۱۳۹۶-۰۱-۲۷

پالایشگاه یا پتروشیمی در کشتی های ارسال نفت و گاز


​ 
مسافتهایی که کشتیهای ارسال نفت خام طی میکنند ، طولانی است . معمولا این زمان طولانی نفت در کشتی ثابت نشسته و منتظر تخلیه میماند . از طرفی این نفت در مقصد باید به صورت سوخت های خودرو ( یا انواع دیگر سوختها ) تبدیل گردد که این مهم در پالایشگاه ها صورت میگیرد.
در بعضی موارد نیز از مواد نفتی در پتروشیمی ها استفاده میشود و محصولات مورد نیاز کشور مقصد را میسازند .
همه این کارها در کشتی ها و در زمان طی کردن مسافت از مبدا تا مقصد قابل انجام است .
کشتی حمل نفتی را تصور کنید که در مبدا نفت خام را بار میزند و در مقصد بنزین خودرو تخلیه میکند . همچنین محصولات لاستیک و پلاستیک ساخته شده در کشتی در مقصد میتواند تخلیه گردد .
برای این مهم طراحی کشتی باید از ابتدا مورد تجدید نظر قرار گیرد . فضاهای برج بلند و دودکشها و استفاده از آب دریا برای خنک کردن یا استفاده در فرآیندها از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفته شوند .در نهایت با توجه به این که در پالایشگاه های جدید بیش از 90 درصد مواد اولیه به سوخت تبدیل میگردد ، باید تدابیری اتخاذ گردد که مواد اولیه تبدیل شده در همان مخازن امکان ذخیره سازی داشته باشند . این کار با ذخیره محصول در مخازن پلاستیکی و پارچه ای که در مخازن خالی نفت خام قرار میگیرند قابل اجرا است . به این ترتیب ضمن استفاده از فضای مخازن ، آلودگی دیواره های مخازن به محصولات منتقل نمیشود.
کارهای زیادی میتوان انجام داد . اما صرفه جویی زمانی در خواب سرمایه از یک سو و کاهش هزینه های پالایش از سوی دیگر از جمله مزایای این کار است . از دیگر سو استفاده از آب دریا برای استفاده در فرآیند و یا خنک کاری ، از دیگر مزایای این روشها میباشد . آلودگی حرارتی این کار برای دریا قابل صرفه نظر کردن است . بدلیل بزرگی دریا ورود یک کشتی آب گرم نیز به دریا ، تغییری در اکوسیستم دریا ایجاد نمیکند.

۱۳۹۶-۰۱-۲۶

شروع تدوین قوانین تردد ترافیکی در ارتفاع بالای سر خیابانها


​میتوان چهار جهت اصلی و چهار جهت فرعی را در ارتفاع های مختلف تعریف نمود.

مثلا ارتفاع ده تا پانزده متری سطح خیابانها را مسیر تردد شرق به غرب و بیست تا بیست و پنج متری را از شمال به جنوب و سی تا سی و پنج را غرب به شرق و چهل تا چهل و پنج را جنوب به شمال در نظر گرفت.

پنج متر بین مقادیر برای حفظ ایمنی و وجود خطا در نظر گرفته میشود.

برای فرود نیز باید مرحله به مرحله فضا پیما پائین بیاید و از زیر ارتفاع مورد نظر بگذرد و از ده متری خارج گردد .

چون ساختمانهای مرتفع داریم ، این مراتب اندازه محدوده تردد میتواند بالاتر برود. ( در بعضی مناطق شهری پائین تر و در بعضی مناطق بالاتر باشد . این حدود و طریقه ارتباط مناطق ترافیکی به هم قابل طراحی است .

در واقع فضا پیماها با یک حرکت دایره ای ارتفاع و سرعت را کم کرده و فرود می آیند. ( یا اوج میگیرند )

تصادفات احتمالی و خطرات آن نیاز به استاندارد ایمنی فضا پیماهای سرنشین دار دارد . ( برای غیر سرنشین دار نیز قوانینی نیاز است که کارشناسان میتوانند آنها را ارائه نمایند.)

مهم شروع عملیات است که با تفکیک ارتفاع و کنترل دستی قابلیت اجرائی خواهد داشت .

نکته مهم عدم اتکای وسیله نقلیه به سطوح زمین است و نمیتوان محدوده هایی بالای خیابانها را ( فقط ) برای تردد آنها در نظر گرفت . در واقع آسمان همه ساختمانها نیز به ناچار در حوزه تردد وسائط نقلیه قرار میگیرد . که این امری خوب است .

