۱۳۹۷-۱۲-۰۸

محاسبه حرکت پوسته زمین و واکنش آن با مواد مذاب

پوسته زمین یکپارچه نیست و از تعدادی پوسته های بزرگ و کوچک تشکیل شده که حرکت میکنند وبه زیر یکدیگر رفته و همچنین در مناطقی باز ساخته میشوند.
پوسته زمین با سرعت متوسط 2 سانت در سال به زیر سایر پوسته ها میرود . ضخامت پوسته در مناطقی که به سمت داخل زمین میرود حدود 100 کیلومتر است . این یعنی آن یک سانتاز پوسته ای که همین الان با مایعات داخلی زمین رسیده است ، چیزی حدود 5 ملیون سال پیش روی سطح زمین بوده است . 
واکنش های پوسته هوا خورده با مایعات زمین رویدادهایی را رقم میزند که جالب توجه است . این پوسته با خود مواد آلی سطح زمین را پایین برده و از سوی دیگر با کربنات هایی که از سطح به اعماق زمین رسیده اند واکنشهایی را انجام میدهند.
گر چه باید همه انواع رویدادهای ممکن را بررسی و با هم تحلیل کرد ، اما احتمال ذوب شدن بعضی از مواد مثل فلزات و تشکیل معادن مایع فلزی در آنجا دور از ذهن نیست. از سوی دیگر کربن میتواند از مواد آلی و کربنات ها جدا شده و الماس ها را شکل دهد . 
رویداهای زیادی ممکن است در آنجا اتفاق بیفتد که متخصصان امر باید آنها را بررسی کنند .
تا اینجا دیدیم که آنچه از سطح به زیر میرود و در فرآیند اصلاح و تصفیه مواد پوسته وارد میشود ، چیزی حدود 5 ملیون سال زمان نیاز دارند . و این زمان برای بشر و آۀوده سازی های پیش آمده قابل استفاده نیست . 
همچنین میتوان امیدوار بود که مایعات زیر پوسته روی جو زمین تاثیر گذاشته و در بلند مدت میتواند جو زمین را برای حیات باز پیرایی نماید . 
شناخت تاثیر متقابل مواد زیر پوسته با جو میتواند ما را به چگونگی این تاثیر و رویدادهایی که در همین ایام می افتد و احتمالا سالها پیش زمینه آن فراهم آمده را آشکار خواهد کرد .

۱۳۹۷-۱۲-۰۷

پرت انرژی و آلودگی

بنزین نیم سوخته و سر رفته از باک خودرو ها - گازهای نسوخته از شبکه گازهای شهری از جمله موارد آلوده سازی هستند که با یک سیسات گذاری  مناسب قابل حل هستند . بدین ترتیب نه تنها میزان پرت بودن این سوختها کاهش میابد ، بلکه هزینه انرژی در جامعه کاهش یافته و از مه مهمتر در وضعیت بحرانی آۀوده سازهای محیط زیست ، جلوی بخشی از آلوده سازی ها گرفته میشود .
باید سیاست استفاه از انرژی به سمت استفاده از الکتریسیته به جای انواع سوختهای مایع و گازی حرکت نمایند . ضمن شکوفا شدن صنعتی در بخش بزرگی از صنایع وابسته ( برای تبدیل یا تعویض سیستمهای موجود ) تکنولوژی های پاک در زندگی مردم توسعه خواهد یافت . 
این مواد انرژی زا را در نیروگاه ها میتوان با آلودگی کمتر و راندمان بیشتر و بدون پرت به الکتریسیته تبدیل نمود . با اجازه دادن به بخش خصوصی برای تولید و فروش الکتریسیته ، نه تنها بخشهای عمومی بلکه افراد خصوصی نیز علاقمند به تولید خواهند بود . بخش بزرگی از سرمایه ها را میتوان به تولید الکتریسیته جذب کرد .

