۱۳۹۹-۰۸-۱۱

تمرین های نظامی در بازی های مردم ایران زمین

ساده ترین و ارزانترین وسیله جنگ و دفاع ، پرتاب سنگ است . از این ابزار ، چوپان ها برای ممانعت از حرکت گوسفندان نیز استفاده می کنند . همچنین برای دور کردن یا شکار حیوانات کوچک . 
این مهارت را در بازی گردو بازی مشاهده می کنیم . تقریبا همه مردم این سرزمین در گذشته ها این بازی را انجام داده اند و در آن مهارت دارند .
سلاح ارزان بعدی یک تکه چوب است که نوک آن تیز شده باشد . 
این سلاح را می توان پرتاب کرد یا اگر کمی بلند باشد ، مشابه نیزه از آن استفاده کرد. طبیعتا جنگاورانی که سلاح مشابه داشتند با هم درگیر می شدند . بنابراین مهارت استفاده از نیزه های کوتاه ( معمولا دو عدد - در هر دست یکی ) خود یک مهارت رزمی به حساب می آمده و تمرین های خاص خود را داشته است . نمونه این تمرین ها را در رقص با چ.ب قوچانی مشاهده می کنیم .
گاه مبارزان از چوبی سنگین تر و قوتی استفاده می کردند . چیزی که می توان آن را با گرز برای ثروتمندان مقایسه کرد . مبارزه با این چوب حدود دو متری نیز شگردهای خاص خود را داشت . در منطقه مازندران معمول بود که برای ضربه پذیری جنگ ها با این چوب ، از پوشش نمودی استفاده می کردند . گر چه بدن آسیب می دید ، اما شکستگی استخوان اتفاق نمی افتاد .
جا دارد متخصصان امر با دید علمی به این وسایل و بازی های سنتی نگاه کنند و حقیقت های در دست فراموشی تاریخ این سرزمین را استخراج نمایند .

۱۳۹۹-۰۸-۱۰

تعریف تمدن

در ویکی پدیا مبحث ریشه شناسی آمده "
واژه تمدن معانی متفاوتی دارد که به جامعه بشری مربوط می‌شوند. کلمه تمدن برابر کلمه لاتینی شهرنشین بودن یا شهروندان civis و شکل وصفی آن civilis است. متمدن شدن اساساً به معنی شهرنشین بودن است.
به عنوان نمونه برای استفاده از واژه تمدن در علم حقوق می‌توان به این مورد اشاره کرد که در تمدن روم قانون افراد غیرنظامی در یک کتاب بزرگ و کامل بنام Corpus Juris Civlis در سده ۱۶ برای امپراتور ژوستینیان (۴۸۳ تا ۵۶۵ پیش از میلاد) جمع‌آوری شده بود؛ که دوباره کشف شده و توسط استادان و کارشناسان قانون در اولین دانشگاه که در اروپای غربی در بلوگنا در سده ۱۱ تأسیس شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.
از سال ۱۳۸۸. م کلمه civil به زبان انگلیسی وارد شده این واژه در سال ۱۷۲۲ با مفهومی نزدیک به واژهٔ تمدن استفاده شده‌است که معنی آن متضاد و مخالف بربریت بوده‌است.
اما این هست و این همه آن نیست .
گروهی تمدن را با فرهنگ هم بستر می شناسند .
اما تمدن به آن ویژگی گفته میشود که در اثر کنار هم بودن انسانها پیدا میشود . این ویژگی باعث هم افزایی مردم شده و رشد را در جامعه ( مکانی که گروهی جمع شده‌اند ) ایجاد می کند . این ویژگی به همراه همه مظاهر رشد را تمدن مینامیم . مظاهر آنرا که می تواند زبان گفتاری – ابزار و تجهیزات زندگی و غیره باشد به اسم تکنولوژی یا فنون مورد استفاده بیان می کنیم و آن تعاملات انسانی و قوانینی که بین خود می گذارند را فرهنگ می گوئیم . اینها هر کدام تمدن نیستند . تمدن به همه آنها گفته می شود کمی بزرگتر است .
بنابراین در مبحث تمدن به جمعیت و اجتماع نگاه نمی شود . به قابلیت رشد یافتگی آنها توجه می شود . این بدان معنا است که تمدن های مختلف را بر اساس قابلیت رشد آنها می توان با هم مقایسه کرد . فارق از میزان جمعیتی که دارای آن تمدن باشند و یا مرحله توسعه ای که الان دارند . زیرا عوامل زیادی در توسعه این لحظه جوامع موثر است . علاوه بر تمدن قوای قهری خارجی نیز میتوانند میزان رشد و توسعه جوامع را کم و زیاد نمایند و این به ماهیت رشد آن تمدن ربطی ندارد .
نمونه آن تاثیر استعمار بر رشد و توسعه هندوستان است و همچنین کمک غربی ها بر رشد و توسعه کشور کره جنوبی . تمدن این دو سرزمین توان های متفاوتی از رشد داشت که قوای خارجی تاثیر مثبت یا منفی روی میزان رشد و توسعه این جوامع داشته است .
اگر بخواهیم تمدن هندوستان را با کره جنوبی - عربستان – نیجریه –روسیه – آلمان مقایسه کنیم ، به وضعیت حال حاضر آنها نباید پرداخت . باید به ماهیت رشد پذیری این کشورها توجه کرد . در این صورت پی میبریم که یک ویژگی ها در بعضی جوامع وجود دارد که زایش اندیشه و رشد فرهنگی است . و این در کشورهای مثال های فوق متفاوت است . طبیعتاً می توان از این ویژگی ها استفاده کرد و یا روی آنها تاثیر خارجی گذاشت .
جامعه جهانی و بشریت نیز یک قابلیت رشد دارد . یک تمدن زمینی داریم . وقتی از خارج به آن نگاه می کنیم . این تمدن زمینی جا دارد رشد یابد . هنوز تا حداقل های انسانی فاصله زیادی دارد . طبیعتاً روزی خواهد رسید .


