۱۳۹۶-۱۱-۲۴

هنگام تصادف و سقوط به بالا!

به زودی خودروهای پرنده را در آسمان شهرها خواهیم دید. جای تعجب نخواهد داشت که نگران سقوط قطعات خودروهای پرنده باشیم . نه تنها در صورت وقوع تصادفات ، بلکه در حالاتی که برای یکی از آنها مشکلی پیش آید نیز ممکن است قطعاتی از آسمان بر سر ما فرود آید .

چه باید کرد ؟
سبکی و سادگی  کمک خواهد کرد تا احتمال خطر را کاهش داد . اما چقدر زیبا خواهد بود ، در صورتی که تصادفی اتفاق افتاد ، به جای این که این خودروها به زمین بیفتند ، رو به بالا بروند !

خود خودروها میتوانند مجهز به یک مخزن گاز هلیوم باشند ( مشابه کیسه هوا در خودروهای زمینی ) تا در صورت وقوع تصادف ، کیسه گاز هلیوم باد شده و وزن خودروی پرنده را به نحوی خنثی کند که خودرو به زمین نیفتد تا نیروهای امدادی برسند. عدم سقوط قطعات تصادف نیز با روشی مشابه سیستم محافظ سر دوچرخه سواران امکانپذیر است . این مکانیزم روی قطعات خارجی که امکان جدا شدن دارند ، مثل سپر و بعضی بخشهای بدنه میتواند در صورت تصادف و جدا شدن این قطعات از بدنه خودروی پرنده ، آنها را در هوا نگاه داشته و جان افرادی که در خانه و خیابانها زندگی میکنند را نجات دهد.

از سوی دیگر تردد این خودروها را در شهرها ممکن و عملی و ایمن خواهد نمود.



مکانیزم گردن دراز برای هواپیماها

در پرندگان خانگی شاهد هستیم که با حرکت بدن پرنده به چپ و راست ، موقعیت سر پرنده ثابت است . همچنین فاصله جمجمه و سر پرنده با بدن به نحوی است که آسیبهای احتمالی به بدن ، مشکلی برای سر ایجاد نمیکند.
در سفینه پیشتازان فضا دیده بودیم بخش مسکونی از سایر بخشهای مکانیزمی سفینه فاصله دارد .
میتوان هواپیماها را نیز به نحوی ساخت که بخش هدایت ( سر هواپیما ) وضعیت مشابهی داشته باشد و به میزان کافی از بدنه جدا باشد .
خص.صا هواپیماهای رزمی میتواننداز این سیستم برای مصون نگه داشتن صدمه به بخش فرماندهی ( یا مسکونی ) استفاده نمایند.
هواپیماهای مسافربری نیز با جدا کردن بخش مسافر از سایر بخشها میتوانند در مواقع لزوم این بخش را با چتر از هواپیما جدا کرده و آن بخش با بالچه هایی منطقه مناسب سقوط را برای خود پیدا کند ( در مناطق صخره ای و جاهایی که خطر سقوط دارد فرود نیاید ) یا بصورت قایق برای مدتی که کمک برسد بتواند مردم را ساپورت نماید.
اگر سایر بخش صدمه دیده هواپیما توانست به پرواز ادامه دهد که به نزدیکترین فرودگاه خواهد رفت . در غیر این صورت بدون خطر انسانی سقوط خواهد کرد.
بخشهای گرانقیمت هدایت و کنترل را میتوان در این بخش از هواپیما نجات داد و ضررهای سقروط را کم نمود.


استفاده از رفتار طبیعی جمعی برای جامعه بدون رهبر !

حرکت ماهی ها و پرندگان از یک سری قواعدی پیروی میکند . در اجتماع این موجودات یک نظم جمعی نهفته است . همچنین مورچه ها و موریانه ها نیز ارتباط جتماعی بدون رهبری دارند. 
این امر نشان دهنده این است که در طبیعت قوانین ساده ای وجود دارد که به صورت اتومات یک نظم اجتماعی را شکل میدهد .
آیا میتوان در جوامع انسانی نیز با پیروی از قوانین ساده یک نظم مناسب و مثبت اجتماعی بدون نظارت بازرس و بدون رهبری اجرا نمود؟
امروزه موارد ساده ای مثل شروع ساعت کاری در وقت معین یا گذاشتن زباله در مکان و زمان معین بخشی از رفتارهای ما را به نظم درآورده و مزایا و معایب خاص خود را ایجاد میکند.
قوانین منفور بودن دروغ گفتن در بعضی کشورها و رفتار مردم با یکدیگر در آن جوامع یا عدم برداشتن چیزی که مال ایشان نیست ( در بعضی کشورها و از جمله عربستان ) موارد جا افتاده ای است که مزایایی را برای کشور در بر دارد.
میتوان ساختارهای مورد نظر را بر اساس این مدل رفتاری با جا انداختن موارد عادتی در جامعه ایجاد نمود ، به نحوی که بدون رهبری و بدون نظارت ( نظارت همه گانی و وجدانی ) موارد خاص مورد نظر قانون گذار در جامعه جا بیفتد.
استفاده از رفتار طبیعی جمعی برای جامعه بدون رهبر !
در نهایت یک جامعه بدون رهبر که مردم بتوانند بدون رهبری در کنار یکدیگر و بدون امکان فشار گروهی از ایشان به دیگران زندگی نمایند مورد نیاز است . این سیستم ، بصورت اجتماع جامعه جهانی مورد نیاز است .
روزی همه مردم دنیا بدون آنکه هیچ اقلیت و اکثریتی بر دیگران فشار وارد آورد در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد. جایی که گرگ و میش مردم در کنار یکدیگر زندگی نمایند.

