پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۷-۱۰-۲۶
مسلح شدن آلمان و ژاپن
۱۳۹۷-۱۰-۲۵
روش فرود اقتصادی روی کره ماه
برنامه های فضایی در حال جهت گیری به سوی کره ماه میباشند . یکی از مشکلات نشستن و برخواستن از سطح ماه ، عدم وجود جو میباشد . یعنی برای اینکه بتوان روی ماه نشست ، باید با سیستم پس سوز ماهواره را روی ماه فرود آورد و برخواستن نیز به همین ترتیب.
مقایسه شب عاشورا و شام آخر عیسی مسیح
۱۳۹۷-۱۰-۲۳
شرکت نرم افزاری ایرانی
۱۳۹۷-۱۰-۲۲
هوشمندانه باید گوشها دراز شود
کاهش دمای جهانی دما با انفجار 1850 کراکاتوآ
بود و نبود در محیط زیست
در احوال سگ نفس
سگ نفس دو آزار دارد . یکی بر خود و دیگری بر دگران.
گاهی چنان در پاچه خلق در آمیزد که با چوب و کتک نیز خلاصی خلق ممکن نگردد. از این رو حبس و تادیب جزو قوانین مدنی بشر گردید.
تا اگر کسی نتوانسته سگ نفس را لجام زند و این سگ به آزار خلق برخاست , در جهت کمک شخص , سگ را محبوس دارند و تادیب کنند تا به صلاح گراید .
گاهی جرم کمتر است. نفس به آزار خود پردازد. هر آنچه صلاح فرد آید ضد آن کند .
خوراکی مفید را بگذارد و به خوراکی غیر مفید , گاهی مضر عمل نماید . اعمال صلاح بگذارد و گاه به اعمال غیر صالح پردازد. از راست فاصله گیرد و به با کج در آمیزد .
برای این حالات نیز طبیب نسخهها دارد حسب بیماری و شدت آن . گاه خدمت فرماید و گاه ریاضت و مجاهدت .
اما بیچارگان درگاه الهی را نیز دست آویزی دارند که همگانی و همه زمانی است.
دامن رسول خدا و اولیا الله .
اشعار پیشینیان در این خصوص زیاد است از جمله
هیچ نکشد نفس را جز ضلع پیر *** دامن این نفس کش را سخت گیر
پس به هر دستی نباید داد دست ....
کیست مولا آنکه آزاد کند *** بند رقیت ز پایت وا کند
روی دل است سوی تو قوت دلست بوی تو*** مستیم از سبوی تو دست منست و دامنت
قرآن میفرماید "الا بذکرالله تطمئن القلوب "
چون به ذکر خداوند مشغول شوی, قلبت آرام گیرد.
بزرگان عرفا نیز فرمودهاند که درویش به خود پردازد . چون به خود پردازد عیب خود بیند و چون عیب خود بیند به عیب دیگران نپردازد.
سعدی فرماید
ای که پنجاه رفت و در خوابی *** مگر این پنج روزه دریابی
تا کی این باد کبر و آتش خشم *** شرم بادت که قطرهٔ آبی
کهل گشتی و همچنان طفلی *** شیخ بودی و همچنان شابی
شکل حکومت
دو گونه شکل حکومت داریم که همه انواع حکومتهای اتفاق افتاده را شامل میگردد.
یکی حکومت از بالا به پایین و دیگری حکومت پایین به بالا . در حکومت از بالا به پایین انواع سیستمهای معروف حکومت پارلمانی و نخست وزیر انتخاب مردمی و رئیس جمهوری انتخاب مردمی تا دیکتاتوری و کمونیستی و غیره را در بر میگیرد .
در این حکومت از بالا تصمیماتی گرفته میشود و آنرا برای پایین تر ها اعمال میکنند.
مثلا در شهرداری تصمیم به هرس درختان در شهر گرفته میشود . در نهایت طبق ضوابط پیمانکار واجد شرایط با حداقل قیمت انتخاب شده و کار به او محول میگردد. آن پیمانکار پرسنل ارزانی را معمولا از میان کسانی که از شهرستان برای کار به شهر آمده اند را روزمزد استخدام کرده و به صورت فله ای شاخه های درختان را کوتاه میکنند. به نحوی که جای اشکال گیری نباشد . کوتاه بودن شاخه با رشد جبران شدنی است . اما بلند بودن آن اشکال کار و موجب جریمه مادی است . بنابراین همه شاخه ها به نحو افراطی تا جای ممکن کوتاه میگردند !