حق رای غیر آمریکایی ها در انتخابات آمریکا

( یک موضوع جالب که عرف نیست . اما از جنبه فکاهی نگارش می گردد )
زنها و سیاهان تظاهرات کردند و بالاخره از حق رای در آمریکا برخوردار شدند . اما گروهی از مردم هستند که در خارج از آمریکا زندگی می کنند و انتخابات آمریکا بر ایشان خیلی موثر است . اما حق رای ندارند . این گروه ها هم به نظر باید تظاهرات کنند تا از حق رای برخوردار شوند !
دشمنان بزرگ و مهم آمریکا برایشان فرق نمی کند چه کسی در آمریکا رئیس جمهور باشد ، آنها دشمن هستند و آمریکا رویه دشمنی را با شدت ادامه می دهد . از این رو برای مردم چین و روسیه فرقی نمی کند چه کسی برنده شود . آنها ذی نفع نیستند .
مردم کشورهای دوست و دشمن ضعیف برایشان مهم است چه کسی در آمریکا انتخابات را می برد پس باید در انتخابات آمریکا شرکت کنند.
مردم ایران و ونزوئلا - افغانستان و فلسطین و بسیاری کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا در این دسته جای می گیرند .
مردم اسرائیل و ژاپن و کره جنوبی و سایر دوستان قوی آمریکا برایشان مهم نیست چه کسی در آمریکا پیروز شود . آنها در هر حال دوست قوی هستند . 
بنابراین مردم این کشورها هم باید تظاهرات کرده تا از حق رای آمریکا برخوردار شوند .
این مردم هم به عنوان یک ایالت می توانند در کنگره نماینده داشته باشند . بالاخره اختلاف تصمیمات رئیس جمهورهای احتمالی و کنگره آمریکا بر سرنوشت این مردم تاثیر گذار است . 

۱۳۹۹-۰۸-۰۹

شکایت حقوقی از انتشار کاریکاتور پیغمبر اسلام

قوانین برای آسایش مردم تصویب می شوند و هر ملتی ملزم است از قوانین خود اطاعت نماید . این امر مدنیت و امکان تعامل با یکدیگر را برای مردم فراهم می نماید .
از جمله مقوله آزادی بیان در فرانسه است . 
اما در قوانین مرتبط با قتل نیز مواردی داریم که جای تامل دارد . 
یک نوع قتل - قتل مستقیم است . کسی که ماشه اسلحه را می کشد . نوع دیگری از قتل وجود دارد که قاتل با توجه به مکانیسم های موجود ، زمینه کشته شدن دیگری را فراهم می کند . مثلا پشت درب ورودی نارنجک بدون ضامن قرار می دهد . 
مرحله دیگر تشویق یک فرد است که امکان قتل دیگران را دارد . این تشویق انواع مختلف دارد . میشود با حرف های مثبت یک شخص را تشویق کرد ( مثل اینکه بگوئیم برو این کار را انجام بده ) یا حرفهای منفی ( مثل اینکه بگوئیم حتما این کار را انجام نده ) هر کدام از حرفها که منجر به قتل گردد ، عامر جدای از این که قصد قتل داشته یا نه ، به قتل عمد یا قتل غیر عمد متهم میشود .
در فرانسه هم مشابه این اتفاق افتاد .
مشخص است که اقدام چاپ کاریکاتور باعث ایجاد حرکتهای قابل پیش بینی قتل مردم فرانسه میشده است . گروهی از افراد به بهانه " آزادی بیان " و برای مشهور شدن اقدام به این کار کرده و با ریخته شدن خون افراد بی گناه به هدف خود رسیدند . 
این افراد مجرم هستند و باید محاکمه و مجازات شوند .
در خصوص آزادی بیان نیز ضمن احترام به آن باید تفسیری بر آن گذاشته شود تا افراد سود جو نتوانند از این قانون خوب و انسانی سوء استفاده نمایند .

