۱۳۹۷-۰۴-۳۰

تغییر دادن حمل و نقل مسافری کشور

نه تنها در ایران ، بلکه در همه جهان خطوط حمل مسافر روی مسیرهای حمل بار قرار دارد . از سوی دیگر امروزه با انواع منو ریلهای سریعتر روبرو هستیم . در کنار اینها انواع خاصی از قطارهای پر سرعت را داریم که مسیرهای خاص خود را میطلبند و روی مسیرهای خاص خود با سرعت های قابل توجه مسافرین را به مقصد میرسانند.
در کنار همه اینها سرمایه گذاری وری این مقوله اگر از تولید داخلی استفاده کنیم باعث رشد صنعت و اقتصاد خواهد شد و اگر از طریق واردات انجام شود باید برای آن نفت یا دیگر محصولات تولیدی کشور را به نحوی صادر کنیم .
طبیعی است برای تغییرات از تولیدات داخلی استفاده نمائیم تا ضمن رشد تولیدات و دانش فنی داخلی و بومی ، توان صادرات دانش و محصولات مربوطه را به خارج داشته باشیم .
اما از چه سیستمی باید استفاده کرد . در این زمینه اساتید فن باید نظر دهند . ضمن انتخاب استفاده از تکنولوژی روز ، دانشمندان ایرانی امکان ارتقای دانش روز را نیز خواهند داشت . تنها در این صورت است که میتوانیم حرفی برای گفتن داشته و روی صادرات دانش ایرانی تکیه کنیم .
نظر به امکان توسعه خطوط جدید در کشور به مقادیر زیاد ، این کار اقتصادی بوده و باعث تولید ثروت در کشور خواهد شد .
برای سرمایه گذاری نیز میتوان با اتکا به سرمایه گذاری بومی هر منطقه اقدام به احداث خطوط راه آهن نمود. هر شخصی علاقمند است که شهرش دارای این تکنولوژی باشد.روشن است که مسیرهای پر تردد ابتدا سرمایه لازم را پیدا خواهند کرد . اداره مسر نیز بصورت سهامی عام  با مدیریت دو شهر مقصد و مبدا خواهد بود . شورای شهرهای مذکور میتوانند به نوبت مدیر خط را برای یک دوره زمانی انتخاب نمایند.
نه تنها خطوط داخلی بلکه ارتباط مراکز داخلی کشور به شهرهای کشورهای همسایه نیز میتواند بر کیفیت و کارائی سیستم بیفزاید . شهرهای زیارتی کشورهای همسایه و حتی پایتخت های کشورهای همسایه میتوانند با قراردادهایی به خطوط داخلی متصل گردند.
موارد جنبی که در کنار توسعه خطوط پیشرفت خواهد کرد ، تونلها و پلها هستند که طبیعتا رشد و توسعه خواهند یافت .
علاوه بر قطارهای مسافربری ، موارد زیادی است که به روش مشابه باعث تولید ثروت و اشتغال و بهبود زندگی مردم خواهد شد . میتوان با روش مشابه تولید ملی را بالا برد و از مواهب آن برخوردار شد .

تعیین دوره گزارش در پرتفلیو( و برای اجزای پروژه ) چگونه است ؟

 قبلا ذکر شد که هر پروژه را جداگانه بررسی میکنیم و گروه تدوین گر WBS نوع گزارش را تعیین میکنند . همینطور این افراد میتوانند دوره گزارش را در طی زمان برای هر پروژه یا اجزای پروژه تغییر داده و گزارشات مورد نیاز را استخراج نمایند .

تدوین این دوره گزارش در طی زمان میتواند طی زمانهای از قبل انجام شده مورد بازنگری قرار گیرد.


مقوله "راه " و "راه آهن " و موارد مشابه

جدای همه منافع راه و راه آهن ، این سازه های انسانی و موارد مشابه ( خطوط انتقال آب و گاز و غیره )فضاهای متصل حیات وحش را از هم جدا میکند . حیوانات و حتی گیاهان وحشی معمولا با این دیواره ها روبرو شده و امکان عبور از آنرا ندارند . بدین وسیله فراگشت زیستی محدوده های زیستی از یکدیگر جدا شده و تنوع زیستی کاهش و زیست گونه ها نسبت به پارازیتهای محیطی آسیب پذیر میگردند.

