۱۳۹۸-۰۲-۲۵

جنگ تجاری آمریکا و چین - ذخیره استراتژیک مس آمریکا

ظاهرا منافع دو ابرقدرت با هم ناسازگار است و این دو درگیر محدود کردن یکدیگر شده اند . اما این بازی که شروع شده میتواند وسعت بیشتری پیدا نماید و به تعرفه ها محدود نگردد.
فرض کنیم که یک کالای معمولی مصرفی صنعتی مثل " مس" وارد این بازی گردد. همه موتورهای الکتریکی نیاز به مس دارند و بسیاری از تولیدات همه محصولات در داخل خود از این فلز استفاده میکنند. 
حال اگر کشوری مثل آمریکا همانطور که برای نفت یک ذخیره احتیاطی در نظر گرفت و مقادیر زیادی از آمرا برای مصرف داخلی نگاه میداشت این کار را با فلز مس انجام دهد ، چه خواهد شد ؟
خرید مس در آمریکا باعث میشود قیمت این فلز در جهان (بجز آمریکا که ذخایر مس را جذب میکند) بالا برود . در نتیجه تولید محصولات صنعتی مس دار در خارج از آمریکا بخصوص چین بالا خواهد رفت . در کوتاه مدت چین و سایر کشورها نمیتوانند کاری در این خصوص انجام دهند . 
از سوی دیگر فلزات نزدیک به مس نیز تحت تاثیر قیمت مس قرار خواهند گرفت . فلزاتی مثل " نقره " - " روی " و غیره .
این رفتار گونه رفتارهای آمریکا ربطی به کشورهای خارجی نداشته و یک نوع حمایت و حفظ امنیت داخلی نشان داده میشود ، اما عملا تاثیر آن در جای دیگری از دنیا خود را بصورت بحران نشان خواهد و عملا رقبای چین توان جایگزینی محصولات خود با چین را خواهند یافت . بزرگترین بازندگان ، کسانی هستند که بیشترین مصرف را میکنند و چین به عنوان بزرگترین تولید کننده همه محصولات از افزایش قیمت مواد اولیه بیشترین ضرر را خواهد کرد. 
آمریکا حق انتخاب های زیادی دارد که میتواند وارد بازی تجاری خود با رقیب نماید . و این در حالی است که چین اقدامات مشابه نمیتواند انجام دهد . زیرا مواردی که بتوان به تولید کننده بزرگتر ضربه زد بیشتر است . 
از سوی دیگر کسی که شروع میکند برنده است . در واقع منابع را با قیمت امروز خریده و با قیمت فردا که بالاتر است میتواند آنرا عرضه نماید . و آمریکا این کار را با پول سایر کشورهای دنیا انجام میدهد . چاپ پول آمریکا را سایر کشورها میپردازند و با توجه به اینکه با این کار دلار وارد بازار جهانی شده و فلز مس(یا کالاهای مشابه دیگر ) بیرون می آید ، در واقع از منظر مالی نیز چون تورم قیمتی کالاهای دیگر بیشتر از دلار است ، در واقع با این سرمایه گذاری آمریکا سود هم کرده است . 
افزایش یا کاهش هزینه حمل و نقل دریایی نیز میتواند تاثیر روی صادرات کانتینرها داشته باشد . مقولات محیط زیست و سوخت کشتی ها و استاندارد آنها و خیلی مسائل دیگر میتواند در این جنگ بکار برده شود که هنوز این محدودیتها وارد بازی نشده است .

۱۳۹۸-۰۲-۲۴

مرکز تجمع آینده بعدی

قهوه خانه ها , کاروانسراها,  بازارهایی قدیم 
مراکزی بودند که مردم جمع میشدند و با یکدیگر تبادل اطلاعات می کردند , تفریح میکردند و اوقات فراغت خود را شادمان سپری میکردند .
در آینده نیز به این گونه مراکز در کشورمان نیاز داریم . چه بهتر که این مراکز را به عهده مساجد بگذاریم .
چقدر خوب خواهد بود که مردم برای تفریح و شادمانی به مسجد بروند . مساجد علاوه بر مراکز عبادت میتوانند محل تجمع مردم باشند تا تبادل اطلاعات کنند , با هم به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند , شادمانی محلی ایجاد کنند . به دیگران کمک کنند و غیره .
مساجد, مراکز فعالیت‌های محلی متنوع دیگری را نیز میتوانند ایفا نمایند .

