پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۳-۰۷-۰۸
ثبت دوست دختر و پسر در آمریکا
مسئله تجاوز در دانشگاههای آمریکا و قوانین ( صراحتا اقرار به موافقت ) نشان از استیصال قانون گذاران دارد .
اصولا رفتار و زندگی دختران کالجهای آمریکا ( خودآگاه یا ناخودآگاه ) اقوا گر است .
حالا دانشجوی پسری را فرض کنید که هر لحظه آماده جفت گیری است .
ممکن است رفتار عادی دیگری را بد استنباط کند و تجاوز اتفاق بیفتد .
حالا مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر که باعث عدم کنترل و اشتباه بیشتر میشود را کنار بی اهمیتی به نظر دختر و تربیت غلط و غیره بگذاریم .
احتمال سالم بیرون آمدن دختر و پسر ( پسرها نیز به نوعی قربانی هستند ) بسیار کم خواهد بود .
به جز کالجها , روابط آزاد نیز همین مشکل را خواهد داشت .
اگر در یک سایت اینترنتی که با احراز شخص دو طرف بتوانند " دوست دختر و پسر " بودن را ثبت کنند , یعنی آمادگی برای روابط جنسی داشتن با رضایت .
و بدون مشکلات قانونی هر دو طرف بتوانند در هر زمان , زمان خروج از رابطه را ثبت کنند ( با احراز هویت ) مشکلات قانونی حل خواهد شد .
در واقع این نوعی ازدواج موقت است که طرفین بدور از قوانین دست و پا گیر ازدواج روابط خود را برای قانون ( اجتماع ) اعلام میکنند .
پس قانون میتواند از طرفین حمایت کند .
این کار نه فقط در آمریکا , بلکه در هر جایی قابل اجرا و مفید است .
از مزایای جنبی این کار مشخص بودن پدر فرزندان طبیعی ( با تعریف غربی آن ) و اختیار مسولیت برای پدر خواهد بود .
بحث دز خصوص سایر مزایای ثبت این رویداد قابل تعمیم به موارد بیشتری است که دز این مختصر نمیگنجد .
۱۳۹۳-۰۷-۰۷
زنان اسیر داعش نسخه ارتقاء یافته جهاد نکاح عربی است
زنان اسیر داعش نسخه ارتقاء یافته جهاد نکاح عربی است
داستان جنگ و مشکلات لجستیکی جنگجویان , امری قدیمی است .جنگ سازان میدانند که زمانی که جنگجویان در سرزمین بیگانه نبرد میکنند , نیازهای جنسی خود را به طریقی ارضاء خواهند کرد .
در جنگ سوریه , برای این که اکثر رزمندگان خارجی بودند و نیاز جنسی آنها اگر در محل برآورده میگردید باعث دفاع مردمی علیه آنها میشد , لذا با نوعی ترفند به ظاهر مذهبی , جهاد نکاح را برای دختران ولایات عربی راه انداختند و ظاهرا نیاز رزمندگان را برآورده کردند .
اما با برخورد جوامع اسلامی با این روش ,گروه داعش که از وحشت بعنوان یک سلاح استفاده میکند , نسبت به اسیر نمودن زنان جهت رفع نیاز جنسی رزمندگانشان استفاده میکنند .
ملاحظه میگردد که اسیر نمودن زنان ورژن ارتقاء یافته جهاد نکاح است . ظاهرا دستور دهندگان این رفتار دز هر دو دنیا از دادگاه ترسی ندارند .
داستان جنگ و مشکلات لجستیکی جنگجویان , امری قدیمی است .جنگ سازان میدانند که زمانی که جنگجویان در سرزمین بیگانه نبرد میکنند , نیازهای جنسی خود را به طریقی ارضاء خواهند کرد .
