۱۳۹۴-۰۶-۱۱

کاهش صادرات ، مشکل اقتصاد " کشور کره "چرا؟

 میگویند نیمی از اندازه اقتصاد کره به صادرات آن کشور مربوط است . این چه معنی میدهد ؟

معنی آن این است که بنا به دلایلی بخشی از کارخانجات دیگر کشورها در کره احداث شده و کاهش نیاز آن کشورها روی اقتصاد کره تاثیر منفی گذاشته است .

امنیت اقتصادی حکم میکند که بیش از اندازه کارخانجات دیگر کشورها را درکشور میزبان ایجاد نباید کرد . این امر را کشورهای میزبان کارخانجات امتحان کرده اند .

یک حد متعادل وجود دارد . اگر بیست درصد اندازه اقتصاد جنس وارد میشود ، خیلی خوب است همان میزان ( حدود بیست درصد ) صادرات در اقتصاد وجود داشته باشد .

برای کشورهایی که از این حدود خارج میشوند معضل های دیگری رخ میدهد . مانند کاهش رشد ( چین ) کاهش تقاضا ( کره و ژاپن ) و غرق در اقتصاد همسایه شدن ( ویتنام و مالزی ) و بسیاری معضلات دیگر .

برای بزرگ شدن اندازه اقتصاد و ثروت در داخل کشورها ، اندازه داخلی اقتصاد را باید بزرگ کرد .

چین نیز باید درس بگیرد که بعد از یک شتاب بزرگ رشد اقتصادی ، باید به مسیر اندازه طبیعی رشد بازگردد .

رشد چین بیشتر وابسته به انتقال تولیدات کالا از سایر نقاط جهان به چین بود . طبیعی است که این عمل حدی دارد و در جائی متوقف میشود . غیر از این که عواقب منفی این کار برای سایر کشورها اتفاق افتاده و قابل مشاهده است .

 

جابجایی مراکز استان و شهرستان

در مورد جابجایی پایتخت حرف و حدیث زیاد است . اما مراکز استان و در آینده نزدیک , مراکز شهرستان نیز همین مشکل را دارند .
اقلیم آن شهرها توان پاسخ گویی محدودی دارد و این شهرها همین الان نیز با مشکل ترافیک آشنا هستند .
راه درست جابجایی مراکز سیاسی و نظامی این شهرها به جای دیگر است .
هر جابجایی یک پروژه سود آور است . بر عکس تصور تفکر دولتیها .
فضای اداری این شهرها گران قیمت است . در عوض شهرهای نوبنیاد ( در نزدیکی شهرهای کوچک دیگر برای تامین نیروی انسانی این مراکز ) هزینه زمین ندارند .
همچنین هزینه جابجایی ( و نوسازی ) پادگانهای نظامی را شهرداریها با تصرف پادگانهای موجود خواهند پرداخت .
بخشی از این پادگانها به موزه و فضای سبز و مراکز توریستی میتواند تبدیل شود و بخش دیگری توسط شهرداریها به فضای اداری و تجاری تبدیل خواهد شد .
این تغییرات ضمن جابجائی مطلوب جمعیت چرخ اقتصاد بخش ساختمان را نیز به گردش در آورده و زمینه ساز تغییرات مفید در کشور خواهد بود .
یادآوری این نکته ضروری است که سازمانها تابع کارکنان نیستند و اگر کارکنان علاقه به جابجایی نداشتند باید با افراد مناسب جایگزین گردند .

۱۳۹۴-۰۶-۱۰

کمبود غذا برای بوزپلنگ ایرانی !

دوباره روز یوز رسید و همگی یاد این حیوان در شرف انقراض افتادیم .
با توجه به خشکسالیهای اخیر , طبیعی است که از جمعیت حیوانات غدای این حیوان کاسته شده باشد .
کمبود غذا باعث تلف شدن توله ها و از بین رفتن یوزهای مسن خواهد شد .
اگر یوزهای مسن هم یک سال زنده بمانند , زاد آوری خواهند داشت و در این دوره حساس کمک بزرگی برای بقای این حیوان است .
بهتر است در آبشخورهای این حیوان گله های کوچک گوسفند رها کرد تا ضمن تغذیه یوزها , توله ها نیز آسیب نبینند .
همینطور پخش علوفه در محدوده علفخوارن غذای این حیوان کمک بزرگی به تامین غذا و حفظ تنوع غذایی یوزها است .