برای تردد در مسیرهای متقاطع با مسیرهای اصلی ( شمال غربی و غیره ) میتوان روی اضلاع مثلث تردد کرد، کمی به شمال و بقیه به غرب ( در فضای تغیر مسیر نیز میتوان در جهت اصلی پیش رفت ) مدت زمان تغییر ارتفاع و تغییر مسیر باید محدود باشد تا فضای آزاد بینابینی نیز همیشه خالی باشد .

احتمال تصادف بین فضا پیماها حداقل است ، اما غیر ممکن نیست . برای کاهش خطر تصادف نیز میتوان با تعیین فرکانسهای مشخص و تعیین فاصله برای فضاپیمای تغییر مسیر داده بصورت اتوماتیک جلوی تغییر ارتفاع دیگران را گرفت ( در فواصلی کاملا ممنوع – در فواصلی با احتیاط و مسئولیت راننده آزاد و در مکانهایی که دیگران تغییر ارتفاع نمیدهند میتواند اتوماتیک انجام گردد )

با شروع وجود این وسایل نقلیه قوانین نیز میتواند تکامل یابد .

یکی از مهمترین محدودیتها برای این وسایل ، مشکل پارکینگ و فرود و برخواست از سقف ساختمانها است که به تدریج قابل اصلاح است .

 

۱۳۹۶-۰۱-۲۴

آدمهای نیمه تنها


دنیای آدمها صفر و صد نیست. هیچکس کاملا تنها نیست و همینطور هیچکس همیشه با یار نیست. 
داستان نزدیکی صفر و صد مشخص است. 
یا یکی تنها است,  یا نه .
اما اون وسطا یه داستانی دیگه داره. 
جایی که همیشه یه چیزی را برا یه نفر خالی میزاری ... و خالی میمونه.
این صندلی خالی صاحاب دار یه داستان دیگه است.
طبق معمول از صبح شروع میشه
بیدار که میشی, یه جای خالی داری کنارت. جاش خالیه, اما هنوز گرمه ...
میری برا صبحونه جای استکانش هست, اما خودش نیست.  تنها چای میریزی و ... دیگه یادت نمیاد چطوری با هم صبحونه میخوردین , بی خیال
تنها لباس میپوشی, کسی نیست بگه شونه یادت نره, یقت رو درست کن , این شلوار به اون پیرهن نمیخوره, آهای دیرت شد , بجنب ...
از کار که برمیگردی کسی نیست, که هست , اما نیست. به خونه خالی سلام میکنی , یعنی اومدم ...
یه جور تنهایی خاصیه, تنهایی که هست و نیست.
بقیه وقتا و دقیقه ها هم همینطوره 
یعنی هست 
و نیست.

سجده بر غیر خدا ؟


شنیدم که بنده‌ای بر دیگر بندگان ایراد می گرفت که سجده بر غیر خدا کفر است.  چه بر انسان,  یا قبر دیگران,  یا هر چه که باشد.
خوب که نظر کردم دیدم آن شخص خود بر زمین سجده میکرد !
آیا زمین غیر خدا نیست؟
آیا خدا است؟
یا منظور مهم است و مقصود خدا است؟
طبیعتا سجده فقط بر خداوند روا باشد و هر کس کعبه را و زمین را و هر چیز دیگری را اعم از زنده و مرده سجده نماید کافر است و یا مشرک.
نظر به این که قاضی عبادت خلق خدا است و بشر را دخالت در قضاوت خیر و شر خلق دستور نیست, هر کس دخالت نماید جسارت کرده و این تیز گناه است.
آنچه ما ( بشر ) دستور داریم , در خصوص روابط اجتماعی با دیگر بندگان بر اساس دستور خداوند و شریعت رسول‌الله باشد.
یعنی اهل شهادتین را مسلمان دانسته و حقوق اسلامی را برای دیگران قائل باشیم.
دخالت در بندگی دیگران امری غلط است.  آنچه در خصوص شرک مسلمان و شرک خفی گفته شده برای تربیت خود شخص است.  هر کس باید حال خود را با دستورات بسنجد و خود را ناقص بیند. در نتیجه برای کامل شدن تلاش نماید.
انشاءالله خداوند ما را در اطاعت اوامر خود یاری فرماید .

