پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۴-۰۶-۲۰
نوازش عالم انسانی از " اطمینان " در عالم حیوانات به ما رسیدهاست
در اکثر موارد عضو جدید " بوئیده میشود " " لمس میشود " یا به نوع دیگری " پذیرش " به عضو جدید اعلام میگردد .
در حیوانات خانگی میبینیم که زمانی حیوان اجازه لمس شدن میدهد که " اطمینان " پیدا کرده باشد .
این اعمال در حیوانات در فصل جفت گیری به همراه عملیات جفت گیری انجام میگیرد . در واقع گله پستانداران در فصل جفت گیری دچار تغییر و تحول ریاست گله میگردد .
انسان نیز چنین است . ساده ترین اجتماع خانواده است و درخواست تشکیل این اجتماع با نوازش همراه است .
این نوازش و لمس کردن زمانی رخ میدهد که جنس مخالفت " اطمینان " کرده و اجازه " لمس کردن " میدهد . در واقع داستان اصلی پذیرش در جامعه جدید و جزو خانواده شدن است .
نظر به این که در گونه انسان تمام سال آمادگی جفت گیری وجود دارد , این نوازش و پذیرش دو طرف به جفت گیری منتهی میشود . ( در افراد نابالغ درخواست حمایت مشابه سایر حیوانات , معمولا با محبت گونه ماده و بسته به شرایط با پذیرش مشابه گونه نر همراه است )
در انسان نیز مثل سایر حیوانات شروع و نیاز اولیه غریزی است . اما اصول و روشهای انسانی در طی فرآیند به کار برده شده و در نهایت ویژگیهای انسانی از قبیل عشق و فداکاری امکان بروز خواهند یافت .
۱۳۹۴-۰۶-۱۹
توسعه اسلام در هندوستان
علمای هندوستان عملیات بر ضد عمل داعش رای دادند و نقش خود را در جامعه هندوستان به نمایش گذاشتند .
این را در کنار رفتار " ریش سفیدان " بعضی روستاهای هند در سال جاری مقایسه کنیم، نتیجه ای که گرفته میشود ساده است .
هند برای رشد نیاز دارد که رفتارهای انسانی و بدون تبعیض را در جامعه بسط دهد .
تصور پرستش بت و گاو و سایر ملموسات برای بشر هزاره سوم خیلی سخت است .
طبیعی است که مردم بخصوص قشر جوان به دنبال جایگزین عقلانی خواهند رفت . و این چیزی جز ادیان الهی نیست . در این میان اسلام نیز اقبال خوبی دارد .
این نیز طبیعی است که هندوهای متعصب عکس العمل تند نشان دهند . در اینجا وظیفه دولت و عوامل فرهنگ ساز خیلی موثر خواهد بود .
اعزام نیروهای روسی به سوریه و تجربه جنگ ایران و عراق
در جنگ سوریه نیز چنین است . منافع غرب در ادامه درگیری بدون پیروزی هیچ یک از طرفین است .
قبلا دانسته شده که با سقوط دولت فعلی , دولت فراگیری به این زودیها تشکیل نخواهد شد . پس اگر قرار باشد معاهده ای با دولت بسته شود , همین دولت فعلی است که وجاهت بین المللی دارد .
یک دولت ضعیف و تحت فشار برای سوریه مطلوب غرب است .
کمک روسیه به دولت سوریه باعث کمک بیشتر غرب به طرف مقابل و در نتیجه افزایش درگیری و افزایش تلفات خواهد بود .
متاسفانه
افزایش هزینههای نظامی روسیه در زمان کاهش درآمد نفتی
اگر غرب بتواند هزینههای نظامی روسیه را افزایش دهد سرعت تضعیف روسیه بیشتر خواهد شد .
شاید راه اندازی بیشتر پایگاههای هوایی روسیه بتواند برای کشورهای پایه نیز سودآور باشد .
پاکستان , افغانستان و حتی ایران نیز میتوانند پذیرای پایگاه های هوایی روسیه باشند .
یک راه ممکن برد- برد برای سرمایهگذاران نفتی
میتوان با طرفهای خارجی روی این میادین به توافق رسید .
نصب تجهیزات بصورت مشترک ( با توافق طرفین ) و درصد سهم از محصولات ( نفت و گاز ) نیز با توافق قایل معامله است .
