امروز چهار شنبه است و هنوز مدل بادبان پارچه اي دوخته نشده است .ولي در هفته گذشته كار ثبت اختراع تمام شد و رفت براي درج در روزنامه رسمي كشور
اميدوارم اين هفته طرح بادبان تمام شود
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۸۷-۰۴-۰۵
body scan for drees & shoes
با اسكن بدن و قراردادن اندازه هائي كه معمولا خياطها ميگيرند تا لباس و يا كفش مخصوص و دست دوز بسازند ( يا بدوزند ) شما ميتوانيد اين اطلاعات را روي سي دي به مراجعه كننده بدهيد تا به خياط خود بدهد تا لباس دقيق برايش بدوزد. حتي ميتوانيد الگو لباس را بريده شده نيز تهيه و به مشتري بدهيد .
مثلا بعد از اسكن بدن الگوي كت و شلوار را تهيه و به مشتري بدهيد تا به خياط خود بدهد يا فروشگاه بر اساس اندازه خاص بدن هر فرد برايش لباس بدوزد و به ادرسش ارسال نمايد و ..... مهم اين است كه اندازه بدن و يا پا را ميتوان اسكن نمود. و افراد از هر لحاظ كه اندازه هاي خاص خود را دارند با دقت بسيار بالا ميتوانند لباس و كفش خاص خودشان را داشته باشند
مثلا بعد از اسكن بدن الگوي كت و شلوار را تهيه و به مشتري بدهيد تا به خياط خود بدهد يا فروشگاه بر اساس اندازه خاص بدن هر فرد برايش لباس بدوزد و به ادرسش ارسال نمايد و ..... مهم اين است كه اندازه بدن و يا پا را ميتوان اسكن نمود. و افراد از هر لحاظ كه اندازه هاي خاص خود را دارند با دقت بسيار بالا ميتوانند لباس و كفش خاص خودشان را داشته باشند
۱۳۸۷-۰۳-۲۵
وقايع نگاري امروز
با سلام به همه
ديروز رفتم و طرح بادبان را با يكي از دوستانم كه چادر دوز است در آوردم قرار شد كه امروز بدوزد- دوشنبه هم جلسه دفاعيه بنده از طرحم در اداره اختراعات ايران است .
يا علي
۱۳۸۷-۰۳-۰۶
شرح و توصيف اختراع :
توربين هاي بادي متداول شامل يك ستون ( كه روي فونداسيون مناسب نصب شده است ) بهمراه پره هائي كه هر مقطع آن داراي زاويه مناسب براي استفاده از انرژي باد است مي باشد . در پشت اين پره ها يك ژنراتور به همراه گيربكس افزايش سرعت ، نيروي دوراني اين پره ها را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند.راندمان ماكزيمم ( در تئوري) 56 درصد نيروي بادي كه به سطح برخورد مي كند مي باشد .از ديگر محدوديتهاي اين سيستم حداكثر ظرفيت هر توربين بادي است . امروزه توربينهاي بادي با 150 متر ارتفاع و با ظرفيت حدود سه مگاوات ساخته مي شود كه آلودگي صدا و مانع حركت پرندگان شدن از آلودگيهاي زيست محيطي اين نوع توربينها است .
توربين بادي غير سنتي : اين توربين از سيستم بادبان (و چتر نجات ) استفاده مي كند ( راندمان اين سيستم حداكثر ( در تئوري) 180 درصد برابر نيروي بادي كه به سطح برخورد مي كند مي باشد.
براي اين كه از حداكثر نيروي باد استفاده گردد و اين نيرو به حركت دوراني مورد نياز ژنراتور تبديل گردد ، يك حلقه طنابي( تسمه اي ) شامل تعداد ي بادبان را بدور دو چرخ نصب مي كنيم و نيروي حاصله را از يك ( يا هر دو) چرخ به گيربكس افايش سرعت و از آن به ژنراتور برق وصل مي كنيم . اين سيستم بدليل حذف پره هاي توربين بادي( با تكنولوژي و قيمت تمام شده گران) و جايگزيني با بادبان ارزان ( با تكنولوژي و قيمت تمام شده كمتر ) بسيار ارزانتر خواهد بود .
همچنين هزينه ساخت ستون بدليل اينكه وزنه بسيار بزرگ ژنراتور به پائين منتقل مي گردد و گرانيگاه اثر باد به سطوح پائينتر منتقل مي شود بسيار ارزانتر خواهد بود .
اين سيستم علاوه بر راندمان بيشتر ، بسيار ارزانتر نيز ساخته مي شود . اوليت نتيجه حاصله، كاهش قابل توجه سرمايه گذاري اوليه است كه در كنار هزينه تعمير و نگهداري ناچيز باعث انتخاب اين سيستم نسبت به انواع سنتي توربينهاي بادي مي شود.
ديگر مزيت اين طرح امكان ساخت يك نيروگاه بسيار بزرگ ( در حد چند گيگا وات ) مي باشد.چنانچه اين سيستم حلقه بادبانها را بين دو نوك تپه در يك دره بصورت افقي نصب گردد. طولهائي تا چند كيلومتر را نيز مي تواند پوشش دهد . عامل محدود كننده حداكثر تحمل كابلها براي انتقال قدرت مي باشد( در حال حاضر الياف مصنوعي موجود در بازار توان تحمل نيروي 30 تن بر سانتيمتر مربع را دارند كه بسيار بيشتر از انواع فولادهاي مخصوص است) . در نوك هر تپه يك ژنراتور بيشترين راندمان ممكنه با حداقل كشش كابلي را ايجاد مي ننمايد. ملاحظه مي گردد كه ستونها نيز حذف مي شوند، بنا براين افزايش ظرفيت باعث كاهش شديد سرمايه گذاري در واحد انرژي توليدي خواهد گرديد.
