منطقه شکلگیری زمین به نحوی است که در این منطقه عناصر سنگین باید قرار بگیرند .
اما برای حیات زمینی نیاز به عناصر سنگین و سبک هر دو وجود دارد . عناصر سبک باید بعد از تشکیل زمین به آن وارو شده باشند .
در تاریخ پیدایش زمین , آن چیزی که اکثر محققین در آن اتفاق نظر دارند این است که بر اثر یک برخورد , جرم ماه از زمین جدا شد و به دور زمین به حرکت درآمد.
بر اساس جرم ماه و زاویه برخورد میتوان تخمینی از جرم و سرعت سیارکی که به زمین برخورد نموده پیدا کرد .
از سوی دیگر بر اساس میزان عناصر سبک زمین شامل " آب , هیدروکربور ها " و سایر عناصر سبک میتوان به مقدار مشابه جرم جسم برخورد کرده رسید . ( بخشی از آب زمین , زیر پوسته جامد قرار دارد )
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۵-۰۵-۰۱
آب زمین , عناصر سبک در زمین
۱۳۹۵-۰۴-۳۱
امر به معروف و نهی از منکر پیشرفته!
بسیار پیش آمده کسانی را دیدهایم که درست و غلط را میدانند , اما رفتار ناصواب در پیش میگیرند . برای این افراد امر به معروف خاصی باید به کار بست تا عامل به معروف گردند .
در بعضی موارد باید از ابزارهای موجود استفاده کرد تا شخص ناچار به استفاده از معروف گردد .
مثال آشکار معتادها روشن میکند که آنها عالم به عیب فعل خود هستند , اما توان درونی حرکت به سمت معروف را ندارند . در اینجا میتوان آنها را کمک کرد . به وسیله قانون و محدودیت استعمال مواد مخدر و غیره .
البته طبیب الهی و خداوند از ابزارهایی استفاده میکنند که دیگران را به آن راهی نیست . راه هایی مانند تنبیه با ضرر مالی و جانی و غیر آنها و هدف تنبیه و به راه آمدن است نه انتقام و امثال آن .
البته طبیب اجتماعی و فردی باید واجد شرایط باشد , یعنی شرایط " امر به معروف و نهی از منکر " را داشته باشد . یعنی حداقل معروف و منکر را در شرایط طرف بشناسد . همچنین شرایط روحی و جسمی و اجتماعی طرف را بشناسد . ضمنا روشهای ارائه معروف را بلد باشد و از احسن روشها استفاده کند تا طرف ضمن حفظ احترام شخصیتی , در شرایط پذیرش معرف قرار گیرد و غیره.
اتوبوس مدرسه
مدارس دور افتاده را در تصاویر تلویزیونی و اینترنت دیدهایم. بخشی از مدارس به واسطه کم بودن دانش آموزان بصورت ترکیب چند کلاس با هم برگزار میشود . و ...
اتوبوس های مدرسه این امکان را دارند که محل برگزاری یک یا دو کلاس درس با هم باشند .
آنچه بهر راحتی در دسترس است , وجود تعداد کافی صندلی و محیط سرپوشیده و گرم یا خنک و مسقف است .
با انتقال تخته وایتبرد میتوان درس را شروع کرد .
در قسمت عقب و جلوی اتوبوس میتوان همزمان دو کلاس درس برقرار نمود .
تعداد تقریبی صندلی در جلو و عقب اتوبوس حدود 20 صندلی است .
با تجهیز اتوبوسها به عنوان مدرسه میتوان به سرعت برای همه مدارس بدون کلاس,فضای آموزشی استاندارد تدارک دید. این فضاها ضمن کفایت استانداردها, اقتصادی نیز هستند .
همچنین وسیله ایاب و ذهاب معلمان نیز خواهند بود .
در دو شیفت صبح و بعدازظهر , با دو سری معلم میتوان در روستاهای مجزا , یا سطوح علمی متفاوت کلاس درس تخصیص داد .
