۱۳۹۶-۱۲-۲۷

درس اخلاق در مدارس

یکی از مواردی که در آموزش مدارس مقفول مانده است ، بهبود اخلاقیات مستمر دانش آموزان است . این روش اندیشه بعد از چند سال برای بچه ها ملکه شده و پس از مدرسه نیز با همین الگو بچه ها اخلاقیات خود را بهبود خواهند داد. ( بچه ها سازندگان آینده کشور هستند) 

هر سال هر یک از بچه ها در کتابهای درسی خود یک یا چند عیب را که خود در خود میبینند ف درج میکنند و سعی در اصلاح آن در طی سال خواهند داشت . دز این میان درسها و قصه های اخلاقی را میخوانند و از تجارب دیگر همکلاسی ها نیز بهره میبرند. این حرکت گروهی و درک تفاوت بین یکدیگر ، برای تربیت و اجتماعی شدن بچه ها مفید است .

تیمی از اساتید مرتبط ، جهت تدوین کتابهای هر دوره باید تشکیل شود. ابتدا ساختار کلی اول تا آخر طراحی میگردد و سپس تقسیم بندی ها تا مطالب هر سال مشخص خواهد شد . برای هر سال نیز متن هر درس و مواردی که باید بصورت موازی در کنار یکدیگر مطرح گردند قابل طراحی خواهند بود.

مکانیزمهایی نیز برای در دسترس قرار گرفتن آخرین تغییرات کتابها در هر زمان و هر کجا میتوان طراحی نمود. مانند ارسال فایل کتاب و تکثیر در هر مدرسه یا هر شخص بتواند خود پرینت بگیرد و امثال این موارد میتواند باعث سهولت و کم هزینه شدن مقوله تحصیل گردد.



بدترین انسانها نیز محترم هستند

همه آدمها حتی بدترین آنها در عمق وجودشان یک ذات و هسته خوبی دارند ، از این رو عزیز و محترم هستند.

اساتید اخلاق مانند " ابوالحسن خرقانی " میفرمایند : " هر کس در درگاه خدا به جان ارزد ، در خانه ابوالحسن به نان ارزد - هر کس به خانه آید نانش دهید و از دینش نپرسید "

این مهم که هر شخصی را با هر میزان کار زشت احترام نمائیم و آنها را ترد نکنیم ، امر مهمی است که اول در وجود خودمان تاثیر گذاشته و مراتب معنوی و آرامش روحی ما را بالا میبرد و از سوی دیگر ، جامعه را مانند فیلتری از ناپاکی ها تمیز میکند. 

از این رو قوانین اجتماعی و رفتارهای فردی باید بر اساس احترام نفس انسانی تدوین و اجرا گردد. در هیچ مرتبه ای توهین و خدشه دار نمودن دیگران نباید پذیرفته شود و برای سخنان زشت و دشنام و سخن دروغ و موارد مشابه جریمه قابل توجه مقرر گردد. آنچنان جریمه ای که عادت بد شخص را اصلاح کند. مانند خدمت در سرای سالمندان و بیمارستانها و تیمارستانها و موارد مشابه که این گونه خدمتها بتواند روی روحیه فاعل به قبیح تاثیر بگذارد.



گذشته تجربه است

آنچه گذشت از کف بیرون شده و مثبت و منفی ، تجربه ای است برای استفاده در آینده . 


۱۳۹۶-۱۲-۲۳

نامه سرگشاده (وزارت خانه بهبود مستمر کشور )


در سالهای گذشته تعداد زیادی از مردم ایران زمین ، نامه های سرگشاده ای برای دست اندرکاران کشور نوشته اند . جا دارد این نوشته ها در جایی بررسی گردد و از گله ها و پیشنهادات مردم برای اداره کشور استفاده شود.
بسیاری از این پیشنهادات جنبه مقطعی و موردی دارد . اما جمع آوری تجربه عمومی و بکار بستن آن بخشی که میتواند در هر زمانی مفید باشد ، باعث میگردد اولا مردم در مورد کشور نظر دهند . از سوی دیگر بکار بردن نظرهای مفید مردم باعث بهبود مستمر کشور میگردد.
بهبود مستمر امری است مهم و ارزیابی این که این پیشنهادات بهتر است یا نه بسیار سخت و نیازمند گروه تخصصی مرتبط است . جا دارد چنین جایگاهی در کشور ایجاد گردد. 
وزارت خانه بهبود مستمر کشور



