از طرحهای فانتزی بگذریم
. برای هر کانالی باید آب به میزان زیاد در دسترس باشد . در منطقه از شمال ما
" سفید رود را داریم که تا منطقه رشت بدون مشکل ( سابقا ) قابل کشتیرانی بود
و با اقداماتی میتوان مسیر کشتیرانی آنرا باز نمود . از طرفی این رودخانه تا
" کوه چهل چشمه " کردستان ادامه دارد . در منطقه همان کوه ما دریاچه
" سد زرینه رود " را داریم . و پس از طی کردن منطقه کوهستانی به "
سد دوکان " در عراق میرسیم .
در عراق نیز با منطقه پر
آبی روبرو هستیم که مسیر مورد نظر ما " رودخانه فرات " هم اکنون از خلیج
فارس تا نزدیکی بغداد قابل کشتیرانی است و برای بقیه آن باید تدابیری اندیشیده شود
.
هدف از این سطور ارائه
طرح کامل و قابل اجرا نیست . مسیر جدید پیشنهادی شامل چندین ناحیه است که امکان
ایجاد کانالهای کشتیرانی در آنها وجود دارد . هر منطقه مشکلات خاص خود را دارد که
با مسیرهایی که تا کنون مسیر آبی احداث شده متفاوت است . برای همه مشکلات راه حل
مهندسی وجود دارد . اما سوال این است که آیا این کار اقتصادی است ؟
مزایا و مضار این طرح
میتواند بررسی و مورد نقد متخصصین قرار گیرد . امروز دریای کاسپین به دریای سیاه
با کانال آبی " رود دن " متصل است . ممکن است علاوه بر مزایای اقتصادی برای
وجود این کانال ، پارامترهای ژئوپولوتیکی
نیز مهم باشد که در این صورت باید نگاه همه جانبه به مسئله داشت .
هر کاری امکان پذیر است ،
اما آیا این کارها اقتصادی است ؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر