ریاضی دان ها در تئوری آشوب قوانینی را مطرح نمودهاند از جمله این که هر چقدر شکل آشوب را کوچک یا بزرگتر کنیم, با همان شبکه مواجه میشویم .
کهکشان ما در گوشه یکی از نقاط کم نور این شبکهها است . این شبکهها ترتیب قرارگیری خوشههای کهکشانی را نمایش میدهد .
اگر هر کهکشان را یک سلول زنده این شبکه در نظر بگیریم , این شبکه پیچیده میتواند بخشی از حیات بزرگتری باشد که تصور آن در ذهن ما نمیگنجد .
( تولد کهکشانها از مواجهه دو کهکشان یا به عبارتی از برخورد دو سیاهچاله امکانپذیر است )
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۵-۰۴-۲۵
تشابه شبکه قرارگیری کهکشانها با شبکه عصبی نرون های مغز
۱۳۹۵-۰۴-۲۴
ایدز و اقدام به قتل
اگر کسی بیماری مهلکی مثل ایدز داشته باشد و عمدا با دیگران رفتار پر خطر که امکان انتقال بیماری را داشته باشد انجام دهد , آیا این رفتار اقدام به قتل نیست ؟
طبیعتا هست , حتی اگر آن فرد این رفتار را "سهل انگاری " کرده باشد .
کسی که مشکلی دارد ( خودش یا لوازمی که مسئولیت آنرا به عهده دارد , از حیوانات خانگی تا خودرو و غیره ) باید به گونهای رفتار نماید که دیگران از مشکل او آسیب نبینند .
در عین اینصورت اتهام عمد برای آن آسیب را باید بپذیرد.
۱۳۹۵-۰۴-۲۲
شرایط مورد نیاز برای فیلمسازها در کشور
تاثیر روحیات روانپزشک روی بیمار اثبات شده است .
نه تنها روانپزشک , بلکه روحیات مخاطبین نیز روی هم موثر است .
در برنامههای تلویزیونی و سینمایی که گوینده یک نفر ( یا گروه ) هستند و مردم بصورت یکطرفه فقط دریافت کننده هستند نیز این امر مهم است .
بنابراین کسانی که فیلم میسازند , فیلمها را ممیزی میکنند , شبکهها را مدیریت میکنند نیز روحیاتشان در مخاطبین موثر خواهد بود .
خیلی مهم است افرادی که در شبکه تولید و پخش برنامههای فرهنگی دخیل هستند چگونه انتخاب شوند و دارای چه روحیاتی باشند .
در بلندمدت جامعه از روحیات این افراد تاثیر پذیرفته و رفتار مشابه آنها خواهند داشت .
یکی از روشهای تغییر دادن اجتماع همین است . این امر میتواند بصورت مثبت یا منفی استفاده شود . ارائه برنامههای ماهوارهای و تلقین فرهنگ ارائه شده در آن اثبات شده است . از طرفی با روش مشابه و در جهت مثبت میتوان جامعه را با رفتارهای مثبت آکنده نمود .برای این کار باید از افراد خوب استفاده کرد . افراد منافق و ظاهر فریب ( منافق , کسی که ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد ) را کنار گذاشت. این افراد محیط را همرنگ خود نموده و خوبی را گسترش میدهند . در حالی که افراد منافق و ظاهر فریب , افرادی مانند خودشان خواهند ساخت .
خرید خانه برای جوانان
افراد جوان نمیتوانند خانه بخرند و یا آنرا اجاره کنند . روشهای حمایتی زیادی برای خرید خانه جوانان پیشنهاد شده است . شاید بهترین آنها تامین هزینه خانه توسط دولت و بدهکار کردن جوانان باشد .
اما بستن جوانان به یک خانه و محدود کردن آنها از تحرک در سطح کشور مشکل مهمی است . در حالی که شاغلین سازمانهای خود را حداکثر هر دو سال تغییر میدهند , وابسته بودن به یک نقطه خاص میتواند انعطاف کاری را کم نماید .
نزدیکی محل اسکان به والدین در ابتدا ازدواج یک حسن است و خانواده میتواند حمایت مناسبی ارائه نماید . علاوه بر این در طی زمان جوانان به فضای متفاوتی نیاز خواهند داشت . تعداد فرزندان در اندازه واحد مسکونی مهم است و بسیاری موارد دیگر .
