رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) در روایت می فرمایند: ...آیا نمی دانید که من در روز قیامت بر سایر امتها افتخار می کنم حتی به جنینی که سقط شده باشد!
این بدان معنا است که فرزند سقط شده ( در هر مقطع از بعد از تشکیل نطفه ) شخصیت و روح خاص خود را دارد. پس سقط جنین مشابه قتل نفس است.
گر چه بعضی چهار ماهگی را زمان ورود روح بر جسم گفتهاند, اما تشکیل نطفه و دی ان ای خاص فرزند بلافاصله بعد از لقاح مشخص و از روی آن میتوان شکل سنین مختلف فرزند را رسم نمود.
جنبه حیوانی جنین انسان و حیوان یکسان است. جنبه انسانیت جنین باید از لحظه لقاح در جنین باشد. زیرا هم عالمان قدیم و هم دانشمندان فعلی متفقا اذعان میدارند که " حالات والدین هنگام تشکیل نطفه در جنین موثر است " و این فقط جسمی نیست. در روحیه انسانی فرزند نیز تاثیر میگذارد.
از این رو حقیقت انسانی از لحظه تشکیل نطفه در سلول اولیه موجود است.
در موارد اضطراری نیز در اکثر موارد میتوان از رحم اجارهای و سایر روشها برای نجات جنین استفاده کرد. اگر والدین جنین توان مالی نداشتن و یا با مشکلات دیگری مواجه بودند, این وظیفه جامعه ( دولت ) است که از جنین های تشکیل شده حفاظت و حمایت نماید.
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۵-۰۶-۱۲
دلیل شرعی و علمی بر حرمت سقط جنین
۱۳۹۵-۰۶-۱۱
در زیارات مشاهد
در زیارات مشاهد
بدانید که زیارات مشاهد را دو رکعت نماز و ذکر فاتحه کفایت کند. اگر مقبره صاحب شفاعت باشد, شفاعت او جزئیه است و صاحب شفاعت کلیه رسول خاتم است .
لذا از آبرو داران , صاحبان شفاعت جزئیه درخواست میکنیم که پیش صاحب شفاعت کلیه از ما شفاعت کنند.
این امر اشکال ندارد و خوب است. اما توجه به گفتار و درخواست و مراتب طی درخواست لازم است. اگر از خود میت یا روح او چیزی بخواهیم غلط است و بوی شرک و کفر از آن به مشام رسد.
اما این در خصوص میت صاحب شفاعت جزئیه است. اکثر مقابر, اصلا صاحب شفاعت نیستند.
اما به واسطه این که مسجد در آنجا هست ( جای نماز خواندن مسلمانان ) و معمولا قبرستان نیز در نزدیک این مقابر هست, لذا زیارت اهل قبور و فاتحه مستحب است.
چون صاحبان شفاعت جزئیه به خود دعوت نمی کردند و به خدا و رسول دعوت داستند. مطلوب است در مقابر این بزرگان نیز مستقیم از رسولالله شفاعت خواسته و خدا را مد نظر داشته باشیم.
گر چه این امری است مربوط به دل و روی توجه باید به سوی یکتای مطلق باشد.
شهدای کربلا امام حسین را یاری کردند, یا امام حسین شهدا را یاری کرد ؟
در خصوص زیارت شهدای کربلا , ائمه بعدی مقبره ایشان را زیارت میکردند و از الفاظی استفاده میکردند که نشان از علو درجات ایشان داشت.
اما این یاران امام سوم ما, اگر نبودند, در داستان کربلا اتفاق خاصی نمی افتاد, اصل سرور شهیدان بود و آنچه اراده الهی بود.
این نیاز یاران حسین ع بود که توسط امامشان محقق شد . در واقع, امام ایشان را کمک و مددکار بود تا به خواسته قلبی و نیاز فطری ایشان برسند.
خواست فطری ایشان پروانه وجود حسینی بودن بود. لطف امام نیز دستگیر ایشان شد و فخر عالم گردیدند.
