۱۴۰۲-۰۲-۲۰

درز انقطاع آسفالت خیابان و اتوبان و جاده ها

دلیل درز انقطاع در سازه ها را می دانیم . به نظر می رسد که آموخته ایم از دانش تغییر حجم جامدات در سازه ها به خوبی استفاده کنیم .
اما همه ساله شاهد ترک در آسفالت خیابانها و اتوبانها هستیم . البته دلایل زیادی دارد ولی یکی از آنها می تواند انبساط و انقباض آسفالت و بتن در خیابانها باشد .
برای این انقباض فکری نکرده ایم .
بیتن به صورت یک کل ( در جاده ها ) در طول نیازمند درز انقطاع است و هنگام سرما و انقباض می تواند ترک ایجاد نماید . ( هم در طول و هم در عرض )
آسفالت در گرما و انبساط به دلیل خمیری بودن مشکلی ایجاد نمی کند . می تواند از سطح ضخیم تر گردد. اما در سرما از یک جایی به بعد در همه ابعاد ترک می خورد. و این طبیعت ساختار آسفالت است .
برای حل این مشکل در هر دو مورد می توان مواد مقاوم به کشش مثل الیاف طبیعی و مصنوعی در آنها اضافه کرد . که الان انجام نمی شود . با در نظر گرفتن درز انقطاع هر چه این بلوک جدا شده کمتر باشد احتمال کمتری برای بوجود آمدن ترک خواهیم داشت . 


روش کنترل قیام مردمی !

اهل فن از رفتار متخصصان درس می گیرند .
چگونه می شود قیام مردمی را کنترل کرد ؟
به راحتی ، رهبران آنها را شناسایی کنید و آنها را از مردم بگیرید. 
مردم بدون رهبر ، هر چقدر ناراضی ، کاری نخواهند کرد.
وقتی اعلام می شود ۸۰ هزار نفر آزاد شدند ، یعنی افراد بازداشت شده بیشتر هستند . 
رهبران هر گروه و دسته خیابانی مردمی شناسایی شده و دستگیر گردید.
حرکت مردم تحت کنترل درآمد .
بعضی از این افراد ، پایداری می کنند و اعدام می شوند ، بعضی حبس بلند مدت خواهند داشت.
بعضی توبه می کنند و آزاد می شوند .
بعضی هم علاوه بر توبه ، بصورت ابزار دستگیر کنندگان در خواهند آمد. 
دو دسته آخر آزاد می شوند.
هشتاد هزار نفر ، البته بعضی مانند نجفی شهردار تهران و شاید بابک زنجانی ها هم جزو آزاد شده ها باشند . کسی چه می‌داند. هر کسی مزد کار خودش را می گیرد .

ساخت رهبر ماهی های روباتیک برای صید ماهی در دریاهای آزاد

می توان ماهی های روباتیک ساخت . 
ماهی روباتیک آزاد - ماهی روباتیک تن و انواع دیگر.
می توان حرکت ماهیان رهبر را برای این روباتها باز سازی کرد . می توان این ماهی را به دریاها فرستاد و با حرکت رهبر گونه این ماهیان ، سایر ماهیان دنباله رو این ماهیان شوند .
بدین ترتیب می توان ماهیان را به تورهای کشتی ها هدایت کرد .
این کار برای پرورش ماهی در دریاها خیلی مفید است . به جای پرورش ماهی ها در قفس در اقیانوسها و دریاها ، می توان آنها را بدون قفس و با ماهی های رهبر به اقیانوسها فرستاد و مانند گله های پستانداران ، پس از پروار بندی آنها را به محلهای مورد نظر بازگرداند .


جسم آخرتی انسان!

این که در آخرت و برانگیخته شدن مردگان ، همگان جسم دارند درست است . 
اما آن جسم با این جسمی که امروز داریم متفاوت است .
همانطور که این من - در نوزادی و جوانی و پیری - جسم های متفاوت با سلول ها و اتم های متفاوت داشته و همه آنها - من است .
در آخرت نیز جسمی خواهیم داشت که من است . این که آن جسم چگونه خواهد بود . طبیعتا برای شرایط آن جهانی طراحی شده است . شباهت هایی با این جسم دارد . جنسیت ندارد و از غذا خوردن و دفع کردن این جهانی فاصله دارد . و سایر مواردی که می شود با علم کم امروزمان نسبت به آخرت راجع به آن اندیشید .
شرایط آنجا تفاوت های اساسی با دنیایی که می شناسیم دارد .
قبل و بعد آن جهان و قبل و بعد این جهان و ارتباط این قبل و بعد با آن قبل و بعد .
بالا و پایین آن جهان - تاریک نبودن یا بودن آن جهان - عدم حضور خورشید - و خیلی موارد دیگر ....

