۱۳۹۶-۱۲-۱۵

نیروگاه های اقتصادی ذخیره انرژی

روشهای تولید الکتریسیته زیاد است . هر محیطی بنا بر شرایط خود میتواند انواع بهینه ای از تولید کنندگان انرژی را داشته باشد. 
طبیعتا میزان انرزی تولید شده در زمان مطابق مصرف نخواهد بود. در نیروگاه های بادی ، در ساعاتی ممکن است تولید الکتریسیته بالا و در زمانهایی که به آن نیاز است باد نداشته باشیم و یا در نیروگا ههای خورشیدی باید به طریقی انرژی را برای شبها ضخیره نمود.
روش مناسب استفاده از جاذبه زمین و مناطق صخره ای کشورها است .بالا کشیدن وزنه های هزار تنی ( وزنه های سنگی که ارزان و تجدید پذیر باشند یا از هر جنس ارزان دیگر ) و استفاده از انرژی آن در زمان پایین رفتن میتواند نوسانات برق شبکه را جذب و به آن پس دهد. با توجه به این که الکتروموتورهایی که به این وزنه متصل است با انواع گیربکس میتواند متصل گردد. انرژی های کم و ناچیز را نیز به راحتی میتوان به این شبکه ها منتقل نمود یا از آن جذب کرد.


مقایسه اثر بخشی بودجه نظامی آمریکا و چین

امروزه مقایسه بودجه های نظامی در میان کشورها باعث رتبه بندی و درجه بندی این واحدهای نظامی میگردد. در حالی که موارد خیلی مهمتری در این میان وجود دارد.
یکی از موارد میزان بودجه نظامی ثابت و نقش تحقیق و توسعه و یا افزایش توان نظامی در کل بودجه میباشد .
از موارد دیگر مهم درصد بهره وری بودجه است . اگر یک فعالیت مثل ساخته شدن هواپیمای جدید در آمریکا چند صد میلیارد دلار هزینه داشته باشد ، این رقم در چین چند ده میلیارد دلار و در جای دیگر ارقامی بین این دو است .
یکی دیگر از موارد مورد بررسی باید نیروهای نظامی کم اهمیت در درگیری است . بخش مهمی از میروهای نظامی آمریکا در داخل این کشور و به دور از مراکز درگیری احتمالی ساکن هستند و در حالی که اسم نیروی نظامی را دارند ، در واقع فعالیتهای دفتری انجام میدهند . این عده شاید در درگیری های احتمالی اثر مفیدی نیز نداشته باشند ، اما آنها نیز مصرف کننده بخش مهمی از بودجه هستند. این موارد در چین کمتر و درصد بودجه مصرفی این بخش خیلی کمتر از آمریکا است.
چنانچه پارامترهای اثر بخشی را نیز در مقایسه ها در نظر بگیریم ملاحظه میکنیم که هر دلار بودجه تخصیص داده شده در آمریکا و چین میزان متفاوتی از توان رزمی را ایجاد میکند و هر دلار اضافی نیز میزان متفاوتی به توان نظامی موجود خواهد افزود.
با توجه به وضعیت نیروهای نظامی دو غول نظامی جهان ، به نظر میرسد که خیلی زود توان نظامی واقعی چین از طرف غربی پیش افتاده و قدرت نظامی غالب جهان به سمت طرف آسیایی تغییر خواهد کرد. 
به نظر نمیرسد که اضافه شدن توان نظامی کشورهای همسایه چین مثل ژاپن و کره و فلیپین و حتی هندوستان بتواند مانع جدی چین باشد . در واقع اگر همه این کشورها بصورت یک کشور واحد نیز درآمده و توان نظامی خود را تقویت کنند نیز در چرخه رقابت تسلیحاتی با چین عقب بوده و سرعت رشد موثر کمتری خواهند داشت.