خیلی جالب خواهد شد که جوانان به جای خرید یک واحد مسکونی, سهام یک شرکت ارائه دهنده منزل را بخرند و اقساط آنرا بپردازند . با این روش در داخل این شرکتها , افراد میتوانند واحدهای مسکونی را تحویل شرکت داده و واحد جدیدی را تحویل بگیرند . با پرداخت ثابت خود میتوانند در واحدهای مسکونی بمانند .
واحدهای کوچکتر مانده سود بیشتر و واحدهای مسکونی بزرگتر مانده سود کمتر برای صاحبان سهام خواهد داشت . کمکهای دولتی به افراد باعث میشود که مدیریت این شرکتها بصورت اقتصادی رشد و رقابت نمایند .
بررسی مشکلات و سایر وجوه ممکنه این طرح توسط متخصصین قابل تحلیل و برای مجریان قابل پیادهسازی است .
بلوغ جامعه آمریکایی
آنچه در روزهای اخیر در آمریکا شاهد بودیم . رفتار در حال بلوغ جامعه آمریکا در مواجهه با مشکلات نهادینه شده بود.
رفتار اشتباه پلیس با مضنون ها بخصوص رنگین پوست ها اتفاق اولیه بود . در مقابل شاهد تظاهرات اعتراضی مردمی بودیم . برای همراهی مردم و پلیس باید نشان داده میشد که خود پلیس نیز قربانی است . پس چند پلیس به قتل رسیدند . در نهایت نیز همراهی مردم با پلیس را شاهد بودیم .
همانطور که یک فرد رشد عقلی میکند , جامعه نیز همواره در حال رشد است و رفتار جامعه نسبت به وقایع متفاوت و البته پختهتر خواهد بود .
امروز بعد از وقایع یازده سپتامبر و بعد از حرکت جمعی یک درصدی, مردم آمریکا از رفتار اداره کنندگان کشور خود اظهار نارضایتی کردهاند. گرایش به ترامپ و سندرز نشان از این اعتراض و عدم اعتماد به اداره کنندگان جامعه را میرساند . نه تنها اداره کنندگان آمریکا اعتقاد و پیروی جامعه را از دست دادهاند, بلکه جامعه آمریکایی در حال تلاش برای زدودن معایب قدیمیتر خود است .
مجموعه این رفتارها نشان از حرکت جامعه از یک مرحله پایین به مرتبه بالاتر دارد . استاندارها تغییر خواهد کرد و رفتار مردم و پلیس با یکدیگر به نحو دیگری خواهدبود. دولتمندان آمریکایی نیز در چالش کسب اعتماد جامعه با مشکل مواجه خواهند شد . چرا که در کوتاه مدت رفتار آنها تغییر نخواهد کرد و جامعه در کوتاه مدت نیز متوقف نخواهد ماند . بنابراین فاصله دولتمندان با جامعه بیشتر شده و این خطر جدایی این دو گروه را در آمریکا بیشتر میکند .
جایگزین اروپا برای بریتانیا
آمریکا
با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا , امتیازات اقتصادی زیادی از دسترس بریتانیا خارج خواهد شد . طبیعی است بریتانیا بدنبال جایگزین اقتصادی هم ارز یا بزرگتر باشد .
بهترین گزینه کشور آمریکا است . سران اروپا با اتحاد اقتصادی دو سوی آتلانتیک مخالفت کردند . بنابراین برای آمریکا نیز اتحاد با بریتانیا موفقیت بزرگی خواهد بود . به این ترتیب مرزهایی اقتصادی آمریکا تا چند کیلومتری اروپا گسترش خواهد یافت .
این اتحاد اقتصادی در کوتاه مدت برای هر سه مرکز اقتصادی ( اروپا - بریتانیا - آمریکا ) سودآور خواهد بود .
معمولا تغییرات فرصتهای جدیدی را ایجاد میکند . و البته فرصتهای دیگری را نابود مینماید. باید دید طرفها درگیر در تغییرات چه واکنشی به فرآیندهای پیش رو خواهند داشت .
نکته دیگر قابل تامل واکنش سایر کشورهای بزرگ اقتصادی در بازی اقتصاد جهانی خواهد بود .
معمولا کسانی که خارج از بازی هستند سود بیشتری کسب میکنند . چین و هندوستان خارج از بازی هستند . بنابراین فرصتهای اقتصادی پیش آمده برای ابن دو کشور بیشتر خواهد بود .
۱۳۹۵-۰۴-۲۱
زمان تشکیل شخصیت انسانی
در خصوص این که انسان چه زمانی بعد از لقاح تخمک تشکیل میشود گفتار زیادی شده است . این نیز کنار آن همه سخنان میتواند به صورت یکی از آنها قرار داشته باشد .
