۱۳۹۵-۰۶-۰۱

فروش قاچاق مکشوفه در بازارچه‌های مرزی


وقتی کالایی قاچاق کشف میشود و کشور علاقه‌مند به ورود این کالا در کشور نیست, طبیعتا باید این کالا صادر گردد.
با توجه به اینکه متولیان امور, صادرکننده نیستند, یا این کالا را نابود میکنند و یا در مزایده از شر آن رها میشوند. این مشکل برای کالاهایی که در گمرک رسوب میکند نیز مصداق دارد.
ارزش دفتری این کالاها در واقع صفر است, اما ارزش واقعی آنها معمولا بالا است.
یکی از مراکز مهم جذب این کالاها, دفاتر خارجی دولتی است . تمام سفارتخانه‌ها و کنسولگری های ایران در سرتاسر جهان میتوانند بخش مهمی از این کالاها را جذب کنند. مواردی از قبیل انواع خودروها و غیره .
اما بخش بزرگی از کشفیات مواردی است که باید از شر آنها راحت شد. این قبیل کالاها را میتوان در بازارچه‌های مرزی به خارجیها فروخت. در آنسوی مرز نیز همواره کسانی پیدا میشوند که به انواع کالاها علاقه‌مند باشند.
نکته مهم این است که نیروی انتظامی در این بازارچه‌ها باید حضور نامحسوس داشته و از شبکه‌هایی که علاقه‌مند به ورود دوباره قاچاق این کالاها باشند, جلوگیری کنند.
اقلامی مثل انواع سیگار و لوازم خانگی و بسیاری از موارد مشابه از این طریق قابل صدور و درآمد آن به صندوق دولت قابل واریز است.

از سوراخ لایه ازون چه استفاده‌ای میشود کرد


سالها است که لایه ازون در قطب جنوب سوراخ شده است. این حفره در لایه ازون باعث رسیدن بخشی از نور خورشید که در موجودات زنده باعث سرطان میگردد شده است.
نظر به این که در آن منطقه موجودات زنده از قبیل فک های دریایی و پنگوئن ها زندگی میکنند, این امواج مضر باید بر روی این موجودات نیز اثر گذاشته باشد.
با تحقیق روی اثر امواج مضر خورشیدی روی این موجودات میتوان رفتار سلول‌های زنده را در مقابل این مشکل طبیعی مشاهده کرد.
به نظر میرسد که باید بدن این موجودات راهی برای دفع یا نابودی سلول‌های سرطانی پیدا کرده باشد, در غیر اینصورت باید نسل آنها به شدت کاهش یافته و نسل آنها رو به انقراض برود.

شاخ کرگدن مصنوعی


سالها است که بشر میداند جنس مو و ناخن و سم حیوانات,  نوعی ماده پلاستیک طبیعی است و قبلا از این مواد اولیه برای ساخت اشیاء مصرفی استفاده میکردند.
شاخ کرگدن نیز نوعی موهایش درهم تنیده کرگدن است.
طبیعی است که شاخ کرگدن را نیز با استفاده از موهایش حیوانات میتوان ساخت.
با توجه به این که به دلیل نیاز بازار به شاخ کرگدن, نسل این حیوان در حال نابودی است, جا دارد که طرفدارهای حیات وحش نسبت به تولید و اشباع بازار از شاخ کرگدن اقدام نمایند .
این کار ضمن سود آوری زیاد, باعث حفظ زندگی کرگدن های باقیمانده می‌شود.

۱۳۹۵-۰۵-۳۱

مدیریت شهری و مشکل پایتخت

مسائل و مشکلات شهرها به تاسیسات شهری ربط دارد و سیستم مدیریت یکپارچه,سیستم بهینه مدیریت شهرها است. همچنین سهامداران شهر, یعنی شهروندان باید مدیر شهری یعنی شهردار را از طریق شورای شهر انتخاب نمایند.
این موارد بدیهی است, اما یک استثنا در میان شهرها وجود دارد که باعث میشود اجرای امور بدیهی به تاخیر بیفتد.
مدیریت پایتخت به مدیریت کشور ربط پیدا میکند. لذا پایتخت استثنا است و مدیریت آن باید توسط افراد زیر نظر دولت انجام شود . البته طبیعی است که این مدیریت نیز باید متمرکز باشد.
اگر آنچه باید باشد, قانون گردد و این قانون اجرا گردد, مشکلات اداره شهرها تا حدود زیادی حل میشود. شهرها نیز هزینه‌هایی دارند که باید توسط شهروندان پرداخت گردد.

