۱۳۹۵-۰۷-۳۰

مدیریت قدیم سرزمینی و جدید انسانی در کشورها


تقسیم‌بندی کشوری, امروزه بر اساس تقسیم سرزمینی و جغرافیایی است. استان, فرمانداری,  بخش یا شهر, دهستان یا محله .
این تقسیم‌بندی در زمانهای گذشته منطقی بود. زمانی که ارتباطات کم بود و درآمد دولت‌ها , دفاع سرزمینی و سایر موارد مدیریتی به سرزمینها اطلاق میشد.
اما حکومت‌ها , امروز بر اساس انتخابات و در واقع توسط افراد ( و جوامع ) است.
در حکومت مشارکتی اجتماعی مناسب است تقسیم‌بندی حکومت و کشور بر اساس تقسیم‌بندی جمعیتی باشد.
محلات یا دهستان, منطقه‌ شهری یا چند روستایی,  شهر یا بخش .
با توجه به وجود شبکه‌های اطلاعاتی میتوان از این مرحله به بعد مدیریت را به حکومت مرکزی ارجاع داد.
بر تمام سرزمینهایی که جمعیت ندارند نیز که بین مناطق جمعیتی قرار دارند, عنوان سرزمین ملی داده و مدیریت آن برخلاف وضعیت فعلی که محلی است, توسط دولت مرکزی قابل اجرا است.
توسعه محل زندگی انسانی با توجه به شرایط محیطی در این بخشها قابل اجرا و مدیریت است.
ممنوعیت ساخت بنا جهت سکونت و تجارت در زمینهای کشاورزی و امکان ساخت و ساز روستاها و شهرها در زمینهای غیر کشاورزی نزدیک از جمله موارد استفاده زمینهای بین مراکز جمعیتی است.
انتقال پادگانها و مراکز مشابه به این سرزمینها و موارد بسیار دیگر که توسط کارشناسان قابل بررسی و ارائه است.

۱۳۹۵-۰۷-۲۹

تربیت کلان جامعه


تربیت کل جامعه وظیفه بزرگان کشور است. امروزه جنبه مادی و به زبان دیگر وجهه موسوی در جامعه زیاد شده و بلکه غالب رفتار مردم را شامل میگردد.
اسلام دین میانه است, امروز لازم است جنبه عیسوی که شامل رفتار اخلاقی است آموزش و توسعه پیدا کند تا جامعه در میانگین و وسط قرار گیرد.
در آن زمان که تعادل برقرار گردید , هر دو جنبه را باید تحت نظر داشت و آموزش و پیشبرد جامعه در هر دو جنبه رعایت گردد.
این امر مانع توسعه اقتصادی امروز و فردا نیست. بلکه با آموزش اخلاقیات , فساد و موانع کسب و کار رفع میگردد و سایر موانع از مقابل رشد مادی و معنوی افراد و جامعه برداشته خواهد شد.
برای شروع میتوان در شعارهایی سالانه کشور به این امر پرداخت .
برای مثال :
سال حرف زشت نزدن
سال دروغ نگفتن
سال غیبت نکردن
سال قسم نخوردن
و ....
برای فرزندانمان نیز که فردای کشور را خواهند ساخت باید دقت بیشتری داشت.
فرزندان ما نیاز به الگوی دنیا و آخرت دارند. اگر پزشکان یا مهندسان را برای ایشان الگو کنیم, آنها بدنبال پزشکی و مهندسی میروند تا دنیای ایشان تامین گردد. این که چه الگوی مادی برای فرزندان خود تعریف کنیم بسیار مهم است. جامعه به همه تخصص ها نیاز دارد. راننده و پرستار نیز میخواهد , اما نوع خوب را بیشتر دوست دارد.
باید به فرزندانمان بگوییم که هر کاره ای که شدند, از نوع خوب بشوند.
برای آخرت فرزندانمان نیز نیاز به الگو داریم .
رسول خدا, صحابه بزرگ زمان حضرت رسول و ائمه اطهار میتوانند برای فرزندان ما الگوی خوبی باشند. به شرطی که رفتار و سرگذشت آنها را به نحو صحیح و درست برای فرزندان تعریف نمود.
برای اینکار مناسب است حقیقت از نقل قولها استخراج گردد و در منابع صحیح درج و در دسترس عموم مردم جهان قرار گیرد.

