۱۳۹۵-۰۹-۲۷

دایره تمدنی بشر

دایره تمدنی بشر
در گذشته‌ها تمدنها از یکدیگر فاصله داشتند. این جدایی توسط دریاها, بیابانها, کوهها و سایر عوامل طبیعی از یکدیگر فاصله داشتند و ارتباط آنها با سایر تمدنها ممکن نبود و یا در حداقل میزان قابل تصور انجام میشد.
این تمدنها عبارت بودند از : تمدن
فلات ایران شامل محدوده از شرق,کوههای هندوکش, بیابانهای راجستان و از جنوب صحرای آفریقا و از غرب دریای مدیترانه,  کوههای آلپ و مرداب های شرق ایتالیا و از شمال دشت مجارستان, جنگلها اوکراین و دسته ای شمال قفقاز,  دریای کاسپین, صحرای قزاقستان بوده است.
منطقه چین ( و ژاپن ) از شمال صحرای مغولستان, از غرب کوههای هیمالیا و از جنوب و شرق دریای زرد تا جنگلها شمال ویتنام و برمه و لائوس 
هند ، از شمال رشته کوه هیمالیا و از شرق جنگلهای برمه و خلیج بنگال ، از جنوب و اقیانوس هند و از غرب ، اقیانوس هند و صحرای راجستان - تبادل اطلاعات با فلات ایران صورت میگرفت . چه بسا این دو منطقه از نظر تبادل فرهنگی یکی باشند.
آفریقا تمام منطقه جنوب صحرای آفریقا در شرق و غرب و جنوب آفریقا با یکدیگر در تماس بودند.
تمدن اروپا ، شامل اروپای غربی و شمالی و شرقی منهای یونان 

آمریکای شمالی،آمریکای مرکزی و جنوبی نیزشامل تمدن مایاها و تمدن آزتکها و تمدین اینکاها، تمدن اولمک وتول تک و
​غیره

تمدن جزایر اندونزی و فلیپین و سایر مکانهای نزدیک به آنها مثل جنوب مالزی 

سایر تمدنهای جزیره ای مثل تمدن جزایر ایستر و استرالیا و نیوزلند 

در گذشته های دور در درون این تمدنها اطلاعات و دانش میتوانسته جابجا گردد. تبادل این اطلاعات از مصر تا گرجستان و شمال یونان آن زمان ممکن بوده است . فنقیها تقریبا تمام سواحل دریای مدیترانه را طی کرده و نسبت به نقل و انتقال کالا و اطلاعات فعال بوده اند . 

در کنار این عامل محدودیت جغرافیای طبیعی برای ارتباط انسانها ، مشکل حکومتها و درگیری بین آنها نیز مطرح بوده است . بعد از محدوده کشورها ، قبیله ها و قومیتها عامل محدودی دیگری را میساختند.

بدین ترتیب که دانش اگر در جایی ایجاد میشد ، ابتدا به سطح قوم و قبیله ای برخورد میکرد. در زمانی که میتوانست این دانش از مرز قوم و قبیله ای بگذرد ، به محدوده حکومتها میرسید. حاکمان با ایجاد زبان و دیواره حفاظت مرزی مانع جدی برای تبادل آزاد اطلاعات بودند . و در نهایت با گذشتن از مرزها دانش با عوامل جغرافیایی برخورد میکرد .

طی
هر یک از این مرزها برای دانش زمان میبد . برای مثال اگر زمان ده ساله را برای گذشتن دانش از مرزهای قوم و قبیله ای در نظر آوریم ، زمانی صد ساله برای طی مرزهای آن روزگار نیاز بود. همچنین گذشتن از موانع طبیعی برای جابجایی دانش نیاز به چیزی حدود هزار سال زمان داشت . این یعنی دانش مشابه در مکان جغرافیایی همسایه تولید میگردید ، زیرا آنها زیاد از هم متفاوت نبودند . 

