۱۳۹۶-۱۲-۲۳

نامه سرگشاده (وزارت خانه بهبود مستمر کشور )


در سالهای گذشته تعداد زیادی از مردم ایران زمین ، نامه های سرگشاده ای برای دست اندرکاران کشور نوشته اند . جا دارد این نوشته ها در جایی بررسی گردد و از گله ها و پیشنهادات مردم برای اداره کشور استفاده شود.
بسیاری از این پیشنهادات جنبه مقطعی و موردی دارد . اما جمع آوری تجربه عمومی و بکار بستن آن بخشی که میتواند در هر زمانی مفید باشد ، باعث میگردد اولا مردم در مورد کشور نظر دهند . از سوی دیگر بکار بردن نظرهای مفید مردم باعث بهبود مستمر کشور میگردد.
بهبود مستمر امری است مهم و ارزیابی این که این پیشنهادات بهتر است یا نه بسیار سخت و نیازمند گروه تخصصی مرتبط است . جا دارد چنین جایگاهی در کشور ایجاد گردد. 
وزارت خانه بهبود مستمر کشور



پیش نمازی 10 ساله


​دو نوع نگرش در امور تصدی گری وجود دارد . دائمی و در محدوده زمانی.
معمولا در انتخابات مانند نمایندگان مجلس یا رئیس جمهوری مقاطع زمانی را در نظر میگیرند تا افراد جدید با اندیشه های جدید بتوانند در کشور ( و محیط ) اثر گذار باشند. از سوی دیگر پارامتر تعویض به خود ایشان اثری دارد که هر کاری نکنند و غرور کاذب نداشته باشند و آثار مشابه در روحیات شخص و جامعه شکل گیردو
از جمله این موارد پیش نمازی است . اگر شخصی نماز صحیح بخواند و این پیش نمازی برای خود شخص و سایرین ضرری نداشته باشد. ( مغرور نگردد و فخر نفروشد و طلب امتیاز نکند و از آن سو دیگران حسادت نکنند و الی آخر )
تعویض پیش نماز باعث میشود تا افراد جدید نیز سعی در بهبود ظاهر نماز نمایند و هنگام پیش نمازی نیز خود را دارای مراتب بالاتر ندانند . افتادگی و کوچکی داشته باشند و پس از مدتی در جماعات پشت سر پیش نماز دیگری بایستند و بندگی خداوند نمایند. و این عمل را موهبت الهی بدانند و حق خود ندانسته و در نهایت حال خدمتگذاری را در سایر نمازگزاران افزایش دهند.
دیده شده افراد پیش نماز بخصوص در پیری و سالهایی که توان جسمی و ذهنی ایشان کم میشود ، با اشتباهات گاه آشکار به پیش نمازی ادامه میدهند و به واسطه این که این فعل را حق خود میبینند ( ولو بازگو نکنند) به سایر امور مثل پاسخ سوالات مسلمین و امر به معروف و نهی از منکر و حلال و حرام نمودن موارد و غیره اقدام میکنند.
لازم است این دوره اولیه که بیم خطر دنیوی و اخروی برای همه کس دارد در محدوده های زمانی باشد . 5 سال یا 10 سال.
طبیعتا در طی این سالها در آن مساجد شخص دیگری نیز اگر وجود نداشته ، پیدا خواهد شد که بتواند پیش نماز باشد .
فعالیتهای دینی شغل نیست . اگر کسی به واسطه فعالیتهای دینی از فعالیتهای اجتماعی عقب بماند ، اجر اخروی میبرد. اگر جامعه نیازمند فعالیتی دینی باشد که به واسطه انجام آن تسط شخصی ، از امور دنیوی خود عقب می افتد ، لازم است نسبت به جبران آن اقدام مقتضی صورت پذیرد .
هزینه این امور باید توسط متوکلان اداره جامعه پرداخت گردد.