۱۳۹۵-۰۴-۳۰
مکانیزم رشد معنوی
در طبیعت شاهد انواع مکانیزم ها برای وجود خودمان یا هر چیز دیگر هستیم . از غذا خوردن و مکانیزم جذب مواد گرفته تا فرآیند دیدن و مکانیزم های پشتیبانی آن .
این سوال مطرح میگردد که وقتی خداوند این همه برای وجود جسمی ما مکانیزم های متفاوت طراحی و در طول سالیان دراز آن را آماده بهرهبرداری ما کرده است , آیا برای رشد معنوی مکانیزمی طراحی نکرده و در جهان آنرا به حرکت در نیاورده است ؟
منطقی است که باید چنین کرده باشد . آنها را چگونه میتوانیم شناسایی کنیم ؟ با مراجعه به وجود خود و گفتار فرستادگان خداوند.
اول این که آنها بشیر و نذیر بودند. در واقع راهنما بودند . بیان ایشان نشان دادن راه و برحذر نمودن از چاه بوده است . پس در واقع راه و چاه وجود دارد .
یکی از این مکانیزم ها اخلاقیات است . انسان فطرتا میداند خوب چیست و بد کدام است . این مکانیزم است . فطرتا از خوب خوشش می آید و به سمت آن جذب میشود و از بد بدش می آید و از آن دور میگردد .
دیگر حس تعالی و دوستدار کمال بودن است . این حس باعث رشد و حرکت انسان میشود . این نمونهها میرساند که خداوند مکانیزم هایی برای رشد معنوی نیز طراحی کرده و در وجود بشر نهاده است . بسیاری از دستورات عبادی و اجتماعی ادیان الهی نیز به حرکت دادن جنبه معنوی انسان ربط پیدا میکند . گر چه لطف الهی منحصر به برقراری مکانیزم های رشد معنوی و فرستادن بشارت دهنده و ترساننده نیست , اما مکانیزم های رشد معنوی از سادهترین روشهای حرکت و رشد است . ...
مولانا میفرماید :
ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی
وی آینهٔ جمال شاهی که توئی
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی
۱۳۹۵-۰۴-۲۹
نقش غیر نرمال ها در اجتماع
در هر جامعهای اکثریت مردم در محدوده نرمال هستند . و همیشه تعدادی از افراد بالای نرمال و بخشی زیر نرمال هستند .
افراد بالای نرمال باعث رشد و اعتلا جامعه میشوند. اما افراد زیر نرمال نیز برای جامعه مفید هستند .
افراد همواره خود را با دیگران مقایسه میکنند . اگر مردم از خود پایینتر ببینند , باعث میشود احساس خوشبختی نمایند .
بنابراین وجود افراد باهوش , ثروتمند و غیره با رتبه بالاتر برای اجتماع از یک سو مفید است . از جهت دیگر وجود افراد کم هوش , فقیر مالی و غیره نیز برای اجتماع مفید است .
۱۳۹۵-۰۴-۲۷
استفاده از طراحی چوب برای طراحی کامپوزیت بدنه هواپیما
چوب شامل الیافی است که توسط یک ماده چسبانی به هم متصل میگردد . این مجموعه بین دو گره چوب محدود میگردد.
در ساخت کامپوزیت ها , ما از الیاف و ماده چسبی استفاده میکنیم, اما این مجموعه را بیم دو گره قرار نمیدهیم.
وجود این گرهها استحکام مجموعه را زیاد میکند .
طراحی کامپوزیت ها با گره باعث میشود امکانات زیاد طراحی برای بدنه هواپیما و سایر مصارف فراهم آید .
طرح ایدهآل, گیاه بامبو است . این گیاه ضمن حفظ استحکام و سبکی , قابلیت ساخته شدن در شکلهای زیادی را فراهم میکند . البته همه الیاف بین گرهها محدود شدهاند.
فاصله گرهها یک عامل مهم در طراحی میباشد .
