۱۳۹۵-۰۴-۲۰

نیاز به آموزش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بزرگسالان و نوجوانان


نه تنها افراد جوان , بلکه افراد بزرگسال نیز معمولا در برخورد با شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل کاربری میشوند .
لازم است دستورالعملی برای تکنولوژیهای جدید تدوین گردد و در اختیار کاربران  ( با تفکیک سن و سال ) قرار گیرد .
این آموزشها در مدارس و رسانه‌های جمعی قابل عرضه است .
استفاده صحیح از این فرزندان تکنولوژی میتواند باعث بهبود زندگی شده و برعکس استفاده ناصحیح میتواند حداقل وقت و اندیشه ما را به میزان قابل توجهی از بین ببرد .
موارد "هم افزایی " این تکنولوژیها شامل ارتباطات خانوادگی , درسی , علمی , شغلی , تجاری و غیره را میتوان شناسایی کرد و در مقابل هشدار در خصوص موارد خطرناک شامل ارتباطات خلاف قانون و حتی زیاده روی در سرگرمی را تهیه و به استفاده کنندگان اطلاع رسانی نمود .

اصلاحات در لباس فضانوردان


لباس فضانوردان سالها است که طراحی شده و شکل آن برای همگان مشخص است . اما برای خود فضانورد مشکلاتی دارد که با اصلاح آن میتوان راحتی و کارایی این وسیله را افزایش داد .
دسته در بدن نقشهای زیادی دارند . برای مردم خیلی مهم است که این دست ها به بدن و صورت دسترسی داشته باشد . این امری است که در لباس فضانوردان دیده نشده است .
اگر بخش بدنی لباس کمی گشادتر باشد , دیت فضانوردان میتواند در داخل بخش بدنی باشد و در صورت نیاز دست را درون بخش دست لباس فضانوردی کرد .
این آزادی کمک بزرگی است تا بسیاری از ابزار کنترلی و دکمه‌ها را در داخل لباس فضانوردان جا سازی نمود .
احساس آزادی و کنترل بهتر فضانورد بر ابزار و محیط خود از دیگر مزایای این گونه لباسها خواهد بود .

هویت گم شده مردم خاورمیانه


مردم بسیاری از نقاط جهان , از جمله خاورمیانه, از فرهنگ اصیل خود فاصله گرفته‌اند  . شکل متحدالشکل لباس های غربی , فرهنگ موسیقی , خودرو , جنگ و قهرمان پروری و غیره باعث شده تا ارزشهای بومی در مقابل ارزشهای جاری و غالب قرار گیرد و در نتیجه مردم , هویت خود را گم نمایند .
داستان معروف " کلاغی که میخواست راه رفتن کبک را بیاموزد " بیان کننده این است که بسیاری از ظاهر های زیبا توسط همگان قابل اجرا نیست و ضرر آن زیاد است .
این در حالی است که اغلب داشته های ما زیباتر از آن چیزی است که در پی آن هستیم .
در واقع کبک هایی هستیم که راه رفتن کلاغ را تمرین میکنیم!
مردم خاورمیانه دارای فرهنگ آزموده شده چند هزار  ساله هستند . این فرهنگ مبتنی بر اخلاقیات و ارزشهای بومی است . لباس و آداب و رسوم این مردم بعد از چند هزار سال برخورد با فرهنگهای شرق و غرب پخته شده و از بوته آزمایش بیرون آمده است . نه تنها بقا یافته , بلکه معایب خود را از دست داده و مزایای سایر فرهنگها را جذب نموده است .
گر چه امروز مردم در موج فرهنگهای جذاب گرفتار شده‌اند , اما طبیعی است که مانند گذشته,  بعد از فروکش نمودن موج فرهنگی حاضر , فرهنگ بهبود یافته خود رابه جهان عرضه کنند .

فرهنگ "آدمکش خوب , آدمکش بد " در مقابل "تقدس جان انسانی "

