۱۳۹۵-۰۱-۱۷

موثر سازی خدمات بهداشتی و پزشکی

بیشتر از 10% و کمتر از 20% تولید ناخالص داخلی در مقوله بهداشت و خدمات پزشکی مصرف می‌گردد . و متاسفانه نیاز به این خدمات زیاد و دانش آموختگان این مبحث کم کار هستند .
حتی بسیاری از شاغلین این بخش به میزان کافی مراجعه کننده ندارند !
باید معضلات این بخش را شناسایی نمود . باید ارتباط کافی برای نیازمندان و ارائه دهندگان این بخش طراحی و پیاده سازی گردد .
امروزه شاهد هستیم انواع داروهای لوکس در بازار عرضه میگردد . داروهایی که معادل آنها با قیمت کمتر در داروخانه ها موجود است .
سامان دهی این بخش و افزایش کارآیی این حوضه , بدون هیچ سرمایه‌گذاری مستقیم باعث افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد کشور خواهد گردید .

۱۳۹۵-۰۱-۱۶

برای جامعه نیز مهم است که " من عرف نفس ... "

 سازمانهای جاسوسی اقوام و جوامع را بسیار بهتر از خود آنها میشناسند . خود جوامع دارای افراد متخصص استفاده ( و سوء استفاده ) از ویژگیها و آداب و رسوم خاص هر جامعه ای را ندارند . دانستن این ویژگیها نیز برای ایشان سود مالی ندارد . در حالی که این متخصصین در اختیار سازمانهای اطلاعاتی خارجی است و البته آنها از این دانش سودهای زیادی برده و میبرند .
با توجه به سالهای زیاد استفاده و تجارب ایشان از این اطلاعات ، دانشنامه های زیادی از این موارد را گردآوری نموده ومیتوانند به کارشناسانشان نیز تدریس نموده و از این دانش بهره لازم را ببرند .
اما برای اقوام و جوامع ، شنیدن و حتی تصور این که در گذشته از ایشان سوء استفاده شده و خود ایشان یا پدرانشان در جهت اهداف بیگانگان کارهائی انجام داده باشند ، نوعی تابو محسوب شده و از ابتدا با آن مخالفت میکنند .
خدمات ایل ها و اقوام بزرگ ایرانی برای حفظ امنیت کاروان جابجائی ملزومات جنگی متفقین از مواردی است که نمیتوان آنرا کتمان نمود . قدرتهای بزرگ بدون اطمینان از حمایت اقوام ایرانی وارد ایران نمیشدند . هزینه جنگ پارتیزانی با اقوام ایرانی به قدری بالا بود که حتی امروز به دلیل امکان وجود این نوع مبارزه ، آمریکا جرات حمله نظامی به ایران را نکرد و متوجه شد که حتی تصرف و انهدام کامل پایتخت و شهرهای بزرگ ، این به معنی پیروزی نخواهد بود . ملت و اقوام ایرانی در جنگی طولانی نفر به نفر با بیگانگان خواهند جنگید .
اما غربیها چه کردند که حمایت اقوام را جذب کردند . ویژگیها و آداب و رسومم ما که قابل سوء استفاده است چیست ؟
به مصداق حدیث " من عرف نفس ، فقد عرف رب " نه تنها افراد بلکه جوامع نیز میتوانند نسبت به شناسائی خود اقدام کنند . در واقع جوامع نیز نفسی دارند و جامعه نیز میتواند خدای خود را بشناسد . با شناخت جامعه ، دیگر جامعه به فرعونها تعظیم نخواهد کرد . میدانیم که امام سوم شیعیان را به بهانه خروج از دین اسلام تکفیر کردند !
اگر جامعه خود و نقاط ضعف خود را میشناخت ، با این بهانه نمیتوانستند امام سوم شیعیان را تکفیر کنند .