عوارض (مالیات) شهرداری ها به پمپ بنزین ها

یکی از پیامدهای تراکم جمعیت در شهرها پدیده ترافیک است . این معضل را در شهرهای بزرگ دنیا به روشهای مختلف درمان کرده اند که موفق ترین آنها ایجاد هزینه برای خودرو ها در ساعات مشخص بوده است . این روش در کوتاه مدت در شهرهای کشور عملی نیست . لذا شهرداری ها میتوانند برای کاهش هزینه تردد خودروها در روزهای مختلف هزینه عوارض بر بنزین را از پمپ بنزین ها طلب کنند . نرخ متفاوت بنزین در شهرهای بزرگ و کوچک باعث میگردد تا اولا خودروهای آلوده کننده و پر مصرف به شهرهای کوچک که معضل آلودگی و ترافیک ندارند حرکت نماید و از سوی دیگر میزان تردد خودروهای موجود کاهش یابد . 
میزان عوارض را شهرداری ها به تدریج میتوانند تا آنجا بالا ببرند که ترافیک شهرها به میزان عادی و قابل قبول برسد .
خودروهایی که تردد میکنند در واقع از امکانات شهری استفاده میکنند . این یعنی باید به میزان استفاده به شهرداری ها هزینه بپردازند . با عوارض یا مالیات به ازای هر لیتر بنزین هملا به میزان استفاده از سطح شهر از خودرو ها عوارض گرفته میشود .
این کار علاوه بر اینکه جلوی آلودگی هوا را گرفته و ترافیک را به میزان قابل قبول کاهش میدهد  ،باعث میشود تا درآمد ارائه خدمات شهری به شهرداری ها بازگردد.

۱۳۹۷-۱۲-۰۶

ملاحظاتی در واردات گوشت ( بخصوص گوسفند زنده و ذبح شده )

جالب است که وارد کننده گوشت گوسفند از استرالیا و نیوزلند هستیم . در حالی که کشورهای حاشیه دریای خزر همگی توان صادراتی بالایی برای این نوع گوشت دارند . 
تمام منطقه قفقاز و همچنین صحراهای ترکمنستان و قزاقستان و البته روسیه جزو مناطق پرورش دهنده گوسفند هستند . این کشورها بخصوص قزاقستان و ترکمنستان ، مشکل نداشتن ارتباط با آبهای آزاد را برای صادرات دارند . این در حالی است که با قیمتهای خیلی پایین تر از عرف جهانی ، بدلیل نزدیکی میتوانیم انواع گوشتهای پروتئینی را از آنها تامین نمائیم .
یک مزیت دیگر واردات از این منابع این است که این واردات با کشتی به مناطق پر جمعیت کشور ارسال میگردد. بنادر شمالی دریای خزر به مراکز جمعیتی مصرف نزدیک هستند ( در مقایسه با بنادر جنوبی کشور ) و از سوی دیگر با حداکثر ارتفاع امواج 2 متری در دریای خزر ، میتوان از بارج نیز برای انتقال بار از بنادر کشورهای حاشیه دریا استفاده نمود . 
قیمت کمتر - مسافت نزدیکتر - نزدیکی بنادر داخلی به مراکز مصرف - و از همه مهمتر کوتاهی زمان سفارش خرید تا رسیدن کالا به بازار هر یک میتواند یک مزیت تجاری باشد که نگاه ها را به این سو متمایل نماید و تجارت این کالا را با کشورهای حاشیه دریای خزر سود آور نماید .
از سوی دیگر تجارت با این کشورها در مقابل صادرات کالا عملی است ، یعنی تبادل کالا با کالا و تجارت با پول های دو کشور ، این یعنی مشکلات و هزینه های نقل و انتقال پول خارجی نخواهیم دشت .
مزایای این تجارت ها بسیار است که جا دارد توسعه یابد .
در خصوص تولید داخل نیز با توجه به اینکه در سالهای گذشته بیش از توان اقلیمی سرزمینی از منابع پوشش گیاهی همه عرصه ها استفاده کرده ایم ، جا دارد مصرف مرتع را حداقل کرده تا پوشش گیاهی توان احیای خود را داشته باشند . و کمبود گوشت را با واردات از کشورهای همسایه با توجه به همه موارد کیفی و بهداشتی انجام دهیم .

