۱۳۹۷-۰۵-۳۰

لزوم اصلاح و توانمند سازی نیروهای نظامی کشور

ما نیازمند نیروهای نظامی هستیم که بتواند از از منافع ملی ما پاسداری کند . علاوه بر تجهیزات باید به حقوق و مواجب نیروهای نظامی نیز رسیدگی نمود. حقوق کافی برای  کسانی که انتظار داریم در زمان مناسب از جان خود برای کشور بگذرند لازم است . همچنین این افراد باید در مکانهای مناسب و به دور از مردم غیر نظامی زندگی نمایند . روحیات این افراد با مردم عادی تفاوت دارد و ضمن حفظ این روحیات نظامی باید آنرا تشدید نیز نمود. از سوی دیگر اعمال قدرت نظامی بر مردم کشور امر نامبارکی است که باید از آن جلوگیری بعمل آید .

تجهیزات نظامی در قرن 21 بسیار پیچیده هستند . لذا برای پشتیبانی از این صنایع لازم است صنایع داخلی بخش خصوصی قدرتمند شده و در زمینه های لازم بصورت اقتصادی و با قدرت فعالیت نمایند . این صنایع به عنوان پشتوانه صنایع نظامی خواهند بود.( جایی که بخش خصوصی نباید در آن وارد گردد یا به هر عنوان نمیتواند در آن زمینه فعالیت کند – گر چه باید این بخش را کوچک کرد ، یعنی حوزه فعالیت بخش خصوصی را توسعه داد )

صنایع هواپیما و کشتی سازی با انواع ابعاد و مقولات حمل بار و مسافر از جمله این صنایع هستند . ساخت تجهیزات تحقیقاتی در زمینه دریا و غیر آن برای تولید تجهیزات زیر سطحی و فوق سطحی از دیگر مواردی است که نیازمند بررسی و اقتصادی سازی شرکتهای بخش خصوصی در این حوزه ها است . برای رشد لازم است ، کارخانجات کارخانه سازی را وارد کنیم و بصورت بومی توسعه دهیم  . تنها وارد کردن  کارخانجات کافی نیست . چیزی مشابه صنعت خودرو سازی یا فولاد سازی فعلی ایران خواهد شد . نیازمند توسعه مداوم انواع صنایع در همه بخشها هستیم . در آن صورت صنایع فلز کاری ما میتواند مواد اولیه به روز صنایع نظامی را تهیه و ارائه نماید . این مواد در بازار داخلی و خارجی نیز قابلیت عرضه خواهند داشت .

طراحی ساختار نظامی آینده ایران نیز مورد دیگری است که بعد از ادغام نیروهای نظامی باید بصورت مستمر و ادامه دار انجام گیرد . ساختار نظامی نیز مانند همه ساختارهای داخلی کشور باید بصورت مستمر به روز آوری گردد. با این روش امکان داشتن یکی از بهترین سازمانهای نظامی جهان را خواهیم داشت .

طبیعی است که واحدهای نظامی نباید به امور اقتصادی بپردازند . اما اشکالی ندارد نظامیان ثروتمند باشند و بتوانند از ثروت خود استفاده نمایند . البته به نحوی که به وظایف نظامی ایشان خدشه ای وارد نیاید .


دیدگاهی در داستان ایوب (شناخت سخت ترین سختی ها )

میگویند هر داستانی از یک جا شروع میشود و در جایی تمام میشود . کارهای هدفمند معمولا در آن زمان که برنامه ریزی میشوند ، ابتدا و انتهایشان را مشخص میکنند.  سپس وقایع میانه را طرح مینمایند.

در خصوص داستان حضرت ایوب نبی نیز ابتدا و انتهای کار دارای اهمیت بود و به وضوح در خصوص آن توضیح داده شده ، اما وقایع میانه که دارائی ها و نزدیکان ایشان از دست رفته اند و به چه طریق و طی چه فرآیندی چنین شد و اینکه به چه مکانیزمی ایشان از جمع کناره گرفته اند ، توضیح مشروح نداریم . اما در خصوص پایان ماجرا توضیح مشروح داریم .