۱۳۹۹-۰۸-۰۶

عشق و دیوانگی

یه جا ضرورت است
یه جا انتخاب است
انسان یعنی کسی که قابل انس است . میشود به او انس گرفت . بنابراین این میل دوست داشتن و دوست داشته شدن در انسان هست . به طور غریزی مردم نسبت به دیگران ممکن است دوست داشتن های متفاوتی را تجربه کنند . نسبت به همسر- فرزند – والدین و دانشمندان و غیره .
این دوست داشتن ها بعضی مواقع خیلی زیاد میشود . به این عشق می گویند . ( عشق الهی را در اینجا منظور نظر ندارم )
کسی که عشق را چشیده باشد ، جایزه آنرا که رضایت قلبی و ذهنی است دریافت کرده . بنابراین از این مرحله عدول نخواهد کرد .
اگر عشق خود بیاید که عاشق خواهد بود .
اما اگر نیاید ، این شخص عشق را به عنوان یک انتخاب ، انتخاب خواهد کرد . این انتخاب در مقابل هر چیز دیگری بهتر است .
این افراد عاشق مردم – عاشق بچه ها – پیر ها – جوان ها هستند .
عاشق در – دیوار – رود – آسمان – غذا – میوه و ....
هر چیز که هست .
فرض کنید سطح پوست یک آئینه است . این افراد دیده اند که هر چه به دیگران می کنند و برای دیگران می خواهند – بخشی از آن خارج شده و همان قدر از سطح پوست به درون باز می گردد.
درون آنها به میزان عشقی که می ورزند روشن می شود – راضی می شوند . لذت می برند .
مهم نیست بیرون پوست چیست . آنها درون پوست خود زندگی می کنند . دنیا را از درون پوست خود می بینند . چون این پوست را آئینه می بینند ، تصویر بیرون را زیبا می بینند ، چون عین تصویر داخل است . و داخل زیبا است .
کسی که عشق نمی ورزد – خود را دوست ندارد و خود را در تاریکی نگه می دارد .
دوست داشتن و عاشق بودن امساک ندارد . همه می توانند خوشحال و خوشبخت باشند . باید به همه چیز عشق بورزند .......
عده ای این عشق و دیوانگی را انتخاب می کنند.



تمدن


صد سال بعد – چند صد سال بعد – هزار سال بعد چگونه از ما یاد خواهند کرد . ما و عصری که در ان میزیستیم .
امروز فکر میکنیم که مردمی هستیم که نسبت به هزار سال پیش دارای " تمدن " شده ایم !
بلی پیشرفت داشته ایم ، اما این تمدن چیست ؟ ماشین آلات و دستاوردهای فیزیکی و علمی ما است ؟
هم بلی هم خیر اینها باعث تفاوت زندگی ما شده اند . اما اینها تمدن نیست . تمدن قابلیت و کیفیت زندگی ما با یکدیگر است .
دنیای پر از رقابت . رقابت افراد با یکدیگر – دنیای پر رقابت گروه ها با یکدیگر !
رقابت ناسالم و نابودی دیگران – جنگ – توسعه بر مبنای جنگ و نابودی سایر انسانها – آیا این رشد است ؟ آیا این تمدن است ؟
خیر
تمدن صلح و صفا و صمیمیت انسانها است . تحمل یکدیگر – قبول یکدیگر – کمک به همدیگر . این اجتماع است .
جامعه جهانی است . تا زمانی که ما به جامعه جهانی برسیم مسیر طولانی را باید طی کنیم . بمب و موشک و فرستادن دوربین به ماه و مریخ و ستارگان دور
تمدن نیست .
تمدن این است که من و تو با هم ما شویم . یک ما . و این ما بتواند با ما های دیگر یک ما شود . این تمدن است .
راه آن هم تصرف و تحمیل نیست . قدرت بیشتر هم نیست .
روزی به این تمدن خواهیم رسید . و آن روز وقتی به امروز نگاه کنیم ، مشتی وحشی خواهیم دید . افراد بی تمدن که دنبال قدرت و نابودی یکدیگر بودند . این به معنای ضعیف ماندن نیست . به معنای اهمیت و اولویت دادن است . اولویت تمدن و ما شدن است . تحمل و هم افزایی همه افراد بشر .
راه طولانی تا امروز آمده ایم . چیز زیادی نمانده و حداکثر تا چند نسل دیگر به آن خواهیم رسید .
تمدن قابلیت ما شدن من ها است .

