۱۳۹۶-۱۱-۲۸

شیطان تا روز قیامت فرصت گرفته

یعنی در برزخ هم هست و فعال است. پس داستان با مرگ تمام نمیشود و در برزخ هم وسوسه شیطان هست!

اما در آن سوی مرگ شیطان چه میتواند بکند و چه تاثیری روی ما میتواند بگذارد ؟

افعال در این سوی مرگ است . اما در آن سو ما تفکر و اراده داریم . این وضعیت باعث میشود که وسوسه های شیطان در آن سو نیز ادامه داشته باشد .

دلمان بخواهد و اراده به کار خوب یا بد بکنیم ( گر چه عمل نمیتوان کرد ) 

از این رو در عالم برزخ نیز میتوان رشد نمود و یا سقوط کرد.

اما برای ما کدام یک پیش خواهد آمد؟ همان که در امتداد اعمال و رفتار این دنیایمان بوده است . پس 

آن چنان را آنچنان تر میکند 

خیلی مهم است که در دم مرگ چگونه باشیم . پس از مرگ طبیعتا در همان مسیر پیش خواهیم رفت. انشاءالله خداوند در دم مرگ حال توبه را عنایت فرماید تا پاک از این دنیا برویم .


تجارت داخلی در کشورهای دیگر

فرصتهای تجاری در داخل کشورهای بزرگ وجود دارد . کشورهایی مثل چین و هندوستان ، در درون خود امکان تجاری دارند و هر گونه معاملات داخلی بین استانهای آن دردسرهای خروج از گمرک را ندارد. 
در کنار تجارت با این کشورها میتوان بررسی انجام داد و برای اقلامی که از آنها خریداری میکنیم بازار داخلی همان کشور را بیابیم . 
ایجاد مراکز تجاری در استانهای میانی آن کشورها میتواند کمک نماید با تجارت داخلی در کشورها، نسبت به شناسایی فرصتهای تجاری در کشورهای بزرگ و نزدیک شناخت بیشتری پیدا کنیم .
ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن گردش نقدینگی در آن کشورها کمک میکند تا نه تنها آن کشورها از این تجارت منتفع گردند ، بلکه بخشی از سود حاصله بصورت کالای ارزان قیمت به کشور ما وارد گردد.
برای راه اندازی چنین سیستمهایی مطالعات و کارهای زیادی باید انجام گیرد . از تجارب حاصله در هر کشور میتوان برای سایر کشورها استفاده نمود.



آب کر و ترافیک

تعاریفی که از آب کر داریم ، مبنی بر این است که آب کر باید یک حداقل حجمی داشته باشد . سپس مواد و ناخالصی های دیگری که وارد آن میشود ، به نحوی باشد که ماهیت آب خالص را برهم نزند. 
در خصوص ترافیک نیز با وضع مشابهی روبرو هستیم . میزانی از خودرو وجود دارد که میتواند در سطح خیابانها وجود داشته باشد که پاکی محیط (از منظر حجم خودرو در سطح شهر و همچنین آۀوده نمودن هوا و سایر مواردی که آلودگی مطرح میگردد) را خدشه دار ننماید .
بیش از آن میزان خودرو در سطح شهر میتواند آلودگی نامطلوب ایجاد نماید . 
این میزان مجاز وجود خودرو در سطح شهرها را متخصصین شهری ( زیر نظر شهرداری ها ) باید محاسبه و اعلام نمایند ( برای هر شهری میتواند متفاوت باشد بسته به میزان جریان هوا و سطح خیابان در دسترس و حتی طریقه ارتباط خیابانها با یکدیگر و غیره )
میتوان میزان مشخصی خودرو در سطح شهرها داشت که مردم شهر مشکل نداشته باشند و از سوی دیگر محیط شهری آلودگی های مربوطه را نداشته باشند.
حال با این میزان خودرو میتوان حمل و نقل شهری و تعداد خودرو مجاز شهری و سطح بنا در هر منطقه و خودرو مجاز آنرا محاسبه و اعلام نمود.
افراد و شرکتها و سازمانها میتوانند این حق را خریداری نمایند و در سطح شهر خدمات حمل و نقل خودرویی را ارائه نمایند  و یا خود از آن بهره مند گردند. 
مسلما در روستاها نسبت به هر ساختمان میتوان خودرو بیشتری را متصور بود تا در شهرها . بنابراین در شهرها باید روشهای حمل و نقل غیر خودرویی نیز برای سهولت تردد مردم برنامه ریزی و محاسبه گردد ، به نحوی که حد مجاز آلودگی های مجاز مخدوش نگردد.
داشتن و استفاده از خودرو حق افراد نیست . امکانی متمدانه است که بدون اجحاف آلودگی به دیگران باید به تساوی تقسیم گردد. نمایندگان مردم شهری میزان آنرا محاسبه و آنرا به نحوی که نیاز مردم برآورده شود تخصیص میدهند.
خودروهای آمبولانس و آتش نشانی و پلیس نیز در این مجموعه جای دارند .