خودرو سازان و هدف غلط


خودرو سازان و هدف غلط
خودرو سازان پیشرو در حال خود ران کردن خودرو هستند. امری خوب که اولویت نیست.
اولویت صنعت خودرو, جایگزینی سوخت میباشد. هنوز باطری مایع مس, روی را امتحان نکرده‌اند.
موارد زیادی است که امکان آزمایش و جایگزینی سوخت فسیلی را دارد.
اگر کسی بتواند اینکار را انجام دهد سود سرشار خواهد داشت و این سود باید در صنعت انرژی و خودرو جاری گردد . ( آنها به کس دیگری اجازه داشتن این سود را نخواهند داد )
پس باید در زمینه این معضل جهانی سرمایه‌گذاری و تلاش کنند.
این شرکت‌ها نباید از مسئولیت صنعتی و جهانی خود کم کاری کنند.

ویژگی شهدای کربلا چه بود که در دیگران نبود



در معنی اولی الامر

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ﴿۵۹ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است (۵۹)
در معانی این را لغت زیاد سخن رفته, یکی نیز اینجا عرض شود.
اولی الامر یعنی اولا بالامر.
کسی که در امری بالاتر باشد. مثلا در امر صحت بدن, پزشکان اولا هستند نسبت به بیمار. بنابراین تشخیص و دستورات پزشکان اولی است نسبت به تشخیص و خواست خود ما.
طبیعی است که اولی در امور مختلف,  متفاوت است.  پس اولی الامر هر موضوعی نیز متفاوت است.
آنچه مهم است,  اول تشخیص اولی الامر است و دوم اطاعت اوست. خداوند باید این تشخیص را در انسان گذاشته باشد, سپس مطالبه اطاعت اولی الامر کند. این یعنی مردم در امور مختلف حتما تشخیص میدهند که کسی از ایشان بیشتر میفهمد و در آن مورد خاص بهتر است اطاعت او را انجام دهند.
بعضی اولی الامر را سلطان وقت گفتند و بعضی نزدیکان رسول‌الله.
تشخیص با صاحب عقل است. هر کس باید در امور شخصی, خود تصمیم بگیرد. چون که خداوند امانت جسم و عقل و اختیار را که به او داد, باید تشخیص را نیز بدهد تا بتواند روز قیامت به عدل بازخواست نماید. پس همه کس این تشخیص را دارد.
بعضی ابزار را برای کمک این تشخیص گذاشته‌اند, مانند مشورت ولی مسئولیت با خود شخص است و مطابعت رافع مسئولیت نیست.


هوش مصنوعی "در خدمت جلوگیری از خودکشی"

تحقیقاتی در جریان است تا افرادی را که رفتار نرمال ندارند در میان جمع بصورت اتوماتیک شناسائی کنند. از این تکنولوژی برای یافتن افرادی که بالقوه رفتار تهاجمی داشته و یا میتوانند اعمال مجرمانه ( تروریستی ) انجام دهند نیز استفاده نمود.

تنها مورد نگرانی برای مواردی است که این نرم افزارها اشتباه نمایند. اطمینان زیاد به این نرم افزار میتواند خطر را زیاد نماید . از طرفی افراد بیگناهی ممکن است از آزادی فردی محروم گردند.

جنبه حقوقی این گونه نرم افزارها نیز باید توسط مجالس قانون گذاری تدوین گردد.

http://www.dw.com/fa-ir/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1/a-36783120

۱۳۹۵-۰۹-۲۵

شهر- زندگی - هنر


سه مقوله مرتبط با هم را در نظر بگیریم :

شهرداریها برای تعویض جداول مستعمل، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سایر سازه های شهرهزینه میکنند.

هنرمندان آماتور برای عرضه خود نیازمند فضایی برای عرضه هنر به جامعه هستند.