تبدیل افراد عادی به پرسنل نظامی

در حالت غیر جنگی ، مردم زندگی عادی خود را دارند . اما در شرایط بحرانی مردم نمیتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند . در اینجا میتوان از شهروندان به شرط این که آمادگی قبلی داشته باشند بصورت پرسنل نظامی و اکثرا بصورت پشتیبانی نظامی استفاده نمود.
همه رانندگان خودروهای سنگین به محض وقوع حالت جنگی میتوانند بصورت نیروهای نظامی درآمده و در خدمت واحدهای نظامی درآیند.بسیاری از کارکنان آزاد و بخش خصوصی و دولتی میتوانند بصورت منتظر حالت فوق العاده ، به محض وقوع جنگ از قالب افراد غیر نظامی بصورت افراد نظامی درآنید.
هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد ، توان نظامی اجتماعی بدون هزینه نگهداری ارتش بالا خواهد رفت .
در جنگهای آینده کمتر برخورد رودررو خواهیم داشت . بیشتر درگیریه ها بصورت آمادگی نبرد و درگیری روباتهای پرنده خواهد بود. این امور میتواند توسط پرسنل آماده به خدمت نیز انجام گردد.
آمادگی این پرسنل میتواند بصورت بازیهای کامپیوتری ، دوره های کوتاه مدت ، ایجاد شبکه ارتباطی در موارد ضروری و غیره صورت پذیرد.
در مواقع غیر جنگی ، مانند زمان وقوع بلایای طبیعی نیز میتوان از این نیروها استفاده نمود.
مزایای ایجاد این شبکه بسیار بزرگ است . نیروهای آماده به خدمت در همه جای دنیا اسفاده میگردند. بسیج در ایران و گارد ملی آمریکا از جمله این نیروها هستند.
اما گسترش این نیروها به نحوی که تجهیزات نظامی را بتوان کاهش داد اهمیت دارد . کامیونهای نظامی با کامیونهای معمولی تفاوت دارد . چنانچه کامیونهای جاده ای را بتوان با استاندارد کامیونهای نظامی جایگزین کرد ، نگهداری کامیونهای نظامی توسط واحدهای رزمی منتفی میشود. اگر بتوان با نصب موشک انداز روی خودروهای وانت معمولی به سرعت آنها را آماده نبرد کرد ، دیگر خودروهای موشک انداز در واحدهای رزمی نگه داری نخواهد شد.
کاهش هزینه نگهداری ، تعویض مدل خودروها و غیره میتواند بسیار مفید باشد .این کار هزینه های نظامی را به سمت تجهیزات و مهمات  با تکنولوژی بالا و به روز جلب خواهد کرد و از رده خارج شدن سلاحهای نظامی را کاهش خواهد داد.
توسعه سلاحهای ارزان قیمت لیزری باعث میشود بتوان تعداد زیادی از آنها را در انبار همه شهرها داشت و به محض حالت فوق العاده هر خودرویی را بتوان بصورت یک خودرو نظامی درآورد. این خودروها ضمن محافظت از خود توان دفاع هوایی نیز خواهند داشت .
موارد زیادی وجود دارد که میتواند در دفاع مفید واقع گردد و هزینه های دفاع را کاهش خواهد داد. نظر به این که این امور دفاعی در همه شهرها و مراکز جمعیتی قابل اجرا است . سلاحهای این مجموعه را میتوان در واحدهای نظامی و انتظامی محلی ( ماند کلانتری ها ) مستقر نمود. 


۱۳۹۶-۱۲-۱۴

واگذاری فعالیتهای خارج از قرارداد به پیمانکاران دولتی

در مواردی دیده شده است که به پیمانکاری فعالیتهای خارج از قراداد داده میشود. این فعالیتها از عملیات جانبی پروژه و قرارداد شروع شده و تا تکمیل منزل شخصی پرسنل کارفرما تنوع دارد .
حتی موارد مرتبط با کار را نیز ممکن است بصورت شفاهی ابلاغ نمایند و دادن مجوز کتبی برای توجیه مبلغ ریالی فعالیت را نداده تا خواسته های پرسنل مذکور برآورده گردد!
طبیعی است این موارد خلاف قانون بوده و یکی از مصادیق فساد در دستگاه های دولتی است . نهادهای درگیر فساد اداری در کنار سایر موارد به این اقلام نیز باید رسیدگی نمایند.
نظر به گستردگی و عرف شدن این موارد در همه دستگاه های دولتی ، رسیدگی واحقاق حق شرکتهای پیمانکار و جامعه باید با روشهای مناسب صورت گیرد تا بررسی و رسیدگی به همه این موارد در زمان معقول قابل اجرا گردد.


