۱۳۹۶-۱۱-۰۷

مجموعه دریل اعماق کف دریا , مستقر در کف دریا

امروزه مجموعه دریل کف دریا , روی شناورها سطحی یا پایه هایی در بیرون سطح آب مستقر هستند.
میتوان تجهیزات را بصورتی ساخت که پکیج دریل کاری کف دریاها , روی بستر دریا قرار گیرد و انرژی و پشتیبانی لازم از سطح دریا اعمال گردد.
کاهش هزینه عملیاتی,  سبک سازی مجموعه و کاهش هزینه احداث چاه از مزایای این کار است.
همچنین برای استخراج نفت و گاز نیز هزینه های نگهداری و عملیاتی کمتر از حالتی است که این تجهیزات روی سطح آب مستقر باشند .

همچنين كل مجموعه مستقر در كف دريا نقش لنگر را براي مجموعه پشتيباني روي اب دريا خواهد داشت .



در تکرار خواندن قرآن

اول قرآن , اقرا باسم ربک الذی خلق , است. 

اول مواجهه بنده است با حق تعالی. اما وقتی به نهایت رسید ، اذا جاء نصرالله و الفتح را به عينه ميبيند.

و اين سفر از فرمان به خواندن كه اول مرحله تفكر و شروع سفر مذهبي است شروع ميشود و تا مشاهده پيروزي حق تعالي بر جهل و توبه به درگاه او و نشستن بر سفره ماعده الهي است ادامه ميابد.

در تكرار
دوباره از اول , گویی در دور اول قرآن 

شهری را کوچه به کوچه گشته و زیبایی آنرا دیده 

و در دور دوم طبقه بالاتری رفته و همان شهر را از طبقه بالاتری بازدید میکند .
این طبقات را حد نیست. از این رو هر میزان تکرار 

زیبایی مضاعف دارد و اشتیاق خواننده بیشتر می‌شود. و این برای کسی است که قرآن میخواند .

مرحله پایینتر خواندن بدون توجه به معانی است. بی فایده نیست.  اما ناقص است.
مرحله پایینتر نگاه به آیات و لغات و کتاب است.
مرحله پایینتر توجه به لغات و اصوات  , بدون معانی است.
و الی آخر



تشابه تامین اجتماعی و شرکت های هرمی

تامين اجتماعي در ايران بصورت " سيستم پونزي " عمل ميكنند . مردم در شركتهاي تامين اجتماعي سرمايه گذاري كرده و انتظار دارند مطابق قراداد هزينه بيماري - از كار افتادگي و در نهايت بازنشستگي ايشان را پرداخت نمايد.
اما سازمانهاي تامين اجتماعي به جاي سرمايه گذاري ، هزينه هاي امروز را از پولهايي كه بايد سرمايه گذاري گردد پرداخت ميكنند.
شركتهاي هرمي نيز اينچنين هستند . آنها نيز با بخشي از پولهاي جديد دريافتي ، به عنوان سود به سهامداران پرداخت انجام ميدهند.
هر دو گونه اين سازمانها وقتي به قدر كافي بزرگ و سنگين شوند،‌بر اساس وزن خود " درهم خواهند پاشيد "
اين اتفاق در خصوص سازمانهاي تامين اجتماعي در حال مشاهده است. منابع مالي كافي براي پرداختهاي تعهد شده وجود ندارد. جالب اينجا است كه همه اين اقدامات قانوني بوده و براي اجراي شآنها مصوبه داريم . 
در واقع نمايندگان مجلس يا جاهل بوده اند و كار غلط انجام داده اند و يا عالمانه خيانت ورزيده اند. ( چه در قالب كارهاي سياسي و هماهنگي با ديگران بوده باشد يا علت ديگري داشته باشد) 
نظر به اين كه چاره جويي عملي فقط بر اساس داشته هاي امروز ميتواند انجام پذيرد . بهتر است كل سرمايه موجود را به نسبت مشخص بين سهامداران تقسيم كرد . به نحوي كه اين ميزان سرمايه نه بصورت نقد ، بلكه بصورت سرمايه در گردش در سيستم بورس قابلت تبديل داشته باشد . ( سود فعاليتها بتواند به حساب قابل خرج كردن به نام صاحب حساب بازگردد) 
يافتن مقصر و سوء استفاده هاي انجام شده و بازگرداندن آن به سهامداران مبحث جداگانه اي است كه ميتواند بصورت موازي صورت پذيرد. كاهش بروكراسي تامين اجتماعي ها و صندوقهاي رفاه و بازگشت سرمايه ساختمانها و دارائيهاي مبحوث شده اين مجموعه ها به سرمايه گردش كشور در بورس ميتواند از جمله مزاياي سيستم جديد باشد.