دريافت انرژي باد توسط بادبان متحرك ، هيچگونه صداي ناهنجاري توليد نمي نمايد( در مقايسه با پره هاي توربين بادي سنتي )و همچنين براي پرندگان نيز مزاحمتي ايجاد نخواهد كرد. زيرا به راحتي پرندگان از اطراف آن رد شده و چنانچه با آن برخورد نمايند بدون هيچگونه صدمه اي از آن جدا خواهند شد و به پرواز ادامه خواهند داد.
ادعا و خلاصه اختراع :
استفاده از بادبان – چتر نجات و دريافت انرژي باد بصورت مستقيم براي توليد برق و ايجاد سيستم دوراني دريافت انرژي بادباني . در حركت گردشي بعلت اينكه بادبانها ( دريافت كننده هاي انرژي) از انواع پارچه با قابليت پر شدن شكل كاسه اي آن از هر طرف ( با توجه به جهت باد ) وجود دارد . بنابراين در مسير برگشت نيز بادبان برعكس از باد پر شده و در جهت حركت دوراني كمك مي كند.
چنانجه در پائين بادبانها سيستم متحركي نصب گردد كه بتواند قسمت پائين بادبان را به سمت بالاي بادبان روي طنابهاي اتصال حركت دهد ، سطحي از بادبان كه انرژي باد را دريافت ميكند كاهش ميابد. بنابراين مي توان در سرعت بادهاي متفاوت انرژي خروجي ثابتي را دريافت نمود كه اين مزيت در انواع سنتي توربين بادي غير قابل حصول است .
توربين هاي بادي متداول شامل يك ستون ( كه روي فونداسيون مناسب نصب شده است ) بهمراه پره هائي كه هر مقطع آن داراي زاويه مناسب براي استفاده از انرژي باد است مي باشد . در پشت اين پره ها يك ژنراتور به همراه گيربكس افزايش سرعت ، نيروي دوراني اين پره ها را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند.راندمان ماكزيمم ( در تئوري) 56 درصد نيروي بادي كه به سطح برخورد مي كند مي باشد .از ديگر محدوديتهاي اين سيستم حداكثر ظرفيت هر توربين بادي است . امروزه توربينهاي بادي با 150 متر ارتفاع و با ظرفيت حدود سه مگاوات ساخته مي شود كه آلودگي صدا و مانع حركت پرندگان شدن از آلودگيهاي زيست محيطي اين نوع توربينها است .
توربين بادي غير سنتي : اين توربين از سيستم بادبان (و چتر نجات ) استفاده مي كند ( راندمان اين سيستم حداكثر ( در تئوري) 180 درصد برابر نيروي بادي كه به سطح برخورد مي كند مي باشد.
براي اين كه از حداكثر نيروي باد استفاده گردد و اين نيرو به حركت دوراني مورد نياز ژنراتور تبديل گردد ، يك حلقه طنابي( تسمه اي ) شامل تعداد ي بادبان را بدور دو چرخ نصب مي كنيم و نيروي حاصله را از يك ( يا هر دو) چرخ به گيربكس افايش سرعت و از آن به ژنراتور برق وصل مي كنيم . اين سيستم بدليل حذف پره هاي توربين بادي( با تكنولوژي و قيمت تمام شده گران) و جايگزيني با بادبان ارزان ( با تكنولوژي و قيمت تمام شده كمتر ) بسيار ارزانتر خواهد بود .
همچنين هزينه ساخت ستون بدليل اينكه وزنه بسيار بزرگ ژنراتور به پائين منتقل مي گردد و گرانيگاه اثر باد به سطوح پائينتر منتقل مي شود بسيار ارزانتر خواهد بود .
اين سيستم علاوه بر راندمان بيشتر ، بسيار ارزانتر نيز ساخته مي شود . اوليت نتيجه حاصله، كاهش قابل توجه سرمايه گذاري اوليه است كه در كنار هزينه تعمير و نگهداري ناچيز باعث انتخاب اين سيستم نسبت به انواع سنتي توربينهاي بادي مي شود.
ديگر مزيت اين طرح امكان ساخت يك نيروگاه بسيار بزرگ ( در حد چند گيگا وات ) مي باشد.چنانچه اين سيستم حلقه بادبانها را بين دو نوك تپه در يك دره بصورت افقي نصب گردد. طولهائي تا چند كيلومتر را نيز مي تواند پوشش دهد . عامل محدود كننده حداكثر تحمل كابلها براي انتقال قدرت مي باشد( در حال حاضر الياف مصنوعي موجود در بازار توان تحمل نيروي 30 تن بر سانتيمتر مربع را دارند كه بسيار بيشتر از انواع فولادهاي مخصوص است) . در نوك هر تپه يك ژنراتور بيشترين راندمان ممكنه با حداقل كشش كابلي را ايجاد مي ننمايد. ملاحظه مي گردد كه ستونها نيز حذف مي شوند، بنا براين افزايش ظرفيت باعث كاهش شديد سرمايه گذاري در واحد انرژي توليدي خواهد گرديد.
دريافت انرژي باد توسط بادبان متحرك ، هيچگونه صداي ناهنجاري توليد نمي نمايد( در مقايسه با پره هاي توربين بادي سنتي )و همچنين براي پرندگان نيز مزاحمتي ايجاد نخواهد كرد. زيرا به راحتي پرندگان از اطراف آن رد شده و چنانچه با آن برخورد نمايند بدون هيچگونه صدمه اي از آن جدا خواهند شد و به پرواز ادامه خواهند داد.
