۱۳۹۷-۰۴-۲۵

رسم گسل های تهران روی خیابانها

در شهر تهران منازل زیادی در نزدیکی و یا روی گسل ها ساخته شده است . لازم است به نحوی به افرادی که روی گسلها زندگی میکنند و یا در نزدیکی آن قرار دارند اطلاع رسانی گردد. ( حتی افرادی که از آن محلها عبور میکنند نیز در هنگام زلزله با خطر بیشتری مواجه هستند)
روش مناسب میتواند رسم خط زلزله با رنگ قرمز در همه پیاده روها و خیابانهای شهر باشد . آنجا که این خطوط با ساختمانها برخورد میکنند ، آن ساختمانها روی گسل هستند . ( معمولا گسل چون در عمق زمین است ، رنگ قرمز یک محدوده را تشکیل خواهد داد )
با فاصله های مثلا 10 متر خطوط زرد میتوان رسم کرد که در کنار آن فاصله تا گسل قید شده باشد . برای مثال تا فاصله یک کیلومتری از هر گسل.
این اطلاعات باعث میشود اولا کسانی که روی گسل هستند و یا در نزدیکی آن زندگی میکنند ، نسبت به مقاوم سازی ساختمان خود حساس شوند و تمهیدات بیش از نرمال را برای ساختمان خود ایجاد نمایند . از سوی دیگر به واسطه خطر اسکان در این مناطق ، بطور طبیعی این مناطق ارزان شده و در عوض مناطقی که فاصله بیشتری از گسل دارند برای مردم جذابتر میشود . مسیر اجاره نشینی و خرید املاک در شهر تغییر خواهد کرد و در جهت ایمنی بیشتر شهروندان پیش خواهد رفت .
از سوی دیگر با اخذ مالیات از افرادی که با ای وجود میخواهند در محدوده خطر زندگی کنند ، برای آنها خدمات بیشتر از نرمال عرضه داشت . امکانات اضافی برای مواقع بحرانی از سوله و غذا ئ پتو گرفته تا ادارات آتش نشانی و غیره . 
این اقدام نه فقط در تهران بلکه در همه شهرهایی که از آنها گسل میگذرد میتواند اجرا گردد تا ایمنی همه شهروندان کشور تامین گردد.


روش مبارزه با فساد بالقوه و بالفعل در همه بخشهایی که امکان وجود فساد در آنها وجود داشته باشد


عمده محل هایی که امکان سوء استفاده و فساد سیستماتیک بصورت بالقوه در آنها وجود دارد به شرح زیر هستند . باید سیستمهایی طراحی کرد تا امکان سوء استفاده سیستماتیک در آن نباشد.

اقتصاد و تجارت ، بخصوص تجارت خارجی و وزارتخانه های مرتبط                 

شهرداریها بخصوص شهرهای بزرگ

احزاب

نیروهای نظامی وانتظامی

قاچاقچیان مجاز و غیر مجاز موارد مجاز و غیر مجاز

شرکتها و موسسات دولتی

مجلس و قوه قانون گذاری در جهت لابی گری تصویب قانونها برای انتفاع فردی و گروهی

موارد مرتبط با قوه قضائیه زندانها پلیس قضایی و غیره

موارد مرتبط با محیط زیست ( سوئ استفاده و برداشت توسط فرد یا گروهی خاص )

نفت و گاز و امور وابسته ( مثل پتروشیمی قیر و غیره )

مخابرات انرژی آب و موارد مشابه

برای همه اینها میتوان سازمانهای جدید طراحی و اجرا نمود به نحوی که با انتقال از وضعیت موجود در سازمان جدید ، امکان سوء استفاده وجود نداشته باشد.




۱۳۹۷-۰۴-۲۰

یک راه بریتانیا برای تشکیلات برگزیت ( نمونه فعالیتهای مشابه در سایر کشورها در مواجهه با رخدادهای بزرگ ملی )