در جنگ سوریه , برای این که اکثر رزمندگان خارجی بودند و نیاز جنسی آنها اگر در محل برآورده میگردید باعث دفاع مردمی علیه آنها میشد , لذا با نوعی ترفند به ظاهر مذهبی , جهاد نکاح را برای دختران ولایات عربی راه انداختند و ظاهرا نیاز رزمندگان را برآورده کردند .
اما با برخورد جوامع اسلامی با این روش ,گروه داعش که از وحشت بعنوان یک سلاح استفاده میکند , نسبت به اسیر نمودن زنان جهت رفع نیاز جنسی رزمندگانشان استفاده میکنند .
ملاحظه میگردد که اسیر نمودن زنان ورژن ارتقاء یافته جهاد نکاح است . ظاهرا دستور دهندگان این رفتار دز هر دو دنیا از دادگاه ترسی ندارند .
سجده به خدا یا به سنگ ( بیت الله الحرام ) یا به شهر مکه؟
سجده به خدا یا به سنگ ( بیت الله الحرام ) یا به شهر مکه؟
در همه جای دنیا مفهوم سجده مشخص است . گویی عملی فطری برای نشان دادن عبودیت بنده نسبت به خالق مطلق است .
حتی سازندگان فیلمهای هالیوودی قدیم و جدید نیز که عبادت مسلمانان را بخواهند نشان دهند , آنرا بصورت حرکات نشسته به همراه سجده نشان دادهاند .
اگر یک غیر مسلمان بپرسد شما به چه سجده میکنید ؟ مسلمانان خواهند گفت به خالق جهان و این در هر سجده ای در هر جای دنیا برای آن شخص مصداق دارد .
حالا اگر کسی در مسجد بیت الله الحرام سجده را ببیند و بگوید چرا به سنگ سجده میکنید ؟ گوییم این سجده به سنگ و خانه نیست . به صاحب خانه و حق تعالی است .
طبیعتا هرکسی در داخل بیت الله الحرام به سنگ سجده کند کافر است .
همینطور در هر کجای دنیا به سمت مکه نماز خوانده میشود و هیچ کس نمیپرسد که شما شهر مکه را سجده میکنید .
در مساجد نیز محراب مسجد سجده نمیشود .
سجده شکر نیز چنین است که بنده به واسطه لطف حق تعالی سجده شکر به جا میآورد . این سجده مشابه بسیاری از سجدههای واجب ( سجده شنیدن آیات خاص قرآن ) یا مستحب ( حتی نمازهای مستحبی ) به هر سمتی میتواند باشد و توجه به سمت مکه لازم نیست .
اگر والدین و برادران یوسف , زمانی که وارد ملک مصر شدند و برای شکر خدا سر به سجده گذاشتند هیچ مسلمانی بر آنها ایراد نگرفت که جلوی شما یوسف بود و چرا به یوسف و همراهان سجده کرده اید ؟
شکوه دربار فرعونی یوسف مورد سجده است ؟ یا شخص یوسف ؟ یا حق تعالی ؟
و این همان خوابی بود که یوسف در کودکی دیده بود " که خورشید و ماه و یازده ستاره بر او سجده میکنند "
اینها همه جهت توجه را به سمت خداوند نشان میدهند و این امر به قدری بر مسلمین واضح است که برای آنها نیازی به توضیح نیست .
البته به قول شاعر
"اگر در خانه کس است*** یک حرف بس است "
اما کسانی که قصد و نیت اشکال بر مسلمین را دارند میتوانند بر شبهه ها پا فشاری نمایند و مثلا از سجده مسلمین ایراد داشته باشند .
امید است خداوند همه افراد نادان را به نور علم حقیقی منور گرداند ,
در همه جای دنیا مفهوم سجده مشخص است . گویی عملی فطری برای نشان دادن عبودیت بنده نسبت به خالق مطلق است .
حتی سازندگان فیلمهای هالیوودی قدیم و جدید نیز که عبادت مسلمانان را بخواهند نشان دهند , آنرا بصورت حرکات نشسته به همراه سجده نشان دادهاند .
