۱۳۹۶-۱۲-۲۲

مزایای پرو در آمریکای جنوبی

همه کشورهایی که بخواهند در جهان فعالیت متعادل داشته باشند باید به همه جهان بصورت یک کل نگاه کنند . نمیتوان بخشی را به دلیل دوری کنار گذاشت . ما نیز باید در آمریکای جنوبی فعالیت کنیم . اما در کجا و چه فعالیتهایی؟
ارسال مواد و متریال ( آنچه که ما توان ارسال داریم ) در این ابعاد مسافتی به نظر اقتصادی نخواهد آمد ، اما ما میتوانیم خدمات صادر کنیم . فعالیتهای اقتصادی فرهنگنی و موارد دیگر داشته باشیم .
از جمله احداث شرکتهای تولیدی مشترک و مشارکت در ساخت انواع فیلمها و موارد فرهنگی در آنجا.
این موارد جایگاه ما و فرهنگ ایرانی را در آن کشور و با دید بلند تر سایر کشورهای آمریکای جنوبی میتواند گسترش دهد .
پرو مرکزیت فرهنگی دوره قبل از اسپانیایی ها در آمریکای جنوبی بوده و امکان این که دوباره این نقش را داشته باشد وجود دارد. برزیل و آرژانتین پهناور و بزرگ تر از آن است که بتوان در این بعد مسافت تاثیر فرهنگی قابل توجه بر آنها گذاشت . در واقع در پرو با بودجه محدودتر میتوان ارتباط برقرار نمود و ضمن تامین سود و ارزش افزوده برای هر دو طرف نسبت به تبادل فرهنگی و احداث کارخانجات مشترک تولیدی و غیره اقدام نمود.
طبیعی است که با ارتباط بین دو کشور، خود به خود طرفین نسبت به تجارت و صادرات کالاهایی که صرفه اقتصادی دارد به یکدیگر خواهند پرداخت و این امر موجب ارتباط بیشتر دو کشور خواهد شد .
پرو دارای مزایای جغرافیایی برای متصل بودن به کشورهای دیگر آمریکای جنوبی است و از سوی دیگر اقتصاد این کشور نسبت به دیگر کشورها از رشد بهتری برخوردار است . این کشور توان پیشرو بودن در آمریکای جنوبی را دارد.


حداقل دستمزد و وظیفه دولت و آزادی استخدام

دولت نمیتواند و نباید به حقوق پرداختی کارفرماها دخالت کند. حفظ شرایط عرضه و تقاضا از اهمیت زیادی برخوردار است که دولتها باید به آن پایبند باشند.
از سوی دیگر برای کسانی که این حداقل دستمزد را دریافت نمیکنند ، باید شرایط حمایتی در نظر گرفته شود . یعنی مابه التفاوت حداقل دستمزد تا دستمزد دریافتی را دولت بپردازد.
یکی از موارد سوء استفاده ممکن میتواند این باشد که کارفرما با کارگر تبانی کرده و رقم کمتری از حداقل دستمزد را پرداخت کند تا بتواند از رانت دولتی برای افزایش سود استفاده نماید و برای کارگر نیز فرقی نمیکند ، دریافتی حداقل دستمزد را خواهد داشت . هر گونه بر کارگر نیز نتیجه بخش نیست ، زیرا کارفرما سود میبرد .
برای این کار باید برای هر کارفرمایی ( توامان سازمان تجاری و شخص مدیر ، هر دو ) سهمی از استفاده از کمک هزینه پرداختی حداقل دستمزد دولتی داشته باشند.
شرایط حمایتی باید به گونه ای باشد که امکان اشتغال با درآمد کم و در عین حال دریافت یارانه دولتی امکانپذیر نباشد .
این یعنی جابجایی خانواده کسی که درخواست هزینه جبرانی نموده به شهرستانی که امکان کار داشته باشد ( یا با یارانه بتواند کاری انجام دهد) .
جابجایی خانوارها در سطح کشور باعث میشود در جایی که کارگز زیاد است و دستمزد پایین ، کارگران کم شده و عرضه و تقاضای کار کارگری با ثبات گردد.
از سوی دیگر در مناطق دیگری که کارگران منتقل شده اند با برنامه های آموزشی میتوان فعالیتهای اجتماعی گروه جابجا شده را اقتصادی نمود. 
مواردی مثل هتل داری صحرایی ( با آموزش اهالی منتقل شده ) میتواند از این دست فعالیتها باشد . 
ایجاد تورهای هتل بیابانی همراه با سفر با شتر و سایر حیوانات در طبیعت ( طبیعت گردی ) و موارد بیشمار دیگری شامل برنامه نویسی و ایجاد مجتمع های فضای ابری و غیره که بر حسب شرایط زمانی و مکانی توسط دولتها میتواند ایجاد گردد و دست اندرکاران آن در روستاها و شهرها و مراکز جمعیتی جدید به این کارها اشتغال یابند.