واقعیت امر این است که اقدامات برگزیت فراتر از اقدامات حزبی است و مرتبط کردن این اقدام با فعالیتهای حزبی غلط و باعث ضعف در مواجهه با اروپای متحد خواهد شد .
به نظر میرسد یک اداره مستقل از دولت و پاسخگو به مجلس بتواند مشکلات دولت فعلی ( و هر دولت جایگزین دیگر ) را رفع نماید .
واقعا همه احزاب بریتانیا ( و هر کشور دیگری ) در مواردی که منافع کشور مطرح است باید یکپارچه باشند . و از کشور دفاع نمایند. 
با ایجاد یک اداره مستقل از دولت و با ریاست فردی که دولت معرفی کرده و مجلس آنرا به مدت مشخص مثلا دو سال تائید کرده ، آن فرد میتواند از منافع بریتانیا (با کمک همه احزاب) در مقابل اتحادیه اروپا دفاع نماید .
این اتفاق که امروز برای بریتانیا افتاده برای هر کشور دیگری ( از جمله ایران ) نیز ممکن است مطرح گردد.
فعالیتها و اقداماتی وجود دارد که فراتر از دوره های کوتاه مدت حزبی و ریاست های دوره ای دولتها مطرح هستند. افراد و سازمانهایی باید باشند تا این منافع را تشخیص داده و منافع ملی را بر منافع فردی و حزبی پیروز نمایند.


ما

هیچ بیرونی وجود ندارد
همه ما یک درون هستیم



۱۳۹۷-۰۴-۱۹

با افراد قربانی سیستم های اجتماعی چگونه باید رفتار کرد

آنها نیز مانند سایر مردم فرزندان این کشور هستند و ارج و قرب ایشان مانند سایر مردم است . اما بعضی از قربانیان اجتماعی در قالب مجرمین قرار میگیرند ، افرادی که در کنار سایر افراد جامعه فرآیند ظلم و یا جذب افراد معمولی جامعه را سبب میشوند . این قربانیان ، ضمن این که نیاز به رسیدگی خاص دارند ، باید به جامعه را نیز از ایشان حفظ نمود.

معتادان خشونت گران اجتماعی و هر آن شخصی که میتوانییم برشماریم . همه آنها فرزندان این خاک و بوم هستند . در بهترین حالت میتگفت آنها بیمار هستند . یا استثنایی هستند و از این قبیل سخنان نیمه مثبت .

اما باید بقیه اجتماع را از شر ایشان و همینطور آنها را از شر اجتماع محافظت کرد. روش مذموم ساخت زندان و بیمارستانهای خاص باید شکل خود را عوض نماید و به صورت ساخت فضاهایی که آنها برای زیست نیاز دارند شکل گیرد . شهر خشونت گران اجتماعی باعث میشود که ضمن اینکه آنها به افراد عادی صدمه نمیزنند ، بتوانند در محیطی که برای خود آنها و حالات ایشان ساخته و پرداخته شده زندگی نمایند.

در واقع کشور باید بتواند اقلیت ها را در امنیت و در کنار یکدیگر  بتوانند زندگی کنند. فراهم کردن این امکان بوسیله جدا سازی سلایق مردم به نحوی که برای یکدیگر مزاحمتی ایجاد ننکنند امکانپذیر است.

معتادانی که ترک کرده اند ، خیلی راحت در تله فروشندگان مواد مخدر خواهند افتاد . این افراد را باید از دسترس فروشندگان مواد مخدر دور کرد. همچنین کسانی که علاقمند هستند و یا به دلایل پزشکی باید مواد مخدر مصرف کنند . این افراد نیز باید در محیطی باشند که وجود مواد مخدر برای سایرین خطر اعتیاد ایجاد ننماید .

موارد زیادی از این دست را میتوان برشمارد که ایجاد شهرها و روستاهای تخصصی برای افرادی که شرایط خاص دارند ، میتوانند از آنها در مقابل سایرین و یا سایرین در مقابل آنها مورد حفاظت قرار گیرند.

بدین ترتیب شهرها و روستاهای خاص زیادی در گوشه گوشه کشور قابلیت ساخته شدن و رشد و توسعه خواهند داشت. در خصوص اداره این روستاها و شهرها نیز خود سکنه آن نظر خواهند داد. سایرین نیز میتوانند از لحاظ علمی یا جنبه های دیگر به ایشان کمک کنند.

 