اگر یک غیر مسلمان بپرسد شما به چه سجده میکنید ؟ مسلمانان خواهند گفت به خالق جهان و این در هر سجده ای در هر جای دنیا برای آن شخص مصداق دارد .
حالا اگر کسی در مسجد بیت الله الحرام سجده را ببیند و بگوید چرا به سنگ سجده میکنید ؟ گوییم این سجده به سنگ و خانه نیست . به صاحب خانه و حق تعالی است .
طبیعتا هرکسی در داخل بیت الله الحرام به سنگ سجده کند کافر است .
همینطور در هر کجای دنیا به سمت مکه نماز خوانده میشود و هیچ کس نمیپرسد که شما شهر مکه را سجده میکنید .
در مساجد نیز محراب مسجد سجده نمیشود .
سجده شکر نیز چنین است که بنده به واسطه لطف حق تعالی سجده شکر به جا میآورد . این سجده مشابه بسیاری از سجدههای واجب ( سجده شنیدن آیات خاص قرآن ) یا مستحب ( حتی نمازهای مستحبی ) به هر سمتی میتواند باشد و توجه به سمت مکه لازم نیست .
اگر والدین و برادران یوسف , زمانی که وارد ملک مصر شدند و برای شکر خدا سر به سجده گذاشتند هیچ مسلمانی بر آنها ایراد نگرفت که جلوی شما یوسف بود و چرا به یوسف و همراهان سجده کرده اید ؟
شکوه دربار فرعونی یوسف مورد سجده است ؟ یا شخص یوسف ؟ یا حق تعالی ؟
و این همان خوابی بود که یوسف در کودکی دیده بود " که خورشید و ماه و یازده ستاره بر او سجده میکنند "
اینها همه جهت توجه را به سمت خداوند نشان میدهند و این امر به قدری بر مسلمین واضح است که برای آنها نیازی به توضیح نیست .
البته به قول شاعر
"اگر در خانه کس است*** یک حرف بس است "
اما کسانی که قصد و نیت اشکال بر مسلمین را دارند میتوانند بر شبهه ها پا فشاری نمایند و مثلا از سجده مسلمین ایراد داشته باشند .
امید است خداوند همه افراد نادان را به نور علم حقیقی منور گرداند ,
۱۳۹۳-۰۷-۰۶
راننده از راه دور
برنامه خودروهای بدون راننده در حال توسعه است , اما تکنولوژی میانه برای آن روز هنوز راه اندازی نشده است .
کامیونها و تاکسی ها میتوانند توسط رانندگان نشسته در دفاتر مرکزی هدایت گردند .
هزینه این رانندگان کمتر و کارآیی آنها بیشتر خواهد بود .پس از کار به خانه و نزد خانواده خواهند رفت و شیفت دوم کاری , مسیر رل تحویل خواهد گرفت .
امکان کنترل خودروهای شخصی برای زمانی که توسط راننده غیر مجاز استفاده میشود نیز فراهم است .
همچنین کنترل رانندگی فرزندان توسط والدین , خودروهای شرکتی و نظامی و غیره فراهم خواهد یود .
تکنولوژی این کار موجود است , فقط کافی است بکار برده شود .
جهانی شدن و تاثیر رفتار افراد ملل دور بر یکدیگر ، جهان نیازمند قانون و دادگاه مشترک میباشد.
مثال یک : کوتاهی صلح بانان هلندی در بوسنی باعث مرگ چند هزار نفر در بوسنی است ، چه کسانی در هلند باید به زندان بروند؟ اگر آنها نبودند ، لااقل مردم مذکور از خود دفاع میکردند .