راه دفع مگس سفید تهران

زمانی که از خیابان گذر میکنیم, تراکم مگس های سفید را در بعضی نقاط بیشتر از دیگر نقاط مشاهده میکنیم. هجوم این مگس را به تغییرات اقلیمی و گرم شدن منطقه تهران و موارد زیادی نسبت میدهند. گر چه همه عوامل دست به دست هم داده تا این تراکم زیاد مگس اتفاق بیفتد , اما با مشاهده علمی میتوان درک بهتری از علت وقوع هجوم مگس داشت.
در واقع این مگس ها به نوع خاصی از درختان علاقه‌مند هستند. از طرفی اگر هجوم این مگس ها را با رشد درختان جدید کاشته شده در شهر تهران کنار هم قرار دهیم و تراکم این مگس را در بین انواع درختان مشاهده کنیم , میتوانیم نتیجه بگیریم :
این مگس ها به نوع خاصی از درخت توت تازه کاشته شده ( حدود ده ساله ) علاقه دارند. ظاهرا از این درخت‌ها تغذیه کرده یا روی آن تخم گذاری میکنند. اگر این درخت‌ها در شهر نباشند, طبیعتا از شدت آنها کاسته خواهد شد. جالب اینجا است که حضور مگس ها روی این نوع خاص توت به شدت زیاد است, این در حالی است که به سختی این مگس را روی سایر درختان توت و غیر توت میتوان مشاهده کرد .
بنابراین با یک اقدام سازنده و کم هزینه مشکل مگس ها تا حدود زیادی کم شده و یا کلا حل خواهد گردید.
کافی است در فصل مناسب نسبت به پیوند زدن تمام درختان خاص مورد علاقه این مگس به گیاهان بومی منطقه ( توت‌ های  ایرانی ) اقدام و پس از حصول اطمینان از قبول پیوند توسط بدنه درخت, نسبت به هرس این درختان اقدام گردد.
برای آزمایش در یک منطقه شهری نیز میتوان این طرح را آزمایش نمود.

لزوم جایگزین کردن سایر محصولات به جای پنبه در آسیای میانه

همگان میدانند که دولت وقت شوروی به کشورهای آسیای میانه دستور داد تا کشت پنبه را در اولویت قرار دهند و هر ساله میزان این کشت را بالا برد. این کار را تا آنجا ادامه داد تا دریاچه اورال خشک شد .
دو رودخانه عظیم آمودریا و سیردریا , تماما به کشتزارها هدایت شد و توجهی به راندمان آب مصرفی نگردید.
امروز میزان مصرف آب کشتزارها در هکتار, تا ده برابر میزان معمول در سایر نقاط جهان است. و اینکار در جایی اتفاق می افتد که از نظر آبی در تنش میباشد. پنبه در میان انواع محصولات کشاورزی جزو گیاهان پر مصرف آب میباشد و جای کشت این گیاهان در جهان در مناطق پر آب باید باشد. در واقع منطقه مزیت نسبی کشت پنبه ندارد.
این سوء تصمیم رهبر وقت شوروی باید روزی اصلاح گردد. قبل از این که نتایج بلند مدت این تصمیم به درگیریهای قومی منتهی گردد.
راه های زیادی برای این کار وجود دارد, اما بهینه است که گروهی از متخصصان و دانشگاهیان از همه کشورهای آسیای میانه در این کار دخیل گردیده و بهترین روشها را ارائه نمایند. طبیعی است که جامعه نظر این گروه را بهتر از سایر روشها می پسندند و اجرا میکنند.