پیش نمازی 10 ساله


​دو نوع نگرش در امور تصدی گری وجود دارد . دائمی و در محدوده زمانی.
معمولا در انتخابات مانند نمایندگان مجلس یا رئیس جمهوری مقاطع زمانی را در نظر میگیرند تا افراد جدید با اندیشه های جدید بتوانند در کشور ( و محیط ) اثر گذار باشند. از سوی دیگر پارامتر تعویض به خود ایشان اثری دارد که هر کاری نکنند و غرور کاذب نداشته باشند و آثار مشابه در روحیات شخص و جامعه شکل گیردو
از جمله این موارد پیش نمازی است . اگر شخصی نماز صحیح بخواند و این پیش نمازی برای خود شخص و سایرین ضرری نداشته باشد. ( مغرور نگردد و فخر نفروشد و طلب امتیاز نکند و از آن سو دیگران حسادت نکنند و الی آخر )
تعویض پیش نماز باعث میشود تا افراد جدید نیز سعی در بهبود ظاهر نماز نمایند و هنگام پیش نمازی نیز خود را دارای مراتب بالاتر ندانند . افتادگی و کوچکی داشته باشند و پس از مدتی در جماعات پشت سر پیش نماز دیگری بایستند و بندگی خداوند نمایند. و این عمل را موهبت الهی بدانند و حق خود ندانسته و در نهایت حال خدمتگذاری را در سایر نمازگزاران افزایش دهند.
دیده شده افراد پیش نماز بخصوص در پیری و سالهایی که توان جسمی و ذهنی ایشان کم میشود ، با اشتباهات گاه آشکار به پیش نمازی ادامه میدهند و به واسطه این که این فعل را حق خود میبینند ( ولو بازگو نکنند) به سایر امور مثل پاسخ سوالات مسلمین و امر به معروف و نهی از منکر و حلال و حرام نمودن موارد و غیره اقدام میکنند.
لازم است این دوره اولیه که بیم خطر دنیوی و اخروی برای همه کس دارد در محدوده های زمانی باشد . 5 سال یا 10 سال.
طبیعتا در طی این سالها در آن مساجد شخص دیگری نیز اگر وجود نداشته ، پیدا خواهد شد که بتواند پیش نماز باشد .
فعالیتهای دینی شغل نیست . اگر کسی به واسطه فعالیتهای دینی از فعالیتهای اجتماعی عقب بماند ، اجر اخروی میبرد. اگر جامعه نیازمند فعالیتی دینی باشد که به واسطه انجام آن تسط شخصی ، از امور دنیوی خود عقب می افتد ، لازم است نسبت به جبران آن اقدام مقتضی صورت پذیرد .
هزینه این امور باید توسط متوکلان اداره جامعه پرداخت گردد.


لزوم کمک و به ایران آوردن همه روهینگیا ها

بصورت نسبی در جهان ما خیلی ثروتمندتر از بقیه نیستیم, اما شاید در مدارج اخلاق و انسانیت و دینداری , با بقیه مردم دنیا تفاوت داشته باشیم.
مردم رانده شده از میانمار نیاز به کمک دارند , وضعیت آنها از برده ها بدتر است.
امیدی به بازگشت ندارند و آنجا که هستند هم پذیرفته نشده‌اند. بنگلادش خودش مشکلات زیادی دارد و آواره های کشور همسایه را پذیرش نخواهد کرد.
کاری که ما با مردم افغانستان و عراق انجام دادیم.
پذیرش ملیونها از ایشان در بافت مهاجر پذیر ایران نه تنها مشکلی ایجاد نکرد , بلکه باعث رشد اقتصادی گردید. آنها کارهایی را انجام دادند که ایرانی ها نمیکردند.
در واقع زنجیره کار در ایران را در جهت پیشرفت کشور تکمیل کردند.
مهاجران روهینگیا نیز نقش مشابه خواهند داشت . آنها میتوانند در بافت جمعیتی ما جذب شوند و برای کشور مفید باشند.
هر چه زودتر باید آنها را نجات داد.
مردم سایر کشورها چنین حسی ندارند و دولتها نیز علاقه‌ای به نان خور بیشتر ندارند. آنها نیازی به صدقه ندارند. اگر اجازه فعالیت داشته باشند میتوانند از عهده خود بر آیند. کمکهای خارجی نیز برای درمانده های آنها هر کجا باشند میرسد. ایشان نیز میتوانند مانند سایر اقوامی که از خارج به ایران در بافت فرهنگی ما قرار گیرند و ضمن رشد فرهنگی مجموعه ، مانند همه اقوام دیگر در بافت کشور زندگی نمایند.
ما میتوانیم به جهانیان انسانیت را درس دهیم و افتخار دیگری برای ایران در هزاره ها ایجاد کنیم. این رویداد ماندگار خواهد شد و ایران و ایرانی مورد احترام در جهان قرار خواهند گرفت.
ما میتوانیم.