ما نیز باید خود را بشناسیم . دانش همیشه راه گشای ما و همه جوامع بوده است . وقت آن است که از ظن و گمان به دانش و یقین بازگردیم . انشاءالله

ترافیک و مورچه ها


فرض کنیم خطوط اتوبوس و مترو را زیاد کردیم ( به حد کافی ) و هزینه آنرا نزدیک به صفر رساندیم . چه اتفاقی برای جامعه خواهدافتاد ؟ مشکل ترافیک حل خواهد شد ؟
خیر – بدتر خواهد شد !
با تسهیل رفت و آمد تنها سبب خواهیم شد که هزینه کارگر ( ساده یا متخصص ) برای واحدهای اداری ( و غیر اداری ) مرکز شهرها کاهش یابد . بنابراین به جای این که مانند زمانهای قدیم ،" که مردم برای رفتن به سر کار چند خیابان را پیاده طی میکردند " در حال حاضر با تعویض چند خط مترو و اتوبوس چند ساعتی در روز را مردم برای رفت و آمد به محل کار طی میکنند . در واقع با گسترش خدمات حمل و نقل عمومی باعث میشویم حومه نشینی افزایش یابد . این امر فی نفسه نه خوب است و نه بد . باید هر مسئله را در جای خود بررسی نمود .
برای کاهش ترافیک برعکس باید شرایط تردد خودرو و رفت و آمد را محدود و کم نمود .
تصور کنید که در خانه مورچه ها ترافیک درب ورودی و مرکز نگهداری غذا زیاد شود . در آنصورت آنها به راحتی یک مرکز جمع آوری غذای دیگر در جای دیگری طراحی و اجرا خواهند نمود . آنها تونلهای موازی احداث نمیکنند .
اگر آنها میتوانستند مترو و خطوط ویژه برای این کار و در مسیر مذکور داشته باشند ، حتما این کار را کرده و با مشکل ترافیک مواجه میشدند . اما خوشبختانه آنها بر اساس ظرفیت طبیعی تردد کار میکنند . اگر ترافیک زیاد شد ، کل ترافیک را کاهش میدهند .
خوب است از مورچه ها درس بگیریم و مراکز تردد را به محل زندگی مردم نزدیک کنیم . برای تردد محدودیتهای بیشتر ایجاد نمائیم . ( مثلا ممنوعیت تردد ساعتی در بعضی مسیرها ) بدین وسیله مردم ناچار خواهند بود برای سر کار رفتن ، نزدیک محل کار زندگی نمایند و به این وسیله بسیاری از ترددها کم خواهد شد .

این مبحث را میتوان بسیار امتداد داد و راه کارهای ممکن نیز زیاد است . کارشناسان باید بررسی همه جانبه نموده و بهترین راه کارها را ارائه نمایند .

۱۳۹۵-۰۱-۱۵

امروز هزینه کردن غرب برای اسراییل غیر ضروری شده است

یک زمانی اسراییل تنها جای بازگشت و سرکوب اعراب و هلال عربی بود . برای همین هر گونه هزینه توسط ناتو توجیه عقلی داشت .
اما امروزه نقش اسراییل را کشورهای عربی بازی کرده‌اند . همین چند سال پیش ناتو به بهانه تصرف کویت وارد عمل شد و عراق را اشغال نمود .
امروزه ناتو تقریبا در همه کشورهای عربی پایگاه نظامی هوایی و غیر آن دارد . این یعنی جای پای برای اقدام مستقیم نظامی در تمام منطقه .
بنابراین نقش اسراییل از پایگاه نظامی غرب در میان اعراب تغییر خواهد کرد .
آنچه در رفتار غرب درباره اسراییل شاهد هستیم , نشان از درک تعبیر و تعریف جایگاه جدید اسراییل برای غربیها است .
جمعیت کنونی اسراییل مورد نیاز غرب نیست , اما به هیچ جای دیگری نمیتواند انتقال یابد . طبیعی است که غرب خواهان زمینگیر شدن این جمعیت در مکان فعلی باشد .
اما تغییر رفتار اسراییلیان در قبال اعراب لازم است تا بتوانند با هم زندگی کنند . ظلم یکطرفه پایدار نخواهد ماند . غربیها با استفاده از شبکه‌های قبلی حمایت اسراییل , باید در رفتار جامعه اسراییل تاثیر بگذارند و خصلت خونخواری آنها را تحت کنترل درآورند . در غیر این صورت تایید کشورهای جهان بر اسراییل , مشکل اسراییل را حل نخواهد کرد .