۱۳۹۶-۱۲-۲۱

تقسیم یک زاویه حاده به یک سوم به کمک پرگار و خط کش

ابتدا یک قوس به نحوی رسم میکنیم که محل برخورد دو خط زاویه ، است . ( با پرگار ) اندازه هر خط را R  مینامیم . 
حالا هر یک از خطوط زاویه را به سه قسمت مساوی تقسیم میکنیم .( با روش تقسیم یک پاره خط به تعاد خطوط مساوی )
حالا از اندازه r=R/3 یک قوس به مرکز قوس اولیه رسم میکنیم.
اندازه قوس اولیه = R*(اندازه زاویه به رادیان ) 
و اندازه قوس کوچکتر = r*( اندازه زاویه به رادیان )
چون   r=R/3 بنابراین 
اندازه قوس کوچکتر = 3 / (اندازه قوس اولیه )
حالا با پرگار اندازه قوس کوچکتر را روی قوس بزرگتر رسم میکنیم ، دو نقطه بدست می آید .
این دو نقطه را به مرکز قوسها وصل کرده و زاویه اولیه به سه قسمت مساوی تقسیم شده است .
گر چه انتقال دو قطاع دایره با شعاع متفاوت روی همدیگر ( سه برابر کردن قطاع کوچکتر ) بدلیل شعاع انحنای مختلف از منظر ریاضی خطا دارد ، اما از نظر اجرایی و فیزیکی این جواب دقیق به نظر میرسد.( در دنیای فیزیکی خطاهای خیلی کوچک قابل صرفه نظر کردن است و برای استفاده از مقادیر باید حساسیت مسئله را نسبت به خطا سنجید ) 
میزان خطا نیز قابل محاسبه است . 


۱۳۹۶-۱۲-۲۰

آوانس به ورزشکاران اسرائیلی و روش جبران آن

مدتها است که ورزشکاران ما در مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی از ادامه مسابقه به نفع مردم فلسطین صرفه نظر میکنند و به این وسیله یک امتیاز برای ورزشکاران اسرائیلی به وجود می آورند.
نظر به این که این کار را ما برای فلسطینیان انجام داده ایم ، طبیعتا آنها نیز باید جبران کنند ( گر چه ما نیازی به آن نداریم ) اما ورزشکاران فلسطینی نیز باید در مواجهه با ورزشکاران ایرانی یک امتیاز برد به ما داده و از ادامه مسابقه صرفه نظر کنند.
اما با توجه به روابط فی مابین که زیاد هم دوستانه نیست ، ما میتوانیم از فدراسیونهای مربوطه درخواست کنیم که با این روش اسرائیلی ها بدون شایستگی بالا آمده اند و لازم است رفتار ما را جبران نمایند . 
یعنی در آینده به مدت 35سال در همه مسابقات ورزشی این اسرائیلی ها باشند که در میدانهای مسابقه از مواجهه با ما صرفه نظر کنند و ما را برنده کارزار نمایند.
بدین ترتیب با آنها برابر خواهیم شد . به هر حال هر رفتاری نیازمند رفتار متقابل ، برابر و در جهت مخالف باید باشد !