انقلاب بعدی پولی ، دنیایی که انگیزه افراد پول نیست !

فرض کنید همه مردم مقداری سهام داشته باشند که اصل آنرا نتوانند از بورس خارج کنند ( میتوانند سهام دیگری خریده یا بفروشند ، اما اصل پول از بورس خارج نمیشود و مثلا ده درصد سود نیز باید در بورس بماند ) حال همه مردم کم کم خیلی ثروتمند میشوند . حالا دیگر کسی برای پول کار نمیکند ، هر کسی برای آنچه دوست دارد فعالیت خواهد کرد.
هر فعالیت جدیدی که نیاز به پول داشته باشد از طریق بورس تامین نقدینگی میشود و سرمایه گذاری ها نیز با بیمه که خود بیمه ها نیز در بورس هستند تضمین میگردند. جریمه کارهای خلاف ارقام بالای پولی خواهد بود که از حساب سود افراد برداشت خواهد شد . در این محیط انگیزه خلاف کم خواهد شد .
در اینجا هر کسی هر میزان پول بخواهد دارد . دیگر نیازی به پول نخواهد بود. 
این انقلاب بعدی است ، دنیای بدون پول. 
در واقع پولها بصورت ارقام ارزش های مالی کسب و کار نقش خواهند داشت . دیگر چنانچه شخصی از دیگران ثروتمند تر باشد ، ارجحیتی بر دیگران ندارد ، زیرا دیگران نیز از همان پول در بورس میتوانند استفاده کنند.
گر چه نقش پول در تازیخ بشریت خیلی مهم بود ، اما میتوان به دنیای بعد از پول نیز فکر کرد.
شاید زیاد دور نباشد .


مزایای تایلند برای تجارت در آسیای جنوب شرقی

تایلند میتواند بصورت یک مرکز برای تجارت ایران در خاور دور باشد . مرکزیت این کشور و این مهم که یک باریکه خشکی صد کیلومتری میتواند از تردد چند هزار کیلومتری جلوگیری نماید ، این کشور را بصورت یک بالقوه مناسب برای تخلیه و بارگیری محمولات نفتی و غیر آن درآورد .
گر چه دنیا در حال گذر از مقوله سوختهای فسیلی است ، اما اینطور نخواهد بود که صادرات نفت خام از منطقه خاورمیانه به شرق دور متوقف شود. و بهترین گزینه برای این کار انتقال انواع نفت به تایلند و توزیع مجدد آن از آنجا میباشد .
تا کنون این نقش را سنگاپور ایفا کرده است . 
تایلند نیز میتواند در این مورد گزینه قابل رقابتب باشد .
همچنین صدور انواع کالا به تایلند و تولید کالاهای مشترک و افزایش سرمایه گذاری ها ی مشترک میتواند منافع بلند مدت خوبی برای طرفین ایجاد نماید .


احیای موات از دید دیگر

سالهای بعد از انقلاب و در اوایل تشکیل جهاد سازندگی با اصطلاح اسلامی احیای موات مواجه شدم. این لغت بدان معنی است که مکانهایی که قبلا کشت نمیشد و از آن غذا برای بشر بدست نمی آمد تبدیل به فضایی گردد که در آن کشت شده و غذا تولید گشته یا کاربردهای دیگر مثل خانه و کارخانه و انبار در آنها احداث گردد.

