۱۳۹۴-۱۲-۱۲

خانه دختران فراری



درست یا غلط اتفاقی است که رخ میدهد . به دلایل صحیح و غلط پیش می آید که دختران از خانه فرار میکنند . اگر آنها خانه امنی نداشته باشند ودولت برای آنها مکان امنی تدارک ندیده باشد ، طبیعی است که در منجلاب جامعه افتاده و تا اعماق آن فرو خواهند رفت .
لازم است که در همه شهرها ، شهرداریها نسبت به ایجاد این خانه های امن اقدام نمایند . کلیه کارکنان این خانه ها باید از خانمهای متخصص روانشناس باشند . آنها باید ضمن پذیرش دختران فراری و ارائه امنیت لازم به آنها ، آنها را از نظر روحی و روانی نیز مورد بررسی قرار داده و در جهت رفع مشکل آنها اقدام نمایند .
برای این که این اماکن از دستبرد سارقین و احتمالا افراد ناباب در امان باشد ، بهتر است این خانه ها در نزدیکی کلانتریها باشد ( حداکثر حدود چند ده متر ) تا در صورت لزوم نیروهای امنیتی بتوانند در اسرع وقت مداخله نمایند .
بررسی موارد فرار بعد از اطمینان از امنیت افراد در دادگاه های صالحه قابل پیگیری است . به هر حال این موارد جزو بیماریهای اجتماع است و کسانی که جامعه را نگهداری میکنند باید در جهت رفع مشکلاتی که سبب بروز این ناهنجاریها میشود اقدام نمایند .

۱۳۹۴-۱۲-۱۱

برخورد با افراد " اشتباه کن " در روابط اجتماعی

در جامعه زیاد امکان دارد با کسانی مواجه شویم که در رفتار اجتماعی خود با دیگران اشتباه میکنند . وقتی با این افراد مواجه میشویم ، در ذهن قوانین اجتماعی را برای مواجهه مد نظر قرار میدهیم . اما اگر طرف مقابل این قوانین را مراعات ننمود ، با مشکل مواجه میشویم .

وظیفه افراد ، آموزش قوانین اجتماعی به دیگران نیست .  باید به گونه ای رفتار نمود تا کمترین برخورد ممکن رخ دهد . این وظیفه مربیان جامعه است تا همگان را به آن حداقلها آموزش دهند و افرادی را تتنبیه کنند که این حداقلها را رعایت نمیکنند .

آنچه ما باید بکنیم این است که نفع جامعه را حداکثر کنیم .

فرض کنیم ، کسی از سمت چپ خیابان ( باند سوم ) بخواهد به سمت راست بپیچد (جایش باید در باند اول باشد ) اگر بخواهیم هر رفتاری انجام دهیم که در لحظه منجر به آموزش شود یا حق خود را بازستانیم ( از خلاف قانونی که به عمل آمده ) در هر دو حال هم " وقتمان " را از دست میدهیم و هم امکان " صدمه مالی و جانی " برای ما ممکن خواهد بود .

برخورد با این افراد باید توسط قانون صورت پذیرد و کسی مجری قانون برای دیگران نمیتواند باشد ( این نیز قانون ) است .

لذا بهترین حالت برای شهروندان این است که با توجه به مشکل پیش آمده ، نفع جامعه را حداکثر کنند . نظر به این که در این موارد قانون وجود ندارد ، تشخیص فرد خیلی در نتیجه مهم خواهد بود .

تنها جائی که لازم است به عنوان ضابط قانون افراد وارد کارزار گردند ، جاهائی است که قانون نیز مشخص نموده است . و آن زمانی است که جان یا مال دیگران در شرف از دست رفتن باشد . ( شرع نیز این اصل را به صورت واجب بیان نموده است )

راه ابریشم

چگونگی وارد شدن کرم ابریشم به ایران را باید در حکومت مغولها و قبل از صفویه جستجو کرد . در نوشتار زیر " راه ابریشم به اروپا " مشخص است از کجا به کجا است . این راه از ایران شروع و به اروپا ختم میشده است . " راه ابریشم " از چین شروع نمیشده است . در پیگیری ارسال کرم ابریشم به اروپا میتوان از تکنیکهای ژنتیکی استفاده نمود . ظاهرا کرم ابریشم ایران نیز از سمرقند و بخارا به گرگان و پس از آن به مازندران و داخل ایران آمده است . البته به تدریج گیلان و قفقاز نیز مسیر بعدی سفر کرم ابریشم بوده است . طبیعی است زمانی که کرم ابریشم به سواحل دریای سیاه رسیده باشد ، به راحتی به اروپا وارد گردیده باشد .