۱۴۰۲-۰۲-۱۵

خطر هوش مصنوعی برای دولتها

بحث هوش مصنوعی و آزاد فردی بحثی است که به آن پرداخته شده و دولتها به شرکتها فشار خواهند آورد که رعایت کنند . اما در جهان قدرتها بزرگ همواره این خطر را پیش رو دارند که دشمن می تواند از هوش مصنوعی بر علیه کشور دیگر استفاده کند.
و این خود نوعی رقابت تسلیحاتی و در نهایت رقابت در هش مصنعی است . همه اناع جنگ از گل زدن طرف مقابل - منحرف کردن و رویاروی مستقم در انواع محیط های مجازی - دامنه این نبرد و رقابت خواهد بود.
حالا با ان تفاسیر دولتها هوش مصنوعی را محدود نم کنند. بلکه از آن حمات کرده و آنرا بر علیه نروهای متخاصم رشد خواهند داد .
این نبردی خارجی است (در دنیای مجازی ) که به دنیای داخلی برای ضد جاسوسب نیز مرتبط است .
یعنی در نهایت مردم داخل کشورها نیز تحت مراقبت هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.
شاید بتوان گفت 
دیو از چراغ خارج شده است 
یعنی چاره ای جز رشد نیست . رشدی که نهایت آن نابودی خود رشد دهنده ها خواهد بود .
البته مجازی

۱۴۰۲-۰۲-۰۱

آدم باید خودش عاقل باشه

همه می دانم که میر حسن موسی و خانم رهنورد ، نخست وزیر زمان جنگ ، زمانی که نخست وزیر رئیس قوه مجریه بود ، مدتها است در حصر خانگی است .
معنی حصر این است که توسط نیروهای امنیتی مراقبت می شود تا با کسی در تماس نباشد .
از همان روزهای اول حصر " سایت خبری کلمه " اخبار و پیامهای ا را بیرون می آورد و از وضع اوو و مردم را باخبر می ساخت ! 
در مکانی که قتل های زنجیره ای تمام رهبران بالقوه آینده را حذف فیزیکی کرد، آیا محتمل است یک فرد بالقوه خطرناک از داخل حصر با بیرون در تماس باشد ؟ آیا دو دختر آزاد آن محصور ، به نوعی گروگان نیستند ؟ جایی که به دختران مردم در همه جا امکان تعرض و قتل هست ؟
به نظر می آمد که نه تنها مامورین حصر کار خود را خوب انجام نمی دهند ، بلکه ناظران و حصر کنندگان نیز از جریان خروج خبر یا بی اطلاع بودند و کاری به کار آن نداشتند . 
یا اخبار با هماهنگی آنها بیرون می آمد (و می آید )!
یاد یک جمله از یک سریال قدیمی افتادم : " آدم باید خودش عاقل باشه "


۱۴۰۲-۰۱-۳۰

پیش یابی منحنی شاخص کل بورس

شرایط کسب و کار تغییری نکرده و هر روز بدتر می شود . تورم و رکود باعث می شود رشد سالم نداشته باشیم. تورم و افزایش قیمت دلار باعث می شود تا قیمت سهام کارخانجات و شرکتهای بورسی بالا برود . همچنین افزایش قیمت کالاهای انبار شده در شرکتها باعث سود آوری آنها خواهد شد که همه کاذب هستند . اما این رشد هم با خطرات محیطی دچار نزول می شود. با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان شاهد کاهش بورس باید باشیم.
28 فروردین بر اساس رشد کم شونده بورس پیش بینی کردم احتمالا رشد بورس یک روز دیگر ادامه خواهد داشت . بعد از آن نزولی خواهد شد.
امروز اولین روز منفی است و دو حالت پیش رو متصور است . 
اول کاهش قابل توجه و رشد دوباره در یک روند کلی افزایشی یا کاهشی ( افزایشی زمانی ممکن است که بصورت مصنوعی در بورس بدمند) 
دوم در صورتی که شرایط اقتصادی و اجتماعی در مسیر عدم اطمینان پیوسته و ادامه دار و بد شونده پیش برود. سقوط به بیشتر از مرحله قبلی متصور خواهد بود .

۱۴۰۲-۰۱-۲۹

آزادی

در شعارهای انقلاب 1357 شعار " استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی " داشتیم و در شعارهایی که در سال 1401 شنیده ایم ، شعار اصلی " زن – زندگی – آزادی " است .

این "آزادی " نقطه اشتراک شعارهای سال 1357 و 1401 چیست ؟ واقعا مردم چه می خواهند ؟

برای توضیح آزادی باید از ابتدا شروع کنیم .