نکته ای که داریم این است که برای آخر داستان ایوب نبی ، سخت ترین رویداد ممکنه باید اتفاق می افتاد تا صبر صابر ترین انسانها به آخر برسد . پس آنچه روی داد آخرین مورد صبری است که میتوان متصور بود . اما صابر ترین افراد نیز در آن موضوع نتوانست صبر کند . بنابراین در صبر نیز نباید تصور کرد ، فردی ممکن است از صابرترین افراد پیشی بگیرد .

گر چه آن رویداد محقق نشده بود . این نیز از زیبایی طراح و گوینده داستان است . که امری بر شخصی مشتبه شد و صبرش تمام شد . یعنی آن اتفاق سخت نیز به منصه ظهور نرسید . اما اثر ذهنی آن برای ایوب همان بار تحمل نکردینی شد .

پس سخت ترین موارد را بیان داشت . و در انتها یک زیبایی دیگر بر همه زیبایی های موجود افزود .

دیگر آنکه خداوند به ایوب آموزش داد که قسم را نباید شکست و چگونه قسم را اجرا کنید تا شخص مظلوم آسیب نبیند. در واقع عقل و تفکر را در مقابل عصبیت و عدم تفکر و خشم ، به بشر آموخت و تذکر داد .


۱۳۹۷-۰۵-۲۸

ضمانت مالی پروژه های با بیمه

افراد حقیقی یا حقوقی پروژه هایی را تعریف میکنند و توسط پیمانکاران بخش عمومی یا خصوصی شروع میکنند . اکثر پروژه های بخشش خصوصی و عمومی نیمه کاره دچار مشکلات مالی شده اند و عقب افتادن اتمام آنها ضررهای زیادی را متوجه کشور نموده است .

حتی در پروژه های خصوصی نیمه کاره نیز منابع کشور نیمه کاره رها میشود. از این رو دولت حق دارد به این پروژه ها تذکر داده که زودتر باید تمام گردند . یا با سخت گیری شروع پروژه های خصوصی را تحت نظارت داشته باشد به نحوی که در زمان مقرر به اتمام برسند .

این کار تنها با وارد نمودن شرکتهای بیمه در مقوله پرداخت پروژه ها عملی است . یک گردش نقدینگی را کارفرما ( خصوصی یا عمومی ) ضمانت میکند و آنرا از منابع پیش بینی شده خود به شرکت بیمه وعده میدهد . با انتخاب پیمانکار قرارداد باید به نوعی باشد که کارفرما امکان متوقف کردن کار را نداشته باشد . کیفیت توسط شرکتهای کنترل کیفیت باید سنجیده شود و کمیت نیز توسط شرکتهای معتبر کنترل کمیت قابل کنترل است. ( شرکتهای کنترل کمیت و کیفیت هم اکنون در خصوص کالا و خدمات ورودی به بنادر کشور نیز فعال هستند )  

کارفرما به عنوان مالک طرح ، ابتدا صورت مسئله را طرح میکند و در مرحله بعد هزینه را به تدریج پرداخت میکند و در نهایت همان را که تعریف نموده بود تحویل خواهد گرفت . اگر کارفرما در میانه کار با مشکل تامین هزینه روبرو گردید ، شرکت بیمه ملزم به پرداخت هزینه مطابق برنامه زمانبندی است و اصل پول و جریمه آنرا از کارفرما طلب خواهد نمود . این شرکت بیمه است که ریسک عدم تامین مالی کارفرما را مطقبل میشود و در این میان یک درصدی به عنوان دستمزد طلب میکند . شرکتهای بیمه میتوانند روی این درصد با یکدیگر رقابت کنند . طبیعی است که کارفرماهای خوش حساب ، تخفیف بیشتری در کار با شرکتهای بیمه دریافت خواهند کرد . این گونه اقدامات باعث میشود که کشور پروژه نیمه کاره نداشته باشد . ( برای پروژه های نیمه کاره موجود کار دیگری باید کرد . اما پروژه های جدید را میشود در قالب اینگونه طرح ها به گردش در آورده تا مطمئن گردیم دیگر پروژه های نیمه کاره نخواهند ماند )