بدین ترتیب سهم بزرگی از سرمایهگذاری نفت و گاز کشور که بدون درگیری با منابع مشترک ( که قبلا غربیها در آنسو سرمایهگذاری کردهاند و مایل به سرمایهگذاری در این سو نیستند ) قابل اجرا است .
در این حالت منابع داخلی برای تمرکز روی میادین مشترک خواهد آزاد خواهد ماند .
افزایش توان تولید منابع نفتی ایران از لحاظ استراتژیک برای ایران لازم و برای جهان سودآور و مطلوب است .
ادامه کاهش قیمت نفت طبیعی است
پس طبیعی است که کاهش قیمت نفت و دوام آن در همین حدود در آینده نزدیک ادامه یابد .
۱۳۹۴-۰۶-۱۸
اصلاح قوانین حضانت اطفال
امروزه شاهد هستیم که به دلایل مختلف زوجهای " نابارور " زیاد شده است . یکی از راه های این زوجها برای داشتن زندگی نرمال ، پذیرفتن فرزند خوانده است . متاسفانه به قدری روشهای موجود مانع ساز است که این خانواده ها ، نسبت به خرید نوزادان ( و کودکان ) اقدام میکنند .
در اینجا این بحث را مطرح نمیکنیم که این فرزند خواندگان از کجا می آیند . اما این نیز خود مبحث مهمی است .
این افراد وقتی فرزند خوانده را پذیرفتن در قالب بچه خودشان برای ایشان شناسنامه گرفته و " فرزند خوانده " را به جای " فرزند " جای میزنند .
این کار علاوه بر این که خلاف قانون است ، از گناهان کبیره نیز محسوب میگردد .
میتوان با راه کارهائی ، پذیرفتن فرزند خوانده را برای زوجها تسهیل نمود تا افرادی که علاقه مند به نگهداری کودک هستند و از راه های موجود ( فعلی ) نمیتوانند این کار را انجام دهند ، این نیاز طبیعی خود را به همراه کمک به افراد بی سرپرست به نحو مناسب ( قانونی و شرعی ) انجام دهند .
همچنین تنبیه قانونی برای کسانی که از قانون عدول میکنند شدید گردد تا انگیزه کار غیر قانونی نیز کم گردد .
۱۳۹۴-۰۶-۱۷
امکان درآمدزائی توریستی از شهر زیر زمینی نوش اباد
امروزه هتلهای زیادی در مناطق خاص و ویژه ساخته میشوند . از هتلهایی با اتاقهای یخی یا اتاقهای زیر آب دریا ، هتلهایی در قصرها یا در جزایر کوچک اقیانوسی .
شهرهای زیر زمینی در ایران نیز یکی از مکانهای ویژه میباشد . در این شهرها نیز میتوان امکانات اقامتی برای توریستها ایجاد نمود .
علاوه بر نوشاآباد در شهرستان بهار و نقاط دیگر نیز از این شهرها موجود میباشد .
داشتن هتلهای زیر زمینی با امکانات یک هتل پنج ستاره ( یا چهار ستاره ) باعث میگردد تا ضمن درآمد زائی و توسعه اشتغال در منطقه ، وجود این بناها در سطح جهانی نیز شناسائی گردد .
۱۳۹۴-۰۶-۱۵
استفاده از فضای مرده شهری
برای مثال میتوان از فضای زیر سطح میادین شهری برای تخصیص به عنوان مراکز تلفن یا پست برق نام برد .
شرکتهای تلفن سیار میتوانند از فضای مرده زیر یا کنار پلهای بتنی و فلزی سواره رو ( بین دابها ) استفاده کنند . یا میشود در جاهای مناسب فضای لانه سازی پرندگان شهری را ایجاد کرد .فضاهای نزدیک پارکها برای این کار مناسبتر است .
زیر گذرهای اتوبانها , جایی که برای تردد مردم فراهم شده میتواند دارای فروشگاههای زیادی , در حد مرکز خرید باشد .
پلهای عابر پیاده روی اتوبانها , درست در مرز دو جهت اتوبان معمولا در فضای سبز زیر پایه دارند . این محلها برای ایجاد دو کیوسک روبرو جهت روزنامه فروشی یا فست فود یا هر چیز دیگری قابل استفاده است .
این فضاها , ضمن بالابردن کارایی استفاده از فضای شهری بدون هیچ هزینه اضافی نه تنها برای شهرداری درآمد ایجاد میکند , بلکه ظاهر شهر را نیز زیباتر مینمایند .