۱۳۹۵-۰۷-۲۸

بازنشستگی به نفع کارفرما است یا کارگر؟


اکثر بازنشسته‌ها از توان کارکرد کافی برخوردار هستند و معمولا به اجبار بازنشسته میشوند.  کسانی که توان کار کردن نداشته باشند بصورت از کار افتاده از حمایت بازنشستگی استفاده میکنند.
در واقع اکثر بازنشسته‌ها بعد از بازنشستگی نیز مشغول کار هستند.
به صورت طبیعی انسان تا پایان عمر علاقه‌مند به مفید بودن و کار است. کم کم که به کهولت میرسد,  از ساعات کار کم میکند. اما کار کردن باعث سلامتی روح و جسم افراد میباشد.
شعار سیستم بازنشستگی این است که از این به بعد افراد استراحت کرده و با مسافرت و سایر فعالیت‌ها از زندگی لذت ببرند.
به دیگر سخن, از بازار کار فاصله بگیرند!
در واقع این کارفرما است که نیاز دارد نیروی تازه نفس داشته باشد و جدای از اهداف اولیه بازنشستگی , از قوانین آن به نفع خود استفاده میکند. این در حالی است که اکثریت بازنشسته‌ها مشغول کار هستند. معمولا کار نامربوط با تخصص چندین ساله خود!
کارهای زیادی در این خصوص میتوان انجام داد. نظر به این که باید تاثیر هر اقدامی روی بازار کار و جامعه سنجیده شود, محققین باید بررسی همه جانبه در این خصوص انجام دهند و نتایج را در اختیار افکار عمومی و مسئولین تصمیم گیری بگذارند.

اپلیکیشن جمع کردن فروشگاههای کوچک

اپلیکیشن جمع کردن فروشگاههای کوچک
کارآفرین ها, کارآفرینی میکنند و یکی از اقدامات آنها تدارک سایت ارتباط با مشتری است. اغلب آنها به همراه گروههای دیگری از کسب و کارها , سایت فروش دارند.
این فروشگاههای کوچک را میتوان در سایت بزرگتری مثل Alibaba جمع کرد. عکس مدل اقتصادی آمازون , با فروش اقلام,  پورسانت به فروشگاه بزرگ میتواند تعلق گیرد.
این کار در قالب یک اپلیکیشن که جمع کننده فروشگاههای کوچک محلی است, میتواند صورت گیرد . هدف توسعه کسب و کارهای کوچک است. خدمات و نمایندگیهای محلی میتوانند خود را با هزینه کم به مشتریان برسانند.
خریدارها نیز به بهترین کالا و مناسبترین قیمت دست خواهند یافت .
تفاوت این کار با سایت "علی بابا " در محلی بودن خدمات و ارائه با زبان محلی است.
اکثر سایت های فروش با زبان محلی راه میافتند. راهنمایی مشتریان و هدایت به این سایت‌ها از طریق یک اپلیکیشن کوچک, روی گوشی و با توجه به نزدیکی به مشتری مزیت رقابتی قابل توجهی است.