۱۳۹۶-۱۲-۱۳

لزوم دریافت مالیات از موسسات خیریه و نیروهای نظامی و انتظامی

موسسات خیریه نیز مانند هر بخش دیگری از اقتصاد,  ممکن است بهترین کارایی را داشته باشند و یا برعکس کارایی کم داشته و منابع را هدر دهند.
لازم است از منظر اقتصادی آنها هم مالیات پرداخت کرده تا از درون انگیزه افزایش کارایی را داشته باشند  ( بهره‌وری بالاتری را کسب نمایند ) ممکن است حسب مورد , این مالیات به این موسسات دوباره تزریق گردد. بصورتی که انگیزه بالا بردن بهره‌وری را حفظ نمایند.
همینطور همه سازمانها و ارگانهای دولتی , از شهرداری تا نیروهای نظامی و انتظامی لازم است با دید استفاده بهینه از منابع فعالیت نمایند .
افراد اضافه برای گار مشخص نداشته باشند و زیربنا برای فعالیت‌های خود را در حداقل نگاه دارند.
اخذ مالیات روش خوبی است که بتوان مطمئن شد این سازمانها نیز سعی در بالابردن راندمان منابع مصرفی و حفظ بهره‌وری خواهند داشت.
طبیعی است که در بودجه این ارگانها نیز ارقام مالیاتی در نظر گرفته شده و بالابردن راندمان باعث آزاد شدن منابع مالیاتی و مصرف آن در سایر زمینه های بهبود کارایی مجموعه خواهد شد.
داشتن پادگانهای دورافتاده و غیر ضروری یا پادگان با ابعاد بیشتر از نیاز و پرسنل اضافی باید در جایی سنجیده و اصلاح گردد.



اولویت با پلاستیک است یا طبیعت !

وقتی پرسنل بازیافت از شما پلاستیک و شیشه دریافت میکنند , سهولت بازیافت آنها را در نظر گرفته و بعضی از اقلام مثل شیشه شکسته یا پلاستیک های کم ضخامت و پوسته های آلومینیومی با وزن ناچیز را تحویل نمیگیرند.
این موارد در دنیای تجارت و بازیافت تاثیری ندارند , اما چنانچه در میان زباله‌ها باقی بمانند , آسیب جدی به طبیعت میزنند.
اگر از وجهه بازیافتی به قضیه نگاه شود , این اقلام ارزش ندارند و اگر از جانب طبیعت نگاه شود این موارد باید جدا شوند.
عمل تجارت پیشگان بازیافت تا کنون باقی گذاردن این اقلام در میان زباله ها است , اما لازم است این دیدگاه تغییر یافته و فعالیتها طبیعت محور گردد , حتی اگر جزیی هزینه هایی نیز در این موارد پرداخت گردد.
این زاویه دید نه فقط در خصوص زباله و بازیافت,  بلکه در خصوص کسانی که در جامعه فعالیت ناصواب میکنند نیز مصداق دارد. نباید هیچ میزان از شرارت را در جامعه پذیرفت. هر ناخالصی را باید از جامعه خارج کرد ( مثلا برای آنها جامعه جدیدی تدارک دید ) مثال بارز این افراد , شرور های اجتماعی هستند , کسانی که از چاقو کشی تا موارد بالاتر در جامعه انجام میدهند.
میتوان یک شهر برای ایشان ساخت که به استانداردهای مورد علاقه خود در جامعه بپردازند. ( آنها هم آزاد هستند و حق انتخاب دارند ) اما این افراد نباید به کسانی که استاندارد شهر ایشان را نپذیرفته‌اند اجحاف کنند.
موارد بیشتری وجود دارد که در جای خود قابل رسیدگی است.

برای مطالعات بعدی

http://www.briancoad.com/species%20accounts/introduction%20new.htm

۱۳۹۶-۱۲-۱۲

روز فرهنگ بلوچ گرامی باد

2 مارس برابر با 11 اسفند هر سال مردم بلوچستان فرهنگ بلوچستان را ارج میگذارند و هر کجای دنیا باشند ، لباس محلی خود را میپوشند و فرهنگ بلوچی را به دوستان و آشنایان ارائه میکنند.
خوب است همه فرهنگهای ایرانی نیز این کار را در همین روز انجام دهند . در واقع این روز به روز ارائه فرهنگ بومی همه مناطق کشور و در نهایت جهان تبدیل گردد.
این روز بر همه مردم ایران گرامی باد.


وظیفه حکومت

کار حکومت آن نیست که آرزوی خودش را اجرا کند.
باید سیستمی ایجاد کند تا همه مردم کشور آرزوی خود را بتوانند اجرا کنند.
اینطوری کشور ساخته خواهد شد.
یک نفر یا گروه هر چه سعی کند نمیتوانند همه کشور را بسازند.  کشور را همه مردم میسازند.