نقش کمتر دیده شده ای از کمپانی هند شرقی و امکان استفاده از آن برای ما

یکی از اتفاقاتی که در کشورهای حوزه فعالیت کمپانی هند شرقی افتاد این بود که در میان مردم بومی افرادی پیدا میشدند که خود را خارجی میپنداشتند . ایشان از میان افرادی که خواهان زندگی بهتر بودند و یا افراد غرب زده و یا حقوق بگیران کمپانی هند شرقی و حتی از میان افرادی که تحصیلات عهالیه داشتند بودند .
هر یک از افراد این گروه ها برای خود دلایل منطقی و قانع کننده داشتند. ( در ایران هم این گروه بوده و نمیتوان گفت نسل ایشان منقرض شده باشد )
این که فعالیتهای این افراد چه میزان خیانت کارانه بوده و چه میزان با نیت خدمت به کشور خود بوده امر دیگری است .
بعضی از ایشان با هدف استفاده از علم و امکانات کشورهای قوی استعماری برای کمک به مردم کشور خود تن به همکاری و قبول امتیازات ریز و درشت داشتند که نیت و نتیجه کار تعداد زیادی از ایشان از سرتاسر  جهان در تاریخ درج است .
اما در اینجا ما میتوانیم برای صادرات به کشورهای مقصد ، یک کمپانی مشابه هند شرقی ایجاد نمائیم . این کمپانی ضمن صادرات کالا و خدمات ما میتواند در زمینه های فرهنگی و توسعه درک متقابل نیز فعالیت نماید ( کارکرد کشورهای استعماری بیشتر در جهت سوء استفاده بود . در حالی که میتوان در جهت مثبت نیز از آن تجارب بهره برد )
میتوان مردم کشورهای دیگر را با آموزش به عنوان مبلغین اخلاق و کالا و خدمات کشور درآورد .

۱۳۹۶-۰۱-۲۳

امکان ظهور پیچیدگی


وجود هورمون تستوسترون در جهان هستی و تاثیرات متفاوتی که در ویژگیهای مختلف بدن , اعم از رشد و ساخته شدن فیزیکی و یا در تولید احساسات و رفتارهای مختلف نشان از برداشت پیچیدگی های زیاد از یک موضوع دارد.
نه فقط این هورمون,  بلکه طیف وسیع هورمونها (هر یک با ساختارهای پیچیده کربنی ) در موجودات زنده نشان از امکان وجود این همه تنوع در ساختار حیات کربن میدهد. از سوی دیگر :
تعداد زیاد لغات در هر زبان , امکان وجود کلمه‌ها و معانی پیچیده را فراهم میکند.
اما اگر یک جدول بر اساس تعداد لغات و کیفیت زبان از لحاظ سهولت استفاده و پر کار بردی آنها تهیه کنیم,  می بینیم که تعداد لغات مناسب نه حداکثر , بلکه یک اپتیمم لغات برای پیچیدگی مناسب وجود دارد.
بشر نیز برای رفتارهای خود از این سیستم استفاده میکند. یعنی کارهایی میکند تا امکان پیچیدگی بیشتر در آینده برایش فراهم باشد.
دولتها و کشورها نیز همینطور هستند و در جهتی باید حرکت کنند که پیچیدگی بیشتر در آینده داشته باشند .
اگر سیستمها در جهت پیچیدگی بیشتر حرکت کنند , در حال رشد و دارای عمر طولانی خواهند بود.  اما برعکس اگر در جهتی حرکت نمایند که جلوی پیچیدگی آینده را بگیرند , رو به زوال خواهند رفت.
از این رو آینده و کشورها را تا حدودی میتوان پیش‌بینی کرد.
با نگاه به انسانها نیز تشخیص میدهیم , تا زمانی که جوان و در حال رشد است,  به پیچیدگی آینده اضافه میشود و برعکس وقتی به سوی پیری میرود در جهتی حرکت میکند که از پیچیدگی آینده کاسته شود.

۱۳۹۶-۰۱-۲۲

ماهیت شکاف خانه کعبه چگونه بود


باید پرسید , آیا شکافتن دیوار کعبه و ورود و زایمان مادر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام چگونه اتفاقی است؟
آیا معمولی است ؟
آیا نادر است و سابقه دارد؟
یا منحصر به فرد است و با دید عقلی امکان رویداد یکبار آن هم میشود اجرا گردد؟
یا فراتر از اینها , یک معجزه است؟
به نظر معجزه است و در زمان پیامبر قبل از اسلام روی داده است.
این که پیامبر قبل از محمد رسول‌الله چه کسی بوده کمتر سخن گفته شده , طبیعی است که بزرگی پیغمبر خاتم به قدری بوده که پیغمبر قبلی در سایه آن قرار گرفته و از آن سخنی نیست. اما میدانیم که وجود داشته و ظهور معجزه به دستور الهی نیز ممکن بوده است.
شکاف دیوار کعبه و ورود یک زن پا به ماه به داخل آن و سپس بیرون آمدن بعد از سه روز همان زن با نوزاد قنداق دار , جز معجزه نمیتواند باشد.(گویند هر سال در 13 رجب این بخش از دیوار ترک میخورد, الله اعلم به حقائق الامور )