رحمه الله علیه اجمعین. به ابی انت و امی.
و صل الله و علیه و آله .
پس این که گویند برای کمک امام برویم ( و ای کاش میرفتم و ... ) غلط است. اگر تمام مردم دنیا به یاری امام می رفتند, این امام بود که به ایشان یاری میکرد. امام نیازی به یاری کسی ندارد. اما منتظر است تا صاحب نیازی بیابد تا شربت عشق الهی را به او بدهد. امام عیسی زمان است. مرده زنده کند. امام حسین ع در صحرای کربلا در میان مردهها می گشت تا کسی را پیدا کند که قابل زنده کردن باشد.
هر آن کس که قابلیت زنده شدن داشت, به وصال رسید. تا در آخر آن مسیحی که برای بریدن سر مبارک به گودال قتلگاه رفت, زنده بازگشت و افتخار عالم گردید.
خداوند مشتاقان حضرتشان را افزون گرداند و قابلیت داران را زیاد کند. انشاءالله
آفات عدالت در ساختار دربار
اگر سلطان هر لباسی بپوشد, درباری ها نیز همان کنند . چه لباس زهد پوشد و چه لباس حب خاک و چه لباس برقراری عدالت.
اما ضمیر درباری ها در پی کسب منافع شخصی است و طبیعی است برای خود گروه و دسته جمع کنند و سلطان را گاهی در فشار بگذارند و غیر اینها که در تاریخ دیدهایم.
در مقابل سلطان لشگری فداکار دارد که با آن با درباری ها مقابله میکرد. خود لشگر نیز چون قدرت یابد, نقش درباری را ایفا خواهد کرد که انسان حریص است بخصوص به آنچه از آن نحی گشته باشد.
از طرفی امور رعایا را به حاکمین محلی میسپارد و قاضی شهر عامل برقراری عدالت. اگر این دو با هم بسازند, دمار روزگار رعایا را برآورند و موجب آفت بلاد گردند.
۱۳۹۵-۰۶-۱۰
کارکرد سیل ها در تمیز کردن و توسعه دلتای رودها
با ساخت سدها کارکرد طبیعی رودخانهها از بین رفت. نمونه تالاب انزلی و سد سفید رود و سایر رودخانهها در سرتاسر دنیا.
قبلا اثبات شده بود که سدها مانع مهاجرت ماهیها در رودخانه میشوند. برای این معضل راههایی اندیشیده شد. گر چه حل کننده مشکل نبود, اما از مزایای سدها و هزینه ساخت آنها نمیتوان چشم پوشی کرد.
از طرفی سدها کنترل سیلاب را ممکن میسازند , نیروی مخربی که باعث آسیب به مزارع و سکونت گاه های انسانی میشد. اما سیلاب ها مزایایی نیز داشتند که با کنترل آنها طبیعت و خودمان را از این مزایا محروم کردیم.
سیلابها, سرزمین های اطراف رودها را آبیاری میکردند و خاک غنی را در سرتاسر دشتی کنار رودخانهها مستقر میکردند. سفره های آب زیرزمینی را پر آب کرده و چشمه های پایین دستی را د برای تمام طول سال پر آب نگاه می داشتند.
در مصب رودخانهها, جایی که رودخانه به دریا ریخته و یا در دشت ها پخش میشد , ( مثل گاوخونی و جازموریان ) دلتا هایی شکل می گرفت و مرداب و تالاب تشکیل میشد. این محیطها تنوع زیستی را افزایش داده و خود سکونت گاه و منبع تامین غذا برای انسانها است.
در شکل طبیعی این آبراه ها توسط سیلابها پاک شده و محیط طبیعی با رسوبات رودخانه پربار میگردید.