۱۳۹۶-۱۱-۲۵

تویی تو

میگویند : وجود خدای، اولّ و آخر ندارد، و مثل و شریک ندارد، و قابل تبدیل و تغیير و قابل فنا و عدم نیست، و در مکان و در جهت نیست، از جهت آن که وجود خدای فوق و تحت، و یمين و یسار، و پیش و پس ندارد نوری است نامحدود ونامتناهی و بحری است بیپایان و بیکران
این سخن دانستی ؟
از چه رو دانستی ؟
دوباره بخوان
آیا تو را با آن بی حد سنخیتی است که فهمیدی ؟  یا چه چیز است که این را میفهمد و میداند ؟
آن توئی 



لزوم بررسی کتب درسی رقبای بالقوه کشور

مدارس کشورهای رقیب , بزرگسالان آینده را میسازند. دست آورده و توانایی های دانش آموزان و دانشگاهیان در تخمین توانمندی آینده کشورها اهمیت دارد.
لازم است بدانیم رقبای ما نسل آینده را چگونه تربیت میکنند تا از قافله رقابت جهانی عقب نمانیم.
این امر به اندازه مقوله امنیت داخلی اهمیت دارد.
اگر رقبای امروز ما امارات و عربستان و ترکیه هستند,  با بررسی کتب درسی آنها میتوانیم اندیشمندان فردا آنها را بشناسیم.
و اگر رقبای آینده خود را چین و هند و آلمان بدانیم , با بررسی سیستم درسی و کتب درسی ایشان میتوانیم جایگاه خود را با ایشان کاهش دهیم.



پرسید: دوست را چون دوست داری؟

گفت : دوست را چون او به او دوست دارم.


۱۳۹۶-۱۱-۲۴

هنگام تصادف و سقوط به بالا!

به زودی خودروهای پرنده را در آسمان شهرها خواهیم دید. جای تعجب نخواهد داشت که نگران سقوط قطعات خودروهای پرنده باشیم . نه تنها در صورت وقوع تصادفات ، بلکه در حالاتی که برای یکی از آنها مشکلی پیش آید نیز ممکن است قطعاتی از آسمان بر سر ما فرود آید .

چه باید کرد ؟
سبکی و سادگی  کمک خواهد کرد تا احتمال خطر را کاهش داد . اما چقدر زیبا خواهد بود ، در صورتی که تصادفی اتفاق افتاد ، به جای این که این خودروها به زمین بیفتند ، رو به بالا بروند !

خود خودروها میتوانند مجهز به یک مخزن گاز هلیوم باشند ( مشابه کیسه هوا در خودروهای زمینی ) تا در صورت وقوع تصادف ، کیسه گاز هلیوم باد شده و وزن خودروی پرنده را به نحوی خنثی کند که خودرو به زمین نیفتد تا نیروهای امدادی برسند. عدم سقوط قطعات تصادف نیز با روشی مشابه سیستم محافظ سر دوچرخه سواران امکانپذیر است . این مکانیزم روی قطعات خارجی که امکان جدا شدن دارند ، مثل سپر و بعضی بخشهای بدنه میتواند در صورت تصادف و جدا شدن این قطعات از بدنه خودروی پرنده ، آنها را در هوا نگاه داشته و جان افرادی که در خانه و خیابانها زندگی میکنند را نجات دهد.

از سوی دیگر تردد این خودروها را در شهرها ممکن و عملی و ایمن خواهد نمود.