ناوگان ایران و تحریم اقتصادی روم با فتح جزایر هند توسط انوشیروان

تاریخ جهان و ایران:
سخنی ناشنیده و ناگفته ای از تاریخ ایران:
{{{ ناوگان ایران و تحریم اقتصادی روم با فتح جزایر هند توسط انوشیروان }}}

با بررسی تاریخ، بروشنی مشخص است که انوشیروان بدرستی متوجه شده بود که بهترین روش برای بزانو درآوردن امپراتوری قدرتمند روم، ایجاد نارضایتی داخلی در مستملکات روم با تحریم اقتصادی و در حقیقت محروم کردن آنها از کالاهای مورد نیازشان است که از هندوستان و شرق دور بدانجا رهسپار میشد!! چنانچه طبری دراینباره میگوید:

..... پس از آنکه انوشیروان یک ناوگان از کشتی های دریای پارس را بهمراه وهرز دیلمی به یمن فرستاد و آنجا را متصرف شد،  چون خبر رسید که پادشاهِ هندیان طمع در کالاهای بازرگانان ایرانی کرده است،  یکی از سرهنگان سپاهش را با سپاهی نیرومند به سراندیب (سیلان) فرستاد و در جنگی دریایی که با پادشاه سراندیب واقع شد، پادشاه کشته شد و سراندیب استانی از ایران شده و ثروت هنگفتی را برای کسری انوشیروان فرستادند....

همچنین حمزه اصفهانی میگوید:
... از فتوحات بزرگی که بدست کسری انوشیروان صورت گرفت،  فتح شهر ثروتمند سراندیب و فتح سرزمین یمن بود....

مسیو رنو،  مورخ فرانسوی در کتابِ خاطره هند و سرجیمز تننت، مورخ انگلیسی در کتابش بنامِ سیلان، چنین میگویند که ایرانیان در قرن ششم میلادی موقعیت ممتازی در شرق دور بدست آوردند و کشتی هایشان آزادانه در بنادر هندوستان رفت و آمد میکردند و حتی ناوگان های جنگی آنان در لشکرکشی هایی که علیه سیلان (سراندیب)  انجام دادند به پیروزی رسیدند.  این لشکرکشی ها به این دلیل صورت گرفت که تا رفتار سوئی که علیه تجار ایرانی صورت گرفته بود، تلافی کنند و این رفتار سیلانی ها ناشی از تحریک جاسوسان و بازرگانان رومی بود که حس طمع را در آنها برانگیخته بودند.

بنابراین ایرانیان با کنترل یمن، شریان اقتصادی روم از سمت حبشه و صحرای عربستان را مسدود کردند و از سویی با شکست خاقان ترک در شمال خاوری کشور،  مسیرهای منتهی به روم را بستند و در نهایت که رومیان رو به مبادله مستقیم با تولیدکنندگان اصلی آوردند، با ارسال ناوگان قدرتمند ایران به مراکز اولیه صادرات شرق دور و هندوستان،  محاصره اقتصادی رومیان تکمیل شد و روم آنچنان در تنگنای اقتصادی قرار گرفت که دو دهه پس از آن هراکلیوس برای تامین هزینه سپاهیانش در مواجهه با سرداران سپاه خسروپرویز، تمامی خزائن کلیساهای قسطنطیه را بمصرف رساند و حتی صلیب های طلایی را آب کردند.

شایان نگرش است، تنها سیاست درازمدت انوشیروان که برآورده نشد،  فتح و نگهداری لازیکا بود که انوشیروان ميخواست آنجا را مرکز پایگاه دریایی ایرانیان در دریای سیاه کرده تا بتواند بطور مستقیم پایتخت رومیان را تحت فشار قرار دهد و حتی به بهانه ساخت منجنیق، الوارهایی بزرگ را از کوه های مازندران به آنجا برده بودند که در شورشی که بدلیل ظلم بی حد روحانیون فاسد و متعصب زرتشتی درگرفته بود،  تمامی کارگاه های ساخت کشتی در آتش بیداد این مغان فاسد سوخت!!

و در نهایت خسارت نداشتن بندرگاه و ناوگانِ رزمی در دریای سیاه،  در دوره خسروپرویز خود را نشان داد که هراکلیوس بدون مزاحمت از قسطنطیه به لازیکا میآمد و قلب ایران را هدف قرار ميداد و حتی تا دستگرد پیش آمده و شخص خسروپرویز را شکست داد!!