فرض کنیم یک نفر در یک جزیره با امکانات زیستی تنها زندگی می کند . این شخص در آن جزیره به معنای واقعی آزاد است . هیچ محدودیتی ندارد . هر کار بخواهد بکند می تواند و به دیگران صدمه نمی زند . خودش هست و خودش ، راحت .... ( تا اینجا بدون محدودیت بودن آزادی است )

حال نفر دومی را در جزیره متصور شویم (جامعه پدید می آید ). این نفر دوم هم همانقدر آزاد است . بنابراین هر دو آزاد هستند به شرطی که به آزادی یکدیگر صدمه و لطمه نزنند . ممکن است برای این که به محدوده هم لطمه نزنند ، قراردادهایی بین خود بگذارند . مثلا منطقه زیستی را تقسیم کنند و غیره – این می شود قانون و آزادی هر فرد محدود می شود .( در اینجا متوجه برابری می شویم . و رعایت قانون )

حال جامعه را بزرگتر در نظر بگیریم . مثلا 5 نفر – رعایت زندگی همگان در معرض دید دیگران است . اما تعارض و برخورد محتمل است . برای جلوگیری از درگیری نیازمند یک قاضی قدرتمند هستیم . مثلا پدر خانواده یا ریش سفیدی که دیگران به حرفش گوش بدهند . ( تعیین بزرگتر ، محدودیت بیشتر – اطاعت )

با رعایت همه این محدودیتها ، هنوز افراد آزاد هستند و احساس آزادی دارند .

در جامعه 100 نفر ( روستا )علاوه بر ریش سفید نیازمند فردی هستیم قدرتمند که اگر فرد مجرم تمکین نکرد قدرت قهریه ریش سفید باشد .

تا همینجا یک فرد فرا قانونی داریم که اگر در هر مرحله منافع خود را پیش بیندازد و یا اشتباه کند  ، سایرین احساس سلب آزادی خواهند داشت . پدر خانواده که با دلیل و بی دلیل باری را تحمیل کند و ریش سفید روستا که به دیگران ظلم کند . در مواقع خطر مثلا قحطی یا حمله حیوانات درنده ( هنوز جامعه دیگری نیست که قصد حمله نماید ) این افراد ممکن است نفع شخصی و خانواده خود را مقدم دارند . ( که معمولا چنین است ) در همه این موارد آزادی سلب می شود .(به این می گوییم فساد قدرت.)

برگردیم به شعار مشترک زمانهای مختلف " آزادی "

مفهوم آزادی برای مردم عبارت است از

1-      عدم تبعیض (تساوی همه افراد )

2-      عدم فساد

این موارد معمولا در قانون اساسی همه کشورها هست . اما در عمل به میزان متفاوتی امکان تحقق پیدا می کند . تنوع آن به عهده متخصصان حوزه مربوطه . اما ملاحظه می کنیم درجه های متفاوتی از عدم تساوی در جهان داریم . چه میزان از عدم تساوی باعث میشود تا مردم به خیابان بیایند ؟ عملا هیچ میزان . اگر همه افراد نا مساوی هم باشند و همه مردم در سلسله مراتب قرار داشته باشند هم مردم به زندگی ادامه می دهند . جوامع طبقاتی در کشورهای مختلف جهان هزاران سال دوام آورده است .

آنچه مردم را به حرکت در می آورد ، این عدم نابرابری نیست . مورد دوم فساد است .

در فساد مردم امنیت زیستی ندارند .امنیت فعالیت اقتصادی و اجتماعی ندارند . این عدم امکان زیستن است که در همه جوامع باعث شده ، افرادی که توان زیستن ندارند اعتراض کنند و به خیابان بیایند .

انقلاب فرانسه و روسیه و سایر انقلابات جهان از این دست هستند .

بازگردیم به شعارهای سال 1357 و 1401 – در هر دو مردم خواهان حل مشکل فساد هستند . فساد محیط زیستی (اقتصادی - اجتماعی) جامعه را محدود کرده و در نوع حاد آن امکان زیستی خود قدرتمندان را نیز سلب می کند .

حل مشکل فساد همه گیر و عرف شده و قانون شده ، امر مشکلی است که متخصصان باید در این خصوص  نظر دهند .اصحاب این فساد درصد قابل توجهی از جمعیت کشور شده اند . که خود آنها هم مشکل زیستی دارند . پس از طرفی با مبارزه فساد موافقند و از سوی دیگر آنرا شمشیری مقابل خود می بینند . باید دید چگونه با این امر کنار خواهند آمد. به نظر چاره ای جز تغییر ندارند .