نگاهی به غریزه مردها و دعوای خیابانی

میدانیم که عدم جفت گیری مردها , آنها را خشن تر و پرخاشجو می‌کند .
همچنین تاخیر در ازدواج قشر بزرگی از مردم و روابط جنسی تصادفی توسط گروهی از ایشان , زمینه مناسب برای مشاجره " مرد - مرد " را در جامعه ایجاد میکند .
به نظر میرسد لازم است در خصوص بهداشت روانی جفت گیری و خشونت خیابانی " تحقیقاتی صورت گیرد .

نخریدن خودرو اول بود یا " تحریم " خودرو نخریدن

جالب است که کدام اول اتفاق افتاد .
واقعا فشار گرانی و رکود , چند سال است که کل بازار را تحت الشعاع قرار داده است .
طبیعی است که مردم و بخش های اقتصادی میزان خرید کالاهای لوکس , مثل خودرو را کاهش داده باشند .
اما در میان اینهمه تبلیغ موفقیتهای اقتصادی , مشخص شدن رکود خرید خودرو , یک ضد تبلیغ عظیم است .
بنابراین هوشمندانه است که خود شعار دهندگان , یک " کمپین خودرو نخرید " راه انداخته باشند .

آزموده را آزمودن خطاست

برای مشارکت با شرکت‌های خارجی ( برای صنعت خودرو و امثال آن ) می‌گویند : اینطوری نباشد که بیایند و بازار هشتاد میلیونی ایران مال اونا بشه !
باید انتقال تکنولوژی بشه و ما هم به بازار آنها صادر کنیم !
نه فقط این شعار برای خودرو بیان می‌شود , بلکه برای هر نوع واردات با مبلغ کلانی ( و بعضی وقتها رقم کم ) نیز این شعار مبنای کار است !
باید دید در سالهای گذشته چه کردیم .آیا این بار دو برابر بهتر کار خواهیم کرد !
واقعیت این است که با همه کنترلها این شعار عملی نشد .از تعریف داستان برای صنعت خودرو و غیره صرفنظر می‌کنیم اما برای آینده چه باید کرد ؟
این شعار خیلی خوب , اما غیر عملی است . برای آینده باید منافع عملی تری را ملاک بگذاریم تا به آن بتوان رسید .
به موازات آن نیز شناسایی کنیم که چرا این شعار با این همه تلاش موفق نشد . آیا اقدام اصلاحی لازم است ؟ چه راه کاری و با چه برنامه‌ای اجرایی باید تدارک دید و غیره و غیره .

نگاهی به بهداشت روانی جفت گیری

دیروز مقاله ای می‌خواندم از مباحثه گروهی زن و مرد که تفاوت کشش در زن و مرد را بررسی میکرد و در نهایت کشش و رفتار نرها را نوعی " خالی کردن شانه از مسولیت خود داری - یا خویشتن داری " ارزیابی کرد .
دلیل مستدل این که در جوامعی مثل فرانسه , مردها هم مثل زنها خویشتن داری می‌کنند و ....
اما تغییر هورمونی و تفاوت رفتاری نادیده گرفته شده بود .
" خویشتن داری مرد و زن فرق دارد "
مثلا در نوع نر انسان وقتی آمادگی جفت گیری دارد " گر چه اغلب چنین است " و به هر دلیلی ( حتی خویشتن داری ) جفت گیری انجام نگردد , اتفاقات هورمونی رخ میدهد که احتمالا در گونه زن این چنین نیست .
هر گونه سیگنال عصبی شامل تغییر نور - صدا و غیره رنج آور است .
با تاخیر جفت گیری هر رفتار جنس " ماده " ( حتی در معابر عمومی ) توجه برانگیز و دعوت کننده خواهد بود . ( در حالی که بعد از جفت گیری بر عکس , دعوت دیگران نیز اشتها برانگیز نیست )
عدم جفت گیری میل به خشونت را بالا میبرد . نه تنها در مقابل جنس ماده , بلکه در اجتماع و در مقابل سایر نرها ( چیزی مشابه رفتار سایر نرها در جانداران - که آن نیز خویشتن داری خاص خود را می‌طلبد )
فشار عصبی و هورمونی حاصل توان فعالیت و اندیشیدن را در محل کار کم میکند .
اغلب دعوت جنس ماده برای نوازش و حمایت صورت میگیرد , سپس دو طرف به سوی هدایت میگردند و اغلب این رفتار جنس ماده است که هر بار در نوازش طلب اشتیاق و بیشتر میکند . ( اگر ننماید , رفتار قطع شده ودر بعضی مواقع حس سرخوردگی برای طرفین رخ می‌دهد )
موارد بیشتری وجود دارد که جزو بهداشت روانی روابط زن و مرد است . اما نتیجه این که :
مردها نیز میتوانند و باید خویشتن داری نمایند , اما هزینه روحی و جسمی آنها بسیار بیشتر از نوع ماده است .
ماده بصورت غریزی خود دار است چون باید برای وضع حمل لقاح دهنده را انتخاب کند .
اما به طور غریزی نرها باید تا میتوانند عمل لقاح انجام دهند .