ادعا و خلاصه اختراع :
استفاده از بادبان – چتر نجات و دريافت انرژي باد بصورت مستقيم براي توليد برق و ايجاد سيستم دوراني دريافت انرژي بادباني . در حركت گردشي بعلت اينكه بادبانها ( دريافت كننده هاي انرژي) از انواع پارچه با قابليت پر شدن شكل كاسه اي آن از هر طرف ( با توجه به جهت باد ) وجود دارد . بنابراين در مسير برگشت نيز بادبان برعكس از باد پر شده و در جهت حركت دوراني كمك مي كند.
چنانجه در پائين بادبانها سيستم متحركي نصب گردد كه بتواند قسمت پائين بادبان را به سمت بالاي بادبان روي طنابهاي اتصال حركت دهد ، سطحي از بادبان كه انرژي باد را دريافت ميكند كاهش ميابد. بنابراين مي توان در سرعت بادهاي متفاوت انرژي خروجي ثابتي را دريافت نمود كه اين مزيت در انواع سنتي توربين بادي غير قابل حصول است .
۱۳۸۷-۰۲-۱۰
استفاده از نور خورشيد ( و محيط ) در داخل ساختمان ( بصورت جايگزين و يا مكمل نور هاي مصنوعي)
تاريخچه:
حدود دهه هفتاد از نوعي ژيروسكوپ براي طبقاتي از ساختمان كه دسترسي به نور و منظره نداشتند استفاده شده است . در اين طرح در بالاي ساختمان دريافت كننده نور نصب مي شده و با آينه هاي مسطح نور ( و منظره سرسبز محيط ) بصورت ژيروسكوپي به طبقات پائين ساختمان انتقال مي يافت و در پنجره منظره و نور خورشيد به درون اتاق بازتابانده مي شد.
آنچه وجود دارد و قابل استفاده است :
در خودروها – روي شيشه عقب و يا روي آينه كناري ، نوعي برچسب از عدسي مقعر وجود دارد ( پلاستيكي است – اين عدسي بصورت تعداد زيادي عدسي شكسته در كنار هم است در واقع عمق عدسي را حذف كرده اند )كه روي شيشه عقب خودرو ، باعث مي شود يك ديد وسيع از كل سطح پشتي در يك قسمت شيشه عقب داشته باشيم – در روي آينه بغل نيز اين برچسبها در يك سطح كوچك يك ديد وسيع از كنارخودرو را در سطح كوچكي ميسر مي سازند.اين برچسبها را مي توان روي هر سطحي چسباند( مثل سقف يا ديوار منازل) و به هر ابعادي قابل توليد هستند . همچنين فاصله كانوني مناسب را نيز مي توان در آنها تعبيه نمود.( يك ماكت ازطرح را با استفاده از بزرگترين برچسب مي توان ساخت )
شرايط محيطي :
نور در محيط در همه جهات پخش مي شود .يعني در سايه نيز از نور غير مستقيم آفتاب بهره مند هستيم . همچنين لوكس متر ( شدت نور را اندازه مي گيرد ) در همه جهات اعداد قابل قبول را در محيط هاي باز ارائه مي كند .
طرح اوليه :
قرار دادن يك رفلكتور از برچسبهاي عدسي مسطح – آينه اي ( با چسباندن يك فويل آلومينيوم زير اين عدسي تبديل به مدل آينهاي مي شود ) روي سقف( سطح مسطح ) و قراردادن يك لوله شيشه اي ( در نهايت فايبر اپتيك ) در كانون آن نور برخورد كرده با سطح عدسي – بدرون لوله رفته و قابل انتقال به محيط هاي ديگر است . نظر به اينكه خورشيد نسبت به سطح زمين در حال حركت است . فقط در يك زمان مشخص نور خورشيد بدرون لوله مي رود و براي ساير زمانها نور غير مستقيم خورشيد ( با لوكس كمتر ) وارد لوله مي شود .
براي استفاده از حداكثر راندمان يك تعقيب كننده نور خورشيد ( با حركت در دو محور ايكس و ايگرگ ) لوله انتقال دهنده نور را در مسير حداكثر نور خورشيد مي تواند جابجا نمايد .
نظر به اينكه در ساخت اين قبيل عدسيها دقت كافي معمول نمي گردد ( شايد مشكل تكنولوژي باشد و يا امكان دارد هزينه آن گران در آيد ) بهتر است از يك دسته فيبر نوري براي انتقال ماكزيمم نور استفاده گردد.بدين وسيله يك سطح كانوني خواهيم داشت ( نه يك نقطه با سطح كوچك )
اين فايبر اپتيك را مي توان بدرون ساختمانها برد و از نور طبيعي براي داخل ساختمانها استفاده كرد. انبار ها – كارخانجات – موزه ها و كتابخانه ها منازل و ..... ميتوانند از اين سيستم استفاده كنند. بدين طريق ديوارها و سقف ساختمانها از گرم شدن مصون خواهند ماند .
حدود دهه هفتاد از نوعي ژيروسكوپ براي طبقاتي از ساختمان كه دسترسي به نور و منظره نداشتند استفاده شده است . در اين طرح در بالاي ساختمان دريافت كننده نور نصب مي شده و با آينه هاي مسطح نور ( و منظره سرسبز محيط ) بصورت ژيروسكوپي به طبقات پائين ساختمان انتقال مي يافت و در پنجره منظره و نور خورشيد به درون اتاق بازتابانده مي شد.