رفت و آمد اندیشه در یک متن

شخصی با نام مستعار Sisi Hoohoo از اندونزی مطلب زیر را بیان داشتند.
با عرض سلام اشاره ای فرمودید به چند کتاب  مانند صحیح بخاری و چند نفر اسلام شناس دیگر یکی از نویسندگان زمان شاه سلطان حسین صفوی که بسیار معروف هم بوده اند و امروزه هم بن نوشتهای کتاب معروفشان بنام بحار الانوار بسیار تکیه میشود چون بنده اگر هم خودم مایل نباشم اما برای ادامه کارم باید به نوشته های کتب دینی مراجعه نمایم . در کتاب بحار الانوار در باره حضرت امامزمان مطلب قابل دقتی امده مرحوم سیخ محمد باقر مجلسی اینطور نوشته اند . در مشرق شهری است  جابلسا نام مردم ان شهر  هریک 1000 ذرع بلندی اندام دارند // ذرع از متر حدود 6 سانتیمتر کمتر است و یعنی ان مردم حدود 940 متر بلندی قد شان است .و نام شیطان و ادم و حوا راهیچ نشنیده اند  این شهر 1000 دروازه دارد که هر درش دوهزار میل  عرض دارد  میل یا بقول امروزیها  مایل که هرمایل برابر 1/5 کیلومتر است یعنی  هر یک از لنکه های ان درها  2000 میل عرض دارد .و همه از طلا است و سکنه ان شهر به 1000 لغت تکلم میکنندو امام زمان ع در ان شهر هستند ..این شهر عالم صوراز مواد مقام جمع و اتحاد است که در مشرق ابداعو شموس حقایق در او طالع .وجز جلوه مخصوص  احدیت و ظهور  بحت و بات یعنی هستی و وجود ..وهویت در ایشان لامع نیست . بزبان  کینونیت و به لغات اهل وحدانیت  تکلم مینمایندو درهای این شهر ابواب  فیوضات الهی است که روزی  هزار هزار قبیل از صور از این عالم به عالم ماده سفر میکنند و اندام انها عبارت است از ظهور  تامه  انها در هیکل ماده است که بمقام کمال  که الف   باشند رسیده اند      الف یعنی   هزار ..بنده این مطلب را برای چند تن از اقایان نوشتم و نظرشان را خواستم اما جوابها قانع کننده نبود ..البته در کتاب بحارالانوار 16000 حدیث مود است. و بعد از فوت مرحوم  ملا محمد باقر مجلسی  پسر بزر گشان  ملا حسین خاتون ابادی جای پدر نشست .و اگاهی دارید مذهب شیعه در زمان شاه اسماعیل صفوی بشدت توسعه پیدا نمود چون شاه صفوی با دولت عثمانی انزمان چندین بار جنگهای شدید داشتند .که مرحوم ملا حسین خاتون ابادی  فتوا داد که این جنگ حنبه مذهبی دارد و شیعیان ایران با اهل سنت  عثمانی کارشان بالا گرفت .غرض عرض بنده درباره کتب احادیث و روایات بود . که خواندنش بسیار دقت میخواهد

عرض شد :
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
درخصوص اعتبار کتب در جای دیگر عرض شده بود. ضمن این که این امر نیز متخصصین خاص خود را دارد و در امور تخصصی باید به اهل آن علم مراجعه کرد ، آنچه در خصوص کتاب بحار الانوار میدانم این است .
علامه مجلسی مانند چند تن دیگر از بزرگان در طول تاریخ ، برای این که جعل احادیث زیاد میشد ، نسبت به جمع آوری همه احادیث زمان خود اقدام نموده اند .
این کار برای این انجام میگرفت که اگر کسی با حدیثی مواجه میشد که حدیث در این مجموعه نبود ، بدان معنی بود که بعد از مجلسی این حدیث را ساخته اند.
برای وقایع عاشورا نیز چند تن از بزرگان کار مشابه انجام داده اند.
این امر کار بزرگ علامه مجلسی را نشان میدهد . اما همه احادیث این کتاب صحیح نیست . ایشان جمع آوری کرده اند ( توسط شاگردانشان ) اما همه آن احادیث را بررسی و تائید نکرده اند.
اما در خصوص این متن در مورد امام زمان ، اگر صحیح باشد ، تاویل دارد و برای ترجمه آن میتوان به اساتیدی که تاویل این سخنان را میدانند مراجعه نمود.
به نظر ادغام چند مورد است .
دانستن تاریخ نیز کمک میکند ، مثلا میل ، منظور میل فرنگی نیست . در قدیم ، برای راه های کاروان رو در بیابان ستون سنگی میگذاشتند. به نحوی که از دور دیده شود . فاصله  دو ستون را میل میگفتند که ثابت نبود و بسته به میزانی که قابل دیدن بود ( همواری و ناهمواری راه و غیره ) فواصل میل ها کم و زیاد میشد.
اروپائیان ( احتمالا رومی ها ) از این ترفند در راه های خود استفاده کردند و مشابه ایران به آن میل میگفتند . کم کم برای واحد طول استفاده شد و  اندازه آن را میزان مشخصی قرار دادند.

