۱۳۹۷-۰۲-۰۱

روش مناسب تغییر پول ملی برای یک یا چند ارز

در کشورهای دیگر یک میزان مشخصی از صفرها را کم میکنند و پول جدید را به گردش در می آورند . اما اگر اصلاحات لازم را انجام نداده باشند ، واحد پول جدید نیز به مشکلات واحد پول قبلی دچار خواهد شد.
راه مناسب برای میانبر گذشت از همه موانع ( ضمن اصلاح ساختارهای ارز شناور ) میتواند بدینگونه باشد که یک واحد پول جدید را با میزان مشخصی از ارز مبنا فیکس کنیم . مثلا یک ریال جدید را برابر یک یورو قرار دهیم . این برابری برای یکسال میتواند ادامه یابد و پول جدید بعد از این مدت بصورت شناور با ارزهای معتبر جهانی میتواند نوسان نماید . 
طبیعی است که برابری ریال قدیم با ریال جدید تابع نوسان نرخ ارز ریال قدیم و یورو خواهد بود. 
در ریال جدید واحد فرعی پول نیز باید داشته باشیم که مطابق همه کشورها " یک صدم " یا سنت خواهد بود. 
پس یک صدم ریال جدید برابر یک سنت یورو خواهد شد . 
از سوی دیگر در طی زمان ریال جدید و یورو نیز نوسان خواهند کرد و بر اساس رویدادهای دو منطقه اقتصادی نرخ تبدیل ارزها تغییر خواهند کرد.
 بخش تعویض پول دو بخش دارد . بخش اول که تبدیل پولهای موجود در بانکها است که در روزهای اول تبدیل واحد پولی عملی خوهد شد . اما بخش دوم که تبدیل پولهای نقد نزد مردم است و خصلت شناوری باعث تغییر اندازه های آن میگردد، بخش کوچکی از نقدینگی است که درصد بالائی از آن نیز در روزهای اول تبدیل به واحد جدید تبدیل خواهد گردید.
این روش را برای تبدیل چند ارز به ریال نیز میتوان اجرا کرد .
سیاستهای درست اقتصادی باعث میشود تا تغییرات نرخ تبدیل با کمترین نوسان ممکنه باشد و کاهش یا افزایش مداوم ارزش نسبی ریال متوقف گردد.


۱۳۹۷-۰۱-۲۹

روز ارتش بر سربازان این سرزمین مبارک

قبل از این در یک پیکان مسافر کش , راننده اذعان داشت که تیمسار ارتش است. امروز در یک شرکت خصوصی یک سرهنگ بازنشسته را دیدم که راننده است.
غیرت ایرانیم به جوش آمد . اگر امکانات نداریم,  درجه ندهیم. اما اگر درجه نظامی دادیم , کاری کنیم که بیگانگان از عظمت و شوکت نظامیان ما وحشت کنند. فرماندهان ارشد نظامی نباید پس از بازنشستگی در کارهای غیر مرتبط اشتغال یابند. باید دولتها آنها را به کاری گمارده تا آیینه آینده نظامیان فعلی بوده و از سوی دیگر از تجارب آنها استفاده شود.
ایشان نوک آن پیکان هستند که همگی میگوییم :
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم ,  از آن به که کشور به دشمن دهیم