اما امروز که این کارها را کرده ایم ، میبینیم که با مصرف بی رویه آب سرزمینمان را خشک کرده ایم و این همه داستان نیست . امروز درک کرده ایم که حق استفاده این همه از منابع طبیعی را نداشتیم . باید بخش بیشتری از امکانات موجود را برای طبیعت باقی میگذاشتیم .

آبهایی که به ظن ما اسراف میشد ، در دریاچه های شور کشور جمع گشته و مانع تغییرات دمایی در اطراف خود میشد و همچنین نبود آن آب در دریاچه های شور باعث پراکندگی نمک به سرزمینهای اطراف شده و فجایع زیست محیطی به وجود می آورد.

گر چه امروز باید بخشی مهمی از همه آبها و خاکهایی را که تصرف کرده ایم ، آزاد کنیم ، باید به مفهوم احیای موات با دید عالمانه نگاه کنیم . مفاهیم آن با دانش امروز تغییر خواهد یافت . دیگر بیابان موات نیست و مزرعه احیا نیست . خیلی جاها بر عکس است .

در این گونه موارد باید عالمان و عالم نمایان از یکدیگر جدا گشته و میان ایشان خط کشیده شود. در معنای مفاهیم و علوم باید به اهل آن مراجعه کرد. وگر نه هر کسی در هر موضوعی نظری دارد . عاقد در خلقت کهکشان چیزی میگوید و دعا نویس در درمان بیماری اظهار نظر کرده و دارو تجویز میکند. متخصص بیولوژی در اقتصاد نظر میدهد و دکترای حمل و نقل در موارد حقوقی دخالت میکند . دنیای آشفته ای داریم که روزی باید سرو سامان یابد .




۱۳۹۶-۱۲-۲۲

استحباب استفاده از دست راست و پای راست!

در واقع منظور شارع از دست راست ، دست قالب بوده و پا نیز همچنین . برای کارهایی که نیاز به دقت دارند توصیه شده از دستی که در طی زندگی تمرین بیشتری داشته استفاده گردد. برای ورود به اماکن خاص نیز به همچنین استفاده از پای خاص ( قوی تر یا ضعیف تر ) مفاهیم ضمنی نیز دارد .

این که با پای راست به مسجد وارد شویم ، یعنی با پای استقامت و توان زیادمان ، کما این که در قرآن نیز اصحاب یمین منظور کسانی که دست راست هستند نیست. بلکه جنبه قدرت را میرساند که در عرف دست اکثر مردم راست دست ( و پا ) هستند .

در دقت به این آداب آنچه مهم است ، توجه به دستور شارع و عادت به بندگی خداوند است که اگر در همه آهاد زندگی ملکه فرد شود ، در روابط اجتماعی مزاحمتی برای سایرین نخواهد داشت و خود را با خداوند طرف خواهد دید نه مردم و از سوی دیگر برای خود فرد از منظر روانی آسودگی ایجاد خواهد کرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ  ﴿٩١﴾ از ياران راست بر تو سلام باد  ﴿٩١﴾ 

سوره ۵۶ الواقعة )

مسلما منظور گوینده افراد راست دست نبوده است .

بنابراین استفاده از سمت راست و چپ در فعالیتهای مذهبی امری نسبی بوده و برای افراد چپ دست میتواند معکوس شود. این امر ( و موارد مشابه ) باید توسط متخصصین امر بررسی شود و بصورت هماهنگ به اجتماع اعلام گردد.

استفاده از دست قالب برای خوردن و موارد دیگر بصورت غریزی در افراد اتفاق می افتد . اما توجه به این امور باعث میشودشخص خود را بنده خدا دیده و چون خود را در حالت اطاعت خداوند میبیند و خدا را ناظر بر خود و اعمالش مشاهده میکند ، مواردی که به جامعه و شخص خود ضرر میزند را مرتکب نگردد.

این امر جدای از این است که بعضی از جاهلان موارد شرعی را برای دیگران میخواهند و اشکال میگیرند. اقدام افراد در اجتماع از جمله " امر به معروف و نهی از منکر " باید در چهار چوب قانون تعریف و اجرا گردد.