۱۳۹۶-۱۱-۰۴

به من چه ؟ به تو چه ؟

این دو جمله سوالی توجیه کننده بسیاری از رفتارهای افراد در جامعه میباشند. نه تنها رفتار اجتماعی بسیاری از افراد را میتان در قالب این جملات توجیه کرد ، بلکه رفتار افراد خانواده را نیز با یکدیگر در قالب این جملات میتوانیم مشاهه کنیم .
بعضی افراد نیز مطابق فرمایش سعدی شیرازی که :
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند  *** چو عضوی بدرد آورد روزگار ، دگر عضو ها را نماند قرار
با دیدن مشکلی و مسئله ای برای دیگران ناراحت شده و گاهی به واسطه این ابراز ناراحتی مورد شماتت دیگران نیز قرار میگیرند.
از سوی دیگر سعدی علیه الرحمه مطلب را به نحو شیرینی و به صورت داستان توضیح داده است.
" گروهی حکما به حضرت کسری در به مصلحتی سخن همی‌گفتند و بزرگمهر که مهتر ایشان بود خاموش. گفتندش چرا با ما در این بحث سخن نگویی گفت وزیران بر مثال اطبا اند و طبیب دارو ندهد جز سقیم را پس چو بینم که رای شما بر صوابست مرا بر سر آن سخن گفتن حکمت نباشد.
چو کاری بی فضول من بر آید *** مرا در وی سخن گفتن نشاید
و گر بینم که نابینا و چاه است *** اگر خاموش بنشینم گناه است "
در اینجا این موارد با دستورالعمل " امر به معروف و نهی از منکر " برخورد پیدا میکند.
جدای از ناراحتی شخصی به واسطه " به سوی دره رفتن دیگران " ما چه وظیفه ای داریم ؟ چه باید بکنیم ؟ آیا ممانعت فیزیکی کرده یا با گفتار مانع فرد شویم ؟ و بسیاری حالتهای ممکن دیگر .
در مبحث امر به معروف شرایطی ذکر شده ، اولا شخص باید عالم به معروف باشد . پس گمان کافی نیست. و از سوی دیگر شخص مخاطب نیز باید به این علم گوینده آگاه باشد. مسلما اگر پزشکی توصیه های پزشکی به ما بگوید و ما ندانیم آن شخص پزشک است ، آن توصیه ها را قبول نخواهیم کرد.
مورد دیگر میزان خطر و مرحله و مسیری که شخص در درون خود طی میکند مهم است.
اگر خطر حاصله کوچک باشد و شخص برای رشد شخصیتی از مراحلی باید عبور نماید گر چه کمی سخت به نظر برسد ، در این صورت نیز اذعان مطلب صحیح نیست.
پس شرط گوینده
شروط شنونده 
شروط موضوع 
در نحوه بیان کردن یا نکردن و غیره موثر هستند.
واقعیت این است در جهان کنونی جملات " به من چه ؟ " و " به تو چه ؟ " معنا و مفهوم ندارند.
آنچه مهم است ارتباط همه امور به همه کس است. اما همه کس چگونه باید با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و چه رفتاری باید داشته باشند . قانون رفتار افراد جامعه را با یکدیگر معین میکند.
اول قانون جاری کشور
دوم قانون عرف اجتماعی 
سوم قانون باورهای مذهبی افراد
اولویت هر یک از قوانین و تضاد آنها با یکدیگر ( برای هر فرد ) میتواند تنشهای داخلی برای شخص ایجاد نماید که چگونه با دیگران و رفتار ایشان واکنش نشان دهد.

مربیان اجتماع باید روش صحیح برخورد های اجتماعی را به همه مردم آموزش دهند و حدود آنرا محافظت نمایند.


۱۳۹۶-۱۱-۰۳

دلار تا اواسط اسفند به کجا میرود؟

روند رو به رشد دلار ادامه خواهد یافت. دلیلی نداریم که جلوی تغییر روند رشد دلار گرفته شود.
بنا براین احتمال این که تا اواسط اسفند ماه دلار به مرز 5000 تومان برسد وجود دارد.

۱۳۹۶-۱۱-۰۱

عشق آموختنی هم دارد ؟


عرض شد:
وصف مجنون از پی چی میکنیم؟
غیر مشق عشق را طی میکنیم
نظر به اشکال قافیه از پدر درخواست استعانت کردم 
پدر فرمود :
از چه رو ما وصف مجنون می کنیم ....دل ورای مشق عشق خون می کنیم

گر که دارم وصف مجنون در سرم ...عشق, چون مرآت آید دربرم
.....
گر چه گفتند عشق آمدنی بود نه آموختنی 
اما
قصه عشق, عاشق را بود تسکین درد
همچنین مشق است رهرو را ز سرد

هر کجا کرد است , آنجا ایران است

سخن معروفی است که اذعان میدارد , تمام کردها هموطن ما هستند و هر حمله به ایشان , حمله به ما است.
اروپا در اجازه دادن به ترکیه برای کشتار کردها , عملا به ایران اعلام جنگ داده. همه ایران کرد است...
همه ایران یکی است.
اگر اروپا نگران خیل عظیم مهاجران از خاک ترکیه است , در منطقه مرزی با ترکیه تحرکات نظامی انجام دهد.
مسلما در منطقه جنگی کسی نمیتواند از مرز عبور کند.
همچنین گسترده جزایر یونان که خاک ترکیه را محاصره کرده اگر کشتی های نظامی در آن نواحی مستقر شوند , اجازه هیچگونه تردد را برای مهاجران نمیدهند.
همچنین ارتباط دریای سیاه با مدیترانه قطع میشود و کشتیرانی کشور ثالث از منطقه جنگی عملی نمی باشد.
یعنی فشار مضاعف به روسیه وارد میگردد.
به جای اجازه کشتن ایرانیان (کردها) , دشمنان اروپا را از مرزهای اروپا دور نمایید.