آنچه وجود دارد و قابل استفاده است :
در خودروها – روي شيشه عقب و يا روي آينه كناري ، نوعي برچسب از عدسي مقعر وجود دارد ( پلاستيكي است – اين عدسي بصورت تعداد زيادي عدسي شكسته در كنار هم است در واقع عمق عدسي را حذف كرده اند )كه روي شيشه عقب خودرو ، باعث مي شود يك ديد وسيع از كل سطح پشتي در يك قسمت شيشه عقب داشته باشيم – در روي آينه بغل نيز اين برچسبها در يك سطح كوچك يك ديد وسيع از كنارخودرو را در سطح كوچكي ميسر مي سازند.اين برچسبها را مي توان روي هر سطحي چسباند( مثل سقف يا ديوار منازل) و به هر ابعادي قابل توليد هستند . همچنين فاصله كانوني مناسب را نيز مي توان در آنها تعبيه نمود.( يك ماكت ازطرح را با استفاده از بزرگترين برچسب مي توان ساخت )
شرايط محيطي :
نور در محيط در همه جهات پخش مي شود .يعني در سايه نيز از نور غير مستقيم آفتاب بهره مند هستيم . همچنين لوكس متر ( شدت نور را اندازه مي گيرد ) در همه جهات اعداد قابل قبول را در محيط هاي باز ارائه مي كند .
طرح اوليه :
قرار دادن يك رفلكتور از برچسبهاي عدسي مسطح – آينه اي ( با چسباندن يك فويل آلومينيوم زير اين عدسي تبديل به مدل آينهاي مي شود ) روي سقف( سطح مسطح ) و قراردادن يك لوله شيشه اي ( در نهايت فايبر اپتيك ) در كانون آن نور برخورد كرده با سطح عدسي – بدرون لوله رفته و قابل انتقال به محيط هاي ديگر است . نظر به اينكه خورشيد نسبت به سطح زمين در حال حركت است . فقط در يك زمان مشخص نور خورشيد بدرون لوله مي رود و براي ساير زمانها نور غير مستقيم خورشيد ( با لوكس كمتر ) وارد لوله مي شود .
براي استفاده از حداكثر راندمان يك تعقيب كننده نور خورشيد ( با حركت در دو محور ايكس و ايگرگ ) لوله انتقال دهنده نور را در مسير حداكثر نور خورشيد مي تواند جابجا نمايد .
نظر به اينكه در ساخت اين قبيل عدسيها دقت كافي معمول نمي گردد ( شايد مشكل تكنولوژي باشد و يا امكان دارد هزينه آن گران در آيد ) بهتر است از يك دسته فيبر نوري براي انتقال ماكزيمم نور استفاده گردد.بدين وسيله يك سطح كانوني خواهيم داشت ( نه يك نقطه با سطح كوچك )
اين فايبر اپتيك را مي توان بدرون ساختمانها برد و از نور طبيعي براي داخل ساختمانها استفاده كرد. انبار ها – كارخانجات – موزه ها و كتابخانه ها منازل و ..... ميتوانند از اين سيستم استفاده كنند. بدين طريق ديوارها و سقف ساختمانها از گرم شدن مصون خواهند ماند .
استفاده از نور خورشيد ( و محيط ) در داخل ساختمان ( بصورت جايگزين و يا مكمل نور هاي مصنوعي
تاريخچه:
حدود دهه هفتاد از نوعي ژيروسكوپ براي طبقاتي از ساختمان كه دسترسي به نور و منظره نداشتند استفاده شده است . در اين طرح در بالاي ساختمان دريافت كننده نور نصب مي شده و با آينه هاي مسطح نور ( و منظره سرسبز محيط ) بصورت ژيروسكوپي به طبقات پائين ساختمان انتقال مي يافت و در پنجره منظره و نور خورشيد به درون اتاق بازتابانده مي شد.
آنچه وجود دارد و قابل استفاده است :
در خودروها – روي شيشه عقب و يا روي آينه كناري ، نوعي برچسب از عدسي مقعر وجود دارد ( پلاستيكي است – اين عدسي بصورت تعداد زيادي عدسي شكسته در كنار هم است در واقع عمق عدسي را حذف كرده اند )كه روي شيشه عقب خودرو ، باعث مي شود يك ديد وسيع از كل سطح پشتي در يك قسمت شيشه عقب داشته باشيم – در روي آينه بغل نيز اين برچسبها در يك سطح كوچك يك ديد وسيع از كنارخودرو را در سطح كوچكي ميسر مي سازند.اين برچسبها را مي توان روي هر سطحي چسباند( مثل سقف يا ديوار منازل) و به هر ابعادي قابل توليد هستند . همچنين فاصله كانوني مناسب را نيز مي توان در آنها تعبيه نمود.( يك ماكت ازطرح را با استفاده از بزرگترين برچسب مي توان ساخت )
شرايط محيطي :
نور در محيط در همه جهات پخش مي شود .يعني در سايه نيز از نور غير مستقيم آفتاب بهره مند هستيم . همچنين لوكس متر ( شدت نور را اندازه مي گيرد ) در همه جهات اعداد قابل قبول را در محيط هاي باز ارائه مي كند .
طرح اوليه :
قرار دادن يك رفلكتور از برچسبهاي عدسي مسطح – آينه اي ( با چسباندن يك فويل آلومينيوم زير اين عدسي تبديل به مدل آينهاي مي شود ) روي سقف( سطح مسطح ) و قراردادن يك لوله شيشه اي ( در نهايت فايبر اپتيك ) در كانون آن نور برخورد كرده با سطح عدسي – بدرون لوله رفته و قابل انتقال به محيط هاي ديگر است . نظر به اينكه خورشيد نسبت به سطح زمين در حال حركت است . فقط در يك زمان مشخص نور خورشيد بدرون لوله مي رود و براي ساير زمانها نور غير مستقيم خورشيد ( با لوكس كمتر ) وارد لوله مي شود .
براي استفاده از حداكثر راندمان يك تعقيب كننده نور خورشيد ( با حركت در دو محور ايكس و ايگرگ ) لوله انتقال دهنده نور را در مسير حداكثر نور خورشيد مي تواند جابجا نمايد .