۱۳۹۷-۰۱-۲۸

اجرای اصلاحات در ساختار دموکراسی

اصلاح سیستم ساختار سیاسی کشور را باید از مراکز جمعیتی و با تحقیق و نظارت اساتید دانشگاهی انجام داد. یک گروه از اساتید دانشگاهی لازم است وضعیت موجود را ثبت نمایند و همه جزئیات را مکتوب و شناسایی نموده ، تا بدانیم چه میزان از این ساختار موجود میتواند در ساختار بهینه مورد استفاده قرار گیرد. ( وقت این شناسایی برای اساتید دانشگاهی شش ماه کافی است )
از سوی دیگر به موازات گروه اول ، گروه دیگری از اساتید دانشگاهی طراحی سیستم اداره یک روستا را با همه جزئیات باید انجام دهند. ( روستا میتواند یک رنج جمعیتی داشته باشد ) سیسستم آموزش - بهداشت - آب و برق و تلفن و نیروی انتظامی و همه مواردی که مورد نیاز افراد روستا هست ، باید جزو فعالیتهای مجموعه روستا باشد . سیستم انتخابات باید به گونه ای باشد که این مجموعه به راحتی و با چابکی تغییر کرده  وبا توجه به سیستم های جدید مدیریتی و انتخاباتی فعالیت نماید. کلیه هزینه های این روستا با اهالی خواهد بود . این روستا در کنار هم قابل تکرار است و میتواند شهرهایی از اجتماع چند روستا یا منطقه شهری را ایجاد نماید .
برای مدیریت های شهری نیز از میان مدیران روستایی ، و به انتخاب خود ایشان ( مدیران روستایی و نه همه افراد ساکن روستا ها یا شهر ) شهردار و تیم شهرداری ( مدیریت شهری ) انتخاب خواهند شد .
شهرها و یا مناطق شهری ( روستایی ) علاوه بر هزینه های خود ، باید هزینه ادارت بالاتر را نیز فراهم کنند و این هزینه ها به نسبت تقسیم خواهد گردید. دولت نیز از این دولت شهرها هزینه اداری خواهد گرفت . این روش مالیات گیری و تعیین و انتخاب مقامات بالاتر ، میتواند مشکلات دموکراسی فعلی و تعیین افراد ضعیف را حل نماید.
در کنار این سیستم اداری از پایین به بالا ، لازم است برای سرزمینهایی که جمعیت ندارند و همچنین برای اتصال همه این دولت شهرها یک دولت مرکزی در پایتخت وجود داشته باشد . بخش اداره جمعیتی مانند سایر مناطق کشور است و این گروه نیز خود برای خود افراد طراز بالای اداری را تعیین خواهند نمود. 
از میان همه دولت شهرها یم مجلس بزرگ ( مشابه مجلس مهستان اشکانی ) تشکیل خواهد شد تا قانون کل کشور را نوشته و تصویب نمایند. این قانون دو بخش دارد ، لازم الاجرا و اختیاری - دولت شهرها باید بخش لازم را حتما اجرا کنند و بخش اختیاری را میتوانند بر اساس آداب و رسوم و مذهب و سلیقه های محلی تغییر دهند و با مجالس محلی آنچه میپسندند اجرا نمایند.
این دو گروه اساتید بهترین ساختار دولت - دموکراسی را طراحی مینمایند و به تدریج این سیستم اداری در شهرها با توجه به مطالعات و داشته های گروه اول ( شامل تعیین آنچه وجود دارد) پیاده سازی خواهد گردید. بقیه امکانات و داشته های شهری و کشوری به دولت رسیده تا مدیریت صحیح این بخشها را در مطالعات جداگانه تعیین و پیاده سازی نماید. مواردی مانند مقوله راه ها که خارج از محدوده شهرها است و سدها و نیروگاه ها و بسیاری موارد دیگر که نیازمند مطالعات جداگانه است .


که یکی هست و هیچ نیست جز او *** وحده لااله الاهو

چشم دل باز کن که جان بینی *** آنچه نادیدنی است آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری *** همه آفاق گلستان بینی
بر همه اهل آن زمین به مراد *** گردش دور آسمان بینی
آنچه بینی دلت همان خواهد *** وانچه خواهد دلت همان بینی
...
هاتف اصفهانی
شاه نعمت الله ولی میفرماید
که همه ظاهرند و باطن یار
لیس فی الدار غیره دیار
والسلام