مثال دو : آتش زدن قرآن توسط یک کشیش در فلوریدا ( در پناه آزادی آمریکایی ) باعث مرگ چند سرباز آمریکایی در افغانستان و همچنین چند افغان گردید . کدام قاضی آن کشیش را به جرم قتل ( حالا نمیدانسته ، غیر عمد ) محاکمه کرده است ؟
از این دست مثالهای زیادی میتوان مطرح کرد ، اما این همه میرساند که
اجتماع جهانی آنقدر به هم پیوسته که قوانین داخل کشورها ، پاسخ گوی جهان امروز نیست .
باید برای ارتباطات و رفتار انسانها و تاثیر آنها بر یکدیگر یک سری قوانین جهانی مدون ( فرا دولتی ) تشکیل گردد.
هر کسی ( حقیقی و حقوقی ) مسوول کار خویش است و اگر به دیگری ( حقیقی و حقوقی ) صدمه و ضرری وارد نماید ، باید جبران نموده ودولتها راه کاری فراهم آورند تا آن مشکل دیگر تکرار نگردد .
۱۳۹۳-۰۷-۰۵
ترفند فروش پخش مستقیم فردی , برای جایگزینی نیامدن مردم به استادیوم
با ورود تلویزیون و بعدا اینترنت , از مشتریانی که مستقیما به استادیومها میرفتند کاسته شد .
برای جبران ضرر این امر , استادیومها شروع به دریافت مبالغی از شبکههای تلویزیونی ( پخش اینترنتی ) کردند .
راه کار مناسب برای تکنولوژی امروز جهان به شرح زیر است .
تهیه و عرضه اینترنتی مسابقات بصورت آنلاین .
مشاهده کنندگان آنلاین , کسانی که خواهان هیجان در همان لحظه بازیها هستند و یا در آن زمان امکان حضور در شهر یا استادیوم را ندارند , مبلغ کمی ( مثلا یک دلار ) خواهند پرداخت .
نسخه عرضه شده به شبکههای تلویزیونی با تاخیر مثلا نیم ساعته - یک ساعته , بسته به نوع مسابقه ( فوتبال - بسکتبال - بیس بال و ....) متفاوت خواهد بود .
این درآمد اضافه نسبت به قبل برای استادیومها است که سهم تیمهای بازی کننده را بصورت درصدی از درآمد میتواند پرداخت نماید .
موقوفات در زمان ساسانیان و عهد کشیشان
در یکی از نشریات نوشته شده بود که ثلث ایران وقف است .
امر وقف امر نیکویی است که هر کسی توان آن را داشته باشد خوب است انجام دهد . اما ثلث کشور جای تعجب دارد .
در زمان ساسانیان ( حدود دویست سال بعد از تشکیل سلسله ساسانی ) کل ایران بصورت وقف و اداره میشد و همه مردم بصورت کارگران یا رعیت ها ( برده ها ) روی زمین کار میکردند .
مشابه این اتفاق را در دوره حدود رنسانس در اروپا شاهد هستیم .
رفتار جوامع در شرق و غرب متفاوت بود .
در غرب بصورت حرکتهای مردمی بر ضد اشراف و قدرت آن شکل گرفت , اما در ایران بزرگان زرتشتی گرد هم آمده و راه کار مناسب برون رفت از بن بست مشکلات آن روز را پیدا نمودند .
رفتار ایرانیان نسبت به رفتار اروپاییها , انسانی تر و با نتایج بهتری برخوردار بود .
( بطوری که سلسله ساسانیان دویست سال دیگر حکومت کرد )
امر وقف امر نیکویی است که هر کسی توان آن را داشته باشد خوب است انجام دهد . اما ثلث کشور جای تعجب دارد .
در زمان ساسانیان ( حدود دویست سال بعد از تشکیل سلسله ساسانی ) کل ایران بصورت وقف و اداره میشد و همه مردم بصورت کارگران یا رعیت ها ( برده ها ) روی زمین کار میکردند .
مشابه این اتفاق را در دوره حدود رنسانس در اروپا شاهد هستیم .
