پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۶-۰۵-۰۹
بحران هدف در زندگی براي همه مردم ايران !
چين در خصوص آينده چگونه مي انديشد
۱۳۹۶-۰۵-۰۸
شریعت و روش برخورد مسلمین با مشرکین تا قبل از هجرت چگونه بود؟
قبل از نزول شریعت اسلامی ، شریعت معتبر " شریعت مسیح ع " بود. بنابراین طبیعی است که مسلمین قبل از نزول شریعت اسلامی از شریعت مسیح ع پیروی نموده باشند .
این رفتار را عملا در تحمل ستم و ظلم مشرکین در مقابل مسلمین دیده ایم . زمانی که مشرکین بر گونه راست مسلمین ضربه میزدند ، مطابق دستور مسیح ع آنها گونه دیگر را پیش میبردند . ئو این امری بسیار سخت بود.
این داستان ظلم و ستم مشرکین بر مسلمین ادامه داشت تا فرمان الهی مبنی بر مهاجرت از مکه نازل گردید.
از آن تاریخ به تدریج شریعت رفتار اجتماعی مسلمین نازل گردید و اجازه دفاع داده شد تا آخر نزول احکام شریعت .
این که شریعت مسیح ع یکطرفه بوده نمیتوانسته جهان شمول باشد ( و لازم بوده بعد از آن شریعت اصلاحی بیاید ) و هدف از آن اصلاح تندرویهای یهودیان بوده ( به عنوان پیروان موسی ع ) شکی نیست .
بخشش مال اموال به دزدها و ظالمان و عدم مقابله با زورگویان به صورت عام باعث رشد ظلم و ستم و نابودی دین داران میگردد.
از این رو شریعت متداول یهودیت را غربی و شریعت مسیح ع را شرقی میگویند و در مقابل آنها شریعت اسلام را دین وسط و " لا شرقیه و لا غربیه " میگویند.
شریعت اسلام حداعتدال در دو شریعت قبلی است ، جایی که با هم اختلاف دارند و مشترک است در جاهایی که با یکدیگر مشترک هستند .
یگانگی خداوند و هدف از خلقت و غیره در تمام ادیان الهی به یک صورت بیان شده ، اگر اختلافی هست در تصورات پیروان این ادیان بوده است .
از این رو لازم بود که در دین آخر ، به نحوی این مطالب بیان شود که امکان تغییر دادن آن توسط پیروان نباشد . و این یکی از معجزات قرآن و اسلام است .
احساس خطر فلیپین از اقدامات چین
این یعنی هزینه در بخشی که بازگشتی برای رشد اقتصادی چین نخواهد داشت . شاید با کاهش رشد اقتصادی چین ، هندوستان بتواند به ایشان برسد .
آینده ژئوپلتیک جهان
۱۳۹۶-۰۵-۰۷
نگوئید مرا رعایت کن ، بگوئید مرا ببین و صدایم را بشنو
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۰۴﴾
ای کسانی که ایمان آورده اید! مگویید: راعنا ( گوش خود را به من دار )[یعنی: در ارائه احکام، امیال و هوس های ما را رعایت کن] و بگویید: انظرنا [یعنی: مصلحت دنیا و آخرت ما را ملاحظه کن] و [فرمان های خدا و پیامبرش را] بشنوید. و برای کافران عذابی دردناک است. (۱۰۴)
گر چه سخن در خصوص رفتار اعراب در خدمت حضرت رسول الله بیان شده اما معانی دیگری نیز بر آن مترتب است .
این آیه الهی اذعان میدارد که " نگوئید مرا رعایت کن – بلکه بگوئید مرا ببین و صدایم را بشنو "
این معنا در درخواست ما ( بندگان ) از خداوند نیز مصداق دارد . ما از خداوند چه میخواهیم ؟ این را بدهد و آن را بدهد . این کار بکند و آن کار را نکند .
برای چه ؟
چون ما انتظار داریم که خداوند ما را رعایت کند ! ( حتی در مقام لطف نیز اگر از خداوند چیزی درخواست کنیم در جهت امیال ما است ! )
خداوند میفرماید : اینطوری بکوئید " مرا ببین و صدایم را بشنو" این عین عجز و کوچکی است که سزاوار است بنده با خدای خویش در عین عجز و بندگی سخن گوید. حال این حال عجز دل را نرم میکند و درخواست عاجزانه ، البته بیشتر مورد اجابت قرار میگیرد.