نظر به اينكه در ساخت اين قبيل عدسيها دقت كافي معمول نمي گردد ( شايد مشكل تكنولوژي باشد و يا امكان دارد هزينه آن گران در آيد ) بهتر است از يك دسته فيبر نوري براي انتقال ماكزيمم نور استفاده گردد.بدين وسيله يك سطح كانوني خواهيم داشت ( نه يك نقطه با سطح كوچك )
اين فايبر اپتيك را مي توان بدرون ساختمانها برد و از نور طبيعي براي داخل ساختمانها استفاده كرد. انبار ها – كارخانجات – موزه ها و كتابخانه ها منازل و ..... ميتوانند از اين سيستم استفاده كنند. بدين طريق ديوارها و سقف ساختمانها از گرم شدن مصون خواهند ماند .
حدود دهه هفتاد از نوعي ژيروسكوپ براي طبقاتي از ساختمان كه دسترسي به نور و منظره نداشتند استفاده شده است . در اين طرح در بالاي ساختمان دريافت كننده نور نصب مي شده و با آينه هاي مسطح نور ( و منظره سرسبز محيط ) بصورت ژيروسكوپي به طبقات پائين ساختمان انتقال مي يافت و در پنجره منظره و نور خورشيد به درون اتاق بازتابانده مي شد.
آنچه وجود دارد و قابل استفاده است :
در خودروها – روي شيشه عقب و يا روي آينه كناري ، نوعي برچسب از عدسي مقعر وجود دارد ( پلاستيكي است – اين عدسي بصورت تعداد زيادي عدسي شكسته در كنار هم است در واقع عمق عدسي را حذف كرده اند )كه روي شيشه عقب خودرو ، باعث مي شود يك ديد وسيع از كل سطح پشتي در يك قسمت شيشه عقب داشته باشيم – در روي آينه بغل نيز اين برچسبها در يك سطح كوچك يك ديد وسيع از كنارخودرو را در سطح كوچكي ميسر مي سازند.اين برچسبها را مي توان روي هر سطحي چسباند( مثل سقف يا ديوار منازل) و به هر ابعادي قابل توليد هستند . همچنين فاصله كانوني مناسب را نيز مي توان در آنها تعبيه نمود.( يك ماكت ازطرح را با استفاده از بزرگترين برچسب مي توان ساخت )
شرايط محيطي :
نور در محيط در همه جهات پخش مي شود .يعني در سايه نيز از نور غير مستقيم آفتاب بهره مند هستيم . همچنين لوكس متر ( شدت نور را اندازه مي گيرد ) در همه جهات اعداد قابل قبول را در محيط هاي باز ارائه مي كند .
طرح اوليه :
قرار دادن يك رفلكتور از برچسبهاي عدسي مسطح – آينه اي ( با چسباندن يك فويل آلومينيوم زير اين عدسي تبديل به مدل آينهاي مي شود ) روي سقف( سطح مسطح ) و قراردادن يك لوله شيشه اي ( در نهايت فايبر اپتيك ) در كانون آن نور برخورد كرده با سطح عدسي – بدرون لوله رفته و قابل انتقال به محيط هاي ديگر است . نظر به اينكه خورشيد نسبت به سطح زمين در حال حركت است . فقط در يك زمان مشخص نور خورشيد بدرون لوله مي رود و براي ساير زمانها نور غير مستقيم خورشيد ( با لوكس كمتر ) وارد لوله مي شود .
براي استفاده از حداكثر راندمان يك تعقيب كننده نور خورشيد ( با حركت در دو محور ايكس و ايگرگ ) لوله انتقال دهنده نور را در مسير حداكثر نور خورشيد مي تواند جابجا نمايد .
نظر به اينكه در ساخت اين قبيل عدسيها دقت كافي معمول نمي گردد ( شايد مشكل تكنولوژي باشد و يا امكان دارد هزينه آن گران در آيد ) بهتر است از يك دسته فيبر نوري براي انتقال ماكزيمم نور استفاده گردد.بدين وسيله يك سطح كانوني خواهيم داشت ( نه يك نقطه با سطح كوچك )
اين فايبر اپتيك را مي توان بدرون ساختمانها برد و از نور طبيعي براي داخل ساختمانها استفاده كرد. انبار ها – كارخانجات – موزه ها و كتابخانه ها منازل و ..... ميتوانند از اين سيستم استفاده كنند. بدين طريق ديوارها و سقف ساختمانها از گرم شدن مصون خواهند ماند .
۱۳۸۷-۰۲-۰۷
چادر خودرو
براي خودروهاي كارخانهاي ميتوان اين مخزن چادر را در سپر خودرو جاي داد - اما براي خودروهاي ساخته شده بهتر است سيستم چادر رادر يك باربند شكيل روي سقف قرارداد كه با كنترل قفل خودرو باز و بسته گردد.
۱۳۸۷-۰۲-۰۱
چادر خودرو اتوماتيك
سيا جان يك اختراع ديگر( الان ميگي باز هم )
آره
ببين قبلا درب ماشين ها را يكي يكي قفل مي كردن تا قفل مركزي ماشين آمد
اما هنوز سيستم چادر خودرو اتوماتيك نيست
من اتوماتش كردم
يك بسته زير سپر عقب خودرو كه پارچه چادر توش جمع مي شود
يك موتور روي چادر نصب مي شود و با باز شدن آن چادر روي خودرو كشيده مي شود .
روي چادر نوار آهن ربائي ( فلكسيبل طولي ) دوخته شده كه به بدنه ماشين مي چسبد . اولين موتور طول ماشين را چادر كشي مي كند .براي دو طرف خودرو دو موتور چادر اطراف را باز مي كند و در نهايت بعد از اتمام باز شدن يك نخ پائين چادر را جمع خواهد كرد . براي باز شدن كليه عمليات بر عكس مي شود .