رفتار جوامع در شرق و غرب متفاوت بود .
در غرب بصورت حرکتهای مردمی بر ضد اشراف و قدرت آن شکل گرفت , اما در ایران بزرگان زرتشتی گرد هم آمده و راه کار مناسب برون رفت از بن بست مشکلات آن روز را پیدا نمودند .
رفتار ایرانیان نسبت به رفتار اروپاییها , انسانی تر و با نتایج بهتری برخوردار بود .
( بطوری که سلسله ساسانیان دویست سال دیگر حکومت کرد )
نگاه دیگری به مقوله آزادی
آنچه باید باشد . افراد زیادی برای آرمان آزادی جان خود را فدا کردهاند . در حالی که در همه جوامع به آزادی انسان اعتقاد دارند و همه نیز دم از آزادی طلبی میزنند .
استفاده وسیله ای از مفهوم آزادی به کنار ( چون از هر چیزی میتوان بصورت ابزاری استفاده نمود و بحث در آن خود موضوع جداگانهای است ) این که واقعا ( فطرت و آنچه طراح مکانیسم جهانی مد نظر داشته کدام است ؟ - آنچه باید باشد )
انسان کاملا آزاد است و محدودیت آزادی او از زمانی آغاز میشود که تصمیم به زندگی در اجتماع میگیرد .
در اجتماع محدودیتهایی برای شخص ( به عنوان جزء اصلی اجتماع ) تعیین خواهد شد .
اولین محدودیت محدودیت وجودی است . شخص اجازه ندارد به وجود خودش ضرر بزند ( خودکشی , نقص عضو و غیره ) با ضعیف کردن خود , جامعه ضعیف میشود .
از اینجا ملاحظه میگردد که طرف مقابل , یک وظیفه دیگر به شخص تعلق میگیرد , و آن تقویت و حفظ سلامت خود است . این کار علاوه بر وجهه فطری به دلیل زندگی در اجتماع یک وظیفه هم میشود . که شخص در قبال آن مسؤول است .
در خصوص تربیت فرزندان مسؤول است و اگر کوتاهی کند , جامعه حق مواخذه دارد .
از این به بعد آزادی فرد محترم است تا حدی که موجب صلب آزادی دیگران ( فردی ) یا کل جامعه باشد .
تا اینجا همه مردم این موارد را قبول دارند . اما در جامعه همه برابر نیستند .میزان این نابرابری جای بحث دارد.
این که همه مردم با هم در شان انسانی برابرند بحثی نیست , اما جان فرمانده لشگر و سرباز , چه در زمان صلح و یا زمان جنگ یکسان نیست .
وزیران و اصحاب ثروت از جمله این گروه هستند .
این گروه را درباریان نام گذاشتهاند , کسانی که با اصطلاحات غربی میگویند
خون ایشان قرمز تر است .
جامعه تا حدودی این تفاوت را میپذیرد , اما طمع درباریان از ایشان اشراف میسازد , طبقه اجتماعی متفاوت .
این اشراف به سوء استفاده از ارتباطات خود در دربار دولتی میپردازد و به جمع آوری ثروت اقدام میکند .
نتیجه این کار نابرابری فرصتها است . همچنین تفاوت رفتار قانون با ایشان است . از اینجا برای تعدیل این نابرابری مبارزات برای آزادی شروع میشود و از طرف مقابل ,مقاومت و سرکوب این تعادل خواهان .
چون برای عموم اصول این نابرابری آموزش داده نشده است , سوء تفاهمهایی برای طرفین پیش خواهد آمد .
قسمتی از بحث برابری زن و مرد را میتوان در این مقوله بررسی کرد .
نقش اجتماعی دو نوع در خانواده و در اجتماع تاثیر مهمی بر میزان نابرابری زن و مرد در خانواده و در اجتماع میگذارد .
قانون همه مردم برابرند , فقط بعضی ها برابر ترند .