لزوم کمک و به ایران آوردن همه روهینگیا ها

بصورت نسبی در جهان ما خیلی ثروتمندتر از بقیه نیستیم, اما شاید در مدارج اخلاق و انسانیت و دینداری , با بقیه مردم دنیا تفاوت داشته باشیم.
مردم رانده شده از میانمار نیاز به کمک دارند , وضعیت آنها از برده ها بدتر است.
امیدی به بازگشت ندارند و آنجا که هستند هم پذیرفته نشده‌اند. بنگلادش خودش مشکلات زیادی دارد و آواره های کشور همسایه را پذیرش نخواهد کرد.
کاری که ما با مردم افغانستان و عراق انجام دادیم.
پذیرش ملیونها از ایشان در بافت مهاجر پذیر ایران نه تنها مشکلی ایجاد نکرد , بلکه باعث رشد اقتصادی گردید. آنها کارهایی را انجام دادند که ایرانی ها نمیکردند.
در واقع زنجیره کار در ایران را در جهت پیشرفت کشور تکمیل کردند.
مهاجران روهینگیا نیز نقش مشابه خواهند داشت . آنها میتوانند در بافت جمعیتی ما جذب شوند و برای کشور مفید باشند.
هر چه زودتر باید آنها را نجات داد.
مردم سایر کشورها چنین حسی ندارند و دولتها نیز علاقه‌ای به نان خور بیشتر ندارند. آنها نیازی به صدقه ندارند. اگر اجازه فعالیت داشته باشند میتوانند از عهده خود بر آیند. کمکهای خارجی نیز برای درمانده های آنها هر کجا باشند میرسد. ایشان نیز میتوانند مانند سایر اقوامی که از خارج به ایران در بافت فرهنگی ما قرار گیرند و ضمن رشد فرهنگی مجموعه ، مانند همه اقوام دیگر در بافت کشور زندگی نمایند.
ما میتوانیم به جهانیان انسانیت را درس دهیم و افتخار دیگری برای ایران در هزاره ها ایجاد کنیم. این رویداد ماندگار خواهد شد و ایران و ایرانی مورد احترام در جهان قرار خواهند گرفت.
ما میتوانیم.



انقلاب بعدی پولی ، دنیایی که انگیزه افراد پول نیست !

فرض کنید همه مردم مقداری سهام داشته باشند که اصل آنرا نتوانند از بورس خارج کنند ( میتوانند سهام دیگری خریده یا بفروشند ، اما اصل پول از بورس خارج نمیشود و مثلا ده درصد سود نیز باید در بورس بماند ) حال همه مردم کم کم خیلی ثروتمند میشوند . حالا دیگر کسی برای پول کار نمیکند ، هر کسی برای آنچه دوست دارد فعالیت خواهد کرد.
هر فعالیت جدیدی که نیاز به پول داشته باشد از طریق بورس تامین نقدینگی میشود و سرمایه گذاری ها نیز با بیمه که خود بیمه ها نیز در بورس هستند تضمین میگردند. جریمه کارهای خلاف ارقام بالای پولی خواهد بود که از حساب سود افراد برداشت خواهد شد . در این محیط انگیزه خلاف کم خواهد شد .
در اینجا هر کسی هر میزان پول بخواهد دارد . دیگر نیازی به پول نخواهد بود. 
این انقلاب بعدی است ، دنیای بدون پول. 
در واقع پولها بصورت ارقام ارزش های مالی کسب و کار نقش خواهند داشت . دیگر چنانچه شخصی از دیگران ثروتمند تر باشد ، ارجحیتی بر دیگران ندارد ، زیرا دیگران نیز از همان پول در بورس میتوانند استفاده کنند.
گر چه نقش پول در تازیخ بشریت خیلی مهم بود ، اما میتوان به دنیای بعد از پول نیز فکر کرد.
شاید زیاد دور نباشد .