بعد از مدتی دقیقتر به متن نگاه کردم ببینم چیزی دارد ؟
ایضا عرض شد :
شهر در شرق عالم , یعنی محل نزول الطاف الهی به جهان مادی, و این امر از طریق خلیفه الهی روی زمین که در این زمان , حضرت حجت هستند بالفعل میگردد.
پس ایشان دو جنبه رو به بالا و رو به جهان دارند.
از سوی عالم بالا ایشان ساکن آن شهری هستند که اهالی آن غیر حضرت حجت عالم به جهان پایین که خلقت آدم و آموزش فرشتگان و وجود شیطان در این عوالم است و خلقت جهان مادی بعد از خلقت آدم بود ...
آنها در مقام خود ساکن و از عالم پایین بیخبر هستند.
ابعاد بدن و دروازه شهر نیز چند جنبه دارد ( اولا میل , منظور فاصله میل امروزی  نیست )عدد هزار مشهور به زیاد است  و کامل, اطلاق آن به قد , یعنی بسیار بزرگ و به میزان کافی است.
تعدد درهایی این شهر نشان از ورود و خروج زیاد به عوالم پایین است.
امام که فیوضات الهی را به عالم پایین میفرستند,  نه فقط به عالم چهار بعدی , بل به همه عالم با هر ابعادی که حق خلق کرده باشد و از زیر و بالا و از درون و از بیرون و غیره,  فیوضات به همه مخلوقات از جماد و گیاه و حیوان و انسان و فرشته و جن و غیر هم در همه مکانها , زمین و کهکشان ما و همه کهکشان ها,  میرسانند.
طلا بودن درب نیز نشان دارا بودن سلطان شهر است. که غنی است سبحانه
و حقیقت جمله اشیا قبل از خلقت در کتاب محفوظ مرقوم گردید. این حقیقت در مرحله وجودی خلیفه الهی مشهود ایشان است,  پس در آنجا موجود است.
محل طلوع شمس , نیز , محل ظهور نور است. آن محل نیز که حق جلوه گری کرد , اول آن محل خلیفه الهی است. که خلقت از آنجا آغاز گردید.
...میتوان برای این متن توضیح نوشت, اما مشاهده اولیا غیر این است.
اگر چنین شهری باشد , کل شهر و بیشتر از آن , وجود امام است و خلیفه خداوند.
علی ع به رسول خدا عرض نمودند که من با همه پیامبران بودم در خفا , با تو هستم در عیان و خفا. این یعنی قبل از آدم نیز مقام ولایت بوده و خلقت از جنبه ولایی خداوند که همان خلیفه الله است محقق شد.
خداوند یکی است و وجوه مختلف دارد. یکی از وجوه حق رحمان و دیگری رحیمی است و یکی ولایت است و الی ماشاءالله.
خلقت از جنبه ولوی پدیدار گردید .
و این جنبه ولوی با همه پیامبران بود در خفا , با رسول الله بود در خفا و عیان .
شیعه را اعتقاد بر این است که آن جنبه ولوی در خلیفه خدا در زمین که به فرشتگان فرموده از آدم تا ابد (ابد زمین ) خواهد بود .
و امروز آن خلیفه خدا , حضرت حجت است و امام حاضر ع .
اما این متنها کجا آمده ؟
میتواند نوشته یک فرد آشنا به مفاهیم فوق باشد.
که ندیده , اما تصور کرده.
ظاهرا ساخته , وصف مشاهده نیست.
فرمود : من شهر علم هستم و علی در آن است. چگونه کسی که وارد شهر نشده به علم دست میآبد ؟
لازم است به شهر وارد شد.  نفرموده که کسی را راه نمیدهد . پس ورود برای همگان آزاد است,  به شرط این که بخواهند وارد شوند که لا اکراه فی الدین.
بسم الله ای خلق وارد شهر شوید و زیبایی خلقت ببینید و خدا را به واسطه خلقت و همه زیبایی های ستایش کنید که فقط خداوند است لایق تحسین.
فتبارک الله احسن الخالقین.
والسلام