۱۳۹۵-۰۷-۲۶

تربیت کلان جامعه


تربیت کل جامعه وظیفه بزرگان کشور است. امروزه جنبه مادی و به زبان دیگر وجهه موسوی در جامعه زیاد شده و بلکه غالب رفتار مردم را شامل میگردد.
اسلام دین میانه است, امروز لازم است جنبه عیسوی که شامل رفتار اخلاقی است آموزش و توسعه پیدا کند تا جامعه در میانگین و وسط قرار گیرد.
در آن زمان که تعادل برقرار گردید , هر دو جنبه را باید تحت نظر داشت و آموزش و پیشبرد جامعه در هر دو جنبه رعایت گردد.
این امر مانع توسعه اقتصادی امروز و فردا نیست. بلکه با آموزش اخلاقیات , فساد و موانع کسب و کار رفع میگردد و سایر موانع از مقابل رشد مادی و معنوی افراد و جامعه برداشته خواهد شد.
برای شروع میتوان در شعارهایی سالانه کشور به این امر پرداخت .
برای مثال :
سال حرف زشت نزدن
سال دروغ نگفتن
سال غیبت نکردن
سال قسم نخوردن
و ....
برای فرزندانمان نیز که فردای کشور را خواهند ساخت باید دقت بیشتری داشت.
فرزندان ما نیاز به الگوی دنیا و آخرت دارند. اگر پزشکان یا مهندسان را برای ایشان الگو کنیم, آنها بدنبال پزشکی و مهندسی میروند تا دنیای ایشان تامین گردد. این که چه الگوی مادی برای فرزندان خود تعریف کنیم بسیار مهم است. جامعه به همه تخصص ها نیاز دارد. راننده و پرستار نیز میخواهد , اما نوع خوب را بیشتر دوست دارد.
باید به فرزندانمان بگوییم که هر کاره ای که شدند, از نوع خوب بشوند.
برای آخرت فرزندانمان نیز نیاز به الگو داریم .
رسول خدا, صحابه بزرگ زمان حضرت رسول و ائمه اطهار میتوانند برای فرزندان ما الگوی خوبی باشند. به شرطی که رفتار و سرگذشت آنها را به نحو صحیح و درست برای فرزندان تعریف نمود.
برای اینکار مناسب است حقیقت از نقل قولها استخراج گردد و در منابع صحیح درج و در دسترس عموم مردم جهان قرار گیرد.

۱۳۹۵-۰۷-۲۴

سه چرخه


آلودگی موتورسیکلت و استفاده از این وسیله برای حمل بار و مسافر بخصوص در شهرهای بزرگ از معضلات امروز جوامع در حال توسعه است.
از طرفی سه چرخه ها در آسیا نمونه موفقی از حمل بار و مسافر را به نمایش گذاشته‌اند.  جا دارد حمل بار و مسافر توسط موتورسیکلت در شهرهای کشور ممنوع گردد و این نیاز توسط سه چرخه ها برآورده گردد.
با توجه به تکنولوژیهای موجود میتوان این سه چرخه ها را برقی ساخت و به گردش درآورد . با توجه به این که این سه چرخه ها به راحتی در کشور قابل ساخت است کافی است ضوابط لازم برای شماره گذاری بصورت مشخص اعلام گردد.
مواردی مثل حداکثر سرعت 40 کیلومتر و ظرفیت حداکثر مسافر 2 یا 3 نفر و مجهز بودن به کمک فنر و غیره .
بدین ترتیب تولید کنندگان زیادی در سراسر کشور امکان تولید و عرضه و البته بازار خواهند داشت . طبیعی است که چند شرکت توان رشد بیشتر داشته و در کیفیت و قیمت و تحقیق و توسعه سرآمد باشند و امکان صدور و گسترش محصول به انواع خودرو برقی را داشته باشند.
این امر نه تنها مطلوب جامعه,  بلکه برای همه افراد کشور مزایا خواهد داشت.

۱۳۹۵-۰۷-۲۳

مبانی اقتصاد بازار بر حداکثر شدن نفع شخصی است, اما این مسیر بهینه نیست


بهینه بودن اجزا,بهینه بودن کل را تضمین نمیکند. بر عکس نشان از عدم بهینه بودن میدهد.
در اقتصاد و حرکت به سمت مطلوبیت برای عموم که تئوری اقتصاد آزاد از آن خارج می‌شود نیز به همچنین . تلاش برای مطلوبیت فردی باعث مطلوبیت کل اقتصاد نخواهد بود .
اما اگر در جایی کل بهینه باشد , حداقل یک مورد بهینه در مجموعه باید وجود داشته باشد.  در واقع آن یک مورد, گلوگاه فرآیند بهینه بودن کل است.
برای تئوری های اقتصاد کلان نیز باید در جهت بهینه سازی اقتصاد کلان تلاش نمود. تامین نفع افراد ( که معمولا شامل همه افراد نمی شود,بلکه غالبا عده معدودی منتفع میگردند ) باعث کاهش مجموعه منافع کل در جامعه خواهد شد.
لازم است اقتصاد دانان روشهای اجرایی مناسب تامین بهینه شدن اقتصاد کلان را ارائه نمایند.