۱۳۹۷-۰۱-۲۶

تمدن کشاورزی از خاورمیانه شروع شد یا مصر؟ برای بررسی شخصی

به احتمال زیاد " خاور میانه"
داستان به بیش از 8000 سال پیش بر میگردد. در آن زمانها دوره یخبندان نیمکره شمالی را پوشانده بود. اکثر اروپا و بخشهای شمالی ایران امروزی و تقریبا تمام ترکیه زیر یخ بود.
آبهای اقیانوسها از 70 تا 120 متر پایین تر از وضعیت فعلی بود و صحرای آفریقا دارای دریاچه های اب شیرین و بارندگی زیاد بود. مردم آن سرزمینها با شکار روزگار میگذراندند. با خشک شدن منابع آبی صحرای آفریقا آنها به سمت رود نیل مهاجرت کردند و تمدن مصری و حکومت فرعونها در مصر شروع شد. در آن تاریخ کشاورزی در مصر شروع شد و یا آنچه از قبل وجود داشت رشد جهش گونه یافت . به این ترتیب غذا برای نیروهای غیر مولد مثل سربازان فراهم آمد و ارتش و سلاطین بزرگ امکان پیدایش یافتند.
از سوی دیگر ، رودهای دجله و فرات و کارون نیز نه به بزرگی امروز وجود داشتند. سرزمینهای این رودها معتدل و دارای پوشش گیاهی کافی برای رشد انواع زندگی حیوانات بوده است . این رودها با توجه به پایین بودن سطح دریاهای آزاد ، در بستر خلیج فارس امتداد داشتند و در جایی نزدیک تنگه هرمز به اقیانوس میریختند. 
بستر خلیج فارس قبل از این ( در  دوره های قبل از یخبندان ) زیر آب بوده و در دوره یخبندان از زیر آب بیرون آماده ، از سوی دیگر بارندگی در این نواحی باعث شده تا شوری خاک رفع شده و خاک رسوبی خوبی برای کشاورزی موجود باشد . 
بصورت بالقوه در این منطقه امکان کشاورزی های وسیع فراهم بوده است . 
با آب شدن یخها  و بالا آمدن سطح دریاها ( که این امر به تدریج بوده ) مردم کنار رودها به تدریج به سمت بالای رودها مهاجرت میکردند. 
ایجاد تمدن ایلامی یکباره بوجود نیامده ، به احتمال زیاد آنها ازسرزمینهای پست تر به حوالی اروند رود و کارون مهاجرت کرده بودند.
آنچه ما از تمدن ایلامی داریم مربوط به زمان شکوه دولت ایلامی و اواخر دوره ایشان است . کمتر اطلاعاتی از اوایل تمدن ایلامی و تاریخ قبل از آن موجود است .
جدای از تاریخ قدیمی تر آفریقا که از آن اطلاعات کمتری داریم ، در نزدیکی خلیج کوچ در شمال شهر بزرگ بمبئی هندوستان ، در زیر اب سک شهر 48000 ساله یافت شده است . این شهر در زمانی که سطح آبها پایین تر بود وجود داشته و برای زندگی شهری نیازمند تجارت شکل گرفته و تامین غذا به میزان کافی هستیم . این یعنی احتمال وجود کشاورزی در آن سرزمینها بوده است . 
همچنین میدانیم که در دوره میانه سنگی تولید داس های سنگی معمول بوده ، ( 10 الی 20 هزار سال پیش ) و دانه های جمع آوری شده مشاهده شده است ، اما هنوز آثار کشاورزی مشهود نشده است . شاید با استفاده از منطق و اقتصاد شهرهای باستانی بتوانیم تشخیص دهیم که نیاز غذایی ایشان چگونه میتوانسته تامین گردد. در بسیاری از مناطق جغرافیایی مثل تخت جمشید لوله های سفالی انتقال شیر از کوهستان وجود داشته است . با کنار هم قرار دادن تکنولوژی ها در هر زمان و انتقال این تکنولوژی ها در سرزمینها میتوان در خصوص بسیاری مسائل تحلیل درستی داشت .
همچنین احتمال وجود تکنولوژی هایی مانند کشاورزی قبل از عصر یخبندان نیز وجود دارد ، گر چه در این خصوص اطلاعات کاملی موجود نیست .
به خاطر داشته باشیم که نوع انسان فعلی در آن زمانها در اقلیت بوده و احتمالا انواع نئاندرتال و سایر انواع زیر شاخه های انسانی با انسان فعلی در طول سالیان دراز با یکدیگر زندگی میکردند. ( احتمالا در مکانهای مختلف  زیرا انسانهای ترکیبی را شاهد نبوده ایم )
28 فروردین اضافه شد
منابعی مشاهده شده که اذعان میدارد در 7000 سال پیش در چین در کنار رود زرد و یانگ تسه کشاورزی صورت میگرفته است . نظر به این که آن مردمان از غرب به آن حدود مهاجرت کرده بودند ، به احتمال زیاد خیلی قبل از آن تاریخ نیز کشاورزی صورت میگرفته است .