اهمیت موتورهای آینده

برای سفر روی زمین و در فضا نیازمند طراحی موتورهای جدیدی هستیم که به نحوی از سوخت استفاده نمایند که به طبیعت ضرر نزده ، هزینه ساخت و استفاده آنها کم باشد . سوخت آنها در دسترس باشد و بسیاری پارامترهای دیگر ...
امروز که بعضی کشورها توان ساخت موتورهای راندمان بالا را دارند ، با داشتن این دانش میتوانند سایر کشورها را در فشار قرار داده و تا حدود زیادی آنها را کنترل کنند. 
اصلاح روابط انسان و طبیعت از یک سو و از سوی دیگر پیشرو بودن یا حداقل دارای تکنولوژی موتورهای آینده میتواند جزو موارد امنیت ملی کشورها باشد.
تعیین تکنولوژی هایی که داشتن آنها جزو امنیت ملی کشورها است ، بسیار مهم است ، اما مشهود است که داشتن تکنولوژی موتورهای با راندمان بالا یکی از آن تکنولوژی های مهم است .
تکنولوژی فقط توان ساختن نیست . باید فرآیند ساخت در کشور جریان داشته باشد . موارد زیادی از جمله تکنولوژی های مدیریتی و بهداشتی  و پزشکی جزو این دسته از تکنولوژی ها هستند.


سوخت سفینه ای فضایی برای سفرهای داخل منظومه شمسی

فضای بین سیاره ها در منظومه شمسی سرشار از هیدروژن خروجی خورشید است . جا دارد از این حجم زیاد هیدروژن استفاده شود. نه تنها میتوان با جذب این گاز سرعت سفینه ها را اضافه نمود، بلکه با خروج پر سرعت این گازها نیز میتوان سرعت سفاین فضایی را اضافه نمود.
در واقع گر چه چگالی این گاز قابل مقایسه با گازهای سطح زمین نیست ف اما میتوان سفینه را بصورت کرمی که درون این گاز سفر میکند در نظر گرفت . اگر بتوان سرعت سفینه را به قدر کافی بالا برد ، حتی میتوان بصورت یک بستر بر این گازها اتکا نمود و مانند هواپیما بر گازهای اطراف تکیه و کرده و با استفاده از آنها مانور داد.
هم اکنون موتورهای یونی بر مبنای گاز گزنون ساخته میشوند . با توجه به محدود بودن این سوخت در سفینه ( در لحظه شروع پرواز) ، نمیتوان سفینه ای ساخت که بتواند برای مدت زمانهای زیاد بدون محدودیت سوخت اولیه به سفر ادامه دهد. چنانچه بتوان سوخت را در طی سفر فراهم کرد ، بخصوص این که بتوان از سوخت انرژی هم گرفت میتوان سفرهای طولانی مدت با هزینه نسبتا کمتر را پی ریزی نمود.
در فضای خارج از منظومه شمسی نیز گر چه غلظت گاز هیدروژن کمتر میشود ، اما این گاز وجود دارد و سیستم جذب گاز میتواند به کار خود ادامه داده و از آن فضا نیز سوخت جذب نماید . 
این گونه سفینه ها میتوانند برای سفر بین منظومه ها گاز هیدروژن لازم را با خود ببرند و هر گاه با کمبود گاز مواجه شدند مسیر را به سمت یک منظومه خورشیدی کج کرده و با دریافت سوخت کافی به مسیر خود ادامه دهند .