۱۳۹۸-۰۲-۲۳

آینده رشد چین و درس سایر کشورها از آن

در آغاز رشد ، چینی ها از معایب این رشد صرفنظر کردند و گفتند در آینده به آن خواهند پرداخت . اولویت با خارج شدن از یک کشور ضعیف و گرسنه بود.
امروز عادت صادرات دارند و با تحریمهای آمریکا اتکا به تجارت داخلی را در اولویت قرار خواهند داد و در این زمینه رشد خواهند کرد ( در آینده نزدیک )
اما یک اشکال اساسی در اینگونه فعالیتهای اقتصادی وجود دارد که در آینده چین به نحو شدیدی با آن روبرو خواهد شد . و آن مشکل محیط زیست و تعادل برقرار کردن رشد و توسعه و محیط زیست است . این امری است که غربی ها نیز در آن ضعف دارند .
اما آموزه های فرهنگی و تاریخی و اخلاقی چینی به آنها بیش از غربی ها کمک میکند تا بتوانند با طبیعت هماهنگ شده و به عنوان جزئی از طبیعت زندگی کنند.
این در حالی است که رقیب همسایه چین ، یعنی هدوستان این توانایی را ندارد . این کشور با افزایش رشد ، نه تنها تعادل با طبیعت برقرار نخواهد کرد ، بلکه مشابه کشور بنگلادش از تمام طبیعت برای اهداف مادی استفاده خواهد کرد . رشد بدون توقف جمعیت هند و ساخت خانه ها در زمینهای کشاورزی در آینده بصورت یک تحدید بزرگ برای هندوستان است . از سوی دیگر این جمعیت عظیم اگر بخواهند برای یک وعده خود غذا درست کنند ، حجم وحشتناکی از روئیدنی ها را میسوزانند . 
به نظر میرسد که به موازت رشد جمعیت  در هندوستان باید ترمز رشد جمعیت کشیده شود . اگر همین الان اینکار شروع شود ، سالها طول میکشد تا این فرآیند موفق گردد . تا آن زمان نیز هندوستان از منظر جمعیتی از رقیبان خود جلوتر است .
هندوستان برای روزهایی که برتری نسبی پیدا کرده باید بتواند این برتری را حفظ کند . از این رو باید اصلاحات زیادی در روابط اجتماعی خود در داخل کشور و با دیگر مردم جهان پیدا نماید . 

سوپر دموکراسی

دموکراسی فعلی نقایص زیادی دارد . واقعا چرا یک اکثریت شکننده باید برای سایرین تصمیم بگیرند.
اصلا یک نفر با رای متفاوت نیز حق زندگی دارد. حق دارد مطابق خواست خود فعالیت نماید و غیره .
میتوان ساختار اجتماعی را طراحی نمود که توان ایجاد حفره هایی را درون خود داشته باشد . در واقع هر شخصی میتواند درون این سییتم دموکراسی برای خود نظر متفاوتی داشته باشد . در واقع هر چه به نظرهای فردی امتیاز دهیم ، نظرهای جمعی نقش کمتری در مجموع بازی خواهند کرد و با توجه به اینکه نظر متفاوت داشتن افراد ثابت نیت ، در واقع یک شبکه دائما در حال تغییر خواهیم داشت . 
نظر متفاوت داشتن را قانون میتواند و باید بپذیرد . از سوی دیگر فرد باید اعلام کند که چنین حویتی دارد . یعنی دارای نظری متفاوت است . بنابراین جامعه باید بعد از اعلام بتواند به این تغییر واکنش نشان دهد . حدود آن را بشناسد تا بتواند احترام آنرا به جا آورد . 
از سوی دیگر دیگران نیز ممکن است حدودی داشته باشند که با حدود نظر جدید تداخل یا تضاد ایجاد نماید .
کاشت درخت بلند در خانه - قطع آن مثال های ساده هستند . پوشش خاص داشتن یا نداشتن میتواند تجاوز به حریم های افراد دیگر قلمداد گردد.
از سوی دیگر این هماهنگی ها نیاز به یک ناظر بی طرف دارد که مواظب باشد کارها درست پیش بروند .
بدین ترتیب میتوان یک سوپر دموکراسی داشت . 