۱۳۹۶-۱۱-۲۳

استفاده از لوله های گاز شهری برای انتقال آب در سطح شهر

میدانیم که از نظر ایمنی خصوصا برای شهرهای زلزله خیز لوله کشی گاز شهری خطرناک است. همچنین میزان گازی که از شبکه خارج شده و در محیط زیست آزاد میشود خیلی زیاد است و هر میزان آن بیش از هزار برابر دی اکسید کربن ویژگی گلخانه ای برای کره زمین ایجاد میکند.

حال اگر این حجم زیاد لوله های عایق کاری شده در سطح شهر را در نظر بگیریم و گاز رسانی از طریق لوله را حذف کنیم ،( حل معضل جایگزینی گاز مورد دیگری است )  با این شبکه لوله های گاز چه میتوان کرد؟

از سوی دیگر میدانیم که شبکه آب رسانی در شهرها فرسوده شده و میزان زیادی آب تصفیه شده از درز لوله ها هدر میرود.

در اینجا میتوان از شبکه گاز خالی برای انتقال آب در سطح شهرها استفاده کرد.

برای استفاده از شبکه گاز به جای بخشی از شبکه آب موجود ( مثلا برای انتقال آب در لوله های قطر بالا ) باید نقشه ها و مسیرها را با یکدیگر مقایسه و منتبق کرد. 

نیاز به طراحی مجدد مسیرها و ترکیب مسیرهای موجود و سالم خواهد بود.



۱۳۹۶-۱۱-۲۱

موتور هواپیمای لیزری

در ارتفاع های مختلف ، چگالی هوا متفاوت است . بنابراین موتوری که برای هواپیما طراحی می گردد ، باید بتواند با میزان ناچیز هوا نیز فشار مناسب را برای سرعت گرفتن ایجاد نماید . این یعنی با میزان کم مواد خروجی موتور ( جت ) روبرو هستیم . 
اگر بخواهیم میزان زیاد پیش رانش را داشته باشیم لازم است که انرژی گاز خروجی بسیار زیاد باشد . 
چه وسیله ای میتواند انرژی خیلی زیاد را به گاز کم حجم خروجی وارد آورد ( و گاز خروجی را به سرعتهای خیلی بالا برساند ؟)
لیزر
یک کمپرسور موتور جت را در نظر آوریم که گاز خروجی آن دارای ابعاد کم است . ( قدرت پیشرانه آن کم خواهد بود ) حال روی این گازی که درون اگزوز موتور جت ایجاد شده ( و در فاصله کافی از دیواره ها ) نور لیزر کانونی شده انرژی خود را به گاز خروجی میدهد .
گاز خروجی بسیار گرم شده و با سرعت بسیار زیاد ( تابع میزان انرژی دریافتی از لیزر) از دهانه اگزوز خارج میشود.
وقتی گاز گزم میشود ( و به یون تبدیل میگردد ) میزان جذب انرژی گاز بسیار زیاد خواهد شد و از طرفی به همه جهت ها فشار آورده و گاز سردی که به این منطقه میرسد را بصورت تابشی گرم میکند. گاز سرد وارد این محیط شده اگزوز را خنک میکند ( چون این گاز است که با اگزوز در تماس است ) و حداکثر میزان گرما را از سیستم دریافت میکند.
انرژی این هواپیما بیشتر بصورت برقی است . ( انرژی مورد مصرفی لیزر و حتی کمپرسور هوا- گر چه کمپرسور را میتوان با سوخت مایع نیز فعال نمود.) 
بنابراین این هواپیما با منبع تغذیه برقی کار میکند . ( باتری اتمی - سلولهای فتو ولتائیک - باتری سوختی هیدروژنی و غیره )
از این موتور برای خودروهای ( دور برد - برای مسافتهای کم میتوان از تکنولوژی دیگری استفاده نمود ) پرنده نیز میتوان استفاده نمود.


چه زمانی دیر است؟

برای آدمهای روی زمین هیچ وقت دیر نیست.  برای آدمهایی که رفتند زیر زمین دیر است.

این بدان معنی است که گذشته را نمیتوان کاری کرد. اما این که هنوز وقتی برای انجام کاری داریم بدان معنا است که آن کارها به وجود ما نیاز داشته و ما در انجام دادن یا ندادن آن مسئولیم . این مسئولیت اولا برای شخص خودمان است . و از دیگر سو جامعه نیازمند فعالیت و انجام دادن یا ندادن آن کار توسط ما است .