هنر شهری و خیابانی باعث میشود که مردم در شهرها احساس بهتری داشته باشند و رفتارهای خطرناک و جرم و جنایت نیز کاهش یابد .

حل این سه گانه به راحتی ممکن است . کافی است به هنرمندان فرصت داده شود که هنر خود را در خیابانها عرضه کنند. رنگ آمیزی جدولها – تغییر فرم جدولها و تابلوهای شهری از جمله کارهائی است که هنرمندان میتوانند و علاقمند به عرضه هنر خود در سطح شهر میباشند.

نقاشی دیوارهای شهر در غالب عرضه هنر مدرسه ها و رقابت هنر مدرسه ها میتواند دیوارهای خیابانها و شهرها را با طرحها و نقوش چشم نواز جایگزین کند. 

۱۳۹۵-۰۹-۲۳

نوع جدید باطریهای مکانیکی


انرژی را به روشهای مختلف میتوان ذخیره و در آینده از آن استفاده کرد. یکی از این روشهای کاملا مکانیکی, بخصوص قابل استفاده در ابعاد خیلی کوچک یا ابعاد خیلی بزرگ, استفاده از قسمت مستقیم منحنی تنش و کرنش فلزات است.
جدای از خاصیت کشش و بازگشت فلزات به ابعاد قبلی, همین ویژگی را برای فشار نیز دارند.
بعضی از انواع سنگها, فلزات شکننده مثل چدن , قابلیت نگهداری نیروهای بیشتری را نسبت به ابعاد دارند.
میتوان مکانیزمی طراحی نمود که با فشار ( و فشرده کردن ) یک جسم صلب, انرژی را در آن ذخیره کرده و در زمان مطلوب آن انرژی را دریافت نماید.
این مکانیزم کاملا مکانیکی است و برای آنجا که الکتریسیته نیاز باشد, باید تبدیل انرژی صورت پذیرد.
از این مکانیزم برای خودروها, ساعته و موارد مشابه میتوان استفاده کرد.
چکمه هایی که باعث دویدن با سرعت بالا میشوند یا کمپوزیت هایی که بعضی دوندگان معلول (فاقد مچ پا )از آن استفاده میکنند, از این روش استفاده میکنند.
انواع ساعت‌هایی که با فنر یا پاندول کار میکردند نیز از این نوع انرژی بهره میبردند.
از حرکت پر انرژی و کم دامنه این مکانیزم میتوان انرژی الکتریکی ساخت. پیزوالکتریک ها برای این کار استفاده میشوند.
کاربرد گسترده این نوع باطریها میتواند در گوشی تلفن همراه باشد. نه تنها هدر حرکت گوشی, بلکه برداشتن یا گذاشتن گوشی روی هر سطحی میتواند به نحوی انرژی را دریافت و ذخیره نماید.
بدین ترتیب دیگر نیاز به شارژر گوشی ها به حداقل میرسد. ( یا حذف میگردد )
از این مکانیزم برای حرکت خودروها نیز میتوان استفاده نمود. ساختار جاذب انرژی میتواند شاسی خودرو باشد. و انرژی شارژ شده میتواند توسط یک پرس هیدرولیک در پمپ بنزین ها به خودرو وارد گردد.
نیروهای چند هزار بر سانتیمتر مربع را در ابعاد کوچک میتوان ذخیره کرد.
مکانیزم دریافت کننده انرژی,  علاوه بر پیزوالکتریک ها, توسط مکانیزم های حرکتی, قابل استفاده مستقیم برای حرکت خودرو میباشد.
اینها مواردی است که تجربه‌های زیادی از انواع ماشین‌آلات آن در جامعه صنعتی موجود است.
کافی است تیم. تحقیقاتی لازم تدارک دیده و سیستم را طراحی و نمونه سازی نماید. گام بعدی بالا بردن بهره‌وری سیستم است. با توجه به طراحی مکانیزم و تشخیص گلوگاه ها میتوان ظرفیت سیستم را بالا برد.