مزایای تایلند برای تجارت در آسیای جنوب شرقی

تایلند میتواند بصورت یک مرکز برای تجارت ایران در خاور دور باشد . مرکزیت این کشور و این مهم که یک باریکه خشکی صد کیلومتری میتواند از تردد چند هزار کیلومتری جلوگیری نماید ، این کشور را بصورت یک بالقوه مناسب برای تخلیه و بارگیری محمولات نفتی و غیر آن درآورد .
گر چه دنیا در حال گذر از مقوله سوختهای فسیلی است ، اما اینطور نخواهد بود که صادرات نفت خام از منطقه خاورمیانه به شرق دور متوقف شود. و بهترین گزینه برای این کار انتقال انواع نفت به تایلند و توزیع مجدد آن از آنجا میباشد .
تا کنون این نقش را سنگاپور ایفا کرده است . 
تایلند نیز میتواند در این مورد گزینه قابل رقابتب باشد .
همچنین صدور انواع کالا به تایلند و تولید کالاهای مشترک و افزایش سرمایه گذاری ها ی مشترک میتواند منافع بلند مدت خوبی برای طرفین ایجاد نماید .


احیای موات از دید دیگر

سالهای بعد از انقلاب و در اوایل تشکیل جهاد سازندگی با اصطلاح اسلامی احیای موات مواجه شدم. این لغت بدان معنی است که مکانهایی که قبلا کشت نمیشد و از آن غذا برای بشر بدست نمی آمد تبدیل به فضایی گردد که در آن کشت شده و غذا تولید گشته یا کاربردهای دیگر مثل خانه و کارخانه و انبار در آنها احداث گردد.

اما امروز که این کارها را کرده ایم ، میبینیم که با مصرف بی رویه آب سرزمینمان را خشک کرده ایم و این همه داستان نیست . امروز درک کرده ایم که حق استفاده این همه از منابع طبیعی را نداشتیم . باید بخش بیشتری از امکانات موجود را برای طبیعت باقی میگذاشتیم .

آبهایی که به ظن ما اسراف میشد ، در دریاچه های شور کشور جمع گشته و مانع تغییرات دمایی در اطراف خود میشد و همچنین نبود آن آب در دریاچه های شور باعث پراکندگی نمک به سرزمینهای اطراف شده و فجایع زیست محیطی به وجود می آورد.

گر چه امروز باید بخشی مهمی از همه آبها و خاکهایی را که تصرف کرده ایم ، آزاد کنیم ، باید به مفهوم احیای موات با دید عالمانه نگاه کنیم . مفاهیم آن با دانش امروز تغییر خواهد یافت . دیگر بیابان موات نیست و مزرعه احیا نیست . خیلی جاها بر عکس است .

در این گونه موارد باید عالمان و عالم نمایان از یکدیگر جدا گشته و میان ایشان خط کشیده شود. در معنای مفاهیم و علوم باید به اهل آن مراجعه کرد. وگر نه هر کسی در هر موضوعی نظری دارد . عاقد در خلقت کهکشان چیزی میگوید و دعا نویس در درمان بیماری اظهار نظر کرده و دارو تجویز میکند. متخصص بیولوژی در اقتصاد نظر میدهد و دکترای حمل و نقل در موارد حقوقی دخالت میکند . دنیای آشفته ای داریم که روزی باید سرو سامان یابد .




۱۳۹۶-۱۲-۲۲

استحباب استفاده از دست راست و پای راست!

در واقع منظور شارع از دست راست ، دست قالب بوده و پا نیز همچنین . برای کارهایی که نیاز به دقت دارند توصیه شده از دستی که در طی زندگی تمرین بیشتری داشته استفاده گردد. برای ورود به اماکن خاص نیز به همچنین استفاده از پای خاص ( قوی تر یا ضعیف تر ) مفاهیم ضمنی نیز دارد .

این که با پای راست به مسجد وارد شویم ، یعنی با پای استقامت و توان زیادمان ، کما این که در قرآن نیز اصحاب یمین منظور کسانی که دست راست هستند نیست. بلکه جنبه قدرت را میرساند که در عرف دست اکثر مردم راست دست ( و پا ) هستند .