حالات زیادی ممکن الوجود است . ممکن است مقداری از فساد را با چانه زنی برای خود نگاه دارند معمولا حالت صفر و صد نداریم ( سیاه و سفید ) ، حالت تعادل چیزی بین این دو است ( همه حالات خاکستری هستند ) اگر درصد بهبود کم باشد به زودی شاهد اقدام مشابه خواهیم بود .

به نظر در آینده شاهد خاکستری روشن خوبی برای کشورمان خواهیم بود .

 


۱۴۰۲-۰۱-۲۸

ملاحظه پس زمینه انسان شناسی تاریخ نگاران قدیم

تاریخ نگاران قدیم هر یک بر اساس جامعه ای که در آن زیسته و پرورش یافته اند و آن چیزها که دیده اند ، وقایع را تفسیر کرده و کتابت می کردند . 
فرهنگ عرف دو هزار سال پیش مردم منطقه یونان امروزی را می دانیم . اگر آن افراد می خواستند مردم خاورمیانه امروزی را تاریخ نگاری کند ، چه اشتباهات زیادی ممکن بود برایشان بوجود بیاید و همینطور تاریخ نگاری برای کشوری مانند هندوستان و یا چین و ژاپن .
محل های مذهبی را با صومعه های آن زمان خود مقایسه می کنند ، خوراک مردم را با خوراک زمان خود شرح می دهند و الی آخر.
از این رو در آنچه بیان داشته اند اشتباهات زیادی مشاهده می شود . علاوه بر اشتباهات درکی از مشاهدات ، اغلب آنها از شنیده ها نوشته اند . یعنی حتی خودشان مشاهده نکرده اند و اشتباه اول می تواند از بازگو کننده بوده باشد . 
علاوه بر این ، بعضی از تاریخ نگاران به صورت شخصی تعصب به قوم خودشان داشته اند . از این رو سایر اقوام را پست تر درج می کردند و مطالب را در جهت اعتلای قوم خودشان تغییر می دادند . 
درک اتفاق واقعی از میان همه مکتوبات تاریخی نیاز به یک کار پلیسی سخت دارد . شاید در ایران بتوانیم همه تاریخ باستان منصوب به ایران را بازنگری کنیم . مطالب غلط فراوانی در تحقیقات منتشر شده مشاهده می شود .



یک نگاه مذهبی به اسطوره شناسی

ما مسلمانان اعتقاد به این داریم که بشر از نسل آدم است ( نظر به وجود DNA نئاندرتال ها در انسان کنونی مشخص است که نسل انسان با گونه های دیگر آمیزش داشته اند . از این رو تصور ازدواج محارم منتفی است )
همچنین خداوند بر همه مردم از خودشان پیامبرانی ارسال نموده است . بنابراین همه قوم و قبیله ها پیامبر داشتند که با زبان درکی آنها پیغام را به ایشان رسانده اند . 
اما این پیامبران در حد درک و فهم مردم زمان خود از نمادها و اسطوره ها برای بیان و منظور خود و یا پاسخ سوالات استفاده می کردند .
وقتی مردم این سخنان را برای یکدیگر و سایر قبیله ه(گروه جمعیتی همسایه ) تعریف می کردند ، اشتباهات معمول انتقال اطلاعات به وقوع می‌پیوست . بنابراین برای آن نمادها و اسطوره ها قدرت های مستقل نیز متصور شدند . 
حرکت این داستانها در طول اعصار و هزاره ها این که امروز مشاهده می‌کنیم را ساخته است . 
می بینیم که اسطوره ها نیز مانند موجودات زنده در طی زمان تغییر می کنند . کم و زیاد می شوند و قدرت آنها نیز کم و زیاد می شود . فرزند می آورند و الی آخر .
هم اکنون در هندوستان حیات اسطوره ها را به خوبی می توان مشاهده کرد . شنیده ام که در دهلی نو تابلوهایی وجود دارد که افراد مردم را دعوت می کنند با خدای جدید به شماره موبایل فلان تماس بگیرند . یعنی افرادی دعوی خدایی می کنند . و این بازار مشتریان خود را هم دارد که برپا مانده است .
می توان نتیجه گرفت که در گذشته ها نیز این بازار به کارکرد خود ادامه می داده و بسیاری از اسطوره های ثانویه مردمی بودند که با مال یا با هر ترفندی توانسته اند مردم را فریب بدهند . 
درک اصل اسطوره ها و تغییراتی که در زمان انجام داده اند برای هر یک از اسطوره ها ( و در تقابل با یکدیگر ) مطلب پیچیده ای است که برای درک آنچه امروز از اسطوره ها در فرهنگ خود داریم و یا اینکه چرا یک اسطوره ایجاد شده نیاز به تحقیقات مشترک میان رشته ای دارد.