حال بنگرید،  کاردانی و آینده نگری انوشیروان کجا و غرور و نخوتِ خسروپرویز تا کجاست!!!

نگارنده: علی سجادی

آدرس تلگرام صفحه تاریخ جهان:
https://telegram.me/TarikhEjahanvairan.

چگونگی شمارش طول عمر دریانوردان ایرانی

تاریخ جهان و ایران:
{{{چگونگی شمارش طول عمر دریانوردان ایرانی!!! }}}

بارها دیده شده که در نسخه های تاریخی و یا بر سنگ قبرهای بدست آمده در بنادری همچون سیراف و جاسک و...  چنین نوشته شده است:
...... سهل بورابان،  چهار سال و پنجاه روز بزیست!!
و یا بر گوری نوشته شده است:
.... محمد پور شازان،  دو سال و سه ماه و پنج روز عمر کرد!!

حتی تا پنجاه سال پیش نیز، کم و بیش دریانوردانی که با کشتی های بادی کوچک بنام بوم و بغله از خلیج فارس به عربستان و هندوستان و آفریقا سفر میکردند،  اگر از خانواده هایی باشند که پدر بر پدر دریانورد بوده اند،  این اصطلاح روزگاران قدیم درباره آنان بکار برده میشد!
براستی دلیل چنین نوشتاری چیست؟!

دریانوردان ایرانی در روزگار باستان،  برای تجارت و مبادله کالا از بنادری همچون سیراف و میناب،  ناچار بودند که خطر کرده و بر پهنه امواج خروشان اقیانوس هند روان شوند تا از آنجا به هندوستان و سراندیب و مالزی و شرق آفریقا و جاوه و چین بروند. 
طبعاً چنین مسافرتی با قایق های آندوران،  کاری شورانگيز و قهرمانانه بود و علاوه بر خطرات راه،  سفری بس دراز در پیش داشتند.  بدانگونه که تنها از دریای پارس به کشور چین رسیدن،  خود سالها طول میکشید.

سالها میگذشت و هیچکس خبری از دریانورد نداشت و نمی دانستند زنده است یا مرده و آنگاه که پس از سالها به وطن بازمیگشت و اورا زنده میدیدند،  به شادی بر ميخواستند.  گویی مرده ای را پس از سالها از نو زنده بیابند و برایش عمری دوباره بازیافته می دانستند!! 
مثلاً اگر تاریخ بازگشت او از سفر دریایی تا آن زمان یکسال میگذشت،  او را یکساله ميخواندند و اگر دو سال از بازگشت از سفرش میگذشت، او را دوساله میگفتند!

بنابراین وقتی بر سنگ گوری مینوشتند که: سهل بورابان چهارسال و پنجاه روز بزیست....  بدین معنی بود که سهل بورابان، چهارسال و پنجاه روز بعد از آخرین سفر دریایی خود زنده ماند.

بن مایه:
خلیج فارس،  احمد اقتداری،  ص 77 الی 81
نگارش: علی سجادی

۱۳۹۶-۰۱-۲۱

نیاز به نیروی انسانی متخصص و سرعت عکس العمل جامعه به نیازها!

در بازار آزاد همیشه نیاز و عرضه یک تعادلی را دارد ، اما در بازار اشتغال بخصوص برای قشر تحصیل کرده نیازمند یک حداقل زمان برای آموزش هستیم .
باید ترفندهایی در سیستم آموزشی دیده شود تا عرضه متخصص بتواند انعطاف لازم را پیدا کند. سیستم موجود از بازمانده های انقلاب صنعتی است که برای ایجاد تخصص و جذب آن عجله امروز را نداشت .
در گذشته احداث یک کارخانه پارچه بافی معمولا چند سال طول میکشید و البته جامعه نیروی مازاد هم داشت . در واقع عرضه از نیاز خیلی عقب نمیماند. اما امروز اینچنین نیست .
تغییرات سریع علمی و تکنولوژیکی میطلبد که سیستم آموزشی دانشگاه ها به نحوی تغیر نماید که بتواند در اسرع وقت نیاز بازار کار را تعمین نماید. از طرفی با آموزش دانشگاهیان به صورت عمومی در ابتدا و سپس متخصص سازی ، با مازاد تخصص ها و بیکاری متخصصین روبرو نخواهیم بود. هزینه آموزش زیاد است و از طرفی معطل گذاشتن متخصصین نیز هزینه زیادی به جامعه تزریق میکند.
میتوان ترفندهایی را طراحی و پیاده سازی نمود که بر اساس نیاز بازار کار متخصصین در بازار کار کمترین احتمال بیکاری را داشته باشند.