دریای مازندران چگونه اداره شود خوب است ؟

هر کسی سعی میکند در بازیهای مشابه سهم بیشتری را داشته باشد ، اما جدای از اینکه چه کشوری چه سهمی داشته باشد ، دریای مازندران باید بصورت یک کل دیده و مدیریت گردد. لذا باید یک شرکت سهامی تشکیل گردد و کلیه منابع و دارایی های آنرا یکجا مدیریت کند. در این صورت برداشت نفت از یک بخش دریا ، به سایر بخشها ( مثلا انقراض ماهی خاویار ) فشار وارد نخواهد کرد . در نهایت این شرکت سهامی نیز سودی خواهد داشت . این سود با توجه به حق السهم طرفین قابل تقسیم است . در آبهای ساحلی همانند خاک داخلی کشورها همه کشورها میتوانند بهره برداریهای مناسب را انجام دهند .

این که دنیا نیازمند نفت و گاز دریای مازندران است ، بحثی است که اگر یکی از کشورها آن را ندیده بگیرد ، با ضرر و مشکلات مواجه میشود . با تشکیل یک شرکت سهامی ، همه شرکت های کشورهای مشرف به دریا میتوانند با قرارداد شرکت دریای مازندران وارد تولید و استخراج و انتقال نفت و گاز دریای مازندران گردند . در کنار آنها شرکتهای خارجی نیز میتوانند برای کارهای تخصصی وارد صحنه شده و از ارزش افزوده حاصله بهره لازم را ببرند.

 

 


بریتانیا با توسعه نیروی دریایی توانست ابر قدرت زمان گردد ، امروز چه آیتمهایی مایه ابر قدرتی است و چه کشوری بدنبال آن است ؟

توسعه نیروی دریایی دو امتیاز را برای بریتانیا داشت . ابتدا وسیله حمل و نقل به همه جای کره زمین را در اختیار آن گذاشت و از سوی دیگر به واسطه نصب چند دستگاه توپ جنگی روی کشتی ها ، برتری نظامی را نیز ضمیمه توان حمل و نقل و تجاری بریتانیا نمود. ( البته پس از درگیری نظامی سخت با رقبای اسپانیایی و فرانسوی )

امروز نیز راه های ارتباطی به مرکزیت کشور برتری جو از اهمیت زیادی برخوردار است . از سوی دیگر برتری نظامی نیز مهم است . این دو در کوتاه مدت بدست نخواهد آمد . پس طرح بلند مدت برای این موارد باید کشیده شده باشد . از سوی دیگر راه های حمل و نقل آینده چگونه خواهند بود ؟ تنها کشوری که در ابعاد جهانی در حال توسعه راه ها به مرکزیت خود است ، کشور چین است . این شاید به این معنا باشد که بصورت بالقوه چین در مسیر قدرت تجاری قالب درآمدن پیش میرود ، اگر برنامه های نظامی آینده محور هم داشته باشد ، حتما در مسیر ابر قدرت شدن جهانی چیزی مانند بریتانیا در اوج قدرت درایی پیش میرود.

در امور نظامی گام بعدی چه خواهد بود . همه کشورهای مهم روی نسل 5 هواپیماهای نظامی طرحهای را دارند و گام بعدی توسعه را در فضا دنبال میکنند.

اما در میان همه کشورها چین به تنهایی قصد دارد ایستگاه فضایی مستقل داشته باشد . همچنین در نظر دارد پایگاه ثابت تحقیقاتی در کره ماه ایجاد نماید .