۱۳۹۴-۰۶-۰۸

یک صدا برای چهره زیبا و زشت !

برنامه‌های تلوزیونی دارای سریالهای مختلف است . طبیعی است که دوبله سریالها , امری تکراری است و برای کارمندان مربوطه یک شغل است .بهترین صدا پیشگان روی این برنامه‌ها سخن می‌گویند و نمایش هنر خود را می‌دهند , اما وقتی در چند کانال روی چهره‌های زشت و زیبا یک صدا می‌بینیم این نشانه چیست؟
متخصص انتخاب شخصیتها اشتباه کرده یا برای رساندن پول بیشتر دوستان خود را اولویت داده‌است ؟
این کار مطلوبیت برنامه‌ها را کاهش میدهد .
وای به خال اداره‌هایی که هدف وجودی خود که مطلوبیت مشتری است را فدای افراد داخل سازمان می‌کنند .

چرا جاذبه در بعد زمان انتقال پیدا نمیکند ؟


میدانیم که وقتی یک " جرم " در " فضا – زمان " قرار میگیرد ، آن را انحناء میدهد . ما جاذبه را میزان این انحناء در ابعاد طولی " فضا – زمان " میدانیم .

اما این جرم ، علاوه بر انحنای ابعاد طولی ، بعد زمان را نیز انحناء میدهد .

طبیعی است که باید این انحناء در طول زمان به جلو و عقب نیز امتداد یابد .

این یعنی منطقی است که جاذبه ( اثر وجود یک جرم در " فضا – زمان " ) در طول زمان نیز اثر گذار باشد .

نه تنها به زمان جلوتر ، بلکه به زمان عقبتر نیز تاثیر بگذارد .

این امری است که در روابط ریاضی و فرمولهای جاذبه وارد نشده است .

این مسئله بسیار مهم است .زیرا اگر این اصل را بپذیریم ، فرض اول روابط نسبیت عام و خاص اشکال پیدا میکند و روابط آن نیاز به بازبینی پیدا خواهد کرد .

چگونه با رد شدن از رکود ، تولید کنندگان ایرانی ضمن حفظ بازار داخل ، بازار صادراتی را نیز حفظ کنند ؟

طبیعی است که حفظ بازار صادراتی از اولویتها است . با افزایش بازار داخلی نباید بازارهای صادراتی لطمه ببینند . بهترین راه کار کوتاه مدت واردات محصولات خارجی است . اما چه کسی باید این واردات را انجام دهد ؟طبیعی است که صادر کنندگان ( یا به عبارت دیگر همان تولید کنندگان ) در واقع این تولید کنندگان هستند که سفارش فروش را دریافت و اگر نتوانستند تولید را به اندازه نیاز افزایش دهند ، کسری تولید را با واردات جبران مینمایند .

این سیکل دائمی نیست و تولید کنندگان دائما باید به فکر افزایش تولید باشند . این روش باعث میشود تا ضمن حفظ بازارهای صادراتی ، امکان فعالیت روی توسعه بازارهای صادراتی نیز فراهم گردد .