اما راه رسیدن کرم ابریشم به سمرقند و بخارا نیز احتمالا از ترکستان ( چین ) بوده است .

در زمانی که مغولها بر چین حکومت میکردند ، کل سرزمینهای متمدن آن روز را بصورت یک کشور واحد میدیدند و بنابراین مانع رواج تجارت و توزیع کرم ابریشم نبوده اند . لذا خیلی محتمل است در آن دوران کرم ابریشم از مرزهای چین خارج و به ایران رسیده باشد .

بررسی چگونگی تولید و تجارت ابریشم در دوره صفویه

سیاست انحصار


http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1022194/

آسیاب استخوان قصابیها


در جوامع شهر نشینی کمبود آنواع مواد غذائی مشهود است . از جمله این کمبودها میتوان به کمبود کلسیم و انواع ویتامینها اشاره کرد . یکی از منابع موجود و در دسترس برای این کمبود ، استخوان هائی است که به دلیل عدم آمادگی برای مصرف یا دور ریخته شده و یا از دامنه تغذیه انسانی خارج میشوند .
استخوانها دارای بافتهای زنده برای حیات هستند و مواد تشکیل دهنده آنها برای جبران کمبود کلسیم ، فوق العاده است . اما شکل این ماده غذائی باعث گردیده تا نتوان از آن برای تغذیه استفاده کرد .
یکی از راه حلهای ممکن ، خرد کردن آنها به اندازه ای است که مزاحمتی برای دندانها نداشته باشند . ابعادی کوچکتر از یک میلیمتر . برای این کار از انواع آسیابها میتوان استفاده نمود و آنرا بصورت مجزا برای استفاده در انواع سوپها و سایر مواد غذائی مورد استفاده قرار داد و یا همراه گوشت چرخ کرده و سایر مواد غذائی به مشتری عرضه نمود .
مواد مغذی " عالی " به همراه " کلسیم " و سایر عناصر تشکیل دهنده استخوان آنرا به عنوان یک مکمل غذائی برای ورزشکاران ، ایده آل میسازد .
با توجه به ضعف غذائی در اکثر جوامع ، استفاده از این بخش از محصولات قصابیها میتواند یک غذای سالم و کم هزینه و با کیفیت را به داممنه غذاهای انسانی اضافه نماید .
برای این کار ضمن تبلیغ و ارایه انواع آماده مصرف آن در بسته بندیها ، میتوان آسیابهای کوچکی را مانند چرخ گوشتهائی که در قصابی ها موجود است ، تهیه و جهت استفاده برای قصابی ها در بازار عرضه نمود .
کم کم کلیه مواد قابل استفاده ، بصورت بهداشتی برای مصارف انسانی به مجموعه غذاهای بشری اضافه خواهد شد .
حجم اضافه شده به غذاهای بشری ، بدون اضافه شدن هیچ هزینه ای ( و بدون استفاده از آب و یا تولید گازهای گلخانه ای ) باعث میشود که بشر در سطح جهانی با رفاه بیشتری زندگی نماید .

بازگشت پول شرکت هایی که به رئیس جمهورهای آمریکا پول داده اند ، چگونه است ؟

یکی از اولین اقداماتی که کاندیداهای آینده ریاست جمهوری آمریکا انجام میدهند ، این است که سراغ شرکتهای آمریکائی رفته و از آنها برای انتخابات ، درخواست پول میکنند . اما چرا شرکتهای آمریکائی این پول را میپردازند ؟

آنها ه وعده های آن کاندیدا نگاه میکنند . و اولین و مهمترین مورد برای پرداخت پول ، به تغییر میزان مالیات مربوط میگردد . در سالهای اخیر تقریبا همه کاندیداها راجع به مالیات طرحهای مهمی داشته اند .در واقع این پول از صرفه جویی مالیاتی آینده پرداخت میگردد . شرکتها سرمایه گذاری کرده و منتظر بازگشت سرمایه گذاری خواهند بود .

حتی زمانی که یک کاندیدا از مردم عادی طلب پول میکند باید طرحهائی داشته باشند که برای مردم عادی مفید باشد و چیزی به جیب آنها برود .

