گفته میشود بشر قبل از این که به کشاورزی بپردازد , بوسیله شکار غذا تهیه میکرد است .
هر چه پیشرفت بشریت اضافه شده , از میزان تامین غذا توسط شکار کم شده است .
نگهداری از حیوانات اهلی باعث شده بشر بتواند نیاز پروتئین خود را بدون نیاز به شکار تامین نماید. اما همچنان شکار کردن به عنوان روش تامین پروتئین در نزد گروهی از مردم جا داشته است . بعلاوه شکار کردن نزد ثروتمندان به عنوان ورزش مطرح میشد و بی حساب حیوانات وحشی کشتار میشد ند.
امروزه با پیشرفت انواع سلاحها میتوان هر حیوانی را از راه دور شکار کرد . و البته با توجه به کاهش جمعیت جانوری در سرتاسر سیاره این ورزش بصورت یک ورزش گران مطرح شده و ثروتمندان برای این کشتار حیوانات که دیگر نیاز حیاتی بشر را تامین نمیکنید به راه های دور سفر نمایند و برای,این کار حاضر به خرج نمودن پول زیاد باشند .
طبیعی است که برای حفظ حیات وحش و همچنین گسترش انسانیت جلوی کشتار حیوانات وحشی در سرتاسر کره زمین گرفته شود. بشر دیگر نیازی به کشتن حیوانات برای ادامه زندگی ندارد .
با توجه به افزایش تعداد سلاحها نزد مردم و کاهش جمعیت جانوری , اگر اجازه کشتار حیوانات ادامه داشته باشد , نسل حیوانات وحشی از بین خواهد رفت و شاهد تغییرات گسترده زیست محیطی به واسطه نبود حیوانات خواهیم بود . خطری که از هم اکنون در بسیاری مکانها رخ داده و عواقب آنرا دیدهایم.
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۵-۰۴-۲۰
پایان عصر شکار
۱۳۹۵-۰۴-۱۷
جزیره مصنوعی فیلیپینی و ژاپنی در مقابل جزیره چینی
در منطقه مورد منازعه این کشورها, چین نسبت به احداث جزیره مصنوعی اقدام نموده است .
طبیعی است که این کشورها نیز اگر ادعای مشابه دارند , اقدام مشابه نیز باید انجام دهند .
فیلیپین و ژاپن نیز میتوانند در نقطه مقابل چین , جزایر خود را تقویت کنند .
گر چه این اقدام به نظر تحریک کننده است , اما اگر این اتفاق نیفتد, مالکیت چین بر جزایر مورد مناقشه تثبیت خواهد گردید .
انجام مانور نظامی که اقدام تدافعی آمریکا است , حتی اگر با هند و ژاپن نیز همراه باشد , راهگشا نیست .
چیت در خانه خود نشسته و عملیات ترساندن ( مانور نظامی ) بی تاثیر خواهد بود . برای محدود کردن فعالیتها باید اقدام مشابه صورت گیرد .
۱۳۹۵-۰۴-۱۵
اصلاح نژاد و دامداری دریایی
گونههای زیادی هستند که میتوان در خصوص اصلاح نژاد و دامداری آنها بصورت اقتصادی فعالیت نمود .
از جمله انواع نهنگها را میتوان چند قلو زا نمود . میتوان آنها را برای چرا به منطقه های خاصی هدایت کرد و در نهایت بعضی از پروار های از انها را به قصابان سپرد .
ژاپنی ها از جمله کسانی هستند که میتوانند در این کار سرمایهگذاری نمایند و بازار اصلی نهنگ نیز در خود ژاپن است .
برای انواع ماهیهای بزرگ نیز میتوان سناریوی مشابه را متصور بود . ماهیهای تن , مشتری زیاد دارد و منابع آن در دریاها کم شده است . آنها را هم میتوان پرورش داد .
و البته هر نوع حیوان آبزی دریایی . از قبیل لابستر و غیر آن .
مورد نیاز طراحی سفر فضایی
پشت مدار مریخ سیارک ها بدور خورشید میگردند . لازم است سفینهای به جایی بالا یا پایین مدار سیارک ها فرستاده شود . این سفینه ضمن شناسایی و آنالیز سیارک ها , میتواند سیارک های با آنالیز جذاب را نشانه گذاری نماید .