دیگر این که ما در رفتار انسانی و اجتماعی خود با یکدیگر نیز انتظار رعایت داریم . دیگران باید ما را رعایت کنند و مراقب خواست ما باشند !
در اینجا نیز در رفتار با دیگران نباید انتظار رعایت شدن توسط دیگران داشته باشیم . باید انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشیم .
زن و شوهر – والدین و فرزندان – دوستان و هر دو نفر در روابط اجتماعی باید درک کنند که انتظار رعایت از یکدیگر نداشته باشند .
میدانیم که پیغمبر برای تکمیل مکارم اخلاقی آمده اند . این یکی از درسهای اخلاقی است . که در رفتار و روابط اجتماعی میتواند خیلی مهم باشد .
تفاوت داستان در اینجا است که اگر کسی انتظاری داشته باشد ( انتظار رعایت شدن ) و محقق نشود ، خیلی ناراحت میشود و چون حق رعایت شدن را برای خود میداند ، با رعایت نشدن ، ناراحتی و مشکل عاطفی برای خود ایجاد میکند . با زیاد شدن این ناراحتیها ، شخص در میان آتش ( آتش درونی ) قرار خواهد گرفت . از دیگران ناراحت و متنفر شده و زندگی با افراد دیگر غیر قابل تحمل میشود. طلاق و بسیاری مشکلات عاطفی بین مردم از این مقوله میتواند منشعب گردد.
افراد باید بیاموزند ، انتظار رعایت شدن نداشته باشند . اما انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشند.
این امر با آموزش ممکن خواهد بود .
۱۳۹۶-۰۵-۰۴
مردم بیزانسی امروز
بیزانس سرزمین بزرگ و دارای مردم هوشمندی بوده است . بعید است به وسطه حظور چند قبیله مغول ، همه منقرض شده باشند و آنچه در محل زندگی آنها باقی مانده ، از نسل مغولها باشند.
۱۳۹۶-۰۵-۰۳
پلیس خوب, پلیس بد
تغییر متن داستان به اسلامی یا به ملی یا به علمی
در چند سالی که شبکههای اجتماعی همه گیر شده است, داستانهای کوتاه اصیل و ادبی و اخلاقی و پند و اندرز نیز جایگاه ویژهای در این فضا به خود اختصاص دادهاند.
اما رصد زمانی شبکهها در خصوص داستانها و تحریف داستانها خود مقوله دیگر است.
بدلیل این که حجم این تحریفات زیاد است و حتی اصل داستان را تحت الشعاع قرار میدهد, جا دارد برای این امر چارهای اندیشیده شود.
داستانی از زمان ساسانیان به امام اول شیعیان منتصب میگردد. داستانی از بزرگان اسلام را به راهب های بودایی , سخن حکیمانه قدیم را به نیوتن و انیشتین و دیگران ...
خود داستانها نیز بر اساس فهم گوینده تحریف میگردد.
داستانی پند و اندرز دار را که مفاهیم آن کمی پنهان در ادراک است را حمل بر ظاهر میکنند و بر عکس , برای سخنی ساده , تفاسیر عرفانی اذعان میدارند.
اصول ریشهها چه میشود و چه کسی باید حافظ ستونهای فرهنگ ایرانی باشد ؟
این آش ادبیات و داستانهای حکیمانه باید یک ستون محکمی داشته باشد که بقیه بتوانند به آن استناد کنند و اگر چیزی از جای دیگری آمد ، با عدم استناد به پایه و ستون مرکزی ، قابل تشخیص باشد .
جا دارد فرهنگستان ادب و زبان فارسی این ستون فرهنگی را ایجاد نماید تا ایرانیان بتوانند با رجوع به اصل و ستون فرهنگی خود ، کجیها را شناسایی نمایند. این امر در موارد مذهبی قبلا چندین بار در طول تاریخ سابقه داشته ( مانند حلیه المتقین جمع آوری شده توسط شاگردان علامه مجلسی ره که جمع آوری کلیه احادیث موجود تا زمان ایشان است . نه تائید آنها و هدف این بود که هر حدیثی را دیدید که در این مجموعه نبود ، بدانید که بعد از این تازیخ جعل شده است و این تائید احادیث موجود نبوده )
کجی هایی مثل دریای عرب که کم کم جای دیای عمان یا دیای مکران را گرفته از این قبیل است .