۱۳۹۵-۰۱-۱۴

آرامش و امنیت کشورها

در گذشته های دور کشورها باید با همسایگان خود در تعادل بسر می‌بردند . اگر بین دو همسایه یکی کمی قدرت پیدا میکرد و دیگری را ضعف حاصل میشد طرف قوی یا از طریق جنگ و یا با دیپلماسی منافع خود را به دیگری تحمیل میکرد .
با توسعه قلمرو کشورهای استعماری وضعیت تغییر کرد و هر کشوری طرفدار استعمارگران میشد از امنیت نسبی برخوردار میشد . سایر همسایگان این کشورها با توجه به قدرت کشورهای استعماری به ناگاه همسایه این کشورهای استعماری شده و تعادل منطقه ای و کشورشان بهم میخورد .
در بلند مدت نیز به دلیل تفاوت قدرت اقتصادی , منابع انسانی , علمی و البته نظامی این کشورها یا متصرف میشدند و یا بسیار ضعیف نگاه داشته میشدند . ( از طریق جنگ داخلی و غیره )
امروزه همه کشورها با یکدیگر همسایه هستند . آنچه باعث آرامش در جایی است به آن دلیل است که منافع قدرتمندان چنین ایجاب میکند یا فاقد اهمیت هستند . امروز نیز کشورهای بزرگ با هم تعارض دارند . همسایگان این کشورها نیز نقش هم پیمان را ایفا می‌کنند .
نمونه تعارض قدرت چین و آمریکا و حمایت آمریکا از همسایگان چین نشان از این سلب آرامش دارد .
در این دنیای پر آشوب کشورها باید تعادل منافع با دیگران ایجاد نمایند . در حالت داشتن منافع مشترک است که کشورها اقدامات مناسب و هماهنگ خواهند داشت و آرامش برای سرزمینشان حاصل خواهد شد .
باید توجه داشت این آرامشها موقتی است و استمرار آن از طریق تکرار و هماهنگی های بزرگ با تغییرات جهانی حاصل خواهد گشت . در این دنیای دائما در حال تغییر هوشمندی و انعطاف میتواند تا حدود زیادی آرامش بلند مدت را ایجاد نماید .

۱۳۹۵-۰۱-۱۲

یک مسیر جدید برای کانال قابل کشتیرانی بین خلیج فارس و دریای کاسپین


از طرحهای فانتزی بگذریم . برای هر کانالی باید آب به میزان زیاد در دسترس باشد . در منطقه از شمال ما " سفید رود را داریم که تا منطقه رشت بدون مشکل ( سابقا ) قابل کشتیرانی بود و با اقداماتی میتوان مسیر کشتیرانی آنرا باز نمود . از طرفی این رودخانه تا " کوه چهل چشمه " کردستان ادامه دارد . در منطقه همان کوه ما دریاچه " سد زرینه رود " را داریم . و پس از طی کردن منطقه کوهستانی به " سد دوکان " در عراق میرسیم .
در عراق نیز با منطقه پر آبی روبرو هستیم که مسیر مورد نظر ما " رودخانه فرات " هم اکنون از خلیج فارس تا نزدیکی بغداد قابل کشتیرانی است و برای بقیه آن باید تدابیری اندیشیده شود .
هدف از این سطور ارائه طرح کامل و قابل اجرا نیست . مسیر جدید پیشنهادی شامل چندین ناحیه است که امکان ایجاد کانالهای کشتیرانی در آنها وجود دارد . هر منطقه مشکلات خاص خود را دارد که با مسیرهایی که تا کنون مسیر آبی احداث شده متفاوت است . برای همه مشکلات راه حل مهندسی وجود دارد . اما سوال این است که آیا این کار اقتصادی است ؟
مزایا و مضار این طرح میتواند بررسی و مورد نقد متخصصین قرار گیرد . امروز دریای کاسپین به دریای سیاه با کانال آبی " رود دن " متصل است . ممکن است علاوه بر مزایای اقتصادی برای وجود این  کانال ، پارامترهای ژئوپولوتیکی نیز مهم باشد که در این صورت باید نگاه همه جانبه به مسئله داشت .