۱۳۹۸-۰۲-۱۸

آیا بودا نیز پیغمبر الهی بوده است ؟

واقعیت اینکه شخص بودا چه شخصیتی داشته و چه رفتاری داشته در پس افسانه و تاریخ پنهان شده است . شاید نتوان حقیقت گفتار و سخن بودا را امروز پیدا کرد . اما آنچه از پرداختن به اخلاقیات و توصیه هایی در جهت آرامش دادن به روحیه انسانی از او بر می آید نشان میدهد که به احتمال زیاد با عالم بالا ارتباط داشته است . 
نظر به اینکه خداوند بر همه امتها پیغمبرانی فرستاده است . میتوان به احتمال زیاد گفت که بودا نیز یکی از این پیغمبران الهی بوده است .
این سخن رفتار مسلمانان با بودایی ها را به میزان زیادی تغییر خواهد داد و احکامی مثل نجس بودن را از پیروان این دین برمیدارد . 
بعضی از علمای اسلامی سلف و همچنین گروهی از علمای ساکن شرق آسیا نیز بودا را پیغمبر میدانند .   
ما مسلمانان باید نگاه به شرق داشته باشیم و با فرهنگ غنی خود نسبت به جذب مردم مشرق زمین اقدام کنیم ، برداشتن موانع مسافرت و ارتباط با بخش بزرگی از جامعه شرقی مشکل ارتباط را کاهش خواهد داد . 
این رفتار باعث میشود تا حدود زیادی رفتار " ما و آنها " از آن سو نیز کاهش یابد و رفتارهای مشابه آنچه در میانمار شاهد بودیم مرتفع گردد یا حداقل کمتر شود .
ارتباط علمی بین علمای دو دین میتواند مشترکات را یافته و حقایق سعادت بشری را برای طرفین نمایش دهد . بدین وسیله میتوان با دعوت عالمان دین بودا به کشورهای اسلامی و همچنین سفر عالمان اسلامی به سرزمینهای بودایی ، ارتباطات را قوی نمود و در نهایت نسبت به اشاعه اسلام در آن بخشهای جهان امیداور بود.


۱۳۹۸-۰۲-۱۷

جاده و پل در زیر دریا

ایجاد یک تونل ایزوله طویل در زیر دریا خیلی پرهزینه و در منطقه ای که مرتب آتشفشان و زلزله دارد خیلی کم اطمینان است .
خیلی راحتتر است بجای احداث تونل در زیر آب یک جاده را در زیر آب داشته باشیم که روی آن یک محفظه شامل هوا قرار داشته باشد .
در واقع یک جاده مسطح که با کف اقیانوس فاصله داشته باشد و یک چادر ( بتونی یا از جنس دیگر ) که مملو از هوا باشد میتواند بالا و اطراف جاده را تا میزان دلخواه از آب خالی نگاه دارد . طبیعتا در این جاده با سوختهای فسیلی نمیتوان تردد کرد . از سوی دیگر گازهای ناشی از تنفس بصورت طبیعی وارد آبهای اقیانوس شده و بصورت طبیعی هوای تونل همیشه تمیز خواهد بود . 
برای دسترسی به این تونل نیازمند دو آسانسور هستیم در دو سوی تونل . این آسانسورها خودروها ( و واگنهای قطار ) را از سطح جاده های معمولی به اعماق آب دریا میبرد و یا آنکه خودرو ها (و واگنهای قطار ) را بالا می اورد . 
این گونه جاده ها را در مناطق مختلفی از جهان میتوان احداث نمود . 
تنگه برینگ 
تنگه مانش 
تنگه جبل الطارق 
تنگه هرمز
و سایر تنگه هایی که نیاز رفت و آمدی داشته باشند .
از جمله ویژگیهای این جاده ها دمای هوا در آنها است که دمای آب اقیانوس اطراف برابر و همیشه بالای صفر است . در مناطق گرمسیر نیز به میزان زیادی دمای این تونل ها خنک تر است .
دیدن مناظر زیر آب از ویژگیهای دیگر این جاده است که سفرهای توریستی در آنها را رویایی میکند .