در دقت به این آداب آنچه مهم است ، توجه به دستور شارع و عادت به بندگی خداوند است که اگر در همه آهاد زندگی ملکه فرد شود ، در روابط اجتماعی مزاحمتی برای سایرین نخواهد داشت و خود را با خداوند طرف خواهد دید نه مردم و از سوی دیگر برای خود فرد از منظر روانی آسودگی ایجاد خواهد کرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ  ﴿٩١﴾ از ياران راست بر تو سلام باد  ﴿٩١﴾ 

سوره ۵۶ الواقعة )

مسلما منظور گوینده افراد راست دست نبوده است .

بنابراین استفاده از سمت راست و چپ در فعالیتهای مذهبی امری نسبی بوده و برای افراد چپ دست میتواند معکوس شود. این امر ( و موارد مشابه ) باید توسط متخصصین امر بررسی شود و بصورت هماهنگ به اجتماع اعلام گردد.

استفاده از دست قالب برای خوردن و موارد دیگر بصورت غریزی در افراد اتفاق می افتد . اما توجه به این امور باعث میشودشخص خود را بنده خدا دیده و چون خود را در حالت اطاعت خداوند میبیند و خدا را ناظر بر خود و اعمالش مشاهده میکند ، مواردی که به جامعه و شخص خود ضرر میزند را مرتکب نگردد.

این امر جدای از این است که بعضی از جاهلان موارد شرعی را برای دیگران میخواهند و اشکال میگیرند. اقدام افراد در اجتماع از جمله " امر به معروف و نهی از منکر " باید در چهار چوب قانون تعریف و اجرا گردد.



مزایای پرو در آمریکای جنوبی

همه کشورهایی که بخواهند در جهان فعالیت متعادل داشته باشند باید به همه جهان بصورت یک کل نگاه کنند . نمیتوان بخشی را به دلیل دوری کنار گذاشت . ما نیز باید در آمریکای جنوبی فعالیت کنیم . اما در کجا و چه فعالیتهایی؟
ارسال مواد و متریال ( آنچه که ما توان ارسال داریم ) در این ابعاد مسافتی به نظر اقتصادی نخواهد آمد ، اما ما میتوانیم خدمات صادر کنیم . فعالیتهای اقتصادی فرهنگنی و موارد دیگر داشته باشیم .
از جمله احداث شرکتهای تولیدی مشترک و مشارکت در ساخت انواع فیلمها و موارد فرهنگی در آنجا.
این موارد جایگاه ما و فرهنگ ایرانی را در آن کشور و با دید بلند تر سایر کشورهای آمریکای جنوبی میتواند گسترش دهد .
پرو مرکزیت فرهنگی دوره قبل از اسپانیایی ها در آمریکای جنوبی بوده و امکان این که دوباره این نقش را داشته باشد وجود دارد. برزیل و آرژانتین پهناور و بزرگ تر از آن است که بتوان در این بعد مسافت تاثیر فرهنگی قابل توجه بر آنها گذاشت . در واقع در پرو با بودجه محدودتر میتوان ارتباط برقرار نمود و ضمن تامین سود و ارزش افزوده برای هر دو طرف نسبت به تبادل فرهنگی و احداث کارخانجات مشترک تولیدی و غیره اقدام نمود.
طبیعی است که با ارتباط بین دو کشور، خود به خود طرفین نسبت به تجارت و صادرات کالاهایی که صرفه اقتصادی دارد به یکدیگر خواهند پرداخت و این امر موجب ارتباط بیشتر دو کشور خواهد شد .
پرو دارای مزایای جغرافیایی برای متصل بودن به کشورهای دیگر آمریکای جنوبی است و از سوی دیگر اقتصاد این کشور نسبت به دیگر کشورها از رشد بهتری برخوردار است . این کشور توان پیشرو بودن در آمریکای جنوبی را دارد.


