انرژی را به روشهای مختلف میتوان ذخیره و در آینده از آن استفاده کرد. یکی از این روشهای کاملا مکانیکی, بخصوص قابل استفاده در ابعاد خیلی کوچک یا ابعاد خیلی بزرگ, استفاده از قسمت مستقیم منحنی تنش و کرنش فلزات است.
جدای از خاصیت کشش و بازگشت فلزات به ابعاد قبلی, همین ویژگی را برای فشار نیز دارند.
بعضی از انواع سنگها, فلزات شکننده مثل چدن , قابلیت نگهداری نیروهای بیشتری را نسبت به ابعاد دارند.
میتوان مکانیزمی طراحی نمود که با فشار ( و فشرده کردن ) یک جسم صلب, انرژی را در آن ذخیره کرده و در زمان مطلوب آن انرژی را دریافت نماید.
این مکانیزم کاملا مکانیکی است و برای آنجا که الکتریسیته نیاز باشد, باید تبدیل انرژی صورت پذیرد.
از این مکانیزم برای خودروها, ساعته و موارد مشابه میتوان استفاده کرد.
چکمه هایی که باعث دویدن با سرعت بالا میشوند یا کمپوزیت هایی که بعضی دوندگان معلول (فاقد مچ پا )از آن استفاده میکنند, از این روش استفاده میکنند.
انواع ساعتهایی که با فنر یا پاندول کار میکردند نیز از این نوع انرژی بهره میبردند.
از حرکت پر انرژی و کم دامنه این مکانیزم میتوان انرژی الکتریکی ساخت. پیزوالکتریک ها برای این کار استفاده میشوند.
کاربرد گسترده این نوع باطریها میتواند در گوشی تلفن همراه باشد. نه تنها هدر حرکت گوشی, بلکه برداشتن یا گذاشتن گوشی روی هر سطحی میتواند به نحوی انرژی را دریافت و ذخیره نماید.
بدین ترتیب دیگر نیاز به شارژر گوشی ها به حداقل میرسد. ( یا حذف میگردد )
از این مکانیزم برای حرکت خودروها نیز میتوان استفاده نمود. ساختار جاذب انرژی میتواند شاسی خودرو باشد. و انرژی شارژ شده میتواند توسط یک پرس هیدرولیک در پمپ بنزین ها به خودرو وارد گردد.
نیروهای چند هزار بر سانتیمتر مربع را در ابعاد کوچک میتوان ذخیره کرد.
مکانیزم دریافت کننده انرژی, علاوه بر پیزوالکتریک ها, توسط مکانیزم های حرکتی, قابل استفاده مستقیم برای حرکت خودرو میباشد.
اینها مواردی است که تجربههای زیادی از انواع ماشینآلات آن در جامعه صنعتی موجود است.
کافی است تیم. تحقیقاتی لازم تدارک دیده و سیستم را طراحی و نمونه سازی نماید. گام بعدی بالا بردن بهرهوری سیستم است. با توجه به طراحی مکانیزم و تشخیص گلوگاه ها میتوان ظرفیت سیستم را بالا برد.