در واقع ساخت سدها کارکرد طبیعی رودخانهها را از بین برده و مضرات زیادی به محیط زیست وارد میکند. جدای از مزایای سدها, استفاده از آب رودخانهها را از منطقه پایین دستی رود به مناطق بالا دستی رودخانه انتقال میدهد. کارکردی که میتوانست با انتقال جمعیت به نقاط پر آب صورت پذیرد . این کار باعث گردید جمعیتها جایی که از,نظر طبیعی توان تامین منابع را نداشت رشد نماید و امروز ما با معضل شهرهای بزرگ در مکانهایی مواجه هستیم که منابع طبیعی مناطق مجاور را جذب کرده و اکوسیستم منطقه وسیع اطراف را نابود نموده است.
برای سدها چه باید کرد, آیا میتوان آنها را به شکل اولیه درآورد ؟
برای کاهش صدمات طبیعی سدها چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
آیا شکل نوین سدسازی, مثلا در دره مجاور و انتقال بخشی از آب رودها به این سدها ممکن و اقتصادی است ؟
این امور نیازمند تحقیقات متنوعی است که متخصصین باید به آنها پاسخ دهند.
یونان قبل از هخامنشیان
بیشتر آنچه از تاریخ خود میدانیم, آن چیزی است که از منابع یونانی به ما رسیده است.
عامل فرهنگ و قدرت اروپا عموما به دو مجموعه روم و یونان نسبت داده میشود. امپراتوری روم که به مرکزیت قسطنطنیه پایه گذاری شد و بعدها عنوان روم شرقی را گرفت, وارث فرهنگ یونانی میباشد.
اما قدیمترین اندیشمندان یونانی, هم عصر حکومت هخامنشی بوده است . زمانی که امپراتوری هخامنشی توانست آرامش و صلح را در تمام سرزمینهایی که بصورت متصل به یکدیگر شامل جمعیتی بوده پدید آورد.
اما فرهنگ ایرانی خیلی قبل از هخامنشیان, دارای فرهنگ و تکنولوژی بوده است. و این چیزی است که یونانی ها حرفی برای گفتن ندارند .
در واقع پس از برقراری حکومت نظامی سلوکی در امپراتوری ایران و تجزیه امپراتوری , نوشتههایی وجود دارد که مبنایی برای استنباط از وقایع آن زمانها میباشد.
امروزه تمدن جیرفت , سیلک,شهر سوخته , تمدن و فرهنگ ایران را به بیش از هفت هزار سال پیش میبرد. ( به نظر میرسد باید در بازنویسی تاریخ جهان مشارکت فعال داشته باشیم )
تکنولوژی جراحی و ساخت چشم مصنوعی, چاپ و مهر و خط , نوشتن داستانها و ثبت آن , انجام سفرهای دریایی دور , تکنولوژی سفال و مواد سفالگری , رسم شکلها روی ظروف و تقسیم دایره به بخشهای مساوی برای رسم اشکال و فرمها . و بسیاری موارد دیگر که متخصصین آنها را یافته و یا در آینده کشف خواهند کرد.
وجود فاضلاب و قنات در تخت جمشید نشان میدهد خیلی قبل از سایر تمدنها این تکنولوژیها در ایران شناخته شده بود .
این سطور این نکته را به ما یادآوری میکند که اگر کسی به تاریخ خود افتخار میکند, ما تاریخ پربارتری داریم. و باید تلاش بیشتری برای رشد و اعتلا سرزمینمان بکار ببندیم.
۱۳۹۵-۰۶-۰۹
خط تولید کارگر باسواد حتی در دانشگاه امروزه موجب توسعه بیکاری است
انقلاب صنعتی نیاز به کارگر متخصص داشت. پس خط تولید باسواد کردن راه افتاد. پس از آن نیازمند دانشمند شد. خط تولید دانشمند نیز راه انداخته شد.
اما در طی زمان تولید تغییر کرد و ثابت نماند.
اما خط تولید کارگر باسواد و دانشمند با سبک و سیاق انقلاب صنعتی متوقف نشد و به کار ادامه میدهد. از این رو بیکاری زیاد شد.