معتمدین مردم شایستگی و توان تعیین موارد حقوقی را ندارند
موارد حقوقی ، مواردی است که مثل سایر علوم نیازمند بررسی کارشناسان فن و حقوقدانان است . اما این تخصصها لزوما در نمایندگان ملت ( نمایندگان مجلس ) وجود ندارد .
معتمدین مردم افرادی هستند که مردم به آنها اعتماد کرده اند تا از حق آنها دفاع کنند . این در حالی است که در بسیاری موارد آنها توان علمی تشخیص نفع مردم را ندارند .
آنها باید قانون وضع کنند ( و کارکرد آنها با تعداد قانون مصوب سنجیده میشود ) کم کم در طول سالها حجم این قانون زیاد میشود . این حد تا کجا میتواند ادامه یابد . ظاهرا تا بینهایت .
اما امور تخصصی " مثل امور گمرکی " امری تخصصی است و نیازمند بررسی کارشناسان است . اگر فرد غیر معتمد به عنوان کارشناس بخواهد حفره هائی را در قانون گنجاند میتواند و معتمدین مردم توان تشخیص حفره های احتمالی را ندارند .
همچنین موارد حقوقی قانون ( مثلا در امور گمرکی ) نیز خود مبحثی تخصصی است که همه کس به آن اشراف ندارند و بصورت سلیقه ای بسیار میتوان در آن دخل و تصرف نمود . اما بهترین نتیجه کجاست ؟ مسلما ساختار انتخابات برای بهترین نتیجه پاسخگو نیست .
راه های ممکن انتخاب نمایندگانی است که تعداد آنها کم باشد . یعنی مثلا از میان نمایندگان مجلس انتخاب شده ، سه نفر معتمد انتخاب شود . این سه نفر از میان خود یک نفر را انتخاب و آن یک نفر ساختار قانونی را بررسی و اصلاح کند یا قانون تصویب نماید و غیره .
نتیجه کارها را باید انتشار دهد تا همه مردم و البته نمایندگان مردم آنرا مطالعه و اظهار نظر کنند . در دوره های بعدی میتوان اصلاحاتی روی قوانین صورت داد .
در واقع مدیریت گروهی که قوانین را بررسی و اصلاح میکنند با این فرد است ( خود او وجهه دیکتاتوری قانونی ندارد ) آن گروه متخصص هستند که قوانین را بررسی و مورد اصلاحات قرار میدهند . و البته کل قوانین باید مرتب مورد بازبینی قرار گیرد و اصلاحات ممتد انجام گیرد . طبیعی است که برای اصلاح قوانین یکپارچگی قانون باید ملاک قرار گیرد و این به معنی این است که کوچکترین تغییر در بخشی از قانون باید تاثیر انرا در امور مرتبت بررسی و اصلاحات مرتبط را انجام داد.
از طرفی تغییر دائمی قانون صحیح نیست و اقتصاد نیاز به ثبات قانون است . لذا در همه قوانین مصوب باید زمان بازبینی مشخص گردد که مثلا در پنج – ده سال یا کمتر ( زمان مشخص ) این قانون مورد بازبینی و تغییر قرار خواهد گرفت .
میدانیم که نمایندگان تخصص لازم را ندارند . اما همه مردم توان بررسی و اظهار نظر را دارند .
این سیسستم با توجه به تجربه کشورهای غربی ( و شرقی ) مناسب به نظر میرسد . جائی که از تراکم قانون مشکل قانون دانی دارند ( آمریکا ) و یا اینکه قدرتمندان با کمک رسانه ها و سایر ترفندهای تغییر مسیر آرای مردم ، رای مردم را به سوی مورد نظر تغییر میدهند ، در واقع اثر بخشی رای مردم را کم و یا در واقع خنثی نموده است .
به این وسیله با حداقل دخالتها ، قوانین مفید برای پیشبرد امور کشور تدوین خواهد گردید . در واقع امروز در کشورمان شاهدیم بسیاری از قوانین از زمان اولین مجلس قانون گذاری حتی مورد بازبینی قرار نگرفته و نمایندگان ملت بیشتر درگیر موارد سیاسی کوتاه مدت بوده و با تصویب قوانین مقطعی ، یکپارچگی قوانین اولیه را نیز از بین برده اند .
نه تنها مجلس قانونگذار کشورها ، بلکه مجلس شورای شهرداریها و سایر مواردد مشابه نیز متاسفانه همین مشکل را دارند.