ماموریت برای کارشناسان نظامی سفارتخانه ها

ما در همه کشورهای جهان سفارتخانه داریم . در این سفارتخانه ها افراد نظامی وظایف متفاوتی انجام میدهند . یکی از مهمترین وظایف این افراد نظامی مطالعه و بررسی نگاه آن کشورها به کشور ما و کشورهای همسایه ما است . 
نمونه آن چیزی که دیده نشده است ، نگاه چین به بندر گوادر پاکستان در سال 1959 است . کارشناسان ایرانی در چین این علاقه چین را ندیده و یا آنرا پر رنگ نکرده اند . 
از آن سالها چینی ها علاقمند بودند که از طریق اتوبان به بندر گوادر برسند !
این شکاف میرساند که کارشناسان نظامی باید مطالعات ژئوپلتیکی کشورهایی که در آن حضور دارند را مطالعه نمایند و مواردی که هر گونه ارتباطی با کشور ما پیدا میکند را به مرکز اطلاع دهند . 
شاید اگر ما از آن سالها این علاقمندی چینی ها را میدانستیم ، با استفاده از توان دیپلماتیک ، بندر گوادر را کمی به چپ یا راست متمایل میکردیم . جابجایی فعالیتهای چینی ها در مجاورت مرز ما جالب ، اما مورد علاقه ما نیست. 
ایجاد دو بندر بزرگ اقیانوسی در گوادر . چابهار در نزدیکی یکدیگر خیلی اقتصادی نیست . بهتر بود که این بنادر فواصل بیشتری با یکدیگر میداشتند .

۱۳۹۸-۰۲-۱۴

همگرایی بیش از پیش عمان با ایران

ایده آل خواهد بود که کشور عمان نیز به کشور ایران ملحق گردد . این الحاق حالتهای متفاوتی میتواند داشته باشد که یکی از آنها به شرح زیر است .
با مشیت الهی حاکم عمان فرزند ندارند . ایشان میتوانند یکی از بزرگان کشور ایران را به ولیعهدی برگزینند و اینکار باعث میشود که پس از وفات ایشان کشور عمان مانند ایام گذشته به کشور ایران متصل گردد.
افکار عمومی عمان نیز تا حدود زیادی با ایرانیان است . زمانی که ایرانیان برای عمانی ها جانفشانی کرده اند زیاد دور نیست. آنها هنوز آنرا بخاطر دارند . همچنین روزهای طلایی عمان در بیرون کردن پرتقالی ها از اقیانوس هند با وجو سربازان بلوچ محقق شده است . این نشان میدهد که یک همکاری قوی بین دو طرف موجود بوده . هزینه ساخت کشتی هایی که عمانی ها با آنها به قوای پرتقالی حمله کرده اند نیز باید از یک کشور ثروتمند تامین میشده است . لذا همگرایی دو کشور بسیار بیش از آن چیزی است که امروز وجود دارد . با توجه به همه جوانب یکپارچه شدن ایران و عمان مزایای زیادی برای دو طرف و جامعه جهانی خواهد داشت .

۱۳۹۸-۰۲-۰۷

استفاده از پهپاد برای تشخیص خرابی اتوبان ها جاده ها و موارد مشابه

پهپادها را میتوان بصورت اتوماتیک در امتداد جاده ها به پرواز درآورد . همچنین میتوان یک سیستم نسبتا ساده تصویر برداری از مکانهای غیر معمول جاده ها ( پستی و بلندی روی سطح جاده ) به همراه ثبت محل تصویر برداری تهیه کرد و آنرا آنلاین به یک مرکز متصل نمود. به این ترتیب راه دارها متوجه هر گونه آسیب به جاده و محل دقیق آن  خواهند شد و میتواننند آنرا اصلاح نمایند .


تغییر در مواد بسته‌بندی

میدانیم که پلاستیک ها آلوده ساز محیط زیست هستند . اما بخصوص در بسته‌بندی جایگاه ویژه دارند .
جدیدا در آسیای جنوب شرقی از پوست موز برای بسته‌بندی مواد غذایی بصورت محدود استفاده می شود. 
در مناطقی که موز رویش نمیکند نیز میتوان از برگهایی مشابه استفاده کرد .
گیاهانی مثل ذرت , نیشکر و گیاهان مشابه دارای برگهایی هستند که بدون فرآوری قابلیت بسته‌بندی دارند . و انواع کاه و کلش گندم و برنج نیز با فرآوری امکان استفاده در بسته‌بندی را دارا هستند .
با توسعه استفاده از این مواد میتوان تا حدود زیادی از مصرف پلاستیک ها کم نمود و از,سوی دیگر مواد ضایعات بسته بندی قابلیت استفاده در موارد مختلف مثل خوراک دام , تولید بیوگاز و غیره را دارا هستند .
یکی دیگر از مزایای آن محلی بودن تولید آنها است . در نتیجه با حمل و نقل کمتر تولید شده و تولید آن به اقتصاد محلی کمک میکند .