هر کاری امکان پذیر است ، اما آیا این کارها اقتصادی است ؟

۱۳۹۵-۰۱-۱۰

خط ویژه در جاده ها

روش حمل و نقل اتوماتیک بین شهرها را به روشهای مختلف میتوان طراحی نمود . یکی از روشها اختصاص یک باند از جاده ها به تردد اتوماتیک است . در این مسیر خاص فقط خودروهای بدون راننده و اتوماتیک اجازه تردد دارند .
حمل بار و مسافر با این روش بسیار اقتصادی و به صرفه خواهد بود .
از دیگر روشها اختصاص یک مونوریل برای هر مسیر میباشد .

هیچ کجا هیچ خبری نیست


هیچ کجا , هیچ خبری نیست . خبر ساختنی است . یک کسی باید کاری بکند تا خبری ساخته شود .
وقتی با انبوهی از اخبار مواجه می‌شویم نشان از خبرسازی گسترده دارد . این اخبار به ظاهر از فعالیتهای مجزا شکل گرفته‌اند , اما وقتی جریان اخبار را بنگریم مشاهده میکنیم که گرچه خبر سازان مجزا عمل کرده‌اند اما یک نظمی در کارها بوده است . یک سری افعال در جهت اجرای امری رخ داده‌است .
در واقع در بی نظمی , نظمی نهفته بود. مقصد و مقصودی وجود داشته . گر چه هیچ یک از عاملین به آن عالم نبوده‌اند .

رفتگر + سوت


رفتگران زحمتکش از آغاز شب به کار پرداخته و تا زمان آغاز به کار مردمان مشغول نظافت معابر عمومی هستند .
اگر ماموریت نگهبان محله نیز به این رفتگران داده شود , ایشان دز کنار کار خود , آنرا به خوبی انجام خواهند داد .
کافی است توضیحات لازم به همراه یک عدد سوت به ایشان داده شود . در صورت وقوع اتفاقات نامطلوب آنها با سوت به یکدیگر و مردم محله خبر رسانی کرده و مجری اتفاق نامطلوب نیز در اکثر موارد متواری می‌گردد .

وزارت کلانشهرها


تصمیمات و اقدامات مدیریت کلانشهرها در کشور بسیار تاثیر گداز است .دز اینجا نمیتوان در اداره کشور از کلانشهرها صرفه نظر کرد و امور آنها را در نظر نگرفت . لازم است در دولتها اداره‌ای جهت مدیریت امور کلانشهرها تدارک دیده شود .
تصمیماتی مثل مالکیت تاسیسات شهری , روش تامین منابع مالی شهرداریها , حفظ سقف حداکثر جمعیت هر شهر و ارتباط اقلیمی و اقتصادی شهرهای بزرگ یا محیط پیرامون از موارد مهمی است که تاثیرات مهمی در کشور باقی میگذارد .
هر سیستمی نیز نیاز به اصلاح دائمی در طول کارکرد خود دارد . این اداره نیز یاید همچون سایر ادارات دولتی دستخوش اصلاحات دائمی باشد .