قهرمان‌ها را در جهان بیرون نظاره کنیم . آنها کسانی هستند که با بدیها مبارزه میکنند و با از بین بردن بدیها باعث میشوند که خوبیها باقی بمانند . در واقع خطری که به خوبیها نزدیک میشود را از بین میبرند . گاه آنها افراد بدی هستند که از راه بد خود توبه کرده و با بدیها وارد جنگ میشوند .
همه این قهرمان‌ها از کشتن دشمنان استفاده میکنند .آنها " آدمکش خوب " هستند .
برای می بردن به پایه فرهنگی این طرز تفکر شاید بتوان در اساتیر یونان به آشیل رسید . شخصی روئین تن که توان نابودی هر کسی را دارد . با نقطه ضعفی که خداوند برایش گذاشته است .
در مقابل این طرز تفکر در این سو ما رستم را داریم که در مقابل بدل آشیل , یعنی اسفندیار , به هر ترفندی تمسک میجوید تا از جنگ و کشتن فرار نماید . فرهنگهای شرقی تر نیز قهرمانی را بر اساس اخلاقیات میدانند .
در دین اسلام نیز " لقب کرمان بنی آدم ... " مبنایی احترام به انسان است . آیات و دستورات زیادی برای احترام به انسان و بخصوص به جان هر فرد شده است . تا حدی که قتل یک فرد , به قتل کل انسانها تعبیر شده است . در اینجا دین و طرز تفکر و موقعیت اجتماعی آن فرد ملاک نبوده و صرف جان انسان مبنی قانون الهی است .
امروزه این دو گونه طرز تفکر با یکدیگر برخورد نموده و به طور طبیعی در کوتاه مدت فرهنگ قتل و کشتار ظاهرا غالب شده , اما در نهایت فرهنگ کرامت جان انسانی برتری خود را نشان خواهد داد .
در طول تاریخ فرهنگهای قتل و ستم و ظلم به سرزمین ما آمده و در مدت زمان کوتاهی تبدیل به فرهنگهای با ارزش اخلاقی گردیده‌اند.

پایان عصر شکار

گفته میشود بشر قبل از این که به کشاورزی بپردازد , بوسیله شکار غذا تهیه میکرد است .
هر چه پیشرفت بشریت اضافه شده , از میزان تامین غذا توسط شکار کم شده است .
نگهداری از حیوانات اهلی باعث شده بشر بتواند نیاز پروتئین خود را بدون نیاز به شکار تامین نماید. اما همچنان شکار کردن به عنوان روش تامین پروتئین در نزد گروهی از مردم جا داشته است . بعلاوه شکار کردن نزد ثروتمندان به عنوان ورزش مطرح میشد و بی حساب حیوانات وحشی کشتار میشد ند.
امروزه با پیشرفت انواع سلاح‌ها میتوان هر حیوانی را از راه دور شکار کرد . و البته با توجه به کاهش جمعیت جانوری در سرتاسر سیاره این ورزش بصورت یک ورزش گران مطرح شده و ثروتمندان برای این کشتار حیوانات که دیگر نیاز حیاتی بشر را تامین نمیکنید به راه های دور سفر نمایند و برای,این کار حاضر به خرج نمودن پول زیاد باشند .
طبیعی است که برای حفظ حیات وحش و همچنین گسترش انسانیت جلوی کشتار حیوانات وحشی در سرتاسر کره زمین گرفته شود. بشر دیگر نیازی به کشتن حیوانات برای ادامه زندگی ندارد .
با توجه به افزایش تعداد سلاحها نزد مردم و کاهش جمعیت جانوری , اگر اجازه کشتار حیوانات ادامه داشته باشد , نسل حیوانات وحشی از بین خواهد رفت و شاهد تغییرات گسترده زیست محیطی به واسطه نبود حیوانات خواهیم بود . خطری که از هم اکنون در بسیاری مکانها رخ داده و عواقب آنرا دیده‌ایم.

۱۳۹۵-۰۴-۱۷

جزیره مصنوعی فیلیپینی و ژاپنی در مقابل جزیره چینی

در منطقه مورد منازعه این کشورها,  چین نسبت به احداث جزیره مصنوعی اقدام نموده است .
طبیعی است که این کشورها نیز اگر ادعای مشابه دارند , اقدام مشابه نیز باید انجام دهند .
فیلیپین  و ژاپن نیز میتوانند در نقطه مقابل چین , جزایر خود را تقویت کنند .
گر چه این اقدام به نظر تحریک کننده است , اما اگر این اتفاق نیفتد,  مالکیت چین بر جزایر مورد مناقشه تثبیت خواهد گردید .
انجام  مانور نظامی که اقدام تدافعی آمریکا است , حتی اگر با هند و ژاپن نیز همراه باشد , راهگشا نیست .
چیت در خانه خود نشسته و عملیات ترساندن ( مانور نظامی ) بی تاثیر خواهد بود . برای محدود کردن فعالیت‌ها باید اقدام مشابه صورت گیرد .