۱۳۹۹-۰۷-۲۰

کاربرد ریاضیات در علوم رفتاری اجتماع (جذب مخالفان در زیر پرچم اصلاحات)

فرض کنید شما کاری انجام می دهید و مخالف دارید . برای جلوگیری از قدرت گرفتن مخالفان چه می کنید ؟ طبیعتا باید آنها را چند دسته کرده و گروه عمده آنها را جذب خودتان کنید . اما چگونه ؟
یکی از راه های ممکن به ویژگی روانشناختی انسانها بر می گردد.برای آنها هرج و مرج ناشی از تغییرات را خیلی مشکل و حتی الامکان آخرین گزینه است . پس اولا بزرگنمایی هرج و مرج باعث می شود حرکت مخالفان کند شود . در مرحله بعد یک گروه اصلاح خواهان ایجاد می کنید . از خودتان . مخالفان اصلاحات را کم هزینه تر از هرج و مرج و مخالفت تغییرات یکپارچه خواهند دید . بنابراین به گروه اصلاحات می پیوندند .
بدین ترتیب با استفاده از زمان نیروی مخالفان را تحلیل خواهد رفت و منافع شما برقرار خواهد ماند . یک درگیری نمایشی گروه اصلی و اصلاح خواهان برقرار می کنیم و بدین ترتیب مخالفان سرگرم دو دستگی می شوند و انرژی آنها صرف تقویت گروه اصلاحات شما می شود . 
چون همه چیز در دست شما است . شما همواره نیروی اصلاحات را ضعیف تر نمایش می دهید و همواره از مخالفان کمک می خواهید - گاهی امید می دهید و با شل و سفت کردن وعده ها مخالفان را سرگرم می کنید .
بدین ترتیب به کار خود ادامه می دهید و یک گروه بزرگ مخالف را بازی می دهید .
مخالفان نیز در نهایت درگیر منافع شخصی خود می شوند . و به تدریج با اصل تغییرات نیز مخالفت خواهند کرد . چرا که این حداقل هایی که در طی سالها بدست آورده اند را در خطر خواهند دید .
این بازی مرحله پیشرفته تری از بازی کاپیتان دزدان دریایی است . در آن بازی یک کاپیتان با بخشش بخش ناچیزی از منافع کل به افراد خاص ، اکثریت مطلق را پیدا خواهد کرد .
همه این بازی ها در مدل ریاضی قابل فرموله شدن و بهینه یابی است .



۱۳۹۹-۰۷-۱۴

کارخانجات شناور

صنایع مهمی مثل پتروشیمی و پالایشگاه ها را در نظر بگیریم . این صنایع نیروی انسانی کمی مصرف می کنند و برعکس به انرژی و مواد خام و ارسال محصول وابستگی شدید دارند . 
امروزه اکثر کارخانجات این محصولات  در کنار شهرها از منابع شهری استفاده کرده و با همه ترفندهای محیط زیستی ، باز محیط انسانی را آلوده می کنند.
امروزه بیمارستان شناور - کارخانه برق شناور و خیلی موارد دیگر مشابه داریم . چرا کارخانجات صنایع شیمیایی شناور نداشته باشیم ؟
می توان این کشتی ها را به کشورهای دیگر فرستاد تا نزدیک ساحل آن کشورها - بنزین تولید کرده ( در خاک همان کشورها - در نتیجه بدون نیاز به وارد کردن می توانند از آن بنزین بهره ببرند . و سایر کالا ها نیز به همین صورت )
فرض کنیم کشوی 30 درصد محصولات یک کشتی را در طی سال مصرف می کند ، می تواند کشتی را برای یک سوم سال اجاره کرده و به بنادر خود برده و محصولات آن را در کشور خود انبار و به تدریج مصرف کند . سایر کشورها و مناطق جغرافیایی نیز همین رویکرد را می توانند داشته باشند . 
سواحل خرمشهر تا گوادر ایران نیز می توانند بر اساس نیاز پذیرای پالایشگاه های متحرک خودمان باشند . 
همچنین از آستارا تا بندر ترکمن کشتی دیگری می تواند بنزین را در اختیار مراکز مصرف بگذارد .
یافتن محل استقرار بهینه برای هر محصول یک چالش پیش رو است . کشورهای مصرف کننده بهترین مکان ها خواهند بود . اما جایی بین مراکز ارسال مواد اولیه تا مرکز مصرف جزو نقاط قابل قبول و کم هزینه خواهند بود .
استفاده از این تکنولوژی می تواند درهای جدیدی برای صنایع مختلف ایجاد نماید. هر صنعتی که بتوان روی شناور گذاشت ، میتواند کاندید استفاده از این تکنولوژی گردد.