۱۳۹۷-۱۲-۰۵

7 سامورایی - 7 دلاور- 7 شهر عشق- جشنواره فیلم

هالیوود از روی 7 سامورایی یک فیلم با همان موضوع ساخت با مدل وسترن و غربی . اسم آنرا گذاشتند 7 دلاور . فیلم جالبی از آب درآمد . این کار را سینمای هند نیز میکند . موضوع فیلم های غربی را تغییر داده و مدل هندی آنرا میسازند .البته فروش خوبی نیز میکنند.
این ژانر را فیلم جنگی یا اکشن یا چیزی مثل آن میگویند . ژانرهای مختلفی داریم که میتواند در جشنواره ها مطرح گردد. در مسابقات حول یک موضوع فیلم میسازند . 7 سامورایی یک موضوع جالب بود . در کار آن ما نیز 7 شهر عشق و 7 خوان رستم را داریم . 
جا دارد جشنواره فیلم برای فیلمسازان داخلی ( تمام قومیت ها ) تدارک ببینیم که با فرهنگ خاص خود یک فیلم 7 سامورایی یا 7 دلاور بسازند . 
در سایر ژانرها نیز مواردی مثل 7 خوان رستم و 7 شهر عشق با توجه به فرهنگ قومی هر منطقه میتواند ساخته شود و در جشنواره شرکت کند .
بدین ترتیب استعدادهای کارگردانی - فیلم نامه نویسی - بازیگری هر منطقه شناخته میشود و افراد برجسته از هر کجای کشور امکان رشد خواهند یافت . 
برای خارجی ها هم میتوان این بازی را باز گذاشت . کشورهای خارجی نیز 7 شهر عشق را بسازند ( خود موضوع انتقال فرهنگی خواهد داشت و پخش فیلم ساخته شده در کشورهای دیگر نیز جنبه تبلیغ موضوعی دارد ) 7 دلاور خاص خود را بسازند . 
بدین ترتیب امکان رشد و شکوفایی برای همه مردم همه سرزمینها فراهم خواهد شد .
جشنواره عشق و دوستی در همه ژانرها میتواند در ایران برگزار گردد.

۱۳۹۷-۱۲-۰۴

ایرانیان مردمانی سخت هستند !

خارجی ها در مواجهه با مردم ایران به این نتیجه میرسند که ما مردمی هستیم که سخت میتوان آنها را شناخت و آنها را درک نمود . اما چرا ؟ آیا این خوب است یا بد ؟
ابتدا معنای سختی را ببینیم چیست . این باز میگردد به تفاوت فکر کردن مردم ایران در مقایسه با مردم سایر سرزمینها . اصولا ایران در میان جهان است . تمام راه شرق به غرب و شمال به جنوب از سرزمین ما میگذرد . بنابراین فرهنگ ما در مواجهه با فرهنگهای دیگر ( بیش از هر جای دیگر دنیا ) قرار گرفته است . از سوی دیگر نه فقط توسط قوای خارجی بارها کشور ما تصرف شده ، بلکه حاکمان محلی نیز بارها شهرها و روستاهای ما را متصرف شده اند . بنابراین برای زنده ماندن در این درگیری ها نوع نگرش و تفکر و رفتار ما با یکدیگر به نوعی شکل گرفته که توان تشخیص دوست از دشمن را داشته باشیم . اصولا اگر کسی این توان را نداشت ، نابود میشد . در طی هزاران سال قبل از هر گونه ارتباطی با دیگران ما ارزیابی میکنیم که این فرد خودی است یا نیست . نقش من در مقابل او بالا دست است یا زیر دست . چه میزان از حقیقت را به او بگویم و خیلی موارد دیگر ....
در واقع به قدری در این کار متبحر شده ایم که به آن فکر نمیکنیم ، اما در ذهن ما این فرآیند انجام میشود . این نوع تفکر را از خانواده و بعد از آن اجتماع ( مدرسه - محیط کاری و غیره ) آموزش دیده ایم و به عنوان جزئی از مربی کل به دیگران آموخته ایم . 
دیگران اینطور نیستند . آنها ساده تر هستند ، زیرا لازم نبوده طی هزاران سال اینگونه بیندیشند . مردم ساده آنها نابود نشده اند . برای همین درک ما برای آنها سخت است . 
از سوی دیگر این امر نه خوب است و نه بد . بستگی دارد از آن چگونه استفاده کنیم . این قوت و قدرت مثل چراغی است که اگر برای دزدی از آن استفاه شود خوب نیست . اما از چراغ هزاران استفاده خوب نیز میتوان کرد . 
جا دارد قدر داشته های خود را بدانیم و از آن استفاده های خوب بکنیم .