واقعیت در پس جنجال سوء استفاده ارزی

قاعده بازی این است که فرد خلاف کار هوشمند ، بخشی از صحنه را سلوغ میکند تا حواس تماشاگران از رویداد اصلی بازی پنهان بماند .
در جنجال سوء استفاده از ارز ارزان چه وقایعی در حال پنهان شدن هستند ؟ سوء استفاده در خرید پیش فروش سکه ها یا چاق شدن حساب خارجی مدیران پتروشیمی ها بدون قابلیت کنترل تبادل مالی در داخل کشور؟
موارد زیادی است که باید کنار هم گذاشته شوند تا آنچه قابلیت پنهان شدن دارند آشکار شوند .
وقایعی مثل اعترافات شاخهای فضای مجازی میتواند گمراه کننده ذره بین مشاهدات تماشاچیان باشد . 
همه این بازی ها هوشمندانه و هدفمند هستند . دلیلی ندارد تصور شود که اقدامات بصورت تصادفی رخ میدهند . با تشخیص صحیح بازی ها در هر مرحله میتوان بازی مرحله بعدی را پیش بینی کرد و یا حداقل امکان تحقق اتفاقات در مرحله بعدی بازی را مشاهده نمود.
باید دید در انتها بازی به نفع چه کسی ( کسانی ) پیش خواهد رفت . در آن زمان تشخیص داده خواهد شد که چه افرادی در پشت این وقایع بوده و آنرا از مرتبه بالاتری طراحی نموده اند . این احتمال وجود دارد که گروه هایی در زیر دست آنها برنامه های مستقلی طراحی کرده باشند . با اطلاع افراد بالا دست از برنامه اجرایی افراد زیر دست ، آنها بدون آگاهی زیردستان از آلت دست شدن ، میتوانند برنامه های خود را با دست زیردستانی که نمیدانند واقعا در چه جهتی پیش میروند به سرانجام برسانند.
امید است کل این رویدادها در جهت پیشرفت و ارتقای کشور پیش برود . 


۱۳۹۷-۰۴-۱۷

صورت مسئله غلط است

فرض کنیم فردی را با نظر اکثریت انتخاب کردیم. اما این شخص نباید حقوق اقلیت را نقض نماید .اما خواست اکثریت نقض حق اقلیت است. این یعنی یک گردش باطل , نحوه شکل‌گیری حلقه ( انتخاب با رای اکثریت ) باطل که نقض عدالت در جامعه را در پی دارد. میتوان ثابت کرد از نظر عملی آنچه رای اکثریت اطلاق میشود در واقع رای اقلیت جامعه است که رای داده‌اند.
در اروپا نیز که مهد دموکراسی است , خود اروپاییان نیز در اتحادیه اروپا اجازه اعمال نظر اکثریت  (یک یا دو کشور ) به سایرین را نمیدهند.
به جای این روش باید حقوق اقلیت ها را محترم شمرد و حکومت بر اساس حق اقلیت شکل گیرد.
هر اقلیتی باید بتواند طبق آداب و رسوم خود ( البته با محدودیت هایی مثل عدم قربانی کردن کودکان که توسط دولت مرکزی پشتیبانی گردد) قانون تصویب کرده و در امنیت زندگی نماید.

استفاده از بطری های یک بار مصرف به عنوان گلدان گیاه در گل فروشی ها

هر چقدر بخواهیم مصرف مجدد این بطری ها را در جامعه توسعه دهیم جا دارد . یکی از مصارف مجددی که برای این بطری ها میشود اجرا کرد گل فروشی ها هستند . آنها حجم بزرگی از گلدان های پلاستیکی را مصرف میکنند . به راحتی میتوانند بخشی از این مصرف را به سمت بطری های مستعمل پلاستیکی معطوف کنند و نتیجه آن ضمن کاهش هزینه برای خود ایشان و جامعه ، توسعه این تفکر است که چگونه میتوان از آنچه دور میریزیم برای کارهای معمولی زندگی استفاده کرد .
این کار با تشویق و حتی قانون قابل اجرا است . کافی است قانونی تدوین گردد که حداقل ده درصد گلدانهای مصرفی یک مرکز پرورش گل باید از بطری های مستعمل باشد . شروع گردش کالا و پول در این بخش خود به خود در جهت اقتصادی مصرف بطری های پلاستیکی را اضافه خواهد کرد.


نجات نوجوانان تایلندی دربند در غار

گر چه هم اکنون غواصان بین المللی در حال نجات آنها میباشند ، اما بررسی واقعه و امکان استفاده از روشهای دیگر نیز میتواند برای رویدادهای احتمالی آینده راه گشا باشد .

یکی از راه حلهای ممکن ایجاد یک تونل هوا درون آبها است . تونلی که انسانها بتوانند از میان آن عبور کنند.

لوله های آکاردئونی تا شونده که در ساختمانهای بلند مصالح را از درون آن پایین میریزند و همچنین لوله های نجات که در ساختمانهای بلند افراد درون آن پریده و به آهستگی پایین می آیند ، میتواند در اینجا استفاده گردد.