در مقام دنباله روی چین ، مشاهده میکنیم که ایالات متحده آمریکا نیز در صدد ایجاد نیروی نظامی فضایی برآمده و بودجه محدودی را برای آینده به این امر اختصاص داده است .

جدای از مشکلات جهانی مثل گرم شدن کره زمین و امکان وقوع تغییرات اقلیمی بسیار عظیم در سطح کره زمین و مشکلات منطقه ای مثل خشکسالی و مهاجرت های داخلی و خارجی کشورها ، رقابت اقتصادی و نظامی و توریم و رکود منطقه ای و جهانی ، باید مراقب ظهور و اثرات یک قدرت بی رقیب جهانی در سیاره  زمین بود.

قدرتی که میتواند از ماه زمین بصورت پایگاه فرماندهی همه چیز را روی زمین زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز اقدامات لازم را صورت دهد . با توجه به این که انرژی خورشیدی در ماه ( و پایگاه های مدار گرد ) تقریبا بینهایت است ، قدرت نظامی این پایگاه ها بسیار زیاد خواهد بود . از سوی دیگر دسترسی به این پایگاه ها مشکل و همچنین پر هزینه است کشورهای کمی توان مقابله با آن را دارند .

در این میان ما به عنوان کشوری در خاور میانه چه میتوانیم بکنیم و چه برنامه هایی در آینده باید داشته باشیم که بیشترین سود را برده و کمترین ضررها را متحمل گردیم ؟

 


واقعیت اقتصاد نگاه از بیرون – نگاه از درون به ایران

وقتی از درون به اقتصاد ایران نگاه میکنیم ، توصیه ها و اتفاقات در کنار دیدگاه ها و دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا را شاهد هستیم . اکثر انتخابات اخیر بر مبنای انتخاب بد به جای بدتر صورت گرفته و در اواخر دوره های ریاست جمهوری همه رئیس جمهوری ها تقریبا یک افزایش 3و نیم برابری نرخ تبدیل دلار به ریال را شاهد بوده ایم .

جدای از سلایق و گفته ها ، یک جریان یکنواخت اقتصادی در یک جو کاملا امنیتی ( به این معنی که همه چیز با اولویت قرار دادن مسائل امنیتی سنجیده میشود) پیش رفته . یک گروه خاص از ابتدا تا امروز بر سر قدرت بوده اند و در میان خود سمت ها و مناصب را تقسیم کرده اند . گاه بعضی از ایشان نسبتب ه بقیه جبهه گرفته و دوباره به دوستان قدیم خود بازگشته اند. در واقع مانند یک دیگ که نخود و لوبیاها به تدریج بالا و پائین میرود مشاهده شده اند . از خارج از دیگ کسی به دیگ وارد نشده است .

اما از دید بیرونی فراز و فرودهایی در اقتصاد مشاهده میشود. بعضی افراد که انتخاب شده اند باعث باز شدن درها شده و توانسته اند با جامعه خارج ارتباط برقرار کنند . بعضی دیگر نه بصورت تهدید برای جامعه جهانی خود نمایی کردند و موجب جبهه گیری جامعه جهانی شده اند ( مثل احمدی نژاد که همزمان باعث محبوبیت او در جوامع مسلمان به دلیل جبهه گیری شدید ضد اسرائیلی اش شد )

در این میان واقعیت نه این است و نه آن . اقتصاد کشور در اختیاز ذی نفعانی است که بسیاری از آنها در گروه های داخلی ایران هستند و یا با آنها ارتباط دارند . هر شخص یا گروهی محدوده عملکرد و فعالیتی دارد . این اواخر محدوده گروه ها با یکدیگر برخورد کرده و این تعارض با کدخدا منشی حل شده است . ( داستان کرباسچی و یا ال سی خیلی زیاد داخلی با نتیجه فرار خاوری و غیره .