در بزرگی و کوچکی

گناه بزرگ و کوچک ندارد . همانطور که نعمت الهی کوچک و بزرگ ندارد.
بزرگی و کوچکی به محل قرار گیری و زاویه دید ناظر بستگی دارد و امری نسبی است. بنا براین آنچه برای ما کوچک است برای دیگری ممکن است بزرگ باشد و برعکس.
اما آیا این بزرگی و کوچکی واقعیت بیرونی نیز دارد ؟
ارزش هر چیز به وجود آن چیز است . و وجود هر چیز کمتر از وجود چیز دیگر نیست. گناه عدم فرمانبری از خداوند است و نعمت لطف پروردگار.
در گناه ( عدم اطاعت از خداوند ) بزرگی و کوچکی نیست. چون فرمان خداوند بزرگ و کوچکک ندارد . فرمان الهی هر چه باشد بزرگ است .
همینطور نعمت الهی بزرگ و کوچک ندارد. هر چه خداوند عنایت فرماید لطف او است و لطف او کوچک ندارد. عنایت الهی هر چه باشد بینهایت بزرگ است.
ما چه باشیم که در برابر آییم ؟ کوچکترین الطاف الهی با کلیت همه ما قابل قیاس نیست و کوچکترین فرمان او نیز با همه ما قابل قیاس نیست.
این او است که لطف بینهایت دارد ، طوری که شامل حال ما نیز میشود و از جمله الطاف او فرمانهای او است که به بندگان عنایت فرموده . 
الهی چنان کن سرانجام کار 
تو راضی باشی 


الماس بی شکل

الماس ایده‌آل تک بلور است و هر ناهمگونی در شبکه کریستالی یک عیب برای الماس محسوب میگردد.
الماس هاس مصنوعی نیز سرشار از عیوب کریستالی هستند. دلیل آن هم واضح است. اجزای بلور فرصت استقرار در مکان مناسب را نداشته اند.
راه حل استفاده از تکنیک تک کریستال سازی سلیسوم است.
دمای کربن مزاب و نیاز به ظرف نگهداری مذاب کربن ما را ناچار میکند از جو خارج شویم و این کار را در بی وزنی و حتی در خلا نسبی فضا انجام دهیم.
با این کار میتوان الماس تک بلور با وزن چندین کیلو ساخت.
و البته به تعداد زیاد و به میزان کافی برای صنعت و برای سایر مصارف آن .
در کنار ارزان شدن سفر به مدار زمین , استفاده از این گونه الماس به تدریج میتواند بیشتر شده و قیمت تمام شده مناسب و کاهنده داشته باشد.



ماورالطبیعه یا ماورای علم طبیعی امروز

زمانی کسوف را نیز ماورالطبیعه میگفتند و آنرا با علوم زمان خود نمیتوانستند توجیه کنند. اما بعدها دیدیم که امری کاملا طبیعی است و با روابط ریاضی میتوانیم زمان وقوع کسوف را در هر محدوده زمانی که بخواهیم محاسبه کنیم .
موارد زیادی است که هنوز علم ما بدانها نرسیده است. موارد خواب صحیح از آینده و گذشته که برای همه ما اتفاق افتاده است نیز از این دست است.
با توجه به پیشرفت گذشته علم بشری میتوان پیش بینی کرد ، روزی بشر به اسرار خوتاب دیدن نیز واقف خواهد شد . همچنین امکان شفا از بیماریها که امروز امری ماورالطبیعه محسوب میگردد، روزی برای همه انسانها امکانپذیر خواهد بود و در واقع بیماری از صفحه روزگار محو خواهد گردید. ( بحث فلسفی موضوع که پس مرگ چگونه خواهد شد به کنار )
در اینجا قصد نداریم لیست علوم غریبه و معجزات و کرامات و خوارق العادات و امکان یافتن علومی که بتواند توجیه این امور را بکند را بیان نمائیم . اما قضاوت با دانش امروز بدون توجه به ندانسته هایمان امری علمی نیست .
غرض این است که اگر قضاوتی نیز در امری صورت میگیرد ، حداقل در جمع عالمان ، با تکنیکهای علمی باشد و رد و یا قبول امور را بصورت علمی باید تحلیل نمود.
برخورد احساسی و از روی تعصب همان است که به اعراب نسبت داده میشد و عرب جاهل منظور عربی بود که تعصب داشتن مانع قضاوت عاقلانه قرار میگرفت. و البته برای هر آزاد اندیشی برخورد متعصبانه و جاهلانه غلط و مذموم است .