تکامل غرب زدگی

شاید در چند صد سال گذشته که جامعه ایران با پدیده غرب زدگی مواجه شده است ، کمتر کسی به پدیده تکامل غرب زدگی پرداخته باشد . امروزه شکل غرب زدگی در حال تغییر است و در تکامل غرب زدگی به مرحله واقعی جذب حسن ها و نگاه داشتن مزایای خودی رسیده ایم .
غرب زدگی را به پسندیدن هر آنچه از غرب است معنا کرده اند . از فرهنگ و اموال و رفتار و هر آنچه آنها میکنند . در مرحله بعدی سعی کردند آنچه آنها دارند را با رنگ و بوی وطنی به خورد جامعه دهند . مدل ایرانیزه کردن فرهنگ غربی و داشته های غربی و ...
اما در نهایت تکامل ، آنچه کم کم امروز داریم به آن میرسیم . مشاده شده که مردم حسن های غربی را جذب میکنند و به داشته های هزاران ساله خود نیز افتخار میکنند . در عین اینکه از شکستهای انگشت شمار طی این چند هزار سال ناراحت و گاهی جبه گیری میکنند ، اما خودیت خود را دیگر ترد نمیکنند.
این حسنی است که جامعه ما بعد از هزارن سال به آن رسیده است . در مواجهه با سایر فرهنگهای غالب نیز احتمالا وضع مشابهی داشتیم ( جامعه شناسان تاریخی باید در این خصوص نظر دهند ) 
جا دارد که رفتار و برخوردهای خودمان را که طی هزاران سال در مواجهه با فرهنگ های دیگر شکل گرفته( نه فقط به صورت متصرف شدن ، بلکه با تبادل تجاری و فرهنگی در زمان صلح نیز این تبادل فرهنگی وجود داشته است) در کنار مشاهدات و مزای جوامع شرقی و غربی ( آنچه بیرون از مرزها میگذرد ) بازنگری کنیم و دنیای نو برای مردم سرزمینمان بسازیم .


۱۳۹۷-۱۱-۳۰

سخن , معاشرت

مردم درد جفت گیری دارند . درد پول و مال دارند . از اینها سخن می گویند. 
برای اصحاب کهف اما داستان چیز دیگر است.  آنها درد عشق الهی دارند . حب الهی دارند . لذا سخت است با دیگران سخن گفتن. نه اینکه بی نیاز از حوائج بدنی هستند , بلکه درد دیگری دارند که اولویت است. 
وقتی در جمعی سخن از وقایعی می‌شود,  ذهن آنها در مسیر اولویت به آبرو,  خدمت , فداکاری , جوانمردی , لطف و غیره میپردازد. ذهن و تفکر در حدود علائق مانور میکند . دیگران هم همینطور,  در پی علائق خود می گردند . 
لذا اصحاب کهف , از جمع گریزان می شوند . 
در میان ایشان نیز مراتب تفاوت دارد.  هستند کسانی که از مرتبه خود بالاتر رفته و درد دیگری دارند . برای آنها هم معاشرت با اصحاب کهف سخت می‌شود.  اما اصحاب کهف پاره اویند. لذا ضمن سختی معاشرت,  دوری نتواند . 
به دنبال هم حال میرود . هم حال ها با هم جمع میشوند . باز مرتبه بالاتری هست و این داستان ادامه دارد تا بنده به مقصود رسد . اصحاب کهف نیز در میان خود کهفی دارند و آنجا هم کهفی است الی بینهایت. 
عجب سیری است سفر بنده از خودیت خود تا ملاقات معبود و تحویل امانت هستی ! 
فتبارک الله الحسن الخالقین 