ابتدا نخ شل شده و فنر( كش ) پائين و چادر شل مي شود . بعد موتور پارچه بغل جمع شده و در نهايت از جهت طولي پارچه جمع مي شود . اين اختراع مشتري دست به نقد در سايت زير دارد .
جهت ياد آوري تويوتا يك مليون خودرو توليد مي كند . كه اين امكانات را مي تواند روي آن بگذارد . و ساير كمپانيها نيز همچنين
آدرس سايت مشتري
http://www.yet2.com/
آره
ببين قبلا درب ماشين ها را يكي يكي قفل مي كردن تا قفل مركزي ماشين آمد
اما هنوز سيستم چادر خودرو اتوماتيك نيست
من اتوماتش كردم
يك بسته زير سپر عقب خودرو كه پارچه چادر توش جمع مي شود
يك موتور روي چادر نصب مي شود و با باز شدن آن چادر روي خودرو كشيده مي شود .
روي چادر نوار آهن ربائي ( فلكسيبل طولي ) دوخته شده كه به بدنه ماشين مي چسبد . اولين موتور طول ماشين را چادر كشي مي كند .براي دو طرف خودرو دو موتور چادر اطراف را باز مي كند و در نهايت بعد از اتمام باز شدن يك نخ پائين چادر را جمع خواهد كرد . براي باز شدن كليه عمليات بر عكس مي شود .
ابتدا نخ شل شده و فنر( كش ) پائين و چادر شل مي شود . بعد موتور پارچه بغل جمع شده و در نهايت از جهت طولي پارچه جمع مي شود . اين اختراع مشتري دست به نقد در سايت زير دارد .
جهت ياد آوري تويوتا يك مليون خودرو توليد مي كند . كه اين امكانات را مي تواند روي آن بگذارد . و ساير كمپانيها نيز همچنين
آدرس سايت مشتري
http://www.yet2.com/
۱۳۸۷-۰۱-۳۱
جايگزيني انرژي هاي خورشيدي براي توليد برق در نيروگاه ها
براي اين كه بصورت جدي در جهت جايگزيني توليد برق به روش سنتي صحبت شود بايد ظرفيت نيروگاهي گيگا واتي را مد نظر قرارداد.
همچنين تداوم توليد در ساعات مختلف روز و شب ، راندمان سالانه قابل مقايسه با نيروگاه هاي متداول حرارتي نيز بايد در نظر گرفته شوند.
هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه معقول ( و قابل رقابت با روشهاي سنتي ) نيز مهم است .
قابليت دسترسي براي اكثريت ( همه ) كشورهاي جهان از ديگر پارامتر هاي مهم اين نيروگاه ها مي باشد. از ميان انواع انرژي هاي خورشيدي كه مورد بهره برداري قرار مي گيرند ، فقط نيروگاه هاي بادي است كه قابليت دسترسي آن براي كليه كشورها مقدور مي باشد.
نيروگاههاادي
در خصوص چگونگي طراحي و تاريخچه توسعه نيروگاه هاي بادي صحبتي نخواهم كرد. اما نيروگاه هاي بادي متداول بدلايل زير راندمان كمي دارند .
1- بدليل محدوديت وعدم مقاومت در مقابل جريان هوا ، حداكثر راندمان حاصله در تئوري 55% نيروي بادي كه به سطوح تبديل نيرو مي رسد قابل بهره برداري است . ( در حالي كه بادبانها و چترهاي نجات مقاومت 180% و بيشتر در مقابل باد دارند )
2- بدليل يكنواخت نبودن سرعت باد ( حتي در زمانهاي كوتاه ) طراحي بر اساس سرعت خاصي انجام مي شود و در سرعتهاي كمتر و بيشتر راندمان به شدت كاهش مي يابد تا حدي كه در سرعتهاي خيلي زياد و يا خيلي كم عملا توربين را خاموش مي كنند تا به توربين آسيب نرسد. ( انعطاف آن در مقابل سرعت باد بسيار محدود مي باشد در حالي كه موتورهاي جت انعطاف نسبي بيشتري در مقابل سرعت جريان گاز دارند )
3- به دليل طراحي و ساخت هر قسمت از پره ها با انحناء خاص ، اين پره ها بسيار گران بوده و هزينه حمل و مونتاژ آن زياد مي باشد. ضمنا تكنولوژي ساخت اين پره ها در دست تعداد معدودي از شركتها است . ( در حالي كه هزينه طراحي ، ساخت و مونتاژ بادبانها و چتر هاي نجات بسيار كمتر است و تكنولوژي آن را تقريبا همه كشورها دارا مي باشند.)
4- پايه هاي بزرگ ، سنگين ( و پر هزينه ) يكي از نيازمنديهاي توربينهاي بزرگ مي باشد . كه گاهي تا 200 متر ارتفاع و يا بيشتر بايد باشند .( روشهائي براي سبك نمودن و كاهش ارتفاع حداكثري اين پايه ها وجود دارد از جمله انتقال ژنراتور روي زمين و ...)
مقدمه
1- راندمان 55% بسيار كم نمايش داده مي شود در حالي كه چتر هاي نجات و كشتي هاي بادباني ، مقاومت در جريان هوا را به نسبت 180% يا بيشتر دارا هستند . چرا از سيستم چتر نجات در توربينهاي بادي استفاده نكنيم ( مشكلات طرح بايد يافته و حل شوند )
علت مقاومت 180% چتر نجات اين است كه علاوه بر سطح چتر ، جريان هوائي كه از سطح چتر خارج مي شود با مقاومت جريان هوا مواجه شده و در واقع سطح بزرگتري از سطح چتر در مقابل هوا تشكيل شده و مانع حركت هوا مي شود .