لازم است اینگونه سازه های بشری به نوعی احداث شوند تا ارتباط زیستی دو سوی این خطوط فراهم بوده و تنوع زیستی طبیعی برقرار بماند .



لذت و درد از دید فلسفه و عرفان

فرض کنیم که لذت نوعی حرکت نفس است، حرکتی که نفس، با آن، به طور کامل و محسوس به حالت طبیعی خود باز می گردد  و درد، عکس آن است.

این فرض غلط است . لذت و درد دو سوی تعادل و حالت طبیعی بشری هستند . سیر رشد طبیعی بشری در ابتدا نیازمند تشویق و تنبیه به جهت عامل حرکت است . این امر با لذت و درد بوجود می آید . بعد از مراحلی دیگر به این عوامل نیازی نیست . در نتیجه حرکت ادامه خواهد یافت با انگیزه و حالات دیگر  پیش خواهد رفت ...

مسیر خداوند است و رسیدن به او و متصف شدن به اوصاف او - پس هر آنچه بشر را محدود کند - از بی حدی فاصله انداخته و هر آنچه خلاف میل باشد - از له کن فیکون - دور میسازد . ( و متصف شدن به همه صفات حق مثل خالقیت و رحمت و غیره نیز همچنین ) حق مبرا از لذت است و ساکن - اما بشر برای اتصاف به صفات الهی نیازمند تعیین مسیر است و تشویق و تنبیه - پس در طی راه مربی ( خداوند ) تشویق و تنبیه میدهد تا بشر پیش رود . و تا به مقصد برسد.

بعد از طی حدودی دیگر نه تنها به تشویق و تنبیه نیاز نیست . بشر خود فطرتا پیش خواهد رفت . در واقع لذتهای معمول و دردهای معمول برایش درد و لذت سابق را ندارند . ...



مدیریت سفر در شهرها و در کشور

وقتی موردی از حالت عادی خارج می شود نیاز به مدیریت مطرح می شود.
سفرهای شهری ( و بین شهری ) نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیریت سفر یعنی تدارک کارهایی که نیاز به سفر در شهر ( یا بین شهرها )را کاهش دهند.

روشهای زیادی برای اینگونه مدیریتها وجود دارد . انتقال شغلها به نزدیکی محل سکونت مسافران شهری و بین شهری - استفاده از خدمات اینترنتی برای کاهش سفرهای شهری و بین شهری و غیره .همچنین بازی با قیمت سفر در شهرها و بین شهرها نیز میتواند روی درخواست سفرهای شهری 

این مبحثی است که دیگر کشورها از آن استفاده کرده اند . ما نیز میتوانیم از دانش روز دنیا بهره ببریم و همچنین با تجارب خود چیزی به دانش موجود جهانی اضافه کنیم .



شبکه خبرگزاریها - یک نوع تقسیم بندی!



ارتش شیران

ایران 2 ارتش دارد , یکی افغانستان و حداقل یکی پاکستان.  ساختار قوایی نظامی با فعالیت‌های اقتصادی درگیر شده و ماموریت , اهداف و اقدامات واحدهای نظامی متمرکز نیست.
بخش نظامی و رزمی این ارتش ها را باید بیرون کشید و مجتمع کرد.
ارتش امپراتوری باید اسمی متفاوت داشته باشد.
ارتش شیران
اسم متناسب میتواند باشد.  نظامیان باید حس شیر را برای دفاع از سرزمین ما داشته باشند.
همچنین در این ادغام,  سازمان جدید ساخته شده و نظامیان موجود در قالب آن قرار خواهند گرفت.
سازمان با توجه به جنگ با تجهیزات علمی در آینده طراحی خواهد شد.  همچنین نزدیکی نظامیان به سرزمین مادری مهم خواهد بود. همه نیروهای نظامی باید رسمی باشند و نیروهای وظیفه امکان آموزش بلند مدت و داشتن تخصص را نخواهند داشت . در دنیای امروز حتی نگهبانی های جزئی نیز نیازمند تخصص و آموزش است .
آموزش غیر نظامیان به عتنوان بسیجی یا هر اسم دیگری لازم است صورت گیرد . این نیروها بصورت نیروهای آموزش دیده آماده خواهند بود در زمانهای خطر وارد سیستم تدافعی شوند. زمانی که به هر دلیل شبکه دفاعی دچار شکاف گردید ( مانند آنچه در جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد) نیروهای مردمی میتوانند تا رسیدن کمک نیروهای رزمی از خود و مردم غیر نظامی دفاع کنند و یا زمینه عقب نشینی مردمی را فراهم آورند .