مکانیزم گردن دراز برای هواپیماها

در پرندگان خانگی شاهد هستیم که با حرکت بدن پرنده به چپ و راست ، موقعیت سر پرنده ثابت است . همچنین فاصله جمجمه و سر پرنده با بدن به نحوی است که آسیبهای احتمالی به بدن ، مشکلی برای سر ایجاد نمیکند.
در سفینه پیشتازان فضا دیده بودیم بخش مسکونی از سایر بخشهای مکانیزمی سفینه فاصله دارد .
میتوان هواپیماها را نیز به نحوی ساخت که بخش هدایت ( سر هواپیما ) وضعیت مشابهی داشته باشد و به میزان کافی از بدنه جدا باشد .
خص.صا هواپیماهای رزمی میتواننداز این سیستم برای مصون نگه داشتن صدمه به بخش فرماندهی ( یا مسکونی ) استفاده نمایند.
هواپیماهای مسافربری نیز با جدا کردن بخش مسافر از سایر بخشها میتوانند در مواقع لزوم این بخش را با چتر از هواپیما جدا کرده و آن بخش با بالچه هایی منطقه مناسب سقوط را برای خود پیدا کند ( در مناطق صخره ای و جاهایی که خطر سقوط دارد فرود نیاید ) یا بصورت قایق برای مدتی که کمک برسد بتواند مردم را ساپورت نماید.
اگر سایر بخش صدمه دیده هواپیما توانست به پرواز ادامه دهد که به نزدیکترین فرودگاه خواهد رفت . در غیر این صورت بدون خطر انسانی سقوط خواهد کرد.
بخشهای گرانقیمت هدایت و کنترل را میتوان در این بخش از هواپیما نجات داد و ضررهای سقروط را کم نمود.


استفاده از رفتار طبیعی جمعی برای جامعه بدون رهبر !

حرکت ماهی ها و پرندگان از یک سری قواعدی پیروی میکند . در اجتماع این موجودات یک نظم جمعی نهفته است . همچنین مورچه ها و موریانه ها نیز ارتباط جتماعی بدون رهبری دارند. 
این امر نشان دهنده این است که در طبیعت قوانین ساده ای وجود دارد که به صورت اتومات یک نظم اجتماعی را شکل میدهد .
آیا میتوان در جوامع انسانی نیز با پیروی از قوانین ساده یک نظم مناسب و مثبت اجتماعی بدون نظارت بازرس و بدون رهبری اجرا نمود؟
امروزه موارد ساده ای مثل شروع ساعت کاری در وقت معین یا گذاشتن زباله در مکان و زمان معین بخشی از رفتارهای ما را به نظم درآورده و مزایا و معایب خاص خود را ایجاد میکند.
قوانین منفور بودن دروغ گفتن در بعضی کشورها و رفتار مردم با یکدیگر در آن جوامع یا عدم برداشتن چیزی که مال ایشان نیست ( در بعضی کشورها و از جمله عربستان ) موارد جا افتاده ای است که مزایایی را برای کشور در بر دارد.
میتوان ساختارهای مورد نظر را بر اساس این مدل رفتاری با جا انداختن موارد عادتی در جامعه ایجاد نمود ، به نحوی که بدون رهبری و بدون نظارت ( نظارت همه گانی و وجدانی ) موارد خاص مورد نظر قانون گذار در جامعه جا بیفتد.
استفاده از رفتار طبیعی جمعی برای جامعه بدون رهبر !
در نهایت یک جامعه بدون رهبر که مردم بتوانند بدون رهبری در کنار یکدیگر و بدون امکان فشار گروهی از ایشان به دیگران زندگی نمایند مورد نیاز است . این سیستم ، بصورت اجتماع جامعه جهانی مورد نیاز است .
روزی همه مردم دنیا بدون آنکه هیچ اقلیت و اکثریتی بر دیگران فشار وارد آورد در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد. جایی که گرگ و میش مردم در کنار یکدیگر زندگی نمایند.

۱۳۹۶-۱۱-۲۳

استفاده از لوله های گاز شهری برای انتقال آب در سطح شهر

میدانیم که از نظر ایمنی خصوصا برای شهرهای زلزله خیز لوله کشی گاز شهری خطرناک است. همچنین میزان گازی که از شبکه خارج شده و در محیط زیست آزاد میشود خیلی زیاد است و هر میزان آن بیش از هزار برابر دی اکسید کربن ویژگی گلخانه ای برای کره زمین ایجاد میکند.

حال اگر این حجم زیاد لوله های عایق کاری شده در سطح شهر را در نظر بگیریم و گاز رسانی از طریق لوله را حذف کنیم ،( حل معضل جایگزینی گاز مورد دیگری است )  با این شبکه لوله های گاز چه میتوان کرد؟

از سوی دیگر میدانیم که شبکه آب رسانی در شهرها فرسوده شده و میزان زیادی آب تصفیه شده از درز لوله ها هدر میرود.

در اینجا میتوان از شبکه گاز خالی برای انتقال آب در سطح شهرها استفاده کرد.

برای استفاده از شبکه گاز به جای بخشی از شبکه آب موجود ( مثلا برای انتقال آب در لوله های قطر بالا ) باید نقشه ها و مسیرها را با یکدیگر مقایسه و منتبق کرد. 

نیاز به طراحی مجدد مسیرها و ترکیب مسیرهای موجود و سالم خواهد بود.