۱۳۹۵-۰۹-۲۱

دنباله روی جریان گردش اطلاعات و یا محدود کردن آن برای جمع‌آوری اطلاعات

 
سازمانهای تامین امنیت کشور لازم است اطلاعات رقبا و حرکت های بالقوه خطرناک را رسد نمایند. در این راستا دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.  روش کوتاه‌مدت و روش بلند مدت.
چنانچه تکنولوژی جدیدی ایجاد گردد و قوانین بازی را به هم بریزد, در کوتاه‌مدت میتوان با وضع قوانین محدود کننده, جلوی تغییر ناگهانی را گرفت. اما این روش را نمیتوان در بلندمدت ادامه داد. ( گر چه در بسیاری موارد بدلیل سرعت تغییرات,  معنای کوتاه‌مدت به خیلی کوتاه‌مدت تغییر کرده است )
تکنولوژی ویدئو,  تلفن همراه و ارسال تصویر از طریق آن, اینترنت, گروههای اجتماعی و تبعات آنها نشان میدهد که این امواج با قدرت زیاد در حال دگرگونی قوانین بازی است و تکنولوژیهای جدید, عملا تاثیرگذاری دولتها را روی اخبار و اطلاعات تا حدود زیادی تغییر داده است.
اگر با سرعت تحقق این تکنولوژیها نتوان روشهای کنترلی و جمع‌آوری اطلاعات را اصلاح کرد, دولتها از جامعه عقب افتاده و خطرها امکان تحقق خواهند یافت.
لازم است از خمود و توقف در این بخشها جلوگیری کرده و حتی این تغییرات را سرعت داد. با کنترل پیشرو در بخشهای تکنولوژی,  میتوان جلوی گردش اطلاعات مخرب را گرفت.
در این حالت, جامعه از مزایای تکنولوژی و امکانات آن بهره‌مند شده و جامعه اطلاعاتی نیز وظیفه خود را به بهترین حالت ممکنه انجام خواهد داد.

هویت گمشده ایرانیان


نه تنها خاورمیانه و ایران,  بلکه در سرتاسر جهان مشکل گم شدن هویت های ملی اتفاق افتاده است.
در چند صد سال اخیر که کشورهای قدرتمند برای کسب ثروت به سایر کشورها لشگر کشی انجام دادند. مقوله فرهنگ غالب و فرهنگ مغلوب پیدا شد و آنچه اتفاق افتاد, ملقمه ای از فرهنگ وارداتی و فرهنگ سنتی بود.
امروزه در سرتاسر جهان شاهد پوشش مشابه غربی برای همه کشورهای دارای لباس سنتی میباشیم. علاوه بر لباس,  بسیاری از عادات و آداب و رسوم سنتی زیبا و مطلوب ما نیز قربانی تغییر فرهنگی و تغییر روش زندگی شده است.
بسیاری از حرکت هایی که در آسیا و آفریقا و آمریکا شاهد آن بوده و هستیم خواهان بازگشت به فرهنگ اصیل مردمی میباشد.
حرکت بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا را نیز میتوان در این مقوله گنجاند.
میتوان از مواهب زندگی پیشرفته برخوردار بود و سنت‌ها را نیز داشت.
برای اینکار باید به توسعه فرهنگ بومی همت گماشت. استفاده از گنجینه ادب و ادبیات ملتها گام خوبی برای شروع بازگشت به امتیازات میباشد.
در مراحل بعد باز کردن و میدان دادن به اقتصاد در جهت سنت‌ها میباشد.  امکان توسعه پوشش سنتی ( در ایران توسعه پوشش سنتی و بومی برای کارکنان دولتی ) احیا استفاده از لوازم سنتی در خانه‌ها , توسعه موسیقی بومی و سنتی و برگزاری جشنها و جشنواره‌ها برای توسعه فرهنگی و اقتصادی جوامع لازم است.