خودرو رزمی با حرکت بصورت گردش یک کره

برای تردد در انواع زمینهای بیابانی و جاده ای ، انواع تانکها ساخته شده است . از سوی دیگر مسئله ضربه پذیری تانکها و دفع انواع سلاحهای ضد تانک مطرح بوده و برای آن ترفندهایی دیده شده است .
یکی از بهترین طرحها برای تانک سطحی کاملا گرد میباشد . این شکل بدنه توان دفع بهتری برای انواع انفجار را دارد . از سوی دیگر میتوان روی سطح کروی حرکت نمود و سرنشینان و تجهیزات داخلی را حفظ نمود.
مانند اژدر افکنها میتوان دریچه هایی را در آن در نظر گرفت تا در زمان مورد نیاز باز شده و به اهداف مورد نظر شلیک نماید .
سرنشینها نیز در اتاقک خاص خود درون کره محفوظ بوده و به گونه ای مستقر خواهند گردید که چرخش دیواره بیرونی ، تاثیری روی موقعیت آنها نداشته باشد.
این تانکها در هر گونه سطوحی در شرایط بسیار متنوع میتوانند تردد نموده و از انواع سلاحهای متداول ضد تانک نیز محفوظ باشند.
انواع بدون سرنشین و خودکار آن نیز قابل ساخت است .



۱۳۹۶-۱۲-۱۵

نیروگاه های اقتصادی ذخیره انرژی

روشهای تولید الکتریسیته زیاد است . هر محیطی بنا بر شرایط خود میتواند انواع بهینه ای از تولید کنندگان انرژی را داشته باشد. 
طبیعتا میزان انرزی تولید شده در زمان مطابق مصرف نخواهد بود. در نیروگاه های بادی ، در ساعاتی ممکن است تولید الکتریسیته بالا و در زمانهایی که به آن نیاز است باد نداشته باشیم و یا در نیروگا ههای خورشیدی باید به طریقی انرژی را برای شبها ضخیره نمود.
روش مناسب استفاده از جاذبه زمین و مناطق صخره ای کشورها است .بالا کشیدن وزنه های هزار تنی ( وزنه های سنگی که ارزان و تجدید پذیر باشند یا از هر جنس ارزان دیگر ) و استفاده از انرژی آن در زمان پایین رفتن میتواند نوسانات برق شبکه را جذب و به آن پس دهد. با توجه به این که الکتروموتورهایی که به این وزنه متصل است با انواع گیربکس میتواند متصل گردد. انرژی های کم و ناچیز را نیز به راحتی میتوان به این شبکه ها منتقل نمود یا از آن جذب کرد.


مقایسه اثر بخشی بودجه نظامی آمریکا و چین

امروزه مقایسه بودجه های نظامی در میان کشورها باعث رتبه بندی و درجه بندی این واحدهای نظامی میگردد. در حالی که موارد خیلی مهمتری در این میان وجود دارد.
یکی از موارد میزان بودجه نظامی ثابت و نقش تحقیق و توسعه و یا افزایش توان نظامی در کل بودجه میباشد .
از موارد دیگر مهم درصد بهره وری بودجه است . اگر یک فعالیت مثل ساخته شدن هواپیمای جدید در آمریکا چند صد میلیارد دلار هزینه داشته باشد ، این رقم در چین چند ده میلیارد دلار و در جای دیگر ارقامی بین این دو است .
یکی دیگر از موارد مورد بررسی باید نیروهای نظامی کم اهمیت در درگیری است . بخش مهمی از میروهای نظامی آمریکا در داخل این کشور و به دور از مراکز درگیری احتمالی ساکن هستند و در حالی که اسم نیروی نظامی را دارند ، در واقع فعالیتهای دفتری انجام میدهند . این عده شاید در درگیری های احتمالی اثر مفیدی نیز نداشته باشند ، اما آنها نیز مصرف کننده بخش مهمی از بودجه هستند. این موارد در چین کمتر و درصد بودجه مصرفی این بخش خیلی کمتر از آمریکا است.
چنانچه پارامترهای اثر بخشی را نیز در مقایسه ها در نظر بگیریم ملاحظه میکنیم که هر دلار بودجه تخصیص داده شده در آمریکا و چین میزان متفاوتی از توان رزمی را ایجاد میکند و هر دلار اضافی نیز میزان متفاوتی به توان نظامی موجود خواهد افزود.
با توجه به وضعیت نیروهای نظامی دو غول نظامی جهان ، به نظر میرسد که خیلی زود توان نظامی واقعی چین از طرف غربی پیش افتاده و قدرت نظامی غالب جهان به سمت طرف آسیایی تغییر خواهد کرد. 
به نظر نمیرسد که اضافه شدن توان نظامی کشورهای همسایه چین مثل ژاپن و کره و فلیپین و حتی هندوستان بتواند مانع جدی چین باشد . در واقع اگر همه این کشورها بصورت یک کشور واحد نیز درآمده و توان نظامی خود را تقویت کنند نیز در چرخه رقابت تسلیحاتی با چین عقب بوده و سرعت رشد موثر کمتری خواهند داشت.