صف یعنی کالای زیر قیمت در بازار

دو گونه صف داریم . صف خرید و صف فروش . 
صف خرید یعنی افراد زیادی در حال مشاهده یک فرصت هستند و میخواهند از این فرصت بهره برداری نمایند . این فرصت یعنی قیمت فروش ، از قیمت واقعی فعلی کمتر است . ممکن است قیمت آتی کالا بیشتر باشد و با توجه به نرخ بهره ، قیمت حال حاضر کالا تفاوت با قیمت فروش داشته باشد . این صف آنقدر وجود خواهد داشت تا قیمت کالا با نرخ واقعی کالا برابر گردد.
از سوی دیگر صف فروش را داریم . یعنی کالای زیادی برای فروش موجود است که خریدار ندارد . این اتفاق زمانی می افتد که عکس رویداد بالا پیدا شود. یعنی قیمت بازار ، بااتر از قیمت واقعی کالا باشد . 
رخ داد این وقایع در بورس مشهور ( و احتمالا طبیعی ) است و فعالان بازار سعی میکنند از این فرصتها استفاده نمایند . در بازار انتظار میرود مدیران بازار " صف " را مدیریت کنند . یعنی از وقایعی که بتواند صف ایجاد نماید خود داری نمایند . این یعنی اجازه نوسان قیمت کالاها را به نحوی که زیر قیمت واقعی و یا بالاتر از قیمت واقعی باشد را ندهند . 
این امر مدیریتی نه تنها د رکشور ما ، بلکه در کشورهای دیگر و مشهور به پیشرفته نیز همواره رعایت نمی گردد. استفاده از صف برای تبلیغ - فروش اقلام ته انباری و غیره نیز وجود دارد که البته از آنها استفاده میگردد.
مکانیزم های خود کنترلی برای جلوگیری از صف وجود دارد که میتوان از آنها برای کنترل این نابجایی اقتصادی استفاده نمود.

۱۳۹۷-۱۱-۲۹

ایران ایر تور و هزینه های اضافی

یک استانداردی شرکتهای هواپیمایی دارند که خودرو میفرستند تا کادر پرواز به موقع به فرودگاه برسند. اما یک جنبه کناری دارد . افراد کادر پرواز کم کم کار دفتری میگیرند و البته راننده شخصی و خودرو نو و با کیفیت نیز باید باشد !
اما کم کم تعداد این افراد اضافه میشود و حجم خودرو و راننده های آنها زیاد میگردد. این موارد هزینه اضافی هستند که به شرکتهای هواپیمایی وارد میگردد.
در کشور ما خودرو سرویس ، بهترین خودرو خارجی ممکن استاندارد جهانی است . این یعنی سرمایه گذاری برای خرید حجم بالای خودروهای نو و گران قیمت که هزینه جاری و بهره سرمایه آن ماهانه ارقام قابل توجهی است . همه بدوش شرکتهای دولتی و به کام افراد " کارمند " ! 
هدف شرکتهای خدمات هوایی ، ارائه خدمت بار و مسافر با کمترین هزینه به جامعه است . اما در شرکتهای داخلی متاسفانه این اهداف بهانه استفاده از امکانات برای رفاه کارکنان شده است !
میتوان از خودروهای ارزانتر داخلی استفاده نمود .حتی میتوان با آژانس های حمل و نقل مسافر ارتباط داشت تا به موقع افراد را به مکانهای مورد نظر برسانند . هزینه هر سرویس از داشتن و هزینه کردن خودروها خیلی کمتر خواهد بود .
از سوی دیگر به جای پایتخت با ابعاد بزرگ شهری ، میتوان مرکزیت این شرکتها را شهرکهای نزدیک فرودگاه گرفت و کلیه خدمات اضافی به پرسنل در آن شهرکها قابل ارائه باشد .
مثل اکباتان یا شهرک راه آهن .
اما جالب اینجا است که نه تنها شرکتها انگیزه ای برای کاهش هزینه و سود آوری ندارند ، بلکه انگیزه هزینه سازی و عدم سود آوری نیز وجود دارد . 
جایی و وقتی این موارد باید درست شود .