از سوی دیگر بدهی بسیار زیاد بخش عمومی ( دولت و هیات حاکمه ) روی تولید ناخالص داخلی فشار آورده و کمر اقتصاد را خم نموده است . چه زمانی کمر اقتصاد روی این فشار فزاینده بشکند ، معلوم نیست . ( و البته اقتصاد دانان نیز در این خصوص صحبتی نمیکنند ) از سوی دیگر مکانیزم اقتصادی کشور روی رشد اقتصاد عمومی است و این فشار دائما بیشتر خواهد گردید . اما هر چیزی حدی دارد و دیر یا زود اقتصاد به حدود مرزی خود خواهد رسید . در آن صورت تورم فزاینده در کنار رکود شدید ( خیلی بیشتر از آنچیزی که شاهد بودیم ، شاید چیزی شبیه ونزوئلا )

تنها موردی که برای تداوم اقتصاد به نظر میرسد ، اصلاح ساختاری اقتصاد است که نیاز به جراحی دارد و برای اینکار اولا بیمار باید رضایت نامه را امضا کند ( مجلس برای اصلاح سیستم اقتصادی قانون تصویب کند ) ، در ثانی باید یک طبیب حاذق این کار را انجام دهد ( طبیب هم باید رضایت به جراحی بدهد – عواقب سختی در صورت موفقیت یا عدم موفقیت جراحی برای طبیب قابل پیش بینی است ) لوازم و تجهیزات و گروه جراحی فراهم باشد .

امید است که با کمترین هزینه برای کشورمان  همه مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی حل گردند .


۱۳۹۷-۰۵-۲۷

در رحمت و قهر خداوند

خداوند یکی است و ثابت است و لا تغییر,  اما آنچه از آن مبدا هستی به ما میرسد , بر حسب مرتبه و حالات ما , گاه رحمت و گاه قهر به نظر می آید .

در واقع قهر خدا هم رحمت است و رحمت او ... هم رحمت است . او غیر لطف و خوبی نیست. هر چه از او است نیکو است.
اما در مرتبه بندگی , شاکر هر آنچه از او برسد باید بود.


دوام امپراتوری ها

بسته به این است که چقدر دور را می بینید و اگر درست دیدید , چقدر درست عمل کرده‌اید

نکته ای در مورد دیه زن و مرد

گر چه مرسوم است دیه زن را نصف مرد حساب میکنند و در شرایطی که قاتل زن مرد باشد ، یا نصف دیه را طلب میکنند و یا به میزان نصف دیه پرداخت نقدی صورت میگیرد ، اما از وجهه دیگری نیز میتوان به قضیه نگاه کرد .

در قرآن دیده ایم که کشتن یک فرد بی گناه را برابر کشتن همه آدمها میداند. بنابراین ،کشتن بیگناه نصف یک نفر ( مرد ) هم برابر نصف همه مردم میشود که بنابراین در هنگام قصاص برابر کشتن یک مرد میگردد. 

آنچه از این دو حالت استنباط میشود ، تفاوت دیه در مورد گناهکار است . 

اگر زن گناهکاری توسط مردی کشته شود ، در آن صورت نصف دیه به او تعلق خواهد گرفت . اما اگر زن بی گناه باشد ، این قتل برابر با نصف مردم روی زمین میشود که در مقابل قتل یک مرد گناهکار ( مرتکب قتل شده ) قتل او را توجیه میکند و دیه برابر یک مرد و زن در این حالت برابر میشود.

با توجه به پیچیدگی امر و نیاز به تخصص همه جانبه نیاز است در این گونه موارد متخصصین نظر دهند . چون بظاهر در قانون این مقوله گناهکاری یا عدم گناهکاری زن دیده نشده بود و تفاوت عقلی حکم از قرآن استنباط میگردد ، لذا جا دارد متخصصین در این مورد بیشتر تعمق کنند و در صورت نیاز قوانین اصلاح گردد.