2- حداكثر نيروي حاصله ، ناشي از حركت چتر هاي نجات درست خلاف جهت باد است . اما با تجارب بدست آمده در ساخت چترهاي نجات و بادبان كشتي ها ( در چترهايي كه در هوا سر مي خورند و حركت كشتي هايي با زاويه در مسير باد ) امكان طراحي سيستم مناسب مي باشد.
3- در موتورهاي جت ، هوا ئي كه بين پره ها عبور مي كند در هر مرحله ضمن دادن انرژي به هر پره ( با توجه به جهت پره ) بصورت عمودي روي پره هاي بعدي هدايت مي شود .
از اين سيستم براي افزايش راندمان توربينهاي بادي جديد نيز مي توان استفاده نمود.
نتيجه
ساده ترين طرح شامل يك خرپاي فلزي مرتفع با زاويه 80 درجه بر سطح زمين است . اين خرپا روي يك شاسي قابل چرخش نصب مي گردد. موتور ژنراتور در سطح شاسي قرار مي گيردو شفت آن افقي است .حركت شفت ناشي از حركت يك طناب طويل مدور است كه روي آن اين بادبانهاي (نسبتا كوچك ) نصب شده اند . يك شفت در بالاي خرپا محور گرداننده طنلب طويل خواهند بود . براي تعادل نيروها روي خرپا مناسب است كه دو سري سيستم بادبان در دو سوي آن نصب گردد( و بدين ترتيب سطوح دريافت انرژي به ازاي هر خرپا دو برابر مي گردد)
اين مدل را بصورت افقي روي كوههائي كه داراي شيبهاي عمودي هستند و جريان هواي عمودي دائما در حال وزش است مي توان بكار برد.
گر چه سيستم خرپا وزن كمتري از پايه هاي فعلي دارد ولي طبيعت طرح به گونه اي است كه مي توان دو سيستم شفت ابتدا و انتهاي طنابها را بين دو نقطه مرتفع قرارداد و از جريان هواي بين دره ها استفاده نمود.در عمل فاصله بين دو قله مي تواند چند كيلومتر باشد.( بدين ترتيب با هزينه سرمايه گذاري بسيار كمتر از جريان هواي دائمي و بزرگتري مي توان استفاده نمود.)
در نهايت طرح شامل دو سازه بتني ( فونداسيون ) جهت استقرار شفتها است كه در يك يا هر دو آنها مي توان موتور ژنراتور نصب نمود .
گامي به جلو :
طرح بادبان و چتر نجات ، چنانچه از دو طناب موازي براي نگهداري آنها استفاده شود پايداري بيشتري خواهد داشت .
همچنين ملاحظه مي كنيم كه گودي پارچه بادبان در باد وقتي جهت باد عوض مي شود ( زماني كه هر واحد سيستم در مسير بازگشت است ) تغيير جهت داده و آن نيز باعث دريافت انرژي از سيستم بادي خواهد شد .( مشابه سيستم پره ها در توربينهاي جت )
- گر چه طراحي بر اساس سرعت خاصي از باد است ، اما مشابه بادبان كشتي ها زماني كه سرعت باد از حد نرمال بيشتر است مي توان مي توان سطح مفيد بادبانها را كاهش داده تا انرژي دريافتي به ميزان مورد نياز گردد ( بدين ترتيب راندمان كلي سيستم را مي توان تا حدود بالائي افزايش داد )
بدليل امكان اضافه نمودن فواصل طولاني بين دو شفت در مقابل افزايش هزينه كم سرمايه گذاري اوليه ( افزايش هزينه شامل طولاني تر شدن و افزايش استحكام كابلها و تعدادي بادبان اضافي است ) امكان دريافت انرژي زياد از مجموعه قابل حصول بوده ( با سرمايه گذاري اوليه بسيار كمتر) و ظرفيتهاي گيگا وات قابل حصول خواهد بود .
schematic picture of parachute & rope
Copyright © 2007/2008 by inventcourt.com, Inc. All Rights Reserved.
همچنين تداوم توليد در ساعات مختلف روز و شب ، راندمان سالانه قابل مقايسه با نيروگاه هاي متداول حرارتي نيز بايد در نظر گرفته شوند.
هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه معقول ( و قابل رقابت با روشهاي سنتي ) نيز مهم است .
قابليت دسترسي براي اكثريت ( همه ) كشورهاي جهان از ديگر پارامتر هاي مهم اين نيروگاه ها مي باشد. از ميان انواع انرژي هاي خورشيدي كه مورد بهره برداري قرار مي گيرند ، فقط نيروگاه هاي بادي است كه قابليت دسترسي آن براي كليه كشورها مقدور مي باشد.
نيروگاههاادي
در خصوص چگونگي طراحي و تاريخچه توسعه نيروگاه هاي بادي صحبتي نخواهم كرد. اما نيروگاه هاي بادي متداول بدلايل زير راندمان كمي دارند .
1- بدليل محدوديت وعدم مقاومت در مقابل جريان هوا ، حداكثر راندمان حاصله در تئوري 55% نيروي بادي كه به سطوح تبديل نيرو مي رسد قابل بهره برداري است . ( در حالي كه بادبانها و چترهاي نجات مقاومت 180% و بيشتر در مقابل باد دارند )
2- بدليل يكنواخت نبودن سرعت باد ( حتي در زمانهاي كوتاه ) طراحي بر اساس سرعت خاصي انجام مي شود و در سرعتهاي كمتر و بيشتر راندمان به شدت كاهش مي يابد تا حدي كه در سرعتهاي خيلي زياد و يا خيلي كم عملا توربين را خاموش مي كنند تا به توربين آسيب نرسد. ( انعطاف آن در مقابل سرعت باد بسيار محدود مي باشد در حالي كه موتورهاي جت انعطاف نسبي بيشتري در مقابل سرعت جريان گاز دارند )
3- به دليل طراحي و ساخت هر قسمت از پره ها با انحناء خاص ، اين پره ها بسيار گران بوده و هزينه حمل و مونتاژ آن زياد مي باشد. ضمنا تكنولوژي ساخت اين پره ها در دست تعداد معدودي از شركتها است . ( در حالي كه هزينه طراحي ، ساخت و مونتاژ بادبانها و چتر هاي نجات بسيار كمتر است و تكنولوژي آن را تقريبا همه كشورها دارا مي باشند.)