همانطور که اقتصاد آزاد قالب خود را پیدا میکند و با هدایت دست پنهان هدایتگر در مسیر حداکثر سود پیش میرود, نیروی کار نیز بر اساس یکی از همان دستهای پنهان در جهت حفظ حداکثر اشتغال پیش خواهد رفت. در واقع تخصص مورد نیاز,جامعه در هر زمان باید در دسترس باشد. یعنی دست پنهان بر اساس نیاز فردا اجتماع آموزش داده باشد.
آیا این عجیب است که در طبیعت آماده بودن نیازها را در زمان مطلوب مشاهده کنیم ؟
مثالهایی زیادی در طبیعت میتوان برشمرد که به صورت طبیعی نیازهای مقاطع استثنایی برطرف میشود.
از جمله نسبت جمعیت دختر و پسر جامعه و تغییر نسبت دختر و پسر در مواقع خاص, مثل جنگ و قحطی و موارد مشابه.
راه حل چیست ؟
هدف این نیست که توسعه بیسوادی را تبلیغ کنیم. باید در سواد آموزی , انعطاف بیشتری داشته باشیم.
مشابه اقتصاد آزاد, به آحاد محصلین اجازه دهیم بر اساس سلیقه خود تحصیل کنند. اگر علوم, ادبیات, ریاضی یا داستان و موسیقی بیشتر دوست دارند. خوبه اشکالی,دارد ایشان اجازه داشته باشند بر اساس نیاز وجودی خود این علوم را فرا بگیرند.
طراحی چنین مدارس و دانشگاههایی ساده نخواهد بود. اما نیاز جامعه فردا به فارغالتحصیل های جدید لازم است. اگر سیستم آموزشی را نه فقط در جهان سوم, بلکه در همه جهان تغییر ندهیم, با موج بیکاری ادامه دار مواجه خواهیم بود .
از طرفی کسانی که کار میکنند, ثروت می آفرینند. یعنی اشتغال بیکاران, یعنی تولید ثروت بیشتر برای کشور . و عدم استفاده از ظرفیت های موجود, موجب توسعه فقر و در نهایت توسعه نیافتن خواهد شد.
۱۳۹۵-۰۶-۰۸
رفتم آن عالم غم چی رو میخورم؟
نوشته یکی از دوستان به فکرم انداخت تو این دنیا حسرت بعضی چیزها را میشه خورد یا نخورد, اما اون عالم چی ؟
حسرت همه کارهای خوبی که میشد انجام بشه, اما انجام ندادم. حسرت همه تنبلی ها, حسرت همه زیاده روی ها, حسرت ....
چکار کنم که اون دنیا حسرت نخورم؟
اول مشغول ساختن خود است . جوری که هواها فرصت نکند خود را مطرح کنند. بعد خدمت و دوست داشتن خلق خدا و انجام دستورات بزرگان دین و ....
آخر یا شاید اول هم , ... , اعتماد است به خداوند و سپردن خود به او. هر کار کنم یا نکنم این را در نظر داشته باشم که نتیجه کار را او میداند و او رقم میزند. چه بسا نمازها که نمازگزار را لعنت کند و چه بسا گناهکار که دم مرگ توبه عنایت کنند. هر کس میل سوی او دارد, هر یک به طریقی. این او است که میپذیرد یا رد میکند. ( البته آن کس که از پدر مهربان تر است , کسی را رد نکند ), پس چارهای نیست جز اعتماد به او و تلاش کردن, هر چه در توان داریم. که وصالش به کوشش ندهند...
همه ما فقیر هستیم در درگاه او, پناه به او.
۱۳۹۵-۰۶-۰۷
اشکال اجرایی بتن مسلح و میلگرد
در نقشهها میبینیم که فاصله میلگرد ها میزانی مشخص است. در واقع طراح بر اساس فاصله میلگرد ها نیروهای بتن مسلح را محاسبه کرده است.
این ساختار در زمانی که نقشه مطابق نظر طراح اجرا شود کار خواهد کرد در غیر اینصورت توان کارکرد ساختمان بتن مسلح ضعیف خواهد شد .