اندیشه در ابعاد جهان هستی و خواص فیزیکی آنها

وقتی یک جرم در فضا زمان قرار گیرد, آنرا تغییر شکل داده و بخشی را فشرده و بخشی را کشش خواهد داد. آیا این تغییر فشرده و کشش با هم در تعادل است؟
میزان فشردگی سه بعد مکان با کشش بعد زمان یک میزان است؟
اگر از امواج سینوسی برای نمایش میزان کشش و فشردگی استفاده کنیم میتوانیم با انحنای اجرام مختلف و اندازه گیری این مقادیر میزان انحنا در اثر جرم را برای زمان و مکان بسنجیم  (قبلا انجام شده ) در واقع این ابعاد به ظاهر بی ربط با هم به واسطه اشتراک در قرار گیری یک جرم با هم ارتباط یافته و به میزان مشخصی واکنش نشان میدهند.
اگر ابعاد زمان دوتا باشد و ما در محاسبات برآیند آنها را تا کنون قرار میدادیم این ابعاد دوگانه یک تفاوت هایی در روابط فیزیکی کشف شده ایجاد خواهد کرد. که قابل بررسی است.
از سوی دیگر یک جرم و فقط یک زمان را در نظر بگیریم و منحنی سینوسی آنرا روی زمان رسم کنیم.
جرم در لحظه حال (صفر ) قرار دارد,  اما لحظه یک را انحنا داده,  پس آنچه در لحظه یک هست را در انحنای خود اثر میبخشد. 
اما خود جسم در لحظه یک هم قرار دارد. پس انحنای زمان مانند یک بار نقطه‌ای نیست.  مانند یک بار گسترده از t=t0 تا t=t1 خواهد بود ( زمان شروع لحظه قرار گیری در موقعیت تا برداشتن آن از موقعیت خاص خود است . این یعنی در اغلب موارد منفی و مثبت بینهایت )




 

تا نگرید کودک حلوا فروش *** بحر رحمت در نمی اید به جوش

داستان معروفی است در مثنوی معنوی ، علاقه مندان به آنجا رجوع فرمایند. اما درسی از این داستان مستفاد میگردد ، مبنی بر این که خداوند به گریه افراد بی گناه و مظلوم بسیار توجه میکند و برای رفع غم و غصه اینگونه افراد یکباره افراد بسیار بیشتری را مشمول رحمت خود مینماید.
در وقایع اخیر در خصوص بسته شدن حسینیه های سراسر کشور ، شاید همه دراویش از خود پرسیده باشند که آخر گناه ما چه بود ؟ چرا ما که هیچ فعالیت خلاف قانون نداشتیم موستوجب این بلا گردیدیم ؟
گروهی که در سلوک بیشتر راه رفته باشند ، میگویند که از عدم اطاعت امر خداوند است که مردم دچار بلا میگردند . حتما ما نیز فرمان الهی را گوش جان نسپردیم ، اما آنچه این قوم نکرده اند و آنرا گناه میدانند ، آن چیزی است که در قرآن ذکر شده که خداوند میفرمایدإِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ"
یعنی نفس و امول یا جان و مال را به خدا فروخته اند. پس آنجا که خداوند فرمان دهد و مومن انجام ندهد گناه مرتکب شده است . از آنجا که در این معامله مومن همه فرمانهای الهی را مد نظر قرار میدهد  ،پس خود را در مقابل همه فرامین الهی می بیند و توان خود را ناچیز دانسته و از این جهت همواره خود را گناه کار می بیند
این امر نکته مثبتی دارد و آن این است که مومنین همواره سعی و تلاش در جهت اطاعت خداوند دارد. و این باعث حرکت و پیشرفت شخص میگردد.
این که بندگان خود را همواره به خداوند بدهکار ببینند خوب است . اما علت وقایع نیست
آنچه معقول است آن است که خداوند خواسته است تا دل مومنین را بشکند تا همچون کودک حلوا فروش" بیگناه ،رو به درگاه خداوند استمداد بطلبند" . و دریای رحمت الهی به غلیان افتد و به واسطه رفع حوایج مومنین خلقی نیز به فیض و آسایش دنیوی برسند.