چه بسا یک کاری که جبران همه کارهای قبلی را بنماید و یا اینکه همه کارهای قبلی را به باد دهد. 

دیر شدن و نا امیدی فقط برای کسی مطرح است که هیچ کاری از عهده اش بر نیاید و آن شخص فرد مرده است. تا زنده هستیم ،

با تفکر 

گفتار 

و کردار 

میتوانیم در جهان موثر باشیم . این تاثیر را ممکن است خود ما مشاده نکنیم و میوه آنرا در لحظه نچشیم ، اما هر عملی اثری ماندگار در جهان دارد که آثار آن به خود ما نیز بازخواهد گشت.



در معنای آزادی

آزادی یعنی همه در مقابل قانون یک رتبه داشته باشند.
هم وطن درجه 2 نداشته باشیم.
همه هموطن درجه یک باشیم.



استخراج آب از هوا

د رنظر بگیریم که هوا را در مخروطی وارد کرده و با فشار سطح مقطع را کم کرده و هوای فشرده و با فشار بالا را در یک کمپرسور دورانی فشرده میکنیم . طبیعی است که دما بالا رفته و رطوبت هوا بصورت مایع درآید .
حال همین هوا را از یک مسیر برعکس و با کمپرسور مشابه که در مسیر برگشت انرژی ضخیره شده در هوای فشرده را دریافت میکند به فشار محیط میرسانیم .
این مجموعه با کمترین میزان انرژی میتوان به کار خود ادامه دهد.
هوا فشرده شده و دوباره به فشار طبیعی میرسد . مقدار انرژی مصرفی و دریافتی تقریبا برابر بوده و مقدار کمی انرژی اتلافی صرف انرژی داخلی تراکم پذیری هوا و همچنین تفاوت راندمان مجوعه ورودی و خروجی خواهد داشت .
اما این مجموعه در مرکز خود بدلیل فشار بالا رطوبت خود را از دست داده و میتوان این آب را استخراج نمود. 


شکایت از کارمندها و کارکنان بانکها و موسسات مالی

جدای از اتفاقاتی که مدیران این بنگاهها برای مردم بوجود آورده و جرم مرتکب شده‌اند,  بسیاری از کارکنان این بنگاهها نیز در رفتار خود با مردم جنبه انسانیت را کنار گذاشته و با اعمال مجرمانه با مردم رفتار داشته‌اند.
طبیعی است جدای از مدیران که باید در دادگاه صالحه محاکمه گردند , این کارکنان نیز باید بر اساس جرم ارتکابی مورد محاکمه قرار گیرند.
جرمهایی مانند دروغ‌گویی,  خشونت , کار نکردن برای افراد خاص و غیره.
شاید دیر اقدام کردن برای برخورد با فساد مقامات بالاتر , اقدامات مجرمانه را عرف جامعه ساخته و کارکنان در پناه عرف جدید رفتار کرده‌اند.
اما اعمال مجرمانه اگر عرف هم شده باشد , مجرمانه است و مستوجب عقوبت.



کشور ضعیف میخواهیم یا کشور قوی ؟

در کشورها معمولا تعادل برقرار نمیشود. یا بخش نظامی قویتر است یا بخش دولتی و در غیر این صورت این بخش اقتصادی است که رشد کرده و دو عامل قدرت را تحت سیطره خود میگیرد.

اگر بنگاه اقتصادی قوی باشد , دولت را میبلعد
اگر دولت قوی باشد , بنگاه اقتصادی را میبلعد.
نیروی نظامی و موارد دیگر نیز اینچنین است. 

تضعیف همه موارد یا هر یک از موارد مهم یک کشور ، کشور را در مواجهه با دنیای خارج ضعیف میکند. کشورها باید نیروی نظامی قوی داشته باشند تا از مرزها پاسداری نماید. همچنین نیازمند به اقتصاد قوی هستند تا رفاه را دراجتماع فراهم آورد و از سوی دیگر نیازمند سیستمهای به روز و قوی هستند که از همه مقوله ها از جمله اقتصاد و نیروهای نظامی پشتیبانی نماید. اما چگونه این تعادل را میتوان ایجاد کرد و آنرا حفظ نمود؟

باید یک تعادلی برقرار باشد و یک نفر این تعادل را حفاظت  کند.
آن شخص رهبر است

اما سیستم رهبری چگونه باید از فساد شخصی و فامیلی دور نگه داشته شود و همچنین آزادی و سایر مواردی که کشور نیازمند آن است را مخدوش ننماید . و این کار را در عین حال قدرت نظامی انجام دهد ؟ 

یادمان باشد که هر جوابی برای این موارد را در کنار نیاز به یک کشور قوی باید داشته باشیم . هر گونه ضعفی باعث میشود در نهایت کشور در گرداب زمانه از اعتدال خارج شود و به یکی از گردابهای قدرت خواهان داخلی و یا خارجی سقوط نماید.