رفتار گروه حاکم در آمریکا و سایر کشورها
امروزه در آمریکا گروهی داریم که قدرت بیشتری دارد و با سوءاستفاده از قدرت خود از گروههای دیگر بهرهکشی میکند. گروه قدرتمند " ایدئولوژی لازم " برای بهرهکشی را نیز میپروراند تا کارش را موجه و مجاز جلوه دهد.
همچنین این گروه برای عوامفریبی مردم نیز ایدئولوژی دیگری ارائه میکند تا مردم از رفتار حاضر احساس رضایت نمایند .
این اتفاق با شدت های متفاوتی در کشورهای مختلف اجرا شده است . ترکیه, عربستان, پاکستان , روسیه, بریتانیا, چین و ژاپن و بسیاری از کشورها با تفاوتهای جزئی آیم گونه رفتار میکنند .
آنچه با دهکده جهانی شدن کشورها و تبادل سریع اطلاعات اتفاق میافتد باعث شده این رفتارها آشکارتر شده و پنهان کردن آن مشکلتر باشد .
کودتای اخیر در ترکیه هم خانواده با چالش نمایشی ترکیه و اسرائیل است . همچنین مشابهت با رفتار عوامفریبی یازده سپتامبر دارد . در سالهای اخیر شاهد اتفاقات مشابه بودهایم که نشان دهنده ایدئولوژی یکسان پشت این رفتارها میباشد .
افزایش آگاهی جهانی و رشد فرهنگ اجتماعی باعث میگردد کنشگران این رفتار در کار خود ناموفق باشند . از طرفی طبقه حاکم همواره سعی در ادامه این رفتار را دارد !
این رفتارها باعث درگیری بخش اندیشمند جامعه با قدرتمندان حاکم گردد . طبیعی است در بلندمدت اندیشه پیشرو برنده خواهد بود . این اندیشه میتواند مورد استفاده قدرتمندان باشد . باید دید در هر یک از این کشورها کدام طیف جامعه پیشرو خواهند بود , قدرتمندان حاکم یا اندیشمندان جامعه.
۱۳۹۵-۰۴-۲۶
توریست و ییلاق و قشلاق در ایلات
سالها است که سیاست اسکان ایلات اجرا شده و امروز دیگر اقوام ایرانی ییلاق و قشلاق نمیکنید .
هنوز امکان احیاء این رفتار اقوام ایرانی ممکن است و اجرایی این رفتار اقوام مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت .
اقتصاد زندگی عشیره ای شامل پرورش دام بوده که امروز کاملا دگرگون شده است . آداب و رسوم و فرهنگ زایشی این حرکت در حال نابودی است .
امروزه میتوان اقتصاد زندگی عشیره ای را بر اساس تورهای توریستی توسعه داد . تعداد معدود دام ( به نحوی که به محیطزیست آسیب نرساند ) و همراه بردن توریست ها و تجربه زندگی در سیاه چادر در جای جای کشور تجربه بسیار منحصر به فردی است که نه تنها توریست خارجی, بلکه توریست داخلی نیز علاقهمند به تجربه آن است . تنوع این تورها از خراسان و گرگان شروع شده و آذربایجان و کردستان را در برگرفته و تقریب تمام مناطق کوهستانی کشور را در تمام فصول سال دربر میگیرد.
برنامههای دیگری جهت افزایش درآمد عشایر میتوان طراحی و درنظرگرفت . از جمله وظیفه حافظ محیطزیست و پرورش دهنده حیات وحش و غیره .
۱۳۹۵-۰۴-۲۵
مزایای دانشجو خارجی برای کشور
دانشجوی خارجی برای کشور مزایای زیادی دارد. از جمله ورود ارز است . در واقع نوعی صدور خدمات به اینکار میتوان اطلاق نمود . اما مهمترین حسن این فرایند آشنا شدن خارجیها با زبان و فرهنگ ایرانی است .