۱۳۹۵-۰۴-۱۵

اصلاح نژاد و دامداری دریایی

گونه‌های زیادی هستند که میتوان در خصوص اصلاح نژاد و دامداری آنها بصورت اقتصادی فعالیت نمود .
از جمله انواع نهنگ‌ها را میتوان چند قلو زا نمود . میتوان آنها را برای چرا به منطقه های خاصی هدایت کرد و در نهایت بعضی از پروار های از انها را به قصابان سپرد .
ژاپنی ها از جمله کسانی هستند که می‌توانند در این کار سرمایه‌گذاری نمایند و بازار اصلی نهنگ نیز در خود ژاپن است .
برای انواع ماهیهای بزرگ نیز میتوان سناریوی مشابه را متصور بود . ماهیهای تن , مشتری زیاد دارد و منابع آن در دریاها کم شده است . آنها را هم میتوان پرورش داد .
و البته هر نوع حیوان آبزی دریایی . از قبیل لابستر و غیر آن .

مورد نیاز طراحی سفر فضایی

پشت مدار مریخ سیارک ها بدور خورشید میگردند . لازم است سفینه‌ای به جایی بالا یا پایین مدار سیارک ها فرستاده شود . این سفینه ضمن شناسایی و آنالیز سیارک ها , میتواند سیارک های با آنالیز جذاب را نشانه گذاری نماید .
در آینده میتوان برنامه‌ریزی برای استفاده از این سیارک ها برای سفرهای فضایی نمود .
آب و سوخت برای سفینه‌ها خیلی مهم است و رساندن این مواد در مداری فراتر از مریخ خیلی گران تمام میشود , اگر بتوان روباتهایی را به آنجا فرستاد تا سیارات جالب را جدا کرده و مواد مواد مورد نیاز را به جایی که قابل برداشت باشد بفرستد . این مواد برای سفر های فضایی قابل استفاده خواهد بود .

بحرالمیت و مرگ و زندگی

بحرالمیت نیز مانند دریاچه ارومیه دریاچه‌ای محصور در خشکی است و امکان خشک شدن دارد . جالب است که اسرائیلی ها ادعا میکنند که شوری این دریاچه باعث خواهد شد که تبخیر با ورودی آب به تعادل برسد و در جایی این تبخیر متوقف خواهد شد .
گر چه امری است صحیح , اما وجود یک دریاچه چند ده متر مربعی چه سودی دارد ؟
آنچه در نقطه تعادل خواهد ماند یک حوضچه کوچک خواهد بود .
این تجربه را ما در مورد  دریاچه ارومیه کرده‌ایم . اگر خوش شانسی بارندگی های نابجای اخیر نبود , کاهش سطح دریاچه ادامه میافت .
بحرالمیت نیز به دنبال دریاچه ارومیه خواهد رفت ودید یا زود خشک شدن آنرا خواهیم دید .
راه حل نیز مشخص است آب شیرین که بتوان به دریاچه رساند وجود ندارد .
بنابراین آب شور مدیترانه یا دریای سرخ , هر کدام ارزانتر باشد باید به دریاچه رسانده شود .
شاید پس از خشک شدن کامل آن  , زمانی که استخراج نمک آن دیگر اقتصادی نباشد .

ممکن الوجود

وقتی میگوییم ممکن الوجود آن چیز به نظر آوریم که در درک ما است . مثلا کل کائنات . اما ما چه میدانیم شاید ممکن الوجود بیشتر از اینها باشد .
مثلا عالم روح و بهشت و دوزخ و عوالم دیگری که در مسیر عروج انسانی نیست ( چه بسا تا رسیدن به حق از وجود آنها اصلا آگاه نشویم )
لوح و قلم از ممکن الوجود ها است . بیت المعمور نیز همچنان و راه های که بین بندگان با خداوند وجود دارد . ( راه های بین بندگان با خدا را به تعداد نفسهای بندگان گفته‌اند )
آنچه در بیان ممکن الوجود به نظر مهم میرسد , درک عظمت حق نسبت به ممکن ها است و این که این ممکن ها فوق درک و دانش ما است .
این در حالی است که هر یک از ما در مقابل گستره جهان هستی ( آنچه از کائنات شناخته‌ایم ) به قدری کوچک و نازل هستیم که در شماره و عدد در نمی آییم.
این عجز و کوچکی و شناختن این است که اهمیت پیدا میکند .
گر چه با متابعت رسول و گام جای پای ایشان گذاشتن میتوان به قاب قوسین رسید . یعنی به بالاترین مقامات ممکن الوجود عروج کرد .