در آینده میتوان برنامهریزی برای استفاده از این سیارک ها برای سفرهای فضایی نمود .
آب و سوخت برای سفینهها خیلی مهم است و رساندن این مواد در مداری فراتر از مریخ خیلی گران تمام میشود , اگر بتوان روباتهایی را به آنجا فرستاد تا سیارات جالب را جدا کرده و مواد مواد مورد نیاز را به جایی که قابل برداشت باشد بفرستد . این مواد برای سفر های فضایی قابل استفاده خواهد بود .
بحرالمیت و مرگ و زندگی
بحرالمیت نیز مانند دریاچه ارومیه دریاچهای محصور در خشکی است و امکان خشک شدن دارد . جالب است که اسرائیلی ها ادعا میکنند که شوری این دریاچه باعث خواهد شد که تبخیر با ورودی آب به تعادل برسد و در جایی این تبخیر متوقف خواهد شد .
گر چه امری است صحیح , اما وجود یک دریاچه چند ده متر مربعی چه سودی دارد ؟
آنچه در نقطه تعادل خواهد ماند یک حوضچه کوچک خواهد بود .
این تجربه را ما در مورد دریاچه ارومیه کردهایم . اگر خوش شانسی بارندگی های نابجای اخیر نبود , کاهش سطح دریاچه ادامه میافت .
بحرالمیت نیز به دنبال دریاچه ارومیه خواهد رفت ودید یا زود خشک شدن آنرا خواهیم دید .
راه حل نیز مشخص است آب شیرین که بتوان به دریاچه رساند وجود ندارد .
بنابراین آب شور مدیترانه یا دریای سرخ , هر کدام ارزانتر باشد باید به دریاچه رسانده شود .
شاید پس از خشک شدن کامل آن , زمانی که استخراج نمک آن دیگر اقتصادی نباشد .
ممکن الوجود
وقتی میگوییم ممکن الوجود آن چیز به نظر آوریم که در درک ما است . مثلا کل کائنات . اما ما چه میدانیم شاید ممکن الوجود بیشتر از اینها باشد .
مثلا عالم روح و بهشت و دوزخ و عوالم دیگری که در مسیر عروج انسانی نیست ( چه بسا تا رسیدن به حق از وجود آنها اصلا آگاه نشویم )
لوح و قلم از ممکن الوجود ها است . بیت المعمور نیز همچنان و راه های که بین بندگان با خداوند وجود دارد . ( راه های بین بندگان با خدا را به تعداد نفسهای بندگان گفتهاند )
آنچه در بیان ممکن الوجود به نظر مهم میرسد , درک عظمت حق نسبت به ممکن ها است و این که این ممکن ها فوق درک و دانش ما است .
این در حالی است که هر یک از ما در مقابل گستره جهان هستی ( آنچه از کائنات شناختهایم ) به قدری کوچک و نازل هستیم که در شماره و عدد در نمی آییم.
این عجز و کوچکی و شناختن این است که اهمیت پیدا میکند .
گر چه با متابعت رسول و گام جای پای ایشان گذاشتن میتوان به قاب قوسین رسید . یعنی به بالاترین مقامات ممکن الوجود عروج کرد .
۱۳۹۵-۰۴-۱۳
سه گونه رفتار اجتماعی در جهان
رفتار ایدهآل شرقیها , رفتاری سراسر اخلاقی است . آموزههایی که از زمانهایی کهن به ایشان رسیده , سرشار از اخلاقیات است . هدف از این آموزهها یکپارچهسازی جامعه و فداکاری برای جامعه میباشد .
برعکس فرهنگ غربی در نقطه مقابل قرار دارد . در فرهنگ غربی نفع شخصی ملاک و مبنایی برای رشد جامعه در نظر گرفته میشود. رشد و بهبود جامعه در حالی حاصل میگردد که تک تک افراد در جهت نفع شخصی فعالیت نموده و سرمایهداری برای رفاه جامعه سرمایهگذاری نماید .
به نظر میرسد این دو طیف افراطی حرکت به سوی مادیات و حرکت در جهت اخلاقیات, یک میانه هم داشته باشد .
از لحاظ جغرافیایی این میانه باید بین شرق و غرب باشد , یعنی در میانه جهان . جایی مثل ایران.