باید امیدوار بود هیچگاه دچار جنگ نگردیم . اما اگر چنین رویدادی به هر دلیلی اتفاق افتاد باید بتوانیم از جان و مال و سرزمینمان در مقابل متجاوزین دفاع نمائیم .

تکنولوژیهای جدیدی وجود دارد و همچنین در راه است که سیستم جنگی آینده را بشدت تغییر خواهد داد . ما هم باید بتوانیم بعد از اتحاد ارتش یکپارچه و دفاعی قوی داشته باشیم .



۱۳۹۷-۰۴-۲۷

مسئله : در یک پروژه یک دسته فعالیت داریم پر هزینه و کم زمان و بر عکس در جای دیگر فعالیتهای پر زمان و کم ارزش ، ترکیب و کنترل پروژه مشترک باعث میشود که دقت کافی روی فعالیتها یکنواخت نباشد . چه باید کرد ؟


قاعدتا دو دسته فعالیت را میتوان در قالب دو یا چند پروژه یکنواخت یا نزدیک به یکنواخت تقسیم کرد . و هر کدام را مستقلا مورد بررسی و مدیریت قرار داد.

اما باید بتوان مجموعه این چند پروژه را نیز کنترل کرد تا اصالت و یکپارچگی را داشت .

از سوی دیگر فرض کنیم یک پروژه مادر داریم و این پروژه دارای زیرمجموعه های زیادی است .برای هر level  میتوان یک سری گزارشهایی را تهیه کرد و در واقع پروژه را در آن مرحله تحت کنترل قرار داد .

تعیین این که این زیر پروژه ها را چگونه تقسیم بندی کنیم ( چند بچه پروژه داشته باشیم ) با تیم تدوین کننده WBS  است . آنها تعیین میکند که برای مثال بخش خرید خارجی و تهیه اسناد و نقشه ها را از بخش اجرا جدا کنیم و در واقع سه پروژه طراحی خرید خارجی و اجرا را مورد کنترل قرار دهیم ( برنامه نوشته خواهد شد و "S-CARVE" برای آنها تهیه شده و عملیات کنترلی روی آنها صورت می پذیرد و بصورت جداگانه گزارش می گردند ) همچنین ممکن است آن تیم این گزارشات بخشی را در کنار گزارش پروژه کلی بخواهد . ( سطوح مختلف مدیریتی گزارشها را روی Level های مختلف میخواهند و تصمیم گیری آنها روی آنها متفاوت است )

این کنترلها وقتی روی یک مجموعه پروژه ( پرتفلیو ) بررسی صورت میگیرد نیز مصداق دارد . فرض کنیم که مجموعه سهام هایی را از بازار سهام خریداری کرده ایم .

اولا علاقمندیم که سود و زیان کل سهام ها را در طی دوره داشته باشیم .

ثانیا علاقمندیم برای گروه های صنعت خاص مثلا صنایع داروئی صنایع معدنی صنایع حمل و نقل و غیره وضعیت سود و زیان را داشته باشیم .

در کنار این ها ممکن است علاقمند باشیم در بعضی گروه ها ( مثل صنایع داروئی ) میزان سود و زیان هر شرکت را نیز ببینیم . ( برای بقیه گروه ها این حساسیت را نداریم )

این روش کنترلی را باید از روز اول تعیین نمائیم .

برای مجموعه پروژه های یک کشور صنعت نفت وزارت صنعت و معدن وزارت بهداشت و غیره نیز فعالیت مشابه میتوانیم انجام دهیم .

بصورت پیش فرض وزرا دستور میدهند که اطلاعات هر پروژه گردآوری و بصورت دوره ای در شبکه ای جمع گردد. کنترل همه آنها بصورت مجزا عملی نیست و از سوی دیگر توجه به مجموعه آنها سودی ندارد .

این که تخصیص مالی به کدام بخش از مجموعه پروژه ها خوب است تزریق گردد تا بیشترین منفعت را داشته باشد مسئله دیگری است . میتوان از روشهای برنامه ریزی خطی برای همه پروژه ها دنبال تخصیص منابع بود. ( نوشتن برنامه مورد نظر ، با توجه به مشکوک بودن اطلاعات موجود از پروژه ها معقول نیست .)