بنظر میرسد که قانون طبیعی آزادی در جوامع انسانی است .
شاید تفاوت جوامع را در تعداد افراد برابر تر و سوء استفاده محدودتر آنها بتوان یافت . ظاهرا تلاش برای محدود و مدون کردن این امتیازات باعث مشروطه در کشورهای پادشاهی شده ولی این امتیازات در کشورهای جمهوری اروپا نیز مشاهده میشود .
آیا ایران واقعا کشوری ثروتمند است ؟
معروف است که ایران کشور ثروتمندی است و به دلیل منابع نفت و گاز و سایر معادن ......
درآمد ایران از همه موارد ، در بهترین سالها 100 میلیارد دلار بود .
اما این رقم کل سود نبود ! هزینه استخراج ، حمل و نقل ،بنادر و غیره حدود 30 میلیارد بود .
از 70 میلیارد بقیه باید مالیات اخذ شود . که در اینجا کسر نمیکنیم ( حدود 50% مالیات تعلق میگیرد )
اگر در آن روز جمعیت ایران 70 میلیون نفر بوده باشد ( با تقریب ) سهم هر ایرانی 1000 دلار خواهد بود – در سال .
آن روز دلار حدود هزار تومان بود ، اما اگر به قیمت فعلی هم بگیریم 3000 تومان ( برای این که رقم را حس کنیم ) میشود 3 میلیون تومان در سال . با تقسیم بر 12 برای هر ماه 250 به ازای هر فرد میشود .
این رقم تا سرانه 45 هزار دلار قطر و در همین حدود کویت قابل مقایسه نیست .
هزینه های زیادی از این 250وهزار تومان ماهانه باید پرداخت شود که اگر قید گردد از اصل ماجرا فاصله خواهیم گرفت .
ایران کشور ثروتمندی است اما ثروت آن زیر زمین نیست ، روی زمین است .
ثروت این کشور کار مردان و زنان و اندیشه ایشان میباشد. اذعان میشود سرانه درآمد ناخالص ملی ایران حدود 2000 دلار است یعنی دو برابر سهم نفتی محاسبه شده بالا . از طرفی میانگین کار مفید در ایران را 8 دقیقه اعلام کرده بودند ( منبع آن مقالات سازمان بهره وری کشور ، اوایل دهه 80 )اگر با 8 دقیقه کار معادل تمام منابع نفتی و غیر نفتی کار کرده ایم ، با 8 ساعت (480 دقیقه ) کار در روز چه ثروتی میتوانیم ایجاد کنیم؟
این داستان برای افغانستان نیز در حال تکرار است . منابع معدنی افغانستان ( گر چه امروز راه مناسب برای حمل آن موجود نیست ) تنها امید اقتصادی مردم افغانستان است .
گر چه از این منابع خدا دادی باید استفاده کرد ، اما از اصل فعالیت و تلاش نباید غافل بود.
مشکلات بالا بردن راندمان کار از 8 دقیقه خود نوشتار دیگری را میطلبد.
۱۳۹۳-۰۷-۰۳
لزوم جدا شدن شرکت نفت از بدنه دولت
فعالیتهای اقتصادی دولت از فعالیتهای حاکمیتی آن جداست . به هر دلیل سالهاست که فعالیتهای اقتصادی ( که بزرگترین آنها شرکت نفت میباشد ) بر دوش دولت سنگینی میکند .
با جدا شدن این بخش از بدنه دولت , امکان فساد کمتر شده و بر کارآیی این بخشها اضافه خواهد شد .
سایر شرایط کنترلی این شرکتها در جای خود باقی است , بنابراین فقط زاویه دید ساختار اداری کشور تغییر خواهد یافت و حاصل آن کارآیی بیشتر هر دو بخش دولت خواهد بود .
شرکت بریتیش پترولیوم نمونه و الگوی موفقی از این کار میباشد .
اشتراک در:
پستها (Atom)