حسب مورد و اینکه از کدام یک بهتر میتوان در اینجا استفاده کرد ، ( لوله های آکاردئونی صلب بوده و میتوانند انحنا داشته باشند و در مقابل لوله های پارچه ای یک تکه میتوانند در انحناها و نقاطی که در سقف احتمالا نوک تیز داریم نیز استقرار یافته باشند ، اما لازم است یک فشار هوا درون آن ایجاد گردد. چیزی مشابه اتاقهای تمیز در کارخانجاتی که نیاز به ایزوله دارند .

در نهایت نیز یک لوله ( کره ) فایبر گلاس مشابه آنچه برای نجات در سونامی ژاپنی ها اختراع کرده اند میتواند برای استقرار و انتقال فردی نوجوانان استفاده گردد.

 





مدیریت کشاورزی و خشک سالی

در طبیعت خشک ایران و با وجود این کمیابی در نظر بگیرید که در روستایی کشتی صورت پذیرد و از آب گرانبها برای آبیاری استفاده گردد . اما آب موجود کافی نباشد و باران به موقع نبارد . در نتیجه آن زحمات و همچنی آبیاری های انجام شده به هدر خواهد رفت .

بخش قابل توجهی از آبی که در کشاورزی استفاده میشود بهره برداری مناسب ندارد . یعنی از این طریق به هدر میرود.

افرادی که بر اساس آب موجود و بارندگی های احتمالی باعث هدر رفت آب و البته محصولی که میتوانست با همان مقدار آب بدست آید شوند را چه باید کرد ؟

آنها خود قربانی فقر مالی و غذایی هستند . کسی باید کاری بکند . در جایی باید به این مسائل در کشور رسیدگی گردد.

در همه آبهایی که برای کشاورزی استفاده میشوند میتوان ماهی پرورش داد و بخشی از پروتئین خانواده یا روستا را از آن تامین کرد( خوراک ماهی از ضایعات محصولات کشاورزی امکانپذیر است ). همچنین نگهداری زنبور عسل نیز میتواند سبد خوراکی خانواده ( روستا ) را از منظر کیفی و کمی بهبود دهد و مانع کمبود ریز عناصر مورد نیاز حیات بشری گردد.

متاسفانه در کشت و کار هکتارهای زیر کشت مطرح است و ضررهای ناشی از سوء مدیریت کشاورز و شبکه مدیریتی بالاتر در آن دیده نمیشود.

لازم است شبکه مدیریتی راه اندازی گردد تا همه مراکز تولید غذا بتوانند از آن بهره ببرند. مشاوره و راهنمایی برای کاهش سطح زیر کشت و آب مصرفی داده شود و در عین حال از اقلام پر ثمر و مقاوم تغییرات اقلیمی استفاده گردد. این تصمیمات تا قبل از این فردی بود که صاحب زمین چه بکارد . اما با توجه به این که این تصمیمات باعث بحرانهای مواد غذایی در سطح کشور میگردد، لازم است دولت در آن دخالت کند.

سیستمهای گذشته تولید غذا از زمین در طول هزاران سال گذشته در کشور بارها دچار تغییر شده است . با توجه به وضعیت فعلی کشور که شامل تخلیه روستاها و بحرانهای کمبود آب ( حتی در سطح شرب ) هستیم  و همچنین فروش و خاه ( ویلا ) سازی در سطح وسیعی از زمینهای کشاورزی شمال ( و نزدیک همه شهرهای بزرگ و کوچک) کشور لازم است دولت در این موارد دخالت مفید نماید .

تبدیل دارایی های روستا شامل آب و زمین از حالت فردی به تعاونی ( هر روستایی میزانی سهم از دارایی های عمومی روستا داشته باشد . یا بر اساس سهم زمینی که دارد و یا هر آنچه خود روستائیان تصمیم میگیرند ) و تولید متمرکز در روستا در جهت تولید حداکثر میزان محصول ( از منظر ارزشی نه از لحاظ وزنی ) باعث میگردد روستاها بتوانند اشتغال و ثروت بیشتری از وضعیت کنونی تولید نمایند .

توسعه بوم گردی ، احیای آثار باستانی نزدیک روستاها و حفاظت از حیات وحش توسط روستائیان ، میتواند منابع درآمدی بیشتری برای روستائیان فراهم آورد . با این حال هر روستا توان اشتغال و تولید محدودی دارد و چنانچه جمعیت از یک حدی بیشتر شد نمیتواند در روستا ساکن باشد و باید به مکانهای دیگر مهاجرت نمایند . این امر در شهرها نیز مصداق دارد . از این رو باید مراکز جمعیتی جدید توسط دولتمردان طراحی و به صورت دائمی ایجاد گردد.