درست و غلط بودن این روشها امر دیگری است . اما مهم این است که امتداد این وقایع برای یک کشور مشکل ساز خواهد شد . دست زدن به مالیات و کاهش مستمر آن ( هر بار به نفع یک جناح ) باعث میشود که در نهایت کشور از داشتن یک روش مالیاتی ( و البته پول ) برای یک دوره طولانی محروم گردد .

بررسی عئاقب این امر برای یک کشور ، در حد و حدود آمریکا ، موردی است که باید توسط مراکز تحقیقاتی مستقل مورد بررسی قرار گیرد .

۱۳۹۴-۱۲-۱۰

گسلهای تهران

در تهران گسلهای مختلفی وجود دارد که هر کدام بصورت بالقوه خطرات خاص خود را دارد . نظر به جمیع مشکلات و خطرات حاصله از گسلهای تهران ، اگر بتوان یک " زلزله عمدی " ایجاد کنیم که " نیروهای گسلها " را " تخلیه " نماید . باید از متخصصین فن کمک خواست .

با انفجارهای بزرگ روی گسلها میتوان ، انرژی شروع حرکت را تامین نمود تا زلزله بصورت " عمدی " اتفاق بیفتد .

با توجه به اهمیت و بزرگی " گسل ری " انفجارات روی بقیه گسلها باید بصورتی باشد که موجهای انفجار در یک زمان و در زمان انفجار " گسل ری " به آن برسد . در واقع از امواج داخلی زمین برای حرکت اولیه گسل کمک گرفته شود .

تعداد و شدت انفجار باید محاسبه شده و البته واحدهای نظامی باید این کار را انجام دهند .

برای واحدهای ساختمانی شهر تهران و حومه نیز در زمان انفجار باید روشهای لازم اتخاذ گردد تا کمترین آسیبها به ساختمان و البته تاسیسات برسد .

شهر باید در زمان انجام انفجار از جمعیت خالی شده و تاسیسات آب و گاز باید کاملا تخلیه شده باشند . بعد از انفجار نیز ساختمانها بررسسی و در صورت ایمنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

از موارد مهم تاسیسات شهری است . از پلهای بزرگراه ها تا پلهای عابرین پیاده و خطوط برق و آب و غیره .

حسن این کار در کاهش هزینه های زلزله های پیش بینی نشده است . به خصوص که میتوان از تلفات انسانی تا میزان " صد در صد " جلوگیری نمود .

۱۳۹۴-۱۲-۰۹

در " رد " معنویت بدون رعایت شریعت

  هر " معنی " باید بر چیزی دلالت کند . در واقع بندگان خدا باید کاری انجام دهند که آن کار معنویت داشته باشد و یا نداشته باشد .

حالا کدام " کار " باید انجام گیرد تا در آن " معنویت " وجود داشته باشد ؟

آن کاری که " صاحب معنا " گفته انجام دهید تا " معنویت " پیدا کنید .

بنابراینانجام آن کار که صاحب معنا گفته است را " شریعت " مینامیم . یعنی راه متابعت " رسول الله " .

بر کسانی که " پای جای پای " ایشان نگذارند ، نمیتوان انتظار داشت که " معنویت " از نوعی که ایشان داشته اند ، داشته باشند .

از طرفی " پای جای پای " ایشان گذاشتن ، شرط لازم است ، اما کافی نیست . خود ایشان فرمودند که مطابعت کتاب ( قرآن ) و عترت لازم است .

بنابراین شرط " لازم و کافی " دنباله روی رفتار و روش " رسول الله " است به همراه متابعت از قرآن و عترت .

ملاحظه تجربه در " رویت حق تعالی "

در گذشته عده ای در خصوص امکان " رویت " حق و انواع حالات آن داد سخن گفته اند .بعضی موافق و بعضی مخالف از عقل و منطق استفاده کرده اند . آنچه امروز ملاحظه میکنیم این است که در این سالها که از پیدایش بشر گذشته است ، هیچ کسی ادعای " رویت " خداوند را ننموده است .

بنابراین آنچه تجربه به ما میگوید که چیزی که تا حالا دیده نشده ، احتمالا بعد از این نیز دیده نخواهد شد .

از گذشته های دور کمتر سندی داریم که بتوانیم به آن اتکا کنیم . اما بعد از ظهور اسلام اسناد و مدارک زیادی در همه موارد ثبت گشته است . هیچ سندی نداریم که کسی ادعای " رویت " حق را داشته باشد .