اما در عمل اجرای این بهش مهم به عهده افراد کم سواد و بی سواد است. حداکثر یک نفر نقشه خوان ( مثلا با مدرک مهندسی ) برای کنترل و نظارت کار را بازبینی میکند. آن شخص هم میداند که زیاد نمیتوان ایراد بگیرد. حداکثر چند ایراد قابل اصلاح است, بیشتر را باید با مسامحه بگذراند.
اما در جاهایی که اجرای میلگرد ها کاملا مطابق نقشه باشد, این میلگرد ها باید زیر بتن رفته و با ویبراتور هوای محبوس بتن خارج کردد. این یعنی در زمان مدفون شدن و بعد از ان, زمانی که بتن خیس است, کارگران بادکنک روی این میلگرد ها حرکت خواهند کرد.
مشاهده شده اکثرا فاصله انداز های میلگرد ها از جا خارج شده و کار میلگرد بندها در خصوص حفظ فواصل , بخصوص فواصل میلگرد های بالا و پایین در سقف ها , کاملا تغییر خواهد کرد.
این یعنی ساختار با نیاز طراح اجرا نگردیده است.
برای رفع این مشکل باید کار کارگران میلگرد بند را حذف کرد.
بتن مسلح را میتوان با کامپوزیت های مختلف ساخت.
یکی از بهترین کامپوزیت ها, استفاده از الیاف پلی پروپیلن است . سایر الیاف نیز بر اساس نیاز طراح قابل اجرا خواهد بود .
نظر به این که الیاف , در زمانی ساخت بتن وارد آن میگردد , حذف کار کارگران میلگرد بند و عوامل کنترلی , صرفه جویی خواهد شد و زمان اجرای این کار نیز حذف میگردد. از طرفی این بتن بدلیل وجود الیاف در آن ترک نخورده و ضد آب خواهد بود .
افزایش سرعت اجرا و حذف یک مرحله کاری از ساختمان سازی از مزایای این کار میباشد.
همچنین تطابق اجرا با طراحی با دقت بالاتری قابل دستیابی است.
این کار باید توسط دولت بصورت دستورالعمل در سطح کشور ابلاغ و کنترل های لازم صورت پذیرد .
زمانی معایب آیین اجرا خود را نشان خواهد داد که در یکی از شهرهای بزرگ زلزله رخ دهد. در آن صورت بسیاری ساختمانها که برای زلزله بزرگتر طراحی شدهاند, با زلزلهای کوچک , تخریب میگردند .
۱۳۹۵-۰۶-۰۵
کثیفی لایه دوم روحیه
کسی که کار زشتی انجام میدهد, روح خود را مکدر میکند. اتفاقات عالم بیرونی, امری است جداگانه .
شخصی که دروغ میگوید, روح خود را تیره میکند. این گونه افراد در جامعه وجود دارند و برای این مردم میتوان پاک شدن روح را متصور بود .
اما کسانی بدتر هستند . کسی برای دروغ گفتن دلیل و منطق توجیهی می آورد , اول خودش را قانع میکند که کار خوبی کرده, سپس کار خوب دروغگوئی را از دیگران نیز انتظار دارد !
این افراد کسانی هستند که مصاحبت با ایشان سخت است. گر چه نباید هیچ یک از بندگان خدا را از دل برانیم. اما تحمل این افراد مشکل است .
نظر به این که اکثر مردم روشهای معمول جامعه خاص خود ( محیطی که در آن پرورش یافتهاند ) را به کار میبرند. و البته جوامع خاص هیچ دو فردی یکسان نیست.
تصمیم گران جامعه باید این گونه صفات توجیهی در کارهای غلط را در جوامع شناسایی و نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.
کارهای گروه های تکفیری, انجام رفتار دوره جاهلیت به جای حدود شرعی حتی رفتارهای غرب و شرق زدگی به اصطلاح روشنفکرها از این قبیل موارد هستند.