برای این کار نگاهی به فرایند لقاح در انسان می اندازیم.
برای لقاح , تخمک از رحم خارج شده و در برخورد با اسپرم عمل لقاح صورت میگیرد . از لحظه لقاح تکثیر سلولی آغاز میگردد . از طرفی تخمک لقاح یافته شروع به حرکت کرده و به سمت داخل رحم حرکت میکند . در طی حرکت نیز تقسیم سلولی ادامه خواهد یافت . این کار تا زمانی که سلول لقاح یافته نیاز به غذا داشته باشد ادامه میآبد.
اگر سلول لقاح یافته خارج از رحم نیز باشد , توقف کرده و برای جذب غذا با بدن مادر ارتباط برقرار میکند . در صورتی که خارج از رحم این توقف صورت گیرد , به آن حاملگی خارج از رحم اطلاق میگردد . ( و این جدای از لقاح مصنوعی و توسط پزشکان است که بعد از لقاح , سلول را درون بدن مادر میگذارند )
نظر به این که بعد از لقاح عمل تکثیر سلولی شروع میشود و سلول تکثیر یافته به صورت ارادی حرکت میکند و هر زمان اراده کرد توقف میکند و به بدن مادر برای تغذیه متصل میگردد , طبیعی است که از همان زمان برایش شخصیت قائل گردیم .
درست بعد از لقاح , سلول جدید دارای " دی ان ای " انسان جدید است. در این زمان با لحظه قبل کاملا فرق میکند . امروزه دانشمندان بر اساس همان " دی ان ای " میتوانند شکل چهره و طول قد و سایر پارامترهایی که بدن فرد بزرگسال خواهد داشت را بازسازی کنند .
بنابراین با دانش امروزی میتوان برای سلول تشکیل شده شخصیت انسانی قائل گردید .
با قبول شخصیت داشتن سلول لقاح یافته و انسان دانستن آن از لحاظ حقوقی , مقوله سقط جنین وضعیت دیگری خواهد یافت .
تفاوت " سرعت گذشت زمان " دلیل بر وجود یک بعد اضافی "زمان " است
هر جا صحبت از سرعت میشود بدان معنا است که یک پارامتر در واحد زمان تغییر میکند .
حالا اگر سرعت گذشت زمان تغییر کند , یعنی خود زمان به عنوان یک پارامتر در واحد زمان ( دیگری ) در حال تغییر است .
این اتفاق در نزدیکی اجرام مشاهده میشود. بخصوص در نزدیکی اجرام بزرگ مثل سیاهچاله ها .
بنابراین در محاسبات حرکت و شتاب باید این " بعد دوم زمان " را در نظر آورد .
با توجه به روابط موجود , اکثر فرمولهای حرکت و شتاب نیوتنی جواب با دقت قابل قبول ارائه میکند , اما روابط نسبیتی اینشتین نیاز به بازنگری دارند .
همچنین هر کجا در روابط نیوتنی شاهد حرکت در میدان جاذبه هستیم, باید روابط بازنگری گردند .
برداشت درختان افتاده مشابه برداشت حیوانات مرده است
متولیان جنگل به پیمانکاران مجوز استفاده از درختان شکسته و افتاده را میدهند , اما آیا این کار صحیح است ؟
این سوال جدای از سوءاستفاده پیمانکاران است که با هر مجوزی که به جنگل وارد شوند , هر درختی که سود برایشان داشته باشد قطع میکنند.
در مقام مقایسه باید دید که در طبیعت چه بر سر حیوانات مرده می آید ؟
هیچ حیوان مرده ای در طبیعت باقی نمی ماند . حیوانات مرده نیز بخشی از سیکل طبیعت و غذای موجوداتی هستند و چرخه حیات طبیعت را تکمیل میکنند .
از اینجا استنباط میشود درختهای مرده نیز چنین هستند و آنها نیز بخشی از چرخه طبیعت خواهند بود , اگر پیمانکاران بگذارند این چرخه کار خود را انجام دهد .
وضعیت جنگلها به طوری گردیده که اگر تغییری در مواجهه جامعه با آن صورت نگیرد , به زودی اثری از آن باقی نخواهد ماند .
آیینه
بعضی چیزها مثل آیینه هستند . افراد در برخورد با آنها نقش خودشان رادار آن میبینند .