حداقل دستمزد و وظیفه دولت و آزادی استخدام

دولت نمیتواند و نباید به حقوق پرداختی کارفرماها دخالت کند. حفظ شرایط عرضه و تقاضا از اهمیت زیادی برخوردار است که دولتها باید به آن پایبند باشند.
از سوی دیگر برای کسانی که این حداقل دستمزد را دریافت نمیکنند ، باید شرایط حمایتی در نظر گرفته شود . یعنی مابه التفاوت حداقل دستمزد تا دستمزد دریافتی را دولت بپردازد.
یکی از موارد سوء استفاده ممکن میتواند این باشد که کارفرما با کارگر تبانی کرده و رقم کمتری از حداقل دستمزد را پرداخت کند تا بتواند از رانت دولتی برای افزایش سود استفاده نماید و برای کارگر نیز فرقی نمیکند ، دریافتی حداقل دستمزد را خواهد داشت . هر گونه بر کارگر نیز نتیجه بخش نیست ، زیرا کارفرما سود میبرد .
برای این کار باید برای هر کارفرمایی ( توامان سازمان تجاری و شخص مدیر ، هر دو ) سهمی از استفاده از کمک هزینه پرداختی حداقل دستمزد دولتی داشته باشند.
شرایط حمایتی باید به گونه ای باشد که امکان اشتغال با درآمد کم و در عین حال دریافت یارانه دولتی امکانپذیر نباشد .
این یعنی جابجایی خانواده کسی که درخواست هزینه جبرانی نموده به شهرستانی که امکان کار داشته باشد ( یا با یارانه بتواند کاری انجام دهد) .
جابجایی خانوارها در سطح کشور باعث میشود در جایی که کارگز زیاد است و دستمزد پایین ، کارگران کم شده و عرضه و تقاضای کار کارگری با ثبات گردد.
از سوی دیگر در مناطق دیگری که کارگران منتقل شده اند با برنامه های آموزشی میتوان فعالیتهای اجتماعی گروه جابجا شده را اقتصادی نمود. 
مواردی مثل هتل داری صحرایی ( با آموزش اهالی منتقل شده ) میتواند از این دست فعالیتها باشد . 
ایجاد تورهای هتل بیابانی همراه با سفر با شتر و سایر حیوانات در طبیعت ( طبیعت گردی ) و موارد بیشمار دیگری شامل برنامه نویسی و ایجاد مجتمع های فضای ابری و غیره که بر حسب شرایط زمانی و مکانی توسط دولتها میتواند ایجاد گردد و دست اندرکاران آن در روستاها و شهرها و مراکز جمعیتی جدید به این کارها اشتغال یابند.



۱۳۹۶-۱۲-۲۱

تقسیم یک زاویه حاده به یک سوم به کمک پرگار و خط کش

ابتدا یک قوس به نحوی رسم میکنیم که محل برخورد دو خط زاویه ، است . ( با پرگار ) اندازه هر خط را R  مینامیم . 
حالا هر یک از خطوط زاویه را به سه قسمت مساوی تقسیم میکنیم .( با روش تقسیم یک پاره خط به تعاد خطوط مساوی )
حالا از اندازه r=R/3 یک قوس به مرکز قوس اولیه رسم میکنیم.
اندازه قوس اولیه = R*(اندازه زاویه به رادیان ) 
و اندازه قوس کوچکتر = r*( اندازه زاویه به رادیان )
چون   r=R/3 بنابراین 
اندازه قوس کوچکتر = 3 / (اندازه قوس اولیه )
حالا با پرگار اندازه قوس کوچکتر را روی قوس بزرگتر رسم میکنیم ، دو نقطه بدست می آید .
این دو نقطه را به مرکز قوسها وصل کرده و زاویه اولیه به سه قسمت مساوی تقسیم شده است .
گر چه انتقال دو قطاع دایره با شعاع متفاوت روی همدیگر ( سه برابر کردن قطاع کوچکتر ) بدلیل شعاع انحنای مختلف از منظر ریاضی خطا دارد ، اما از نظر اجرایی و فیزیکی این جواب دقیق به نظر میرسد.( در دنیای فیزیکی خطاهای خیلی کوچک قابل صرفه نظر کردن است و برای استفاده از مقادیر باید حساسیت مسئله را نسبت به خطا سنجید ) 
میزان خطا نیز قابل محاسبه است .