4- پايه هاي بزرگ ، سنگين ( و پر هزينه ) يكي از نيازمنديهاي توربينهاي بزرگ مي باشد . كه گاهي تا 200 متر ارتفاع و يا بيشتر بايد باشند .( روشهائي براي سبك نمودن و كاهش ارتفاع حداكثري اين پايه ها وجود دارد از جمله انتقال ژنراتور روي زمين و ...)
مقدمه
1- راندمان 55% بسيار كم نمايش داده مي شود در حالي كه چتر هاي نجات و كشتي هاي بادباني ، مقاومت در جريان هوا را به نسبت 180% يا بيشتر دارا هستند . چرا از سيستم چتر نجات در توربينهاي بادي استفاده نكنيم ( مشكلات طرح بايد يافته و حل شوند )
علت مقاومت 180% چتر نجات اين است كه علاوه بر سطح چتر ، جريان هوائي كه از سطح چتر خارج مي شود با مقاومت جريان هوا مواجه شده و در واقع سطح بزرگتري از سطح چتر در مقابل هوا تشكيل شده و مانع حركت هوا مي شود .
2- حداكثر نيروي حاصله ، ناشي از حركت چتر هاي نجات درست خلاف جهت باد است . اما با تجارب بدست آمده در ساخت چترهاي نجات و بادبان كشتي ها ( در چترهايي كه در هوا سر مي خورند و حركت كشتي هايي با زاويه در مسير باد ) امكان طراحي سيستم مناسب مي باشد.
3- در موتورهاي جت ، هوا ئي كه بين پره ها عبور مي كند در هر مرحله ضمن دادن انرژي به هر پره ( با توجه به جهت پره ) بصورت عمودي روي پره هاي بعدي هدايت مي شود .
از اين سيستم براي افزايش راندمان توربينهاي بادي جديد نيز مي توان استفاده نمود.
نتيجه
ساده ترين طرح شامل يك خرپاي فلزي مرتفع با زاويه 80 درجه بر سطح زمين است . اين خرپا روي يك شاسي قابل چرخش نصب مي گردد. موتور ژنراتور در سطح شاسي قرار مي گيردو شفت آن افقي است .حركت شفت ناشي از حركت يك طناب طويل مدور است كه روي آن اين بادبانهاي (نسبتا كوچك ) نصب شده اند . يك شفت در بالاي خرپا محور گرداننده طنلب طويل خواهند بود . براي تعادل نيروها روي خرپا مناسب است كه دو سري سيستم بادبان در دو سوي آن نصب گردد( و بدين ترتيب سطوح دريافت انرژي به ازاي هر خرپا دو برابر مي گردد)
اين مدل را بصورت افقي روي كوههائي كه داراي شيبهاي عمودي هستند و جريان هواي عمودي دائما در حال وزش است مي توان بكار برد.
گر چه سيستم خرپا وزن كمتري از پايه هاي فعلي دارد ولي طبيعت طرح به گونه اي است كه مي توان دو سيستم شفت ابتدا و انتهاي طنابها را بين دو نقطه مرتفع قرارداد و از جريان هواي بين دره ها استفاده نمود.در عمل فاصله بين دو قله مي تواند چند كيلومتر باشد.( بدين ترتيب با هزينه سرمايه گذاري بسيار كمتر از جريان هواي دائمي و بزرگتري مي توان استفاده نمود.)
در نهايت طرح شامل دو سازه بتني ( فونداسيون ) جهت استقرار شفتها است كه در يك يا هر دو آنها مي توان موتور ژنراتور نصب نمود .
گامي به جلو :
طرح بادبان و چتر نجات ، چنانچه از دو طناب موازي براي نگهداري آنها استفاده شود پايداري بيشتري خواهد داشت .
همچنين ملاحظه مي كنيم كه گودي پارچه بادبان در باد وقتي جهت باد عوض مي شود ( زماني كه هر واحد سيستم در مسير بازگشت است ) تغيير جهت داده و آن نيز باعث دريافت انرژي از سيستم بادي خواهد شد .( مشابه سيستم پره ها در توربينهاي جت )
- گر چه طراحي بر اساس سرعت خاصي از باد است ، اما مشابه بادبان كشتي ها زماني كه سرعت باد از حد نرمال بيشتر است مي توان مي توان سطح مفيد بادبانها را كاهش داده تا انرژي دريافتي به ميزان مورد نياز گردد ( بدين ترتيب راندمان كلي سيستم را مي توان تا حدود بالائي افزايش داد )
بدليل امكان اضافه نمودن فواصل طولاني بين دو شفت در مقابل افزايش هزينه كم سرمايه گذاري اوليه ( افزايش هزينه شامل طولاني تر شدن و افزايش استحكام كابلها و تعدادي بادبان اضافي است ) امكان دريافت انرژي زياد از مجموعه قابل حصول بوده ( با سرمايه گذاري اوليه بسيار كمتر) و ظرفيتهاي گيگا وات قابل حصول خواهد بود .
schematic picture of parachute & rope
Copyright © 2007/2008 by inventcourt.com, Inc. All Rights Reserved.
اشتراک در:
پستها (Atom)