . در یکی صدائی است که به گوش میرسد و جز ایجاد زحمت برای گوش و شخص سودی ندارد . در مقابل مفهوم شنیدن داریم . در این معنا شخص با " توجه " به صدا گوش میدهد . معانی آنرا درک میکند و با توجه منتظر شنیدن مطالب بعدی است .

در مفاهیم معنوی نیز چنین است . مرتب به گوش معنوی ما صدای معنوی میرسد . حواس ما توجهی به این صدا ندارد . عادت به شنیدن این صداها نداریم . در طول سالها عادت کردیم که به جنبه ظاهری توجه کنیم و معنای معنوی مطالب را فرو گذاریم .

کم کم با توجه به عالم معنا میتوان شخص را عادت داد که مفاهیم معنوی را در انواع صداها درک کند و بشنود .

مقوله بینائی نیز چنین است . با دیدن و توجه به معنای مطالب دیدنی میتوان مفاهیم معنوی را درک نمود .

آنچنان که صدای پرندگان و آبشار را بصورت تسبیح حق میتوان شنید و دید . در آثار گذشتگان موارد از این دست موجود است .


داستان مثنوی در خصوص سخن رسول خدا و زید معروف است .

۱۳۹۴-۱۱-۲۲

مسیر ذهنی خشم و ادب


دانشمندان پی برده‌اند که خشم و ابراز آن مسیری در مغز ایجاد میکند که در دفعه های بعدی قدرت خشم بیشتر میشود . ( چنانچه در ابراز آن موفقیت , هر چند کوچک جذب شود )
به یاد ان ضرب المثل فارسی که " آنچنان را آنچنانتر میکند )
جالب این است که همه صفات خوب و بد نیز چنین هستند . ادب , مهربانی , لبخند , شادی , مزاحی و در مقابل خست , بدزبانی , بدجنسی , دروغگویی , غیبت , عادت به سیگار و غیره و ...
لازم است مربیان جامعه ( در درجه اول , والدین ) نسبت به این عادات حساس بوده و به مفهوم " تخم مرغ دزد شتر دزد میشود " مواظب خطاهای کوچک بوده و آنها را از همان نطفه ساکت و آرام کنند و اجازه رشد به آن در فرد ( و در اجتماع ) ندهند .