{روش دیگر تخصیص پروژه ها به مدیریت های محلی است . با سرمایه گذاری محلی ( در صورت لزوم حتی اخذ وام توسط مدیریت محلی مردمی )راه دیگری است که بدون نیاز به سرمایه گذاری دولتی ( اخذ مالیات از همه مردم و تخصیص آن به بعضی پروژه ها ) این کار عملی است .}

اما جدای از وضعیت پروژه های کشور این مسئله که تعداد زیاد پروژه را چگونه میتوان تقسیم بندی و بر اساس سنگینی آنها از آنها گزارش گرفت و آنرا مدیریت نمود ، امری است جداگانه که توسط اعضای اصلی گروه تدوینگر مراحل شکست برنامه تعیین خواهد گردید.


تصور جهل اقتصادی سیاستمدارها غلط است

متخصصین اقتصادی کشور در هر آنچه که بتواند صدای ایشان را به دیگران برساند فریاد میزنند که بدیهیات اقتصادی توسط تیم اقتصادی کشور ، احتمالا به دستور مدیریت بالاتر اجرا نمیگردد. کارهای اشتباه مرتب انجام میگیرد و اقتصاد دادنان هر بار فریاد مزنند که اینگونه رفتن راه به ترکستان است و باعث اتفاقات ناخوشایند میشود . که معمولا قبلا هم تجربه کرده ایم !
اما متخصصین اقتصادی توجه نمیکنند که سیاستمداران کشور نیز آنچه آنها میگویند میدانند. اما با دانش اینچنین میکنند.
حال سوال اینجا است که آیا سقوط اقتصادی و عواقب آن هدف اقتصاد دانان است یا وسیله رسیدن به اهداف ؟
ظاهرا روزهای بد اقتصادی ( برای قشر بزرگی از مردم ) لزوما هدف نیست ، بلکه وسیله است . در واقع آن گروه کوچک سود برنده ، مد نظر سیاستمداران هستند و آنها منافع خود را در این وضعیت بیشتر از هر حالت دیگر خواهند برد . همچنین با ادامه وضعیت تجربه شده ، در واقع اتفاقات اقتصادی کنترل شده پیش خواهد آمد که قاابل پیش بینی است . مطلوب سیاستمداران رشد اقتصادی و آسایش عموم مردم نیست . آنها اهداف دیگری دارند ، مانند تامین امنیت کشور و حمایت از مردم فلسطین - تامین امنیت کشور در داخل و در خارج از کشور هزینه های مستقیم و غیر مستقیم دارد . همچنین هزینه های حمایت از مظلومین فلسطین نیز مستقیم و غیر مستقیم است .
جدای از توانمندی اقتصاد کشور ، میزان پرداخت های مستقیم حمایت از فلسطین قابل توجه نیست . ( شاید چند ملیون دلار ) اما هزینه های غیر مستقیم آن برای اقتصاد ما زیاد است . از جمله حمایت آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل و تحت فشار قرار دادن کشور از جوانب مختلف .
داشتن یک دشمن خارجی قوی و مقتدر نیز ( آمریکا و اسرائیل ) اولویت امنیتی را توجیه پذیر میکند و در واقع هزینه های داخلی آنرا توجیه مینماید . 
سیاستمداران ما نا آگاه به مسائل اقتصادی نیستند . اولویت آنها برای تصمیم گیری چیزهای دیگری است که در محدوده اظهار نظر اقتصاد دانان نیست . 
مسائل استراتژیک و امنیتی کشور در اولویت است و متخصصین این فنون میتوانند در این موارد به سیاستمداران پیشنهاد داده و امکان دارد مسیرهایی را در بتوانند در اولویت قرار دهند که به اهداف رشد اقتصادی و رفاه و آسایش عموم مردم منتهی گردد.


لزوم برگردان کتب زبان پهلوی به خط متداول امروزی

زبان پهلوی اواخر ساسانی شباهت زیادی به زبان فارسی امروز ما دارد.
نظر به تغییر الفبا از پهلوی به وضعیت کنونی,  خواندن متون قدیم مشکل است,  اما زبان گفتاری آن زمان ایرانیان با فارسی سده چهارم خیلی متفاوت نیست .
( لازم به توضیح است که الفبا کنونی ما در ایران ساخته و پرداخته شده و خط عربی از خط ایرانی اقتباس شده است,  احتمالا در اواخر دوره ساسانی دو گونه خط در ایران رواج داشته )