۱۳۹۵-۰۵-۳۰

زندانیان مهاجر به استرالیا به نیوزیلند بروند

مهاجران دریایی به استرالیا بعد از چند سال هنوز زندانی هستند. تعداد این زندانیان که زن و بچه نیز در میان ایشان وجود دارد کمتر از هزار نفر است.
گر چه این تعداد مهاجر در مقابل جمعیت مهاجر پذیر استرالیا رقمی نیست. ظاهرا بنا به دلایل سیاسی استرالیا از پذیرش ایشان ممانعت میکند.
چاره راه این است که موسسات بین‌المللی حقوق بشر اقدامی انجام دهند. آنها میتوانند با کشوری مثل نیوزیلند مذاکره نمایند تا این مهاجرین را بپذیرند.
جزیره جنوبی نیوزیلند دارای تراکم کم جمعیتی است. این افراد میتوانند انواع کارهای موجود از کشاورزی و ماهیگیری و کارهای معدنی و غیره را در نیوزیلند انجام دهند . در واقع وجود این افراد یک فرصت برای اقتصاد نیوزیلند میتواند باشد.
ضمن این که این افراد از زندان چند ساله نجات خواهند یافت.

آیا جنگلها در چرخه کربن اثر کاهشی دارند؟

جواب واضح است. خیر !
گر چه جنگلها کربن را جذب میکنند,  اما برگها و سرشاخه ها, خورده میشود و یا پوسیده میشود و کربن آن به جو باز میگردد. بخش بزرگی از تنه و شاخه های بزرگتر, تبدیل به الوار شده در آینده به همراه ضایعات فرآیندهای چوبی سوزانده شده و یا در طبیعت پوسیده میشود.
در واقع بخش کوچکی از جنگلها, شامل بخشی از ریشه‌ها در دل زمین نهفته شده و میلیون ها سال بعد تبدیل به ذغال سنگ خواهد شد. این بخش از کربن, از جو خارج خواهد گردید.
ما بقی کربن دریافتی در چرخه کربن طبیعی به گردش ادامه خواهد داد.
در واقع نباید از جنگلها انتظار داشت میزان کربن موجود در جو را کاهش دهد. اما جنگلها برای اکوسیستم زمین اهمیت زیادی دارد و چرخه آب و کربن و نیتروژن و تامین غذا و زیستگاه برای بخش بزرگی از جمعیت بشری و حیات وحش را به عهده دارد.
منافع جنگلها بیشمار است. اما آنها نمیتوانند تاثیر مهمی روی کاهش کربن جو داشته باشند . افزایش سایر گیاهان روی زمین نیز همینطور خواهد بود.
آنچه باعث کاهش کربن جو میگردد, فرآیندهای شیمیایی و فتوسنتز دریاها است.
مواد عالی دریاها که در کف دریا رسوب میکند و در آینده تبدیل به نفت خواهد شد . و یا کربنات های رسوبی که از چرخه کربن جو خارج میگردد, عوامل موثر بر میزان کربن جو هستند. بخش کوچکی نیز از لایه‌ بالایی جو به فضای خارج منتقل میگردد.
در واقع با وارد کردن میزان زیادی از کربن محبوس در هیدروکربور ها به جو , فقط میتوانیم منتظر بمانیم که فرآیندهای طبیعی چرخه کربن این عدم تعادل را به جایگاه سابق یا جایگاه جدیدی بازگرداند.