این هرس بهینه هر درخت نیست .
اگر مردم محله خود درختهایشان را هرس میکردند یا هر خود آنها به هرس کننده سفارش نوع هرس مورد تقاضای خود را میدادند ، آنوقت بهترین هرس درختان مطابق خواست مردم خانه هایی که درخت در کنار ایشان است اجرا میشد.
اینکار نه فقط برای مورد پیش پا افتاده ای چون هرس درختان مشهود است . حتی در موارد حاکمیتی مثل برقراری امنیت در خیابانهای شهر نیز مصداق دارد . اولویت پلیس ، رضایت فرماندهان است . این امر میرود تا بالاترین سطوح فرماندهی و خود فرماندهان نیز به شبکه ای که به آنها " سمت " میبخشند ، وفادارند و نه آن گروهی که باید خدمات ( در اینجا امنیت ) را دریافت نمایند .
حال یک جامعه بزرگ را مد نظر قرار دهیم مثلا یک شهر بزرگ ، اگر مردم کوچه ها با هم تعامل کنند و یک نفر مسئول یا کدخدا ( بزرگتر کوچه ) انتخاب کنند ، آن شخص میتواند فعالیتهای کوچه را هماهنگ کند .
کد کوچه ها ( کدخدای کوچه ها ) نیز یک کد محله انتخاب میکنند و همه کد کوچه ها بازوی او خواهند بود ( افراد محلی کار کن هستند و در صورت پرداخت پولی که باید افراد محله تامین کنند ، این پول در محله خرج میگردد ، باعث آبادی محله میشود و ...
کد محله ها نیز از میان خود یک کد شهرک انتخاب میکنند و به همین ترتیب کد شهرک ها نیز کد شهر را انتخاب میکنند . شبکه انتخاب از پایین به بالا و مجریان از پایین به بالا هستند . تصمیمات و بررسی ها از بالا ممکن است گرفته شود ، اما در مسیر اجرا روان میگردد تا جزیی ترین بخش های شهر .
این روش مدیریت را در ایل ها داشتیم . ( با تغییرات جزئی ) در روستاهای مستقل داشتیم و خیلی موارد دیگر .
هفت شاهزاده پارتی که حکومت سلوکیان را سرنگون کردند نیز به همین طریق انتخاب شدند . ( شوالیه های دور میز )
تاریخ ما تجربه موفق اینگونه حکومت را دراد و برای آینده کشور نیز اینگونه حکومت بهینه است .
تکامل اجتماعی
جامعه هم مانند هر موجود زنده ای تکامل پیدا میکند در طول هزاره ها و قرن ها میزان سطح فهم اجتماعی جامعه رشد میکند کوچک میشود یا بزرگتر میگردد در هر حال تغییر می کند.
این تغییرات اجتماعی را میتوان در جوامع جدا افتاده و جوامع نزدیک به هم مشاهده کرد . جوامع مرتبط تفاوت و تبادل فرهنگی و رشد را بیشتر قبول میکنند ، اما جوامع پیرامونی و دور افتاده کمتر در تعامل با تفاوتها بوده اند . آنها تغییرات کمتری را تجربه کرده اند .
نگاهی به وسط جهان قدیم ( یعنی خاورمیانه ) نشان میدهد که سطح درک و فهم و رفتار اجاماعی این منطقه متفاوت بوده است . این پارامترها را در کنار تغییرات اقلیمی هزاره ها و سده ها بگذاریم و مهاجرت های بزرگ اقوام با فرهنگ را نیز که کنار هم قرار دهیم مشاهده میکنیم که یک پیشرفت فرهنگی در جوامع اتفاق افتاده . این امر تاامروز بوده و یقینا در آینده نیز خواهد بود . لذا انتظار بهبود رفتار انسانها با یکدیگر و خودشان را در آینده داریم .
" دیگری بیگانه انگاری "
کم کم رنگ خواهد باخت و شدت آن کم میشود .
" خود شناسی "
انفرادی و اجتماعی بیشتر خواهد شد .
افراد و جوامع " تفاوت ها و تضادها " را بهتر قبول خواهند کرد .
و در کل مردم در اعتدال بهتر و راحتتر در کنار یکدیگر خواهند زیست .