توسعه آینده کشور در جنبه های مختلف انرژی جذاب است

بصورت سنتی ما صادر کننده نفت بودیم . توسعه حواشی این صنعت و سایر مقولات انرژی می تواند باعث رشد و توسعه کشور گردد.
برای توسعه باید همه موارد را در نظر بگیریم . از انرژی خورشیدی و سلول های الکتریکی ( نیاز به توسعه صنعت نیمه هادی و پایه آن فیزیک پایه ) گرفته تا انرژی باد ( توسعه علوم هواشناسی) و تولید الکتریسیته در رآکتور همجوشی سرد.
استفاده از انرژی زمین گرمایی خصوصا در نزدیکی آتشفشان ها و با استفاده از گرمای چاله های مواد مذاب زیر آتشفشانها ، نیازمند توسعه علوم زمین شناسی - ساخت مواد مقاوم به گرما و سایر تصویر برداری از زیر زمین می گردد.
این تکنولوژی ها در سایر صنایع نیز کاربرد دارند . بنابراین با هدایت و توسعه این صنایع ، سایر صنایع وابسته نیز رشد خواهند یافت .
استفاده از روشهای کم مصرف انرژی در صنایع مهمی مثل تولید سیمان - فولاد - آجر و غیره میتواند باعث کاهش آلودگی محیط زیست و سود آوری بیشتر فرآینده ای ساخت این اقلام گردد . 
مقوله انرژی موضوعی است که جای کارکردن زیادی در جهان امروز دارد .

۱۳۹۹-۰۷-۱۳

روا داری اجتماعی - تحمل خطای دیگران

پارامترهای زیادی در روا داری اجتماعی مطرح است . و همگان متفق القول هستند که در جامعه مدنی باید تحمل درست و غلط دیگران بیشتر گردد. 
هر چه خطاهای دیگران را بتوانیم بیشتر تحمل کنیم ، جامعه با تنش کمتری به پیش خواهد رفت .
دو گونه برخورد به مسئله وجود دارد . یکی در سطح هر فرد است . اخلاق و تربیت فردی مدنیت . رشد روانی افراد باعث افزایش قدرت تحمل افراد نسبت به آنچه دوست نمی دارند می شود . 
از رویکرد دیگر ، کار متخصصان اجتماعی این است که احتمال بروز این گونه وقایع را کمتر کنند .
مثلا با کاهش ترافیک ، احتمال درگیری های ترافیک را کاهش دهند .
طراحی اجتماع برای برخورد کمتر افراد مهم است . ایده آل این است که هیچ امکان برخوردی بین افراد وجود نداشته باشد که باعث ایجاد مشکل شود ، اما این امر به نظر غیر ممکن می آید .
افراد معصوم نیستند و احتمال خطا در رفتارهای اجتماعی آنها وجود دارد . اگر افراد با هم ارتباط پیدا کنند ( واقعی و مجازی ) احتمال خطا در رفتارها وجود دارد . بنابراین امکان برخورد ناصواب پیش خواهد آمد .
مسئولین امور اجتماعی باید کارها و رفتارهای معمول مردم را در جامعه به نوعی طراحی کنند تا امکان برخورد ناصواب کاهش یابد .
مشکلات کولبری و قاچاق از این دست است . قوانین می تواند به نوعی قرار گیرد که هرگونه قاچاق کالا اقتصادی نباشد ، بنابراین مقوله قاچاق و کولبری خود به خود حل شده و کشته شدن کولبران نیز نخواهیم داشت .
مثالهای اینگ.نه وقایع در اجتماع زیاد است . متوکلین امر باید انگیزه اصلاح را داشته و اقدام نمایند .