۱۳۹۵-۰۵-۲۸

سوبسید گازوئیل به جیب چه کسی میرود ؟

شاید یک روزی سوبسید سوخت و اختصاصا گازوئیل برای رفاه راننده‌ها و یا ارزانتر تمام شدن هزینه حمل و نقل به راه افتاده باشد.
اما امروز راننده‌ها از بدهکاری و مشکل گردش نقدینگی شکایت دارند.
اغلب راننده‌ها, خود مالک کامیون و یا اتوبوس هستند. آنها با قرض و وام و فروش خودرو قبلی , پیش پرداخت وسیله نقلیه جدید را متقبل شده‌اند.
حالا علاوه بر اقساط خودرو و هزینه لوازم مصرفی ماشین سنگین,  هزینه زندگی خود و راننده کمکی, شاگرد و غیره را نیز متقبل میشوند.
زمانی که حجم بار و مسافر کاهش پیدا کند, این راننده‌ها با مشکل نقدینگی مواجه شده و به ناچار برخی از ضعیفترین آنها ناچار میشود وسیله کسب و کار خود را به فروش برساند.
این در حالی است که در ایام عادی نیز باید به شدت کار کند و با کمترین استراحت راهی جاده شود تا بتواند اقساط رابه موقع بپردازد.
اگر هزینه گازوئیل به هزینه‌های کاری این افراد اضافه شود, آنها با مشکل مواجه خواهند شد و چاره‌ای ندارند جز این که بهای خدمات خود را اضافه کنند.
اما اگر این افزایش قیمت قبلا اتفاق میافت, و جلوی افزایش قیمت حمل بار و مسافر گرفته میشد یا با شیب کمتر از معمول رشد میکرد, راننده‌ها به ناچار نقدینگی کمتری را در اختیار داشتند تا لوازم مصرفی در درجه اول و در درجه بعدی , خودرو گران را خریداری نمایند.
در نتیجه سود فروشنده‌های این اقلام کاهش میافت.انروز آنها تا آنجا که امکان داشته باشد, قیمتها را بالا میبرند و مبنایی برای توقف ندارند به جز حد تحمل خریدار. و با ارزان کردن سوخت مصرفی , حد تحمل خریدار به نفع وارد کنندگان لوازم مصرفی جابجا میگردد.
در نهایت پرداخت سوبسید گازوئیل ,پولی است که از صندوق دولت به جیب وارد کنندگان لوازم مصرفی ماشین‌آلات سنگین منتقل میگردد .
گر چه در ابتدا حذف این سوبسید یک افزایش هزینه حمل و نقل اتفاق خواهد افتاد. آمار نهایت سود این کار باعث واقعی شدن هزینه‌های حمل و نقل و ماشین‌آلات خواهد شد و بار هزینه سوبسید گازوئیل از دوش دولت برداشته خواهد شد.پرداخت این سوبسید هیچ سودی برای اقتصاد ندارد و باعث مصرف بی رویه این کالا میگردد.

۱۳۹۵-۰۵-۲۷

بالن دوبله

برای دور شدن از زمین دو راه داریم. یا درون سفینه‌ای نشسته و با سوخت زیاد از زمین فاصله بگیریم و یا از بالن استفاده کنیم و تقریبا با کمترین هزینه از زمین فاصله بگیریم.
( بالن ها نیز چون با زمین و بدور زمین میگردند, سرعت زاویه‌ای دارند و هر چه بالاتر بروند, این سرعت زاویه‌ای افزوده میگردد.)
بالن مورد استفاده برای پرش از ارتفاع 39 کیلومتری چیزی اندازه یک زمین فوتبال را در بر می گرفت . حجم گاز درون بالن در ارتفاع به قدری زیاد میشد که کل بالن را پر کرده و فشار گاز, احتمال انفجار بالن را در پی داشت.
برای رفع این امر و امکان صعود به ارتفاعات بالاتر با کمک بالن از ترفند زیر میتوان استفاده نمود. این کار باعث میشود کهربا هزینه کم ( ناچیز ) بتوانیم بار و مسافر را به نزدیکی ایستگاه فضایی برسانیم.
اگر در آن ارتفاع کیسه مشابه بالن موجود را داشته باشیم و آنرا با کمک شیر برقی به فضای داخل بالن اصلی متصل کنیم , گاز درون بالن اصلی به درون بالن دوم رفته و فضای اشغال شده توسط گاز, دو برابر میگردد.
با کمک این روش میتوان به صعود ادامه داد. اوج ارتفاع حاصل شده میتواند یک سکوی شلیک برای موشکها و فضاپیماهایی باشد که میخواهند به ایستگاه مداری بروند.
همچنین خود این وسیله و ارتفاع و امکان قدم زدن با لباس مخصوص , روی سکوها در اطراف آن برای توریست‌ها بسیار جذاب خواهد بود .
بسیاری از افراد علاقه‌مند به دیدن زمین از فضا و همچنین دیدن فضا از فضای خارج از جو را دارند.
این گونه بالن ها ایمن , ارزان و برای اکثر مردم قابل استفاده خواهد بود