سازمان تحقیقات فیزیک, کاربردی و نظری


جلسه هفتگی با اساتید فیزیک مهم است. دو ساعت ملاقات حضوری و آشنایی با آخرین دستاوردها در علوم فیزیک ( و سایر علوم پایه و مادر در جلسات جداگانه ) برای اساتید و کشور مفید است.
چهار نفر فوق‌لیسانس جهت هماهنگی تحقیقات میتوانند یک دفتر هماهنگی را ایجاد کنند.
بر اساس تخصص اساتید , تحقیقات مورد نیاز کشور در زمینه‌های انواع تلسکوپ های نوری و رادیویی جهت طراحی و ساخت , مطالعه و طراحی و ساخت در خصوص الکترونیک اپتیکی و علوم مرتبط با سفر به ماه و ساخت ژنراتورها با تکنولوژی فوق هادیها و تولید الکتریسیته از همجوشی و مسائل بسیار زیاد دیگر که به اساتید اطلاع رسانی گردد. خود آنها با تعیین جهت, توان پیشبرد دانش کشور را در مرزهای علم و تکنولوژی خواهند داشت.
اعلام و تعیین پروژه‌ها و کنترل همه آنها در دفتر هماهنگی کمک میکند تا کشور در زمانبندی مشخص به افق های مورد نظر خود برسد.

مراحل عروج


اول خصائل غریزی است و کشش های آن , این مرحله عشق است.
دوم مرتبه عقل است و اختیار. نهایت مسیر عقل و اختیار حد فرشتگان است .
سوم از این به بعد عشق حیوانی که به مرحله عالی انتهای سفر فرشتگان رسیده عامل حرکت است.
کشش در این مرحله عالم حیوانی نیست .
عشق عامل کشش است به مطلوب مشهود. پس در مرحله دانی , میل به عالم فانی و کشش به حد نهایی علمی و شهودی است. برای بعضی زن و فرزند و برای دیگری مال و شهرت است.
در مرحله عالی , در مکان نهایت فرشتگان,  مطلوب مشهود, حق است باری تعالی. در اینجا عشق کشش است به حق .
این بود رفف و براق . اما این انتهای سفر نیست که حق را حد نیست.
مرحله اول نقطه شروع است و هر مرحله و گذشتن از هر مرحله نیز مرحله‌ای است.

چرا درآمد تعمیر کاران اتومبیل جزو 5 درآمد بالای کشور است و عواقب این رخداد چیست؟


اکثر خودروهایی کشور مستعمل است. کیفیت خودروهای وارداتی و تولیدی نیز پایین است. دست انداز خیابانها و جاده ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و گاهی به صورت استاندارد دست انداز در جاده‌ها و خیابانها اضافه میگردد. همه این موارد کمک میکند که بخش خدمات تعمیر خودرو روزهای رونق خود را سپری نماید.
در واقع این بخش اقتصاد میزان زیادی از نقدینگی را جذب و مسیر نقدینگی را به جهت خدمات, مصرف, واردات هدایت میکند.
اگر این میزان نقدینگی در اینجا نابود نمی گردید ( اگر این خرابی بوجود نمی آمد از منبع مالی آن دارنده خودرو جور دیگر استفاده میکرد ) بخشهای دیگری از اقتصاد امکان رشد و توسعه میافتند.
شاید بهترین بخش برای توسعه, خود ساخت خودرو باشد.
در واقع به جای تعمیر طولانی مدت خوروها, آنها را از رده خارج و خودرو جدید به بازار عرضه گردد.
از سوی دیگر, محدود کردن تعمیرگاه ها به نمایندگی مجاز, منافع زیادی برای مصرف کننده دارد. قیمت کنترل شده و تضمین کیفیت خدمات از جمله مزایای این کار است.
اصلاح شبکه عرضه خودرو به بازار و خروج خودرو از خیابانها مسئله ای است که جای تامل دارد. بخش مهمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و ذینفعان زیادی دارد.