این کار نوعی صدور فرهنگ ایرانی در جهان است . طبیعی است که تعدادی از فارغالتحصیل ها در کشور بمانند . این به معنی جذب مغزهای خارجی است .
دادن بورسیه به دانشجویان خارجی باعث میشود در این امر رقابت ایجاد شود و بسیاری از علاقمند ها شروع آموزش زبان فارسی را از کشور خود شروع کنند . برگزاری برنامههای آموزشی اینترنتی نیز کمک میکند تا زبان و فرهنگ ایرانی در خارج از کشور رشد داشته باشد . در واقع هر کدام از جوانان خارجی در سرزمین خود بصورت مبلغ فرهنگ ایرانی خواهند بود .
برای این کار باید شرایط ورود و اسکان آنها را تسهیل نموده , امکان کار دانشجویی و آموزش زبان را برای آنها فراهم نمود .
کهکشانها و چالشهای جدید
در مورد کهکشانها سه پیش فرض را در نظر داریم
اول , حیات کهکشان وابسته به سیاهچاله آن است و بیشترین جرم کهکشان در سیاهچاله است
دوم , هیچ موادی نمیتوان درون سیاهچاله وارد شود . مواد بدور سیاهچاله گردش کرده و از بالا و پایین سیاهچاله خارج شده و در یک سیکل چرخشی , دوباره وارد دیسک کهکشان میشوند
سوم , تنها در مواجهه دو سیاهچاله با هم , حجم زیادی مواد و متریال امکان خروج از درون سیاهچاله ها را خواهد داشت. این مواد و متریال ممکن است سیاهچاله های جدید نیز باشند .
کهکشانها مقداری از جرم خود را بصورت تابش نور و انتشار یونها از دست میدهند , همچنین از طریق روش مشابه مواد و انرژی دریافت میکند .
سیکل فرایندها در کهکشان دارای چرخه زمانی است که با عمر حیات زمینی قابل مقایسه نیست . بنابراین طبیعی است خیلی از آنها را ندیده باشیم و یا از آنها یک تصویر کوچک را مشاهده کرده باشیم .
...
آیا کهکشان زنده است . مشابه یک سلول زنده ( تعریف سلول زنده )
آیا هر کهکشان در تبادل اطلاعات و کنش با کهکشانهای خوشه کهکشانی است .
آیا ...
شرایط زنده بودن از نگاه زیست شناسی عبارتند از
اول امکان تکثیر و زاد و ولد
دوم پاسخ به محرک
سوم رشد
چهارم هموستاز
برخورد دو سیاهچاله در شرایط مناسب میتواند باعث ایجاد کهکشانهای جدید شود .
همچنین کهکشانها نسبت به جاذبههای در مقیاس مشابه عکسالعمل نشان میدهند .
کهکشانها میتوانند از لحظه جدا شدن سیاهچاله فرزند از سیاهچاله های والد , مواد اضافه محیط اطراف را جذب نمایند و رشد کنند .
زمانی که یک کهکشان تشکیل یافته و تحت تاثیر عوامل خارجی مانند جاذبههای مقیاس بالا شکل آن تغییر کرد , در طی زمان میتواند شکل اولیه دیسکی را بازسازی نماید . در واقع شکل دیسکی حالت تعادل کهکشان است .
هر واحد کهکشان میتواند یک واحد اولیه از حیات در مقیاس بالا باشد . مجموعه کهکشانها میتوانند نقشی ایفا نمایند و نسبت به محرک خارجی واکنشی هوشمند داشته یا اطلاعات خاصی را در خود ذخیره نمایند .
واقعا وجود یک حیات بسیار بزرگتر میتواند ممکن باشد .
چالشها در خصوص جزییات و کلیات وجود این حیات میتواند موضوع بحث و تحقیق دانشمندان رشتههای گوناگون باشد .
اما ممکن بودن تولد سیاهچاله ها طی برخورد دو سیاهچاله قبلا بیان شده است .