۱۳۹۷-۰۱-۲۲

ربات نجات اورست

رباتها انواع مختلف دارند ، یکی از موارد کاربردی روباتها عملیات خطرناک نجات است و یکی از رویدادهای ورزشی به شدت خطرناک ، صعود از کوه ها و به خصوص صعود از کوه های مرتفع مثل " اورست " و " کی دو " میباشد .
برای نجات افراد مصدوم یا مشکل دار در این قلل میتوان روباتهایی را طراحی نمودبه نحوی که مثل یک خرچنگ هشت پا در برف و یخ و صخره ها از این کوه ها بالا روند و با رسیدن به بیمار ، ضمن در اختیار گذاشتن امکانات پزشکی مورد نیاز و فوری ، شخص را بتواند در زیر شکم خود به ایستگاه های پایین تر انتقال دهد. 
طراحی و ساخت این روباتها امکانپذیر ، اقتصادی ( از نظر تعداد زیاد مشتریان این روباتها در سرتاسر کره خاکی است ) این روباتها نه فقط در مناطق کوهستانی ، بلکه در جاهایی که سرمای زیاد ، برف و بوران مانع عملیات امداد رسانی انسانی گردد ، میتوانند فعالیت نمایند. 
قطب جنوب ، زمانهای برفی در همه راه ها و نقاط دور افتاده و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربردهای این روباتها خواهد بود. 


ساعات شلوغ مترو , انتقال ویروس ها , آنتی‌بیوتیک ها

مردم را از نظر ویروسهایی که در سطح بدن و لباسهای ایشان زندگی میکنند ، میتوان تقسیم بندی کرد. وقتی کل مردم را نگاه میکنیم ، در میان ایشان کسانی هستند که همه انواع آنتی بیوتیک ها را مصرف کرده اند. ویروسهای خوب و بد دارند و همچنین میکروبهای ایشان تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار گرفته اند. 
وقتی افراد در داخل مترو در ساعات شلوغی با یکدیگر در تماس هستند ، این ویروسها و میکروبها  به راحتی در میان افراد مختلف منتقل میگردد. در نتیجه وقتی افراد از مترو خارج میشوند ، همگی دارای انواع میکروبها و ویروسهای مختلف و البته یکسانی هستند.
انواع این میکروبها دارای مقاومت در مقابل انواع آنتی بیوتیک ها هستند. برخی از افراد در بدن خود انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها را دارند. این یعنی همه میکروبها در این افراد در مواجه با میزان ناکافی آنتی بیوتیک قرار گرفته و  نهایتا در مقابل آنتی بیوتیکها مقاوم می گردند. در نوبت بعدی ورود این افراد به مترو ، میکروبهای مقاوم به همه افراد منتقل خواهد شد .
نظر به این که برخی افراد ویروسها و میکروبهای مفید خود را از دست داده اند ، این رویداد برای این افراد مفید است . این افراد ضمن دریافت همه انواع میکرو ارگانیسم های مفید کمبود خود را نیز دریافت میکنند. 
گر چه اغلب میکروبها مقاوم به انواع داروها در همه افراد وجود خواهند داشت . اما این امر لزوما بد نیست . 
از سویی روش استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماران باید مورد بازنگری قرار گیرد و از سوی دیگر افرادی که مقاوم به بیماریهای میکروبی و ویروسی هستند را میتوان در قطارهای مترو یافت . این یعنی تهیه انواع داروهای جدید از ایشان امکانپذیر است .
یکی دیگر از خروجیهای این فرآیند این است که مراکز جمعیتی انسانها را به نوعی باید طراحی کنیم که وجود یک بیماری میکروبی یا ویروسی نتواند همه جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. 


اصلاح رفتارهای ناصواب عرف اجتماع

در هر اجتماعی رفتارهای خوب و بد زیادی عرف گشته اند . این رفتارها در طی زمان جزو هویت اجتماعی مردم میگردند. در جامعه ما یکی از از این رفتارها تعارفات دروغ است . همه ما عادت داریم از جلوی دربها نوبت ورود را به دیگران تعارف کنیم . این کار اگر قصد و غرض صحیح و درست نیز داشته باشد در محل های عمومی برای کسانی که از درب میگذرند ، مزاحمت ایجاد خواهد کرد. 

از دیگر موارد میتوان به مقوله چانه زنی و تخفیف دادن اشاره کرد . این امور نیز برای جامعه مفید نیست . فروشنده ای که با همه محاسبات کمترین قیمت را روی کالا تعیین کرده ، نمیتواند تخفیف دهد و اکثر مردم نیز توان بهترین چانه زنی را نخواهند داشت . قیمتها باید کاملا رقابتی و برای رفاه مردم تنظیم گردد. روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که اندیشمندان جامعه باید آنها را شناسایی و بکار گیرند.

سایر عادات ناصیحی اجتماعی نیز توسط اساتید فن قابل شناسایی است و راه کارهای اصلاحی آنها قابل طراحی و پیاده سازی در اجتماع است که باید صورت پذیرد .