نظر به این که از همه لحاظ در گذشتگان مسلمین افراد بزرگ داشته ایم چون هیچ یک از آنها ندیده اند ، پس افراد کوچکتر نیز ( که ما هستیم ) نخواهیم دید .

۱۳۹۴-۱۲-۰۸

مهاجران به اروپا را چگونه میتوان زمینگیر نمود

یکی از راه حلهای ممکن این است که برای آنها در کشورهای اولیه شهرهائی ساخت تا در آنجا اسکان یابند . همه کشورهای جدا شده از یوگوسلاوی سابق و برخی از کشورهای بلوک شرق سابق این فضای خالی را دارند و میتوانند شهرهای جدیدی را ایجاد نمایند . نظر به این که در این شهرها مهاجران اسکان خواهند یافت ، مشکل برخورد آنها با افراد بومی حداقل خواهد بود . ( مهاجران آفریقائی نیز در این مبحث میتوانند قرار گیرند )

کارکنان شهرداریها را میتوان از میان خود آنها انتخاب نمود ( و البته هزینه های اولیه را بانکهای اروپا بصورت وام کم بهره به ایشان تخصیص دهند )

این شهرها باعث حرکت محدودی در اقتصاد های محلی خواهد گردید . با توجه به تخصص و دستمزد کم ساکنان این شهرها ، برای همه سرمایه گزاران اروپائی خیلی اقتصادی خواهد بود که بعضی از کارخانجات خود را به این شهرها منتقل کنند .

با زمینگیر شدن مهاجران آنها که توان ماندن دارند ، میتوانند با کار خود زندگی بهتری بسازندو در مراحل بعدی اروپا از میان آنها میتواند نیروی متخصص را به داخل منتقل نماید .

با توجه به تولید مواد غذائی در اتحادیه اروپا و مشکل صادرات آن به روسیه ، میتوان با راضی نمودن کشاورزان اروپائی غذای آنها را با سوبسید تهیه و به ایشان تحویل داد ، تا کسی گرسنه نماند .

تعداد این شهرها و جمعیت هر یک از آنها تابع طراحان اروپائی خواهد بود . اما خود مهاجران توان ساخت و ساز به هر میزان را خواهند داشت . بنابراین این شهرها میتواند به سرعت ساخته شود .

انتخاب نمایندگان مردم در مقابل نماینده مردم !


در گذشته های دور شاهان بر کشورها حکومت میکردند سیستم دموکراسی برای این که در کنار شاهان منافع مردم نیز تامین گردد ، سیستم پارلمانی را ارائه نمود . نمایندگان مردم در مجلسی نشسته و با تصویب قوانینی حدود اختیارات شاهان را تعدیل میکردند . به طوری که منافع اکثریت مردم نیز پایمال نشود . ( اشکالات اجرا و درصد موفقیت این سیستم در کشورهای مختلف و زمانهای دور و نزدیک ، گوناگون بوده است )
بعد از مدتی شاهان از سیستم حکومتی حذف شدند و مردم برای خود " رئیس جمهور " انتخاب میکردند . در این حالت با وجود " مجلس نمایندگان " این دو گروه منتخب مردم روبروی هم قرار میگرفتند !
همگی متفق القول هستند که تهیه قوانین نیاز به کار کارشناسی دارد و نمایندگان منتخب مردم " متخصص ترین افراد " حتی در بعضی موارد نیز نیستند . چه برسد به همه موارد . کار آنها این است که این قوانین را تصویب کنند ! یا با تغییرات جزئی ( که ممکن است به اصل قوانین لطمه زده یا نزند ، در هر حال غیر بهینه است ) نسبت به تصویب قوانین اقدام کنند .
با سیستم انتخاب در مقابل انتخاب یک سیستم غیر بهینه و بالقوه درگیر ایجاد کرده ایم !

بسیار بهتر است که مثلا رئیس جمهور را نمایندگان مجلس انتخاب کنند. در این حالت ، یک مرحله انتخاب و هزینه های آن کم شده و مجلس نیز با رئیس جمهور در یک خط خواهند بود . روشهای دیگری نیز میتوان برای هماهنگی منتخبان مردمی پیشنهاد داد که مقایسه آنها باید توسط اساتید فن صورت پذیرد و یک روش مناسب جهت اجرا تهیه و ارائه گردد .