تبدیل افراد عادی به پرسنل نظامی

در حالت غیر جنگی ، مردم زندگی عادی خود را دارند . اما در شرایط بحرانی مردم نمیتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند . در اینجا میتوان از شهروندان به شرط این که آمادگی قبلی داشته باشند بصورت پرسنل نظامی و اکثرا بصورت پشتیبانی نظامی استفاده نمود.
همه رانندگان خودروهای سنگین به محض وقوع حالت جنگی میتوانند بصورت نیروهای نظامی درآمده و در خدمت واحدهای نظامی درآیند.بسیاری از کارکنان آزاد و بخش خصوصی و دولتی میتوانند بصورت منتظر حالت فوق العاده ، به محض وقوع جنگ از قالب افراد غیر نظامی بصورت افراد نظامی درآنید.
هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد ، توان نظامی اجتماعی بدون هزینه نگهداری ارتش بالا خواهد رفت .
در جنگهای آینده کمتر برخورد رودررو خواهیم داشت . بیشتر درگیریه ها بصورت آمادگی نبرد و درگیری روباتهای پرنده خواهد بود. این امور میتواند توسط پرسنل آماده به خدمت نیز انجام گردد.
آمادگی این پرسنل میتواند بصورت بازیهای کامپیوتری ، دوره های کوتاه مدت ، ایجاد شبکه ارتباطی در موارد ضروری و غیره صورت پذیرد.
در مواقع غیر جنگی ، مانند زمان وقوع بلایای طبیعی نیز میتوان از این نیروها استفاده نمود.
مزایای ایجاد این شبکه بسیار بزرگ است . نیروهای آماده به خدمت در همه جای دنیا اسفاده میگردند. بسیج در ایران و گارد ملی آمریکا از جمله این نیروها هستند.
اما گسترش این نیروها به نحوی که تجهیزات نظامی را بتوان کاهش داد اهمیت دارد . کامیونهای نظامی با کامیونهای معمولی تفاوت دارد . چنانچه کامیونهای جاده ای را بتوان با استاندارد کامیونهای نظامی جایگزین کرد ، نگهداری کامیونهای نظامی توسط واحدهای رزمی منتفی میشود. اگر بتوان با نصب موشک انداز روی خودروهای وانت معمولی به سرعت آنها را آماده نبرد کرد ، دیگر خودروهای موشک انداز در واحدهای رزمی نگه داری نخواهد شد.
کاهش هزینه نگهداری ، تعویض مدل خودروها و غیره میتواند بسیار مفید باشد .این کار هزینه های نظامی را به سمت تجهیزات و مهمات  با تکنولوژی بالا و به روز جلب خواهد کرد و از رده خارج شدن سلاحهای نظامی را کاهش خواهد داد.
توسعه سلاحهای ارزان قیمت لیزری باعث میشود بتوان تعداد زیادی از آنها را در انبار همه شهرها داشت و به محض حالت فوق العاده هر خودرویی را بتوان بصورت یک خودرو نظامی درآورد. این خودروها ضمن محافظت از خود توان دفاع هوایی نیز خواهند داشت .
موارد زیادی وجود دارد که میتواند در دفاع مفید واقع گردد و هزینه های دفاع را کاهش خواهد داد. نظر به این که این امور دفاعی در همه شهرها و مراکز جمعیتی قابل اجرا است . سلاحهای این مجموعه را میتوان در واحدهای نظامی و انتظامی محلی ( ماند کلانتری ها ) مستقر نمود.