بعضی شعرها اینچنین است. منظور شاعر مفهومی بوده , اما هر کس با توجه به تجربه و دانش شخصی, استنباط خاصی از آن اشعار میکند . نه تنها اشعار بلکه بسیاری از گفتار نیز چنین خاصیتی دارند .
این مطالب نشان دهنده عمق معانی نهفته در آن گفتار یا اشعار است . هر کس به اندازه توانایی خود به عمق گفتار میرسد . این نه فقط در جنبه مثبت است , بلکه گاه افراد از آنها سوء تعبیر نیز ممکن است بکنند !
سوء تعبیر از اشکال ما است , اما دامنه برخورد با این مفاهیم جالب است , از خیلی منفی تا خیلی مثبت , بسته به درک مخاطب .
در واقع این مفاهیم حالت آیینه را دارند که مخاطب خود را در آن میبیند .
هر مفهوم چه میزان خاصیت آیینهای دارد ؟ میزان آیینه بودن هر چیزی نیز متفاوت است . به نظر میرسد هر چقدر جنبه معنوی مفهوم بیشتر باشد جنبه آیینهای آن نیز بیشتر خواهد بود .
نمونه بارز آن کتب الهی است ( که هر کس بر اساس درک و حالت خود مطالبی را از آن درک میکند . )
در واقع کتب الهی آیینهای هستند که بر اساس درک زمان هر کس آیینه جمال آن شخص میباشند . از آنجا که خداوند در ازل همه چیز را به آدم آموخت , پس آدم همه چیز را میداند . در مواجهه با انواع آیینهها بخشی از آن را ملاحظه کرده و در مقابل چشم میآورد .
جمال انبیا و اولیای الهی نیز چنین است . نقل است که در اوایل نشر اسلام, سلمان بر رسول خدا وارد شد و با دیدن جمال ایشان منبسط شده و بی اختیار شرح زیبایی ایشان را بر زبان جاری میسازد و رسول خدا هر بار تایید میکرد ند که بلی درست است . بعد از سلمان فارسی ابوجهل وارد میشود و او نیز بی اختیار شرح زشتی بر چهره رسول خدا میدهد که باز رسول خدا گفتار ابوجهل را تایید میکنند .
وقتی ابوجهل خارج میشوند حضار سوال میکنند که چگونه است که دو نفر شما را زیبا و زشت خواندند و شما هر دو را تایید کردید ؟
ایشان پاسخ دادند : که ما آیینهایم هر کس نقش خود را در ما میبیند . از این جهت سلمان و ابوجهل هر دو نقش روی خود را در چهره من دیدند و آن را بیان کردند و البته هر دو درست می گفتند .
داستان معروف بایزید بسطامی و چاقو زدن مریدان بر ایشان نیز بیان کننده همین مطلب است .
اما وقتی هر کس بر اساس رنگ خود از قرآن مطلب درک میکند , تکلیف عمل به قرآن چگونه است ؟
درک هر شخص به اندازه خود او و برای شخص خودش معتبر است . از این رو گفتهاند که آنچه درک کردید بیان نکنید , آن برای خود شما است . اما انبیا و اولیا و کسانی که به ایشان اجازه از طرف آنها داده شده باشد , اجازه دارند آنچه درک کردهاند برای دیگران بازگو کنند . حتی میتوان گفت بر اساس نیاز دیگران , بخشی از معانی را نمایش دهند , یا پرده را کنار بزنند تا دیگران نیز ببینند . همه این جملات یک معنا را میرساند .
قرآن نیز بیان میدارد که بر ایمان گروهی می افزاید و برای بعضی بر عکس بر ضلالت ایشان اضافه میگردد.
نه تنها موارد ذکر شده , بلکه خود طبیعت نیز همین نقش را دارد . حالات و احساسات ما نسبت به یک منظره , یک درخت , تصاویر حیوانات و غیره نیز چنین است .
در واقع آنچه میزان آئینه بودن را مشخص میکند , وجهه الهی آن است . هر چیز " آیت الله " است . میزان این وجه الهی است که تعیینکننده میزان آینهای چیزها است . بعضی بیشتر و بعضی کمتر ( برای ما ) این وجه الهی از دید ما چنین است !
در واقع امور نزد خداوند تفاوت ارزشی ندارند. بلکه همه آنها نزد خداوند مخلوق و ارزش واحد دارند . این برای ما است که ارزش آنها تفاوت میکند و این بسته به شرایط و جایگاه نظاره کنندگی ما است .
همه چیز زیبا است . چون او غیر زیبا نمی سازد .از خوب و زیبا غیر خوبی و زیبایی صادر نمی شود .