آموزههایی که از زمانهای قدیم داریم , ما را به اعتدال و میانه روی رهنمون میسازد .
بین الامرین امری جا افتاده در فرهنگ ما است .
طبیعی است که صرف اخلاق محوری و یا مادی پروری روش صحیحی نیست . همانطور که فرد مبنایی و جامعه مبنایی صحیح نیست . آنچه به نظر درست میرسد , چیزی در میانه امور است .
روشی که ضمن ارج گذاشتن به تفاوت و خواست های فردی , منافع اجتماعی را نیز مد نظر داشته و در حالی که منافع مادی افراد و اجتماع را در نظر دارد از اخلاقیات خالی نبوده و مزایای اخلاقی را برای فرد و اجتماع در نظر داشته باشد .
نمونه این رفتار را کشورهای شرق و غرب و میانه میتوان دید .
چین , آمریکا و ایران
اخلاق, مادی , بین الامرین
۱۳۹۵-۰۴-۱۲
نیترات و فسفات
مایعات فاضلاب شهرهای شمالی حاوی نیترات و فسفات است . از آن برای آبیاری مزارع برنج و غیره میتوان استفاده نمود .
مراحل تصفیه این آب و برای این منظور خیلی کمتر از هر جای دیگر خواهد بود .
عمده مسئله که اهمیت دارد میکروب زدایی ( و هر میکرو ارگانیسم موجود در آن ) است .
این کار نیز در حین جابجایی آب درون لولهها و توسط نور ماورا بفش توسط لامپ مخصوص امکانپذیر است .
لزوم عدم یکنواختی برای تداوم سلامتی
مزایای یکنواختی بر کسی پوشیده نیست . همه چیز قابل پیشبینی است و میتوان برای هر اتفاقی آماده بود . اما مزایای عدم یکنواختی نیز کم نیست .
اول مزیت قابل مشاهده , رشد و اعتلا است . در یکنواختی امور , امکان رشد محدود است و حدی دارد , اما با تغییر دائمی شرایط و مفروضات میتوان انواع رشد و به میزان نامحدود را فراهم آورد .
دوم عیب یکنواختی این است که باعث تقویت یک سو و تضعیف سایر اعضا میگردد.
این تغییرات نه فقط در بدن لازم است , بلکه آنرا در جامعه نیز میتوان تسری داد .
تغییرات در جامعه نیز لازم است . یکی از دلایل رشد فساد در جوامع میتواند عدم تغییر شرایط باشد . ضمن این که میزانی از ثبات برای جامعه لازم است , اما عدم تغییر باعث رکود و نخوت میگردد .
آنچه در بازار اقتصادی جهانی شاهد هستیم این رکود و عدم تغییر است . در این شرایط بازار توان رشد محدود یا صفر را خواهد داشت.
با تغییر محیط و شرایط میتوان برای بازار و اقتصاد رشد مستمر و افزایش رفاه جامعه را ایجاد کرد .
این رشد اقتصادی از محیط محدود شهری تا محیط کلان اقتصاد جهانی قابل دستیابی است .
یه چیز فلسفی در انواع درک خداوند
اول از جزء به کل . میگوییم این همه موجودات هست با این تفاسیر , پس این موجودات نیاز به خالق دارد ... خالق کل را خدا میگوییم.
دوم از کل به جزء . میگوییم خدا هست , از جمله صفات خدا خلاقیت است , پس همه ممکن الوجود را آفرید .
سوم از کل به کل . یعنی خدا را با خود خدا قبول داریم و درک میکنیم و ...
مثال برای مراحل
اول : از لامپ روشن در منازل پی میبریم که یک کارخانه برقی باید در جایی باشد .
دوم : کسی که کارخانه برق را دیده باشد و بداند , از وجود کارخانه برق پی میبرد که باید لامپ روشنایی در جایی باشد که بعض را دیده و بقیه را هنوز ندیدهایم.
سوم : کسی که کارخانه برق را بداند و بشناسد ( دو مرح قبل را گذراند باشد ) و از وجود مجموعه کارخانه برق و شبکه روشنایی , ماهیت و ساختمان مجموعه را بشناسد و درک کند .
البته مرتبه اول برای مبتدی است